SSRI lääkkeiden aiheuttama riippuvuus

http://akukopakkala.fi/piilotettu-kansansairaus-ssri-riippuvuus/

Omalla kohdalla tosin ongelmia ei ole ollut (käytössä essitalopraami) mutta ajattelin puolueettomasti tässä pistää kiinnostavan artikkelin palstalle.

Muistakaa miettiä tarkkaan mitä suuhunne pistätte. Toiset pääsevät helpolla ja toiset eivät. Itse tulen suhteellisen hyvin toimeen oman lääkkeeni kanssa.
463
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Mutta ilmeisesti et ole vielä ollut tilanteessa, jossa olet yrittänyt lopettaa käytön?

Äänestä
  • Aikaisemmin käytin fluoksetiinia ja lopetin sen kun ei auttanut. Ainakaan silloin lopettamisesta ei tullut kuin noin viikon mittainen lievästi ahdistunut ja hermostunut olo. Muuta ei sen lääkkeen lopettamisesta seurannut.

    Nykyistä lääkitystä ei ole tarvinnut lopettaa kun toimii paremmin. Ainakin olotila parani aloittamisen jälkeen joten ei ole suunnitelmissa lopettaa näillä näkymin.

    Kirjoituksen tarkoitus oli vain varoittaa tietämättömiä SSRI lääkkeiden mahdollisista pitkään jatkuvista vieroitusoireista.

    Äänestä

Ne varsinaiset vieroitusoireet ovat ihan pala kakkua.Minäkin olen huomannut että noin viikon huimaa ja on näköhäiriöitä ja esim. vatsa sekaisin mutta ongelmaksi voi muodostua pysyvä unettomuus minkä nämä lääkkeet voi aiheuttaa jos niiden kanssa pelaa tarpeeksi pitkään.

Äänestä

Joo. mä söin fluoksetiinia n. 15v bulimiaan ja masennukseen. Ja olantsapiinia. Alkoi tulla ylipaino-ongelmia ja kilpirauhasarvot laski lähelle vajaatoimintaa.. Omatoimisesti yritin 2v ennenkuin pääsin eroon molemmista, lääkäristä ei ollut mitään tukea. Ensin yritin jättää olantsapiinin pois ja sitten ensin fluoksetiinin. Ja molempia liian nopeesti. Tuli itkuisuus, kutina, ripuli, sähköiskut jne. Olin tulla hulluksi ja jatkoin puolella määrätystä annoksesta molemmista jonkun aikaa.
Miten sitten onnistuin? Aloin vähentää molempia samassa suhteessa yhtä aikaa ja hyvin hitaasti. Ostin tabletinjakajan apteekista ja pienin tabletteja lopulta moneen osaan ja sitten söin enää ihan pieniä muruja. Tukena liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Alkoholi oli pakko jättää kokonaan siksi aikaa, koska sen käyttö teki mut aika aggressiiviseksi, kun kaikki aivojen välittäjäaineet oli sekaisin.
Kun toinen noista "piristää" ja toinen lamaa, oli mulla hyvä toi yhtäaikainenvierottautuminen. Kun jätin olantsapiinin, hävis unet ja semmonen kihelmöinti ja hirveä olo oli koko ajan, kun fluoksetiini vaikutti aiempaan nähden voimakkaammin. Miksihän mulle edes tommonen yhdistelmä aikanaan määrättiin ja jätettiin päälle...
Nyt on puoli vuotta, etten oo syöny kumpaakaan ja voin aika hyvin. Nukun jopa 7h putkeen ja yöt menee hyvin muutenkin, en heräile koko ajan. Ei hikoilua. Mun toimintakyky on aika hyvä ja mieliala kohtalaisen vakaa. Noista lääkkeistä on ainakin osan potilaista mahdollista päästä eroon, ehkä bentsot vois helpottaa. Pitää vaan kestää sitä pahaa oloa ja oireita, kun ne tosiaan ei mee heti ohi. Mäkin "hengittelin" ja koitin eri keinoin helpottaa oloani. Join teetä, kävelin metsässä, makasin alasti pimeässä, hiljaisessa ja viileässä huoneessa, kun iho tuntui pahalle ja kaikki ärsykkeet tuntu hirveelle päässä. Kuuntelin äänikirjoja ja rauhoittavaa musiikkia.
Paino on laskenut ilman varsinaista laihdutusta 20kg ja kilpirauhasarvot on nyt normaalit. Samoin sokeri ja kolesteroli. Ja erittäin kumma, että myös yletön tilailu ja ostelu on loppunut. Lääkäreiltä ei tukea tahdo saada... Ennemminkin pelottelua, että huonosti käy ja kohta oot sairaalassa.. Tosi isojen asioiden edessä on potilas itse.. Lääkkeitä määrätään surutta ja toisaalta jos fyysinen terveys menee sivuvaikutuksena, siitä ei kukaan ota vastuuta.. En yllytä ketää mihinkään omatoimiseen lääkityksen lopettamiseen, ihmiset ja sairaudet on erilaisia. Samoin ihmisen kestokyky vaikeiden lopetusoireiden kohdalla. Tietoa kannattaa etsiä. Kuitenkin on kyse omasta elämästä ja omasta ainutkertaisesta elämästä ja kehosta.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


pilleriville kirjoitti:

http://akukopakkala.fi/piilotettu-kansansairaus-ssri-riippuvuus/

Omalla kohdalla tosin ongelmia ei ole ollut (käytössä essitalopraami) mutta ajattelin puolueettomasti tässä pistää kiinnostavan artikkelin palstalle.

Muistakaa miettiä tarkkaan mitä suuhunne pistätte. Toiset pääsevät helpolla ja toiset eivät. Itse tulen suhteellisen hyvin toimeen oman lääkkeeni kanssa.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu