Vertaistukea SSRI-lääkitystä lopettaville?

SSRIlopetus

Hei!

Löytyyköhän muitakin täältä, jotka ovat lopettamassa SSRI-lääkitystä? En oikein tiedä minne tästä asiasta pitäisi kirjoittaa, mutta ajattelin lähestyä tätä kautta.
Millaisia oireita teillä on tullut lopettamisesta? Kuinka kauan olette käyttäneet lääkettä?

Mulla on mennyt n. 4 vuotta escitalopram 20mg. Nyt viime syksyn aikana vähensin 5mg ja aloitin taas 5mg:n vähennyksen reilu,viikko sitten. Olo on ollut todella väsynyt, masentunut, ihan todella ärtyisä, vähän sekavakin. Pelästyin äsken, koska olin niiin vihainen lemmikilleni, että mietin jopa että voisin lyödä sitä. Tiedän, että tää alku on aina hankalaa, mutta tätä on vaikea kestää, koska tuntuu, ettei ole ketään jolle tästä voisi puhua. Voi olla, ettei tästä omahoitajan kanssa tulisi sen kummempaa, jos ottaisi puheeksi, koska oma päätöshän tämä on ja kun mulle ei oo hyötyä lääkkeistä ollu ja diagnoosina toistuva masennus jne.

Miten teillä? Ootteko hyötyneet?

22

423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liina232532

Täällä ollaan lopettamassa. Olen syönyt lääkettä yhtä taukoa lukuunottamatta 9 vuotta vaihtelevalla annoksella 5-20 - aivan (eli aivan liian pitkän ajan.) Mutta aina kun on lääkärien kanssa puhunut asiasta, on lääkäri todennut, että kannattaako vielä lopettaa.. Kunnes tajusin, ettei lääke tehoa kohdallani, joten on aivan sama syönkö sitä vai en. Se tehosi alussa ja annosta nostettaessa, muuten teki minut oikeastaan lamaantuneeksi ja aloitekyvyttömäksi. Tunteet latistuivat, toisaalta hyvä asia mutta toisaalta pelottava asia. Olen lykännyt lopettamista pitkälti senkin takia, että olen kumminkin opiskelija ja työssäkäyvä, eli ei jotenkin kestäisi siinä sivussa niitä lopettamisoireita. Itselläkin diagnoosina on ollut sama kuin sinulla.

Olen punninnut asiaa itse ja olen päätynyt siihen tulokseen, että lopetan ja yritän käsitellä ongelmiani terapialla sen sijaan, että lamaan itseni lääkityksellä. Tähän mennessä vaikutuksia mielialaan ei ole tullut, olen lopettamisessa 2,5 mg:ssa. Paitsi tuota aggressiota. Itsellä on tullut miehen kanssa riideltyä enemmän, tuntuu, että pinna on tosi lyhyt ja turhaudun nopeaa.
      Ja ne sivuoireet lopettamisesta... En edes tiedä mistä päästä alkaa. Jonain päivinä ollut helpompaa, mutta toisina päivinä ajatus ei kulje, silmät on ihan sumussa, menee sähköiskuja päässä ja tuntuu semmosta painetta pään etuosassa ja ei jotenkin siedä valoa ja väsyttää. Monesti iltapäivästä iskee päänsärky. Jotkut päivät taas on mennyt ihan ok, mutta oireet iskee päälle jos olen yrittänyt olla ottamatta 2,5. On kyllä yty lääke, kun noin pienen murusenkin ottamatta jättäminen tuntuu. Oma keskittymiskyky on myös häiriintynyt lääkevähennyksessä ja kouluhommat on sivuoireiden takia olleet haaste. Mutta tsemppiä!

• exit_round

Oireesi ovat ihan klassisia SSRI-vieroitusoireita. Käyttämäsi annos on myös todella iso, joten hidas lopetustahti on varmasti paikallaan. Tutustu sivustoon www.survivingantidepressants.org sekä www.recovery-road.org ja www.cepuk.org. Saat ensimmäisestä vertaustukea, ohjeita, vinkkejä ja muiden kokemuksia, toisesta neuvoja niin ikään sekä viimeisestä tietoa psykiatriasta ja psyykenlääkkeistä yleensä. Alla suora linkki essitalopraamin vieroituksesta. Neljäs lukemisen arvoinen sivusto on www.beyondmeds.com. Sieltä löytyy paljon tietoa vieroitusoireista sekä linkkejä eteenpäin.

Tips for tapering off Lexapro (escitalopram)
      Started by Altostrata , May 26 2011 06:16 PM
      http://survivingantidepressants.org/index.php?/topic/406-tips-for-tapering-off-lexapro-escitalopram/

• Liina-3535

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00045

"Masennuslääkkeiden lopettamiseen liittyviä ohimeneviä lopetusoireita ovat pahoinvointi, vatsavaivat, ripuli, unettomuus ja painajaiset, hikoilu, päänsärky, väsymys, masentuneisuus, ahdistuneisuus, ärtyisyys, huimaus, joskus harhatuntemukset ja puutuminen. Oireiden voimakkuus vaihtelee yksilökohtaisesti ja lääkekohtaisesti. Yleensä lopettamiseen liittyvät oireet kestävät vain muutaman päivän."
      "Näiden oireiden tunnistaminen lääkkeen lopetusoireiksi on tärkeää, koska ne voidaan sekoittaa uusiutuvan masennusjakson tai ahdistuneisuushäiriön oireisiin. Lopetus- ja vieroitusoireet menevät ohi muutamassa päivässä tai 2–3 viikossa"

Hieman kyllä kritisoin tuota että muka lopettamiseen liittyvät oireet kestää muutaman päivän. Jos pitemmän aikaa on vetänyt isoja annoksia, niin en usko tuohon viikkoihinkaan, jos kaikkia vaikutuksia ajatellaan. Kerran lopettaneena tuntui enemmänkin, että kyse oli kuukausista, että olo normalisoitui. Tässä vähennysvaiheessa olo on ollut kohtalaisen outo jo sen kuukausien lopettamisajan, kun olen hitaasti tiputtanut annostusta. Jos optimaalista olis, niin loma-ajalla lopettaisi, jolloin ei olisi näin paljon ressiä.

Tosta oirelistasta tunnistin muiden oireiden lisäksi, mitkä itselläni mainitsin, unettomuuden. Uni ei vain tule ja joskus olen valvonut neljään asti vaikka kahdeksalta menoa ja maannut tuntikausia sängyssä nukkumatta. Tähän olen hakenut tilapäistä apua melatoniinista. Yksi listasta puuttumaton on sellainen pieni pihalla olo. Tekee jotain, mutta tuntuu, ettei ole tilanteessa mukana. Ahdistavat tunteet, joita on tullut ovat myöskin ikäviä

• Ainoa-oopus-tuossa

asiassa on S Borg'in kirja 'irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista,. Kirja on ihan hyvä tuossa asiassa... Riittävän detalijinen ja tieteellinen. Kirjoittaja lekuri.

Minä voin kokemuksesta sanoa että vieroitusvaiheessa auttavat luontaistuotteet, mm. teaniini, kauranversouute etc... monet muut rauhoittavat aineet...

• minävaan1

Moi!

Minä lopetin Cipralex 20mg kahdessa viikossa lääkärin ohjeiden mukaisesti.
      Samalla ajettiin sisään Voxra ja lopputulos oli, että molemmat lopetettiin, Voxra ei sopinut yhtään.
      Cipralexin loppumisesta on nyt kuukausi, ja edelleen oireilen siitä: pahoinvointia, mikä pahenee iltaa kohden ja mielettömiä painajaisia!
      Kauankohan siinä menee, että tuo Cipralex poistuu kokonaan elimistöstä?

• ssrihorror

Olet voinut saada pysyviä vaurioita aivoihisi ja keskushermostoosi noista lääkkeistä,ei välttämättä mene ohi.

• Mi-ne-a

Hei,

Minä olen kanssa kiinnostunut tietämään kuinka kauan nämä lopettamis-/vieroitusoireet oikein voivat kestää ?? Eniten mieltäni on vaivannut se mistä voi tietää onko psyykkinen pahoinvointi lääkityksen pienentämisestä johtuvaa vai itse sairautta ? Tähän uskon osaavan vastata parhaiten niiden joilla on itsellään kokemusta asiasta. Toivoisin saavani vastauksia niiltä, kenellä on ollut pitkäaikainen käyttö takana.

Itse olen nyt 42-vuotias nainen, jolla on ollut Sepram lääkitys käytössä jo 20 vuotta. Lääkitys aloitettiin alunperin kriisitilanteessa paniikkihäiriöön. Muutamia kertoja olen yrittänyt vuosien varrella lopettaa lääkitystä, mutta vaikeat oireet ovat saaneet minut palaamaan lääkitykseen lähes samantien.

Nyt olen vähentänyt lääkettä n. vuoden aikana 40mg:sta 10mg:aan. Nyt olen ollut tuolla 10mg:lla 1,5 kuukautta ja olo on kaikkea muuta kuin hyvä. Minulle ei ole tullut lääkevähennyksen aikana minkäänlaisia fyysisiä vieroitusoireita vaan pääpaino on niidenkin edestä ollut psyykkisellä puolella.

Minun oireeni vaihtelevat päivittäin. Välillä on hyviä päiviä useampikin peräkkäin mutta sitten taas olo vaihtuu alakulon puolelle. Olo on täysin aloitekyvytön, itkuinen, ärtynyt, väsynyt eikä mikään tunnu miltään. Lisäksi kaikki ajatukset ovat suuntautuneina omiin tunteisiin ja pahaan oloon.

Ennen tätä alakulo vaihdetta olin hyvin ahdistunut, levoton ja sain raivokohtauksia. Ne yhdistin vieroitusoireisiin, mutta tämä muutos alakuloon itseäni mietityttää. Ovatko ne kuitenkin masennusta ja tarvitsenko lääkettä?

Olen lukenut ihmisten kokemuksia lopettamisesta/vähentämisestä ja minulle on tullut mielikuva niiden kestosta max 1kk . Minulla kuitenkin oireet ovat kestäneet nyt jo 1,5 kuukautta ja ovat vieläkin häiritseviä. Toisaalta yritän ajatella, että 20 vuoden jäljiltä aivot tarvitsevat enemmän aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen ;) MIkäli olisin varma, että tilanne tasaantuu ja kyse on vieroitusoireista aia olisi ok. Nyt aika menee sen miettimiseen mistä on kyse :(

Eikä prosessi ole vielä ohitse vaan viimeinen 10mg olisi pudotettavana. Sillä en pidä kiirettä vaan odotan, että vointi tasaantuu tai mikäli niin ei käy on annos nostettava takaisin 20mg:aan jolla pärjäsin ihan hyvin.

• Ykskanta
        Mi-ne-a kirjoitti:

Hei,

Minä olen kanssa kiinnostunut tietämään kuinka kauan nämä lopettamis-/vieroitusoireet oikein voivat kestää ?? Eniten mieltäni on vaivannut se mistä voi tietää onko psyykkinen pahoinvointi lääkityksen pienentämisestä johtuvaa vai itse sairautta ? Tähän uskon osaavan vastata parhaiten niiden joilla on itsellään kokemusta asiasta. Toivoisin saavani vastauksia niiltä, kenellä on ollut pitkäaikainen käyttö takana.

Itse olen nyt 42-vuotias nainen, jolla on ollut Sepram lääkitys käytössä jo 20 vuotta. Lääkitys aloitettiin alunperin kriisitilanteessa paniikkihäiriöön. Muutamia kertoja olen yrittänyt vuosien varrella lopettaa lääkitystä, mutta vaikeat oireet ovat saaneet minut palaamaan lääkitykseen lähes samantien.

Nyt olen vähentänyt lääkettä n. vuoden aikana 40mg:sta 10mg:aan. Nyt olen ollut tuolla 10mg:lla 1,5 kuukautta ja olo on kaikkea muuta kuin hyvä. Minulle ei ole tullut lääkevähennyksen aikana minkäänlaisia fyysisiä vieroitusoireita vaan pääpaino on niidenkin edestä ollut psyykkisellä puolella.

Minun oireeni vaihtelevat päivittäin. Välillä on hyviä päiviä useampikin peräkkäin mutta sitten taas olo vaihtuu alakulon puolelle. Olo on täysin aloitekyvytön, itkuinen, ärtynyt, väsynyt eikä mikään tunnu miltään. Lisäksi kaikki ajatukset ovat suuntautuneina omiin tunteisiin ja pahaan oloon.

Ennen tätä alakulo vaihdetta olin hyvin ahdistunut, levoton ja sain raivokohtauksia. Ne yhdistin vieroitusoireisiin, mutta tämä muutos alakuloon itseäni mietityttää. Ovatko ne kuitenkin masennusta ja tarvitsenko lääkettä?

Olen lukenut ihmisten kokemuksia lopettamisesta/vähentämisestä ja minulle on tullut mielikuva niiden kestosta max 1kk . Minulla kuitenkin oireet ovat kestäneet nyt jo 1,5 kuukautta ja ovat vieläkin häiritseviä. Toisaalta yritän ajatella, että 20 vuoden jäljiltä aivot tarvitsevat enemmän aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen ;) MIkäli olisin varma, että tilanne tasaantuu ja kyse on vieroitusoireista aia olisi ok. Nyt aika menee sen miettimiseen mistä on kyse :(

Eikä prosessi ole vielä ohitse vaan viimeinen 10mg olisi pudotettavana. Sillä en pidä kiirettä vaan odotan, että vointi tasaantuu tai mikäli niin ei käy on annos nostettava takaisin 20mg:aan jolla pärjäsin ihan hyvin.

Vieroitusoireiden kesto on täysin yksilöllistä. Joillain ne kestävät muutaman viikon, toisilla useita kuukausia tai yli vuoden. Vieroitusoireiden pituuteen vaikuttanevat muun muassa käytetty aine, annoskoko, käyttöaika, vieroitustapa sekä yksilön metabolia.

Koska käytännössä kaikki, mutta ainakin useimmin käytetyt psykiatriset aineet (SSRI/SNRI/SMS-aineet sekä neuroleptit), voivat jättää pysyviä vaurioita keskushermostoon, on nykytiedon valossa vaikea arvioida mihin vieroitusoireet loppuvat ja mistä mahdolliset aivovaurio-oireet alkavat. Siksi on huomioitava, kun vieroitusoireiden olemassaoloa ja laatua arvioidaan, että henkilöt, jotka uskovat yhä vuosi lopettamisesta kärsivänsä vieroitusoireista, saattavat tietämättään kärsiäkin aivovaurion oireista. Aivovauriot voivat olla pysyviä, mutta, koska kuluttajien kuin lääkärikunnan tietämys aivovaurioriskeistä niin sanottujen psyykenlääkkeiden, tai paremmin kutsuen reseptihuumeiden, kohdalla on lähes olematonta, erehtyvät molemmat päättelemään jatkuvan oireilun täytyvän johtua alkuperäisestä psyykkisestä vaivasta.

Psyykkisten (eli elämästä johtuvien) ja fyysisten (eli elinmistöstä johtuvien) oireiden erottaminen voi olla vaikeaa. Tilaa voi verrata esimerkiksi alkoholista saatavaan nousu- tai laskuhumalaan. Joskus voi olla vaikea erottaa mikä hyvästä olosta on keinotekoista alkoholin luomaa ja mikä aitoa iloa. Samoin laskuhumalan kohdalla. Laittomien huumeiden käyttäjät, esimerkiksi ekstaasin kohdalla, ovat varmasti myös tietoisia käytöstä seuraavasta crash-tilasta, jolloin ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta voi ilmetä luonnottaman paljon ja selittämättömistä syistä.

Aidossa psyykkisessä voinnissa, esimerkiksi, kun on masentunut tai onnellinen, on kysymys reaktiosta elämään (elämäntapahtumiiin). Ihmisiä sekoittaa virheuskomus siitä, että masennus olisi sairaus. Kun masennusta pidetään sairautena, johtaa se helposti kuvitelmaan, että pahamieli voisi ilmestyä tyhjältä taivaalta samalla tavalla kuin vaikka flunssa tai syöpä. Jotta voi ymmärtää mistä oikeaasti on kyse, on psykiatrian propagandan luomasta uskomusmaailmasta päästävä eroon sekä hylättävä käytössä oleva jargon. Toisin sanoen sinun on ymmärrettävä, että vointisi voi johtua vain kahdesta eri "lähteestä"; joko elämäsi on pielessä tai sinulla on vika kehossa tai molempia. Kehossa olevalla vialla tarkoitetaan esimerkiksi kilpirauhasongelmia tai vaikka keskushermostosairauksia (esim. kemikaalein aiheutenut aivovaurio). Paniikkihäiriötä ei ole olemassa, paniikkikohtauksia on. Paniikkikohtaukset johtuvat elämästä, eivät elimellisestä viasta, ja ovat ihmisen luonnollinen tapa, ei häiriö, reagoida kokemaansa.

Vieroitusoireiden pahentuminen loppua kohden on usein kuultua. Ilmiö johtunee SSRI-aineiden suhteellisen serotoniinitransportteriblokkauksen (SERT - https://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_transporter) pienentymisestä käyttöannoksen kasvaessa. Kun samaa rataa pakitetaan, eli annostusta vähennetään, on hyppy 40mg:stä 20mg:aan transportteriblokkauksen kannalta huomattavasti maltillisempi kuin hyppy 20mg:sta nollaan (tai jopa vain 10mg:aa). Siksi vertaistukiforumeilla suositellaan vieroitusta tehtäväksi siten, että edellisestä annoksesta poistetaan 10% / aikayksikkö (esimerkiksi 4vkoa), kunnes ollaan riitävän lähellä nollaan hypätä kokonaan pois annokselta. Tällä taktiikalla lopussa vähennysnopeus milligrammoina mitattuna hidastuu verrattuna vieroituksen alkuun. Tarkoitus on minimoida vieroitusoireisto ja säilyttää henkilön toimintakyky (monet vieroittautujat joutuvat käymään töissä tai huolehtimaan perheestään samaan aikaan).

Vieroitusoiriden jaottelukin on vaikeaa. Kuten itsekin koet, osa oireista on niin sanotusti "psyykkisiä", mutta saattavatkin olla lähtöisin keskushermostossa vallitsevasta sotkusta, eivätkä elämästäsi, eli ovat periaatteessa elimellisiä. Siihen päälle tulee sitten ne "aidot" psyykkiset reaktiot, huoli, pelko, ahdistus... ja kukapa sitä onnissaan ja rentoutunut olisi tuollaisessa elämäntilanteessa. Vieroitusoireille ja aivovaurioille molemmille ominaisia "psyykkisiä" oireita ovat apaattisuus, aloitekyvyttömyys, välinpitämättömyys, tunteettomuus, kyvyttömyys kokea mielihyvää, lyhytpinnaisuus, ärtyneisyys, agressiivisuus. Muutamia "fyysisiä" vieroitusoireita vertailuksi luetellakseni ovat pyörrytys, palellus (ja muut flunssalle tyypilliset oireet), pahoinvointi, näköhäiriöt, ihon puutuminen tai muut tuntomuutokset ja lihasvapina.

Paras oma neuvoni olisi harkita pysähtymistä tuolle annokselle kunnes koet tila tasoittuu ja koet, että olet valmis tekemään seuraavan vähennyksen. Harkitse myös annoksen vähentämisen hidastamista. Apteekeista on saatavana pillerileikkureita mittaamisen helpottamiseksi. Voit halutessasi pyytää reseptin pienemmälle annosmäärälle, jollloin vähentäminen on tarkempaa. Lisävinkkejä esim. alemmasta linkistä.

Tips for tapering off Celexa (citalopram)
        http://survivingantidepressants.org/index.php?/topic/2023-tips-for-tapering-off-celexa-citalopram/

• järkkyätääon

Miten apllä sujuu? Paheniko lopetusoireet vielä? Itse lopetin escitalopram lääkityksen pikkuhiljaa 10mg:sta ensin 5:een, pysyin siinä muutaman viikon, jatkoin taas vähentäen aina puolesta puolet, välillä piti palata edelliseen isompaan annokseen. Murusista kiinni. Pahinta yli 2 kk kestäneet sähköiskutuntemukset. Ja yksin asian kanssa kamppailu :( Lääkärit haluaa tietysti jatkaa lääkitystä. Nyt pari kk kokonaan ilman, ahdistaa niin perkeleesti, ja kilahdan helposti, impulsiivisuus on säikäyttänyt!
      Täytyy etsiä apua ja lukea tutkimustietoa, vaikeaa kun en haluaisi syödä lääkkeitä, mutta jos menee lääkärille/psykiatrille, toki ne lääkkeitä suosittelee. Parhaimman avun sain, kun olin terapiassa, keskusteluapu auttoi. Sinne on vaan vaikea päästä, ja se on myös samantien leima otsassa, kaikki muukin oireilu pistetään sitten pääkopan piikkiin, vaikka olis joku oikea sydänvaiva tai muuta, niin leimataan luulosairaaksi.

• DeKKuPeKKa

Ahdistuneisuus on ihan tyypillinen vieroitusoire ja varsinkin, kun lopettamisestasi on kulunut vasta pari kuukautta. Jotkut kärsivät vieroitusoireista toista vuotta. Vieroitusoireiden läsnäolon ja keston arvioiminen on kuitenkin vaikeaa, koska osalla, jotka kuvittelevat kärsivänsä vieroitusoireista vielä kolmen vuoden kohdalla, ovat todellisuudessa aivovaurio-oireita. Ihmiset eivät osaa tunnistaa sitä, koska valtaosa on vielä tietämättöämiä, että aivovaurioita voi reseptilääkkeisä saada.

Vielä huonommin asiasta perillä olevat luulevat oireitaan alkuperäisen psyykkisen huonovoinitisuuden paluuksi, koska eivät ole joko tietoisia vieroitusilmiöstä tai uskovat sen voivan kestää vain muutamia päiviä tai viikkoja, kuten useimmat viralliset tahot virheellisesti väittävät. Tilanne pitää arvioida aina yksilöllisesti, mutta usein huomataan, että oireisto on suurelta osaltaan iatrogeenistä.

• Lopettanut

Lopetin Cipralexit (tai rinnakkaislääkkeet) 20 milligramman vauhdilla seinään parin vuoden käytön jälkeen. Olin itse asiassa samassa tilanteessa kuin joku tähän ketjuun aikaisemmin jo kommentoinutkin, tuli olo että olin jo immuuni kyseiselle lääkkeelle, jolloin ainoa syy niiden käyttöön olivat vieroitusoireet. En toki suosittele noin äkkinäistä lopetustapaa, josta lääkäritkin aina varoittelevat. Omalla kohdallani henkisellä puolella ei tapahtunut mainitsemisen arvoisia ongelmia tai muutoksia ja fyysiset oireet katosivat muutamassa viikossa.

Pahoinvointia, huimausta, sähköisyyttä ja muuta hauskaa tuo ajanjakso oli täynnä, omana suosikkinani sellainen yht'äkkinen putoamisen tunne. Kaiken kaikkeaan koen päässeeni varsin helpolla. Varmasti yksilöllistä miten rankasti kroppa ja ennen kaikkea aivot reagoivat, kun eivät saa enää tuttua huumettaan.

Onnea matkaan! Toivottavasti pääset myös eroon noista oireista mahdollisimman nopeasti.

• kandee-lukea

kirja ; Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä ja raihoittavista aineista".

Käsitykseni se kertoo aika seikkaperäisesti tuosta asiasta.

• Lisäys-

ja ainakin meidän kaupungin kirjastosta tuo kirja löytyi. Todennäköisesti muistakin.

• Mi-ne-a

Hei,

• Tuo-kirja-kertoo
        Mi-ne-a kirjoitti:

Hei,

että vieroitusoireet vaihtelevat yksilöittäin.., Riippuu sekä ulkoisista että subjektiivisista syistä... Mutta hyvä niissä on se että ne vähenevät koko ajan.... Siis jokainen uusi päivä on hiukan edellistä parempi... Vieroistussessio voi kestää 1vk ---- 1v... Riippuu niin monesta asiasta... Muttajoka tapaukessa olo on parempi ja laadukkaampi, elävämpi kujin noita myrkkyjä käyttäessä..,. Ihminen alkaa uudestaan elämään elämisen arvoista, OIKEAA elämää, kaikkine siihen kuuluvine ylä- ja alamäkineen. Niin se vaan menee.

• ahdistunut

Iyselläkin takana jopa melkein kuuden vuoden sertraliinin käyttö, muutamia lopetusjaksoja lukuunottamatta. Olen kaksi kertaa halunnut lopettaa lääkkeen, mutta oireet ovat kuukausien jälkeen lopettamisesta menneet niin pahaksi, että lääkettä on suositeltu jatkettavaksi ja siinä tilanteessa en ole muuta vaihtoehtoa löytänyt. Nyt olen taas ollut muutaman kuukauden kokonaan ilman, parin kuukauden vähentämisprosessin jälkeen. Ensin tuli ne parin viikon lopetusoireet sähköiskuineen, mutta tällä hetkellä vaan yksinkertaisesti ahdistaa koko ajan. Alan olla aika loppu, koska nukkumaankaan en juuri pysty. Jotain helpotusta oloon olis saatava, että tästä yli pääsee. Jännittää mennä lääkäriä ym. tapaamaan, kun tiedän niiden tuputtavan taas lisää lääkkeitä, joita en halua enää ikinä syödä. Pakko tässä on kuitenkin jotain apua hakea, ennen kuin romahdan täysin.

En olisi ikinä aloittanutkaan lääkettä, jos olisin huolella lukenut kaiken mahdollisen tiedon mitä niistä on saatavilla. Siinä pohjalla ollessa vaan haluaa nähdä jotain toivoa ja epätoivoissaan luottaa kokeneisiin lääkäreihin.

Kaikille teille tsemppiä tosi paljon, haluan uskoa että tämän voi vielä joskus voittaa.

• Ilmainen-neuvo
        ahdistunut kirjoitti:

Iyselläkin takana jopa melkein kuuden vuoden sertraliinin käyttö, muutamia lopetusjaksoja lukuunottamatta. Olen kaksi kertaa halunnut lopettaa lääkkeen, mutta oireet ovat kuukausien jälkeen lopettamisesta menneet niin pahaksi, että lääkettä on suositeltu jatkettavaksi ja siinä tilanteessa en ole muuta vaihtoehtoa löytänyt. Nyt olen taas ollut muutaman kuukauden kokonaan ilman, parin kuukauden vähentämisprosessin jälkeen. Ensin tuli ne parin viikon lopetusoireet sähköiskuineen, mutta tällä hetkellä vaan yksinkertaisesti ahdistaa koko ajan. Alan olla aika loppu, koska nukkumaankaan en juuri pysty. Jotain helpotusta oloon olis saatava, että tästä yli pääsee. Jännittää mennä lääkäriä ym. tapaamaan, kun tiedän niiden tuputtavan taas lisää lääkkeitä, joita en halua enää ikinä syödä. Pakko tässä on kuitenkin jotain apua hakea, ennen kuin romahdan täysin.

En olisi ikinä aloittanutkaan lääkettä, jos olisin huolella lukenut kaiken mahdollisen tiedon mitä niistä on saatavilla. Siinä pohjalla ollessa vaan haluaa nähdä jotain toivoa ja epätoivoissaan luottaa kokeneisiin lääkäreihin.

Kaikille teille tsemppiä tosi paljon, haluan uskoa että tämän voi vielä joskus voittaa.

Mene logoterapeutille, niiden hoito ei perustu pelkästään lääkkeisiin...

• Kylmät_kädet___

Ihmiset ovat yksilöitä, mutta itselleni SSRI-lääkitys merkitsi rikosrekisteriä, sillä se löi tunteet nollaan ja tilalle tuli sietämätön ahdistus.

Murtauduin apteekkiin aivan käsittämättömin menetelmin, otin painonnostoon tarkoitettuja välineitä mukaan ja hakkasin ne laseista ja ristikoista läpi.

Olin täysin unenomaisessa tilassa, mutta ilman sitä unille tyypillistä "makeaa" tunnetta. Jälkeenpäin sain kuulla, että olin psykoosissa. Todella epätodellinen olotila.

• Kylmät_kädet___

Kun pääsin sisälle apteekkiin, liiketunnistin laukaisi todella voimakkaan hälytysäänen. Olin täysin rauhallinen, myös silloin kun poliisien erikoisryhmä singahti paikalle. Ne riuhtoi ja huusi, että: "missä ne toiset ovat? MISSÄ NE TOISET OVAT?!"

En mitenkään reagoinut tilanteeseen. Sitä ei voi verrata edes elokuvan katseluun. Asioita vaan tapahtuu ympärilläsi, mutta et välitä pätkääkään niistä tai mitä ne tekevät sinulle.

Kyllä mää välillä tunsin olevani elossa, kun ne riuhtoi mua ja löivät kenttään. Hetkellisesti tuli olo, kuin olisi elossa, mutta vain sekunneiksi.

• Kylmät_kädet___

Psykoosissa olemisesta osaan kertoa vain sen, että se on kuin olisit unessa, mutta ilman niitä unille ominaisia, satumaisia tuntemuksia.

Zombie olisi muuten osuva, mutta pystyt silti olemaan täysin keskustelukykyinen. Kipua ei tunne.. tai kyllä sen jonkinlaisena informaationa aistii. Esim. kun kyttä väänsi ranteeni paskaksi, huomasin sen vasta nukuttuani.

• Paskaelämä

Itse olen syönyt sertraliinia ja risperidonia vuodesta 2011 säännöllisesti. Sitä ennen silloin tällöin. Meinasin lopettaa nuo lääkitykset mutta sitten vaimoni sanoi että hän haluaa eron ja vaimo lähtikin. Pari kuukautta myöhemmin meidän firma päätti lopettaa toiminnan paikkakunnallamme. Jäin työttömäksi, olin myös eronnut joten hain töitä ja siltikin haen edelleen töitä ympäri maatamme jo kohta kolmen vuoden ajan. Olen viiskymppinen joten työn saanti tuntuu mahdottomalta. Haluaisin päästä noista fuckin lääkityksistä eroon mutta mulle on sanottu että olet just eronnut ja menettänyt työpaikkasi joten ei kannata lopettaa lääkitystä. Viimeisen vuoden aikana olen ollut alkoholisti, juonut 5-6 päivänä viikossa jo tosiaan vuoden ajan. Tuhon tiellä taidan olla.

• Päätös-on-omasi

"Tuhon tiellä taidan olla"
        Päinvastainen päätös on myös omasi, ei muiden.

Veikkaan että sulla on vain yksi elämä, tee sillä mitä haluat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe