Aikuinen ilman ajokorttia

n25v

Onko outoa, kun aikuisella ihmisellä ei ole ajokorttia? Jos menen autokouluun nyt, niin olenko ainoa niin vanha siellä?

Minulla ei ollut koskaan tarvetta ajokortille, eikä aikomustakaan ostaa auto. Myös yhdelläkään sukulaisella tai tuttavalla ole autoa.

Mutta kai on joskus pakko käydä autokoulussa? Itse ajattelin AB korttia, koska jos joskus ostankin ajoneuvon, niin se todennäköisesti tulee oleman aikuisten skootteri. (eli se joka kulkee nopeammin kuin 45km/h)

Onko vaikea sada niin vanhana kortti, kun pitää aloittaa ihan nollasta? Eikä ole omaa autoa?

Paljonko AB kortti tulee maksamaan, niin suunnilleen?

17

4768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ree

Olen myös 25v nainen eikä mullakaan ole ajokorttia. 18 vuotiaana en sitä edes harkinnut, koska perheessämme ei silloin ollut autoa, enkä olisi siis edes päässyt ajamaan. Tälläkään hetkellä en ajokorttia kaipaa, en aio autoa ja korttia hankkia vielä moneen vuoteen, aitten vasta kun niille on oikeasti käyttöä ja tarvitsen niitä. Kyllä bussilla ja junalla pääsee:) Jos johonkin autokyytiä välttämättä tarvitsen, niin yleensä apu löytyy joko isästä tai sitten naapureista.

Et välttämättä ole ainoa ikäisesi autokoulussa jos nyt sinne menet. Ja mitä sitten vaikka olisitkin, samalla viivalla sä olet kuin ne nuoremmat, ei nekään osaa yhtään sua enempää:) Ei sen luulisi aikuisena yhtään vaikemapaa olevan.

Eräs työkaverini ajoi kortin vasta vuosi sitten kesällä ja hän on jo yli kolmekymppinen nainen. Ei se hänelle ainakaan tuottanut mitään ongelmia, ja hän suorastaan nautti päästessään hieman nuorempien miesten joukkoon autokouluun:) Rohkeasti vaan sinne jos kortin tahdot!

Mun viisikymppisellä äidillä ei koskaan ole ollut ajokorttia eikä autoa ja ihan hyvin hän on pärjännyt. Eli ei se välttämättömyys tässä maailmassa ole. Varsinkaan jos välimatkat töihin, kouluun ja kauppaan eivät ole kohtuuttoman pitkiä tai julkiset kulkee. Itse kävelen tai pyöräilen lyhyet matkat, pikkusen pidemmät menee bussilla ja jos ihan pitkän matkan taakse lähdetään niin sitten junalla.

• mopoakin

Älä turhaan aja a korttia kun b kortillakin saat ajaa mopoa.

• KIKI

A1 ELIKKÄS KEVARIKORTTI OIEKUTTAA AJAMAAN KAKSISTAAN SKOOTTERILLA JOKA KULKEE ENINTÄÄN 120 KM/H ELI A OB AIKAS TURHA.

JA EKAKSI AUTOLLA AJOKORTTI JA SITTEN KEVARIKORTTI NIIN EI TARTTE SUORITTAA TERORIAA NIIN PLAJON KEVARISSA TAI TOISTEPÄIN

• huoh...

Voiko aikuinen edes saada A1 -"mopokortin" kun se on tarkoitettu 16v lapsille?

• Putki Notkonen

Miten luokittelet itsesi kun ehdotat henkilölle, joka tekstistä ilmenevän *täysi-ikäisyytensä* ansiosta voi hankkia A-kortin A1:n asemesta samalla ajalla, rahalla ja vaivalla. Vai oletko huolestunut kysyjän turvallisuudesta?

• Kiki
        Putki Notkonen kirjoitti:

Miten luokittelet itsesi kun ehdotat henkilölle, joka tekstistä ilmenevän *täysi-ikäisyytensä* ansiosta voi hankkia A-kortin A1:n asemesta samalla ajalla, rahalla ja vaivalla. Vai oletko huolestunut kysyjän turvallisuudesta?

Mitä parempaa on A luokassa kuin A1:ssä?

A1:llä saa kyytsätä ja kulkea niin kovaa kuin kulkee mutta nopeusrajoitusten mukaan. Toki nopi isot pyörät on hienompia mutta vakuutukset jne. on kuitenkin kalliimpia

• höpönhöpön

Moikka ihmettelijä!
      Ihmisen elämä on tylsää, jos ei mitään uutta koskaan tapahdu... olkoon ajokortin suorittaminen vaikka jotain...
      Lähtökohtana voisi olla vaikkapa soittelukierros eri autokouluihin hintoineen ja maikkavalintoineen... sekä tietysti auto, jolla haluaist ajaa, mutta oppimisen kannalta lienee merkityksetön.....

PS: kuulostat muuten mummolta nuoresta iästäsi huolimatta...
      sykettä elämään vaikka autokoulusta...

• minä

Hei. Sillä on oikeus olla "mummo", jos se haluaa. Ehkä se ei halua edes sykettä elämmän. Kaikkien ei tarvitse olla "nuoria". Mullakin on oikeus olla mummo, vaikka olen nuorempi. Joka toinen päivä mummo, joka toinen nuori. Jospa sinäkin vaihtaisit joskus persoonallisuuttasi.

• ...oppii...

Minä olen 38 vuotias naisimmeinen. Kaksikymmentä vuotta olen odottanut, että olisin taloudellisesti siinä jamassa, että autokouluun pääsisin ja ajoluvan saisin.
      Tänä syksynä sitten, lopultakin, ilmoittauduin autokouluun.
      Kaikki meni erinomaisen hyvin. Ekalla läpi sekä kirjallisista että inssistä (ilman ylimääräisiä ajotunteja).

• n30+

Eipä mitään huolta. Kukin ajallaan. Itsekin olen yli 30-vuotias autokoululainen. Vähän erilaiseksihan sitä itsensä tuntee nuorempien joukossa. Mutta ihan kivasti on mennyt. Muitakin vanhempia on ollut tunneilla samaan aikaan kuin minä. Ei kun intoa oppimiseen vaan ja sitten aikanaan ajamaan.=)

• autokouluun

Kyllä minä kannustaisin kaikkia ajamaan ajokortin heti jo 18-20 vuotiaana.
      Itse jajoin 18v. kortin 34 vuotta sitten vaikka silloin naiset olikin vähemmistö autokouluissa. Omat lapseni on nyt ajaneet BC kortin myös tytär.
      Rahoitin aikanaan kesätöistä korttini joka maksoi kaikkineen muistaakseni reilun 500 mk. kesä töistä sain 250 mk joten palkat/koulujen hinnat on suhteessa jopa halvenpia nykyisin karkeasti ajatellen. Omat nuoreni maksoivat myös itse korttinsa. Nykyään taitaa olla niin että h-auton kortti lienee 1000€ ja kesätyön palkka 1000€ kutakuinkin taas karkea arvio.

Nuoren ajokortilla, etenkin pojilla, saattaa olla työllistävä vaaikutus. Vaikka autoa ei kesätöissä tms. ajaisikaan niin esim. päältä ajettavan ruohonleikkurin ajoon se kortti kuitenkin vaaditaan.
      Oma nuorimmaiseni sai taatusti kesötyön mm. BC-kortin ansiosta, vaikka ajopeliin riitti B-kortti. Sai vieläpä hyvää ajokokemusta koko kesän ja maksettiin vielä palkkaa.

25-vuotias ei ole kyllä mikän vanhus autokoulun penkillä. Ehkäpä iän tuomia oppimis vaikeuksia ilmenee vasta 40-50 ikävuoden jälkeen henkilöstä riippuen.

Tietysti huomion arvoinen asia on se, että jos, ei ole tilaisuutta ajaa autoa heti kortin saatua niin se on huono juttu ja kallis henkilöllisyystodistus.

• a-ope

Hölyn pölyä.Et ole liian vanha. Itse olen opettanut 72-vuotiasta ajamaan. Jokainen on erilainen oppija autokoulussa. Tottakai sitä kaikki jännittää, minäkin aikanaan. Siellä opetetaan alusta lähtien kaikki ja ensimmäiset ajotunnit ovat suljetulla tai hiljaisella paikalla. Tsemppiä.

• sepe

Käypäs katsomassa hintoja netissä. Varmaan ne hinnat on siinä vajaat 1600 euroa. Tuskin kaksvitosena olet mitenkään vanha koulunpenkille.. jaksat varmaan keskittyä teoriaosuuteen paljon paremmin, kun teinihuuma on jäänyt taakse.

Ihan noin yleisesti on todettu, että ajokortti on merkinnyt naiselle itsenäisyyttä: ei tarvii pyytää pappaa kuskiksi minnekään. Tietysti kaupungissa asuva tuskin ajokorttia niin paljon enää tarvitsee. Jos et hanki autoa, hanki A -kortti, jotta voit ajaa prätkää. Äläkä hanki skootteria, se on lälläripyörä..

• P.orsas

Mitä jos olen kortiton ja olen koko ikäni ajanut mopolla silloin jo kun mopolla ei tarvittu korttia niin pitääkö sitten nyt olla kortti

• jatkarauhassa

ei pidä. -86 syntyneiltä ja siittä eteenpäin vaaditaan.

• Körkort

1985 oli eka ikäluokka.

• NuoriOlet

Ethän sinä vanha ole. Itse kävin autokoulun ja sain ajokortin puoli vuotta sitten ja ikää on 51v. Ei ollut aikaisempaa ajokokemusta ja ihan hyvin sujui kaikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe