Kuinka helppo sivutoimisen yrittäjän on saada vapautus yellistä? Miten määritellään tuloksi esim 5500,-? Onko se siis yrityksen voitto (toiminimessä)? Mutta sehän selviää vasta reilun vuoden kuluttua, jos perustan yritykseni nyt. Onhan eläketurvani hoidettu nykyisen tellini kautta.
Yel
6
556
Vastaukset
- kirjuri
Toimeentulosi on turvattu eläkepäivinä, kun työnantajasi maksaa TEL-vakuutuksen. Suurutta ei voi sanoa. Oletko kokopäiväinen palkansaaja jne...? Sinun ei tarvitse ottaa YEL-vakuutusta, jos et halua. Vain ns. "vakituinen" yrittäjä tarvitsee YEL-vakuutuksen.
- sivutoiminen
Vaikka toimeentuloni on turvattu (olen päätoimisesti ansiotyössä), olen kuitenkin käsittänyt niin, että yel on otettava, jos yritystoiminnan tulot on yli 5500,-/vuosi. Mutta miten ne tulot määritellään?
- yel-vapaa
sivutoiminen kirjoitti:
Vaikka toimeentuloni on turvattu (olen päätoimisesti ansiotyössä), olen kuitenkin käsittänyt niin, että yel on otettava, jos yritystoiminnan tulot on yli 5500,-/vuosi. Mutta miten ne tulot määritellään?
Ei mitään merkitystä yrityksen voitolla. Arviointiin käytetään omaa arviota siitä, mitä palkkaa jouduttaisiin maksamaan ulkopuoliselle työstä, jonka yrittäjä tekee yrityksessään. Minulla "vähätöinen" yritys, jolloin Yel-vakuutusta vapautuksineen ei tarvitse edes hakea. Veikeää, että tätä tietoa ei helposti löydä mistään, minulle sattui onnekseni asiallinen vakuutusvirkailija.
- sow68
sivutoiminen kirjoitti:
YEL-työtulon suuruus sovitaan vakuutusta tehtäessä. Työtulolla pyritään hinnoittelemaan yrittäjän työpanos. Työtulona voidaan käyttää alalle ominaista keskimääräistä ansiota tai yrittäjän itsensä ilmoittamaa työtuloa. Eläketurvakeskus on julkaissut ohjekirjan työtulon määrittämiseksi eri toimialoilla. Ohjeet löytyvät Eläketurvakeskuksen sivuilta osoitteesta www.etk.fi/suomi/5/YELohje.rtf.
- Peke
Tuo minimi rajalla tarkoitetaan todellista vuosittain verotettavaa tuloa
- Tmi
No ei kais se sitä tarkoita! YEL-tulolla ja yrityksen tuloksella = toiminimessä verotettava tulo, niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988