Voiko olla ms- tauti?

Meeri-68

Hei, olen 47v nainen. Vuonna 2008 kesällä minulle tuli outo kasvojen puutuminen lähinnä leuan alueelle. Olin totaalisen uupunut, jalkoja särki ja postilaatikollekin kävely oli uuvuttavaa. Olo korjaantui noin kolmessa viikossa, mutta tunto palautui leukaan vasta muutaman kuukauden jälkeen. Jalkojen satunnainen särky jatkui kunnes ne yht äkkiä loppui ollen noi 1,5-2 vuotta pois. Pari vuotta sitten todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta johon minulla on tyroxin lääkitys, joka saattaa olla liian lievä. Viime syksynä vaeltava jalkasärky alkoi uudelleen. Toisinan yhtä kohtaa jalasta, usein reittä saattaa sattua niin, että koko kroppa vavahtaa. Olen niin väsynyt etten jaksa oikein mitään varsinkaan työpäivän jälkeen. Voimat on pois jaloista ja käsistä. Oikean jalan pohjaa ikään kuin kuumottaa. Joskus vasen käsi nytkätää levossa. Näkö on sumentunut tässä vuosien varrella. Joskus harvoin on sattunut silmien liikutus. Nyt silmät on kuivat ja usien valon arat. Ääni kähenee välillä ja kurkku on outo. Pissaa joutuu "työntämään" jotta rakko tyhjenee loppuun. Pääni on magneettikuvattu vuosi sitten ilmeisesti korkean kortisolin ja kilpirauhasen hyvän hoidon vuoksi, eikä siinä ollut poikkeavaa. Tämä uupumus ja jalkasärky on kamalaa, ja harmittaa koska en ole jaksanut lenkkeillä. Pelottaa voiko tämä kuitenkin olla ms -tauti...?

10

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jsjjsjjsj

      Käy lääkärissä juttelemassa noista oireistasi

      • Meeri-68

        Minulla onkin ollut monta lääkärikäyntiä. Ensin suljettiin reumatauti sjögren pois, koska silmien, nenän, suun kuivuus ja vatsavaivat viittasivat siihen. Vaati ensin käynnin silmä- ja knk lääkärillä. Viimeinen käynti reumalääkärillä joka luki verikokeiden tulokset ja siinä kaikki, olen terve kuin pukki. Huhtikuussa on aika kilpirauhaslääkärille vuosikontrolliin. Olen ollut lähes koko viikon sohvan pohjalla tämän voimattomuuden takia, mutta tänään on käsissä ja jaloissa ollut voimaa. Jaksoin kävellä reippaasti 50 min! :)


    • ftgghklkj

      Kannattaa varuiksi ottaa borreliakoekin.

      • Meeri-68

        Borrelia on otettu silloin 2008, nyt työterveyslääkäri haluaa sen tarkistaa vielä, eli olen menossa kokeeseen :)


    • Lskkskksks

      No onko neurologi tutkinut oireitasi ?

      • Meeri-68

        Silloin 2008 vuonna kävin sairaalassa tutkimuksissa taisi olla yleislääketieteen erikoislääkäri, mutta en ole käynyt neurologilla. Hän teki silloin testejä mm. piti koskea nenään, koputti polvea jne. Todettiin, että se olisi ollut jokin virus. Kuitenkin tosi outoa se leuan tunnottomuus oli ja sain posken alaosiin leukaperiin ikäänkuin pieniä sähköiskuja. Ms tautiin kuulunee raajojen puutumista. Sitä minulle ei ole ollut, on vain jalkapohjien kihelmöintiä. Eikä kaksoisnäköä. Viime syksynä minulla tuli tosin näköhäiriöitä, paperista puuttui toinen puoli tekstistä, eli näkökenttä kapeni ja näin puolikuita. Tyypillistä mikreeniä totesi lääkäri jota minulla ei ole koskaan ollut.


    • jaajiot

      En tiedä missä olet käynyt lääkäreillä, mutta jollet ole vielä käynyt yksityisellä niin mene ihmeessä. Vaikka maksaakin enemmän mutta kannattaa oikeasti. Itse juoksin työpaikka lääkärillä, eikä ollut mitään vikaa..liiku vaan kyllä jalkakin siitä alkaa toimimaan.. No ei alkanut, menin yksityiselle teki kaikenlaisia testejä ja määräsi magneetti kuviin ja niistä selvisi ms. En tarkoita että sinulla olisi se mutta jos tulisi selvyyttä asiaan paremmin.

      • Meeri-68

        Kiitos jaajiot :) työterveyshuolto ohjaa meillä tarvittaessa erikoislääkärille ja se palvelu tulee yksityiseltä. Silloin 2008 yksityinen yleislääkäri laittoi lähetteen hus:iin, ja kun nyt luin epikriisin siinä luki, että tuntematon virus tarvittaessa neurologille. Kiireysluokka oli 1vko mutta lähete oli unohtunut johonkin hussin pöydälle, olin jo paremmassa kunnossa kun vihdoin pääsin sinne. Olisiko viime kevään pään magneettikuvassa näkynyt jo jotain? Onko aina pakko tehdä selkäydinpunktio vai riittääkö selkäytimen magneettikuva?


      • Ms-nainen

        Kyllähän magneettikuvasta vissiin pitää ms-taudin epäily herätä ja varmistusta haetaan selkäydinpunktiosta. Itsellä epäiltiin ja punktio tehtiin ja dg tuli, vaikkakin ihan raja-arvoilla.


    • Näinkäynyt

      Magneettikuvissa voi pään mri olla ok, mutta likvornäytteessä voi näkyä mekkejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      548
      4017
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3464
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3090
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2382
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2240
    6. 227
      1688
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1329
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe