22 v kestänyt " huimaus" ynnä muuta

Mätäpää

Hei. Olen reilu kolmekymppinen mies ja olen kärsinyt todella inhottavista oireista lapsesta saakka, yli 20 vuotta. Oireet ovat enempi tai vähempi 24/7. Elämäni on mennyt täysin päin sitä itteään oireideni takia, joihin ei tunnu löytyvän mitään selitystä....muuta kuin psyykkisen puolen ongelmat. Daignooseja on paniikkihäiriö, ahdistushäiriö, masennus, somatisaatiohäiriö jne. Mutta...

Kaikki alkoi yhtäkkiä lapsena keskellä yötä kiertohuimauskohtauksena, ja sen jälkeen ei ole ollut paluuta normaaliin oloon. Olen ollut ihan pihalla siitä saakka. Olo on kamala!! Elikkä koko ajan keinuttaa ja veivaa päässä. Kun katson jotain esim seinää se " elää". Paljon näköhäiriöitä. Tuntuu kuin kävelisi laiturilla. Kun olen paikoillaan, kroppa tuntuu nytkivän sydämen tahdissa eestaas jnejne. Muutenkin olo on kummallinen, poissaoleva ja aina todella todella väsynyt. Näytänkin kuin kuolleelta. Tätä kautta sitten on tullut ahdistusta ja sen moninaiset oireet tähän päälle. En edes jaksa luetella kaikkea, mutta viimeiset 10 v olen ollut todella huonossa kunnossa fyysisesti ja ennen kaikkea henkisesti. Liikunta pahentaa " huimausta", joten sitä en harrasta, vaikka haluaisin kovasti. Toinen pahentava tekijä on unen puute, olo on huonosti nukutun yön jälkeen sanoinkuvaamaton. Ja masennukseni takia en enää osaa edes nukkua, joten aikamoinen kierre....siihen jatkuvat paniikkikohtaukset jne päälle. Ei hyvä.

Niskat on huonossa kunnossa. Mutta mielestäni ei ollut kun kaikki alkoi. Tämä vaiva on tullut tässä viimeisen 10 vuoden aikana, selvästi pahentaa ajoittain oloa. Kumpa osaisin selittää!! Olo vain on AINA sietämätön. Päihteisiin olen ajoittain turvautunut, helpottaa oloa. Töihin ei kykene, ei paljon mihinkään. Todella vienyt kaiken elämän pois...

Olo on siis koko ajan sekava, huimaava, poissaoleva, outo, selittämätön, keinuttava, väsynyt. Siihen vielä päälle läjä kummallisia päivittäisiä ilmeisesti ahdistusoireita, niin ei perkele! Aikoinaan minua on tutkittu paljonkin ( mm pään magneetti) mutta ei mitään vikaa mukamassa missään, jossain on jotain vialla! Kaikki ei ole vain korvien välissä!? Vai onko se sittenkin korvissa, eikä siellä välissä.

En voi kuvitellakkaan eläväni tässä helvetillisessä olossa pahimmillaan yli tuplasti mitä olen jo nyt " elänyt" :( kunpa joku osaisi edes arvailla mihin suuntaan tässä lähteä....

14

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eläin

      Päihteet tekevät tuon,että olet vielä huommassa jamassa. Kokemusta löytyy. Paniikkihäiriön laukaisee päihteiden jatkuva käyttö, siis se on yksi syy monista. Itselläni on ahdistukseen ja paniikkihäiriöön lääkityksenä Rivatril sekä Seroxat ahdistukseen. Sinuna lopettaisin aineiden vetämisen, koska oireet todellakin pahenevat. Kohta mietit, tai olet jo funtsinut, että vedät ns. kiikkuun itsesi.

      Vaikuttaa, että sinulla on aineiden käytöstä johtuvaa masennusta, huimausta, yms. Et kerro, mitä aineita käytät, mutta lopeta ajoissa ja hanki lääkäriltä apua. Kyllä sinulla jokin jatkuva lääkitys on, tai sitten kierrät aihetta, etkä myönnä,että olet kaman kiskomisella saattanut itsesi tuohon tilaan.

      • Mätäpää

        No siis lähinnä oluesta puhun, en käytä huumeita. Lapsena kun kaikki alkoi en ollut maistanutkaan olusta tai mitään muuta.ei ole syypää tähän. Eikä myöskään lääkkeet. Jotain on jossain vialla.


    • hohHOIKKa

      Korvaperäinen huimaus ja jäänyt pysväksi? Jumppaa korvaperäisen huimauksen ohjeilla-voit saada apua huimaukseen ja niskoillesi myös.Ulos ja pois miettimästä vaivoja.Me vanhat ja väsyneet mennään kuule huimauksesta huolimatta töihin.

      • Mätäpää

        Hienoa kun pystyt käymään töissä :) kyllä, nimenomaan miettinyt että krooninen korvaperäinen ongelma varmaankin kyseessä. Testejä on tehty, ja lääkäri vaan totesi että silmät pomppii sinne tänne, torikammo, ei voi auttaa.


    • huimausseis

      Mites menieren tauti? Onko sitä tutkittu? Kyllähän lapsikin voi alkaa oireilla, jos elämä on tarpeeksi rankkaa, mutta oliko sulla lapsena paha olla? Hakeudu sitkeästi tutkimuksiin! Itse sain kaksi vuotta sitten (olen nyt 38-vee) kiertohuimauskohtauksen ja sen jälkeinen aika oli tosi hankalaa. Olin aivan "pihalla". Jumppasin itseni terveeksi! Mieheni on fysioterapeutti ja hänen ohjeillaan tein niskahartiajumppaa ja se auttoi kolmessa kuukaudessa. Mulla myös aluksi kävely yms. pahensi oireita! Tein myös netistä löytyvien ohjeiden avulla ns. sakan poistoliikkeitä. Venyttely myös huikean tärkeää jumpan lopuksi! Toivon, että löydät apua!!!

      • VoimiaSulle

        Se että kroppa heiluu sydämen tahdissa on kai ihan normaalia, varsinkin kun sydän lyö kuitenkin välillä voimakkaammin. Sun kannattaa myös opetella rentoutumaan! Meditointi on hyvä tapa, mutta paljon muitakin on. Lakkaa pelkäämästä, sillä saat kropasta jännityksiä pois. Korvaper. asentojumpat varmasti hyviä! Avaa rintarankaa myös hellästi.


      • Mätäpää

        En ole varma onko tuota menieren tautia tutkittu. Aikoinaan kaikenlaista testiä kyllä oli, mutta en ole varma. Ymmärtääkseni siinä on enempi kohtauksellista oireilu, kuin jatkuvaa?


      • Hae kirjastosta Mikael Ojala: Huimaako? Sieltä löytyi syy huimaukseeni. Suosittelen!! Huimaus on inhottava vaiva. Voimia!


      • joitakin

        Samoin hyponatremia tai hypokalemia on mahdollista. Verenpainekaan ei ole poissuljettu. On myös migreenityyppejä, joihin kuuluu huimausoireita. Runsas suola on ollut kotikonstini huimaukseen, välillä puolen tunnin lepo. P-Na ja P-K auttavat asiassa.

        Lääkkeet ja alkoholi eivät sovi yhteen, sillä keskushermostoon vaikuttavan lääkkeen sivuvaikutukset voimistuvat alkoholin vaikutuksesta (esim. väsymys ja hyponatremia).

        Pk-seudulla Ojala on selvästi paras kokemistani, Kuopiossa Sivenius.


    • Oäöö

      Mulla eåilepsia ka tollanen olo koko ajAn piuhat päin persettään päässä ku ei Ois olemassakaan, paniikkipptilaaksi nutkin laitettiin mutta eräs lääkäri olikin eri mieltä. Mene eeg mri yksityisellä ja muista ettei epi edes aina näy niissä. Voi olla myös joku borrelioosi

      • Kokeileoikeastinäitä

        Mahdollisesti sisäkorvassa olevan tasapainoaistin toimintahäiriö. Betaserc lääkkeellä vaikutusta, kun sitä käytetään hiukan pidempään. On reseptilääke.
        Kingo Vital purkin saa luontaistuotekaupasta, siitäkin apua.

        Makaa pari minuuttia kyljellään, sitten pari minuuttia mahallaan....toisella kyljellä ja lopuksi selällään, sen pari minuuttia per asento.

        Näillä itse pärjännyt. Niin, ja vähennä suolaista ruokaa....kerryttää nestettä sisäkorvaan....tasapainoelimen toiminta vaikeutuu....


    • kokemustaon

      Kannattaa oikeasti vain mennä yksityiselle ja kertoa oireet ja pyytää magneetti kuvauksiin lähetettä. Ei noihin oireisiin muuten voi saada vastauksia tai varmuutta. Voi olla mitä vain jos alkaa arvailemaan, usko vain että siitä saa enemmän pään sekaisin.

    • Keinuvavene

      Onko sinulle tehty menieren-tauti tutkimusta? Minulla oli myös vastaavia oireita nuorena, tutkittiin kaikkea mahdollista ja eräs lääkäri kommentoi " sinusta näkee päällepäinkin, että voi huimata" olin tuolloin 15-vuotias ja päätin, että lääkäriin en mene kuin väkisin. Nyt ikää 56v ja huimaussairaus diagnoosista aikaa jo useita kymmeniä vuosia. Sattumalta muun lääkärikäynnin yhteydessä tuttu tk-lääkäri kysyi olenko huomannut vikaa kuulossa, jolloin hetken mietittyäni huomasin, että olen alkanut vastata puhelimeen vasemmalla puolella. Lääkäri laittoi kuulokokeeseen ja menieretutkimukseen. kuulo oli heikentynyt ja jo ennen tuota menieretutkimusta jouduin sairaalaan ambulanssilla, kun olin ollut karusellimaisessa huimauskohtauksessa pari vuorokautta ja oksentanut itseni kuiviin, verensokeritkin olivat sekaisin. Jo pelkkä dagnoosin saanti helpotti. Sairauden kanssa on opittava elämään, mutta sen kanssa selviää, kunhan sen oppii hyväksymään. Vuosien saatossa voimakkaat huimaukset ovat loppuneet, mutta ajoittain olen kuin keinuvassa veneessä ja nukkumaan mennessä tuntuu kuin huone hiljalleen pyörisi. Pyydä, että pääsisit tuohon meniere testiin, josko syy huimaukseen löytyisi sieltä. Toivottavasti syy selviää, voimia jatkossa, huimauksen kanssa eläminen on todella rampauttavaa, kun syytä ei tiedä. Minulla diagnoosin saaminen kesti reilut 3vuotta.

    • Keikkuva

      Itselläni on samankaltainen olo juurikin mitä kuvasit. Tosin syynä on korvaperäinen huimaus, eli syy on tiedossa. Jos mahdollista hakeudu tri Ojalan vastaanotolle Helsingissä. Oletko jo saanut ohjeita hyvälaatuisen asentohuimauksen hoitoon? Lapsilla se on yleisimmin esiintyvä huimaus - olisiko se jäänyt sinulla päälle? Mene Ojalan pakeille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe