Opiskelijan sijoittaminen

osoppi

Olen 23-vuotias insinööriopiskelija. Kaipaisin sijoitusvinkkejä kesätyörahoilleni.

Eli tilanne on seuraavanlainen: opiskelen kolmatta vuotta insinööriksi. Minulla on tulevalle kesälle työpaikka ja tulen tienaamaan nettona n. 7000-8000e. En monen opiskelukaverini tavoin tuhlaile kaikkia rahojani alkoholiin tai muuhun viihteeseen, minulle riittää ensi lukuvuotta varten 2000e säästöt. Lisäksi aion tehdä n. 1000e reissun ulkomaille. Mihin minun kannattaisi sijoittaa loput rahat? Olen aiemmin sijoittanut 2000e seligsonin rahastoihin osakepainotteisesti ja 2000e asp-tilille. Olisiko tässä vaiheessa järkevintä laittaa kaikki rahat asp-tilille, vai kannattaako myös rahastoihin säästää edelleen?

17

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nointainöin

      Jaaha. Ei kauheasti vastauksia, mutta se johtunee siitä, että me emme voi latoa täältä järkeviä yksityiskohtaisia vastauksia siitä, mitä sinun "pitäisi" tehdä.

      Jos aiot ostaa asunnon pian, lykkää kaikki mahdollinen aspiin. Jos ajattelet, että osalle rahoista on käyttöä lähitulevaisuudessa (=seuraavan 2-3 vuoden aikana) muuten kuin asunnonostotarkoituksessa, lykkää ne Nordaxin säästötilille. Jos asunnonosto ei todennäköisesti ole ajankohtainen vielä moneen moneen vuoteen etkä tarvitse rahaa esim. autoon, paremman asunnon takuuvuokraan tms kohteisiin, tarkista aspin korkoehdot, ja jos niistä ei löydy erityistä syytä lykätä kaikkia rahoja aspiin, laita osa rahoista osingot uudelleensijoittaviin rahastoihin.

      Aspissa on jotain sääntöjä siitä, miltä ajalta / mille rahoille lisäkorko maksetaan. Tarkista se, ja hyödynnä niin hyvin kuin voit. Sen parempaa riskikorjattua tuottoa ei taida olla mistään saatavissa.

    • ingenjöör
      • htdf

        "Matalan riskin" korkorahastoon ei tässä markkinatilanteessa yhtään euroa. Ainoastaan korkean riskin koroissa (kehittyvät markkinat, ö-luokan yritykset) on jotain tuotto-odotusta tällä hetkellä, ja niiden riskitasot on vähintään osakkeiden luokkaa.

        Jos matalan riskin korkoihin haluaa sijoittaa, niin vaihtoehdot on asp ja Nordaxin tai TF-bankin säästötili.


      • Pelkkää_riskiä

        Arveletko, että korot vielä laskisivat? Muutenhan korkorahastoihin ei tällä hetkellä kannata sijoittaa mitään. Tämän hetken tuotto on nollassa ja kunhan korot nousevat, putoaa pääomakin miinukselle.

        Korkorahastot sisältävät siis tällä hetkellä vähintäänkin kohtalaisesti riskiä eikä se ole ylöspäin.


      • youpayou
        htdf kirjoitti:

        "Matalan riskin" korkorahastoon ei tässä markkinatilanteessa yhtään euroa. Ainoastaan korkean riskin koroissa (kehittyvät markkinat, ö-luokan yritykset) on jotain tuotto-odotusta tällä hetkellä, ja niiden riskitasot on vähintään osakkeiden luokkaa.

        Jos matalan riskin korkoihin haluaa sijoittaa, niin vaihtoehdot on asp ja Nordaxin tai TF-bankin säästötili.

        Korkean riskin korkolappu: Talvivaaran jvk


    • se.kannattaa.aina

      Sijoita viinaan ja lopeta tuo porvarin leikkiminen.

    • Jurpo2000

      Alkosta saat parhaat prosentit...

    • tulevaisuuudencaaara

      Kannattaa huomioida että jos on osakkeita ei saa toimeentulotukea tulevaisuudessa helposti.

    • esimerkiksi
    • aw12wassddfasw

      vuokraa luxus huora ja limusiini.

    • Kaikki punaiselle.

    • vaikui

      punanen limusiini?

    • ihmetellen

      Minua kiinnostaa, miten aloittaja elää lukuvuoden 2000e:lla? Tietysti pappa betalar, opintotukea, asumistukea, sossun toimeentulotukea (mutta saako niitä, jos ei ota opintolainaa?)
      Kannattaisi sijoittaa vähän elämän laatuun, harrastuksiin ja lähteä vaikka joskus kavereiden kanssa viihteelle.

      • afsd

        Tuo oli vain käytettävien säästöjen määrä, eli ns. ylimääräistä rahaa. Pelkällä opintotuella ja asumislisälläkin elää, kunhan on riittävän halpa kämppä.


    • vinkkinävaan

      Sijoita bitcoiniin ja kyttää "nousupiikkiä" kurssissa? Sitten katoat jonnekkin mieluisaan paikkaan rahojesi kans =) Osa kannattaa sijoittaa johonkin järkevään rahastoon.

    • pilluunvaan

      Viinaan, huoriin ja kunnon lomaan Pattayalla . Siinä sulle kuule kunnon sijoitus , itseesi . Muu sijoitus on vain maallista, mistä ei elämyksiä irtua .

    • syömään

      ruokaan. täytyyhän opiskelijanki syödä

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      388
      1533
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1220
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1145
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      701
    Aihe