Refluksitaudin oireiden hoito luontaistuotteilla

Peksi74

Mulla on ollut refluksitauti riesana jo kohta 6 vuotta. Viime aikoina oireet on pahentuneet: veren makua suussa, ääni lähtee, jatkuvaa poltetta ruokatorvessa ja jatkuvaa närästystä. Mä olen syönyt kaikenlaisia lääkärien määräämiä happotasapainottajia, mutta niistä ei ole isoa apua ollut.

Viime ajat olen kokeillut vuoden 2003 luontaistuotetta Valmariinia, joka on hapokas veteen liuotettava liuos, jonka pitäisi sulattaa ruoka nopeammin ja näin helpottaa happovaivoja. Toinen mitä olen käyttänyt on ihan perinteinen tapa eli teelusikallinen ruokasoodaa lasilliseen vettä.

Ruokasooda on tosi tehokas ja voin sitä käytettyäni erittäin hyvin. Valitettavasti kuulin vain huhun, että ruokasooda voi rapauttaa suolistoa, onko muut kuulleet tästä?

Valmariini tuntui auttavan erinomaisen hyvin ensimmäisenä parina päivänä, jolloin käytin sitä 2-3 kertaa ruokailun yhteydessä. Sen jälkeen taas närästysoireet ovat palanneet, mielestäni jopa pahempina. Onko muilla Valmariinista kokemuksia?

Kyllä on elämä mahdottoman hankalaa, kun on edustustyössä ja alkoholia pitäis käyttää silloin tällöin ja ruoka-ajat sekä tavat valitettavasti repsahtavat usein ja silloin on elämä päiväkaupalla ihan tuskaa taistellessa oireiden kanssa...

12

6454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eagle

Ruokasoodasta olen kuullut, että ei suositella jatkuvaa käyttöä. Sehän neutraloi mahan happamuutta samalla tavalla kuin apteekin antasidivalmisteet, joten suosittelen ennemmin esim. Rennietä.

Valmarinia kokeilin muutama vuosi sitten närästysoireisiin ja kyllä se hieman lievitti niitä. Veteen sekoitettuna tuotteen maku oli kuitenkin todella paha, eikä oikein innostanut tuotteen käyttämiseen.

Luulen, että parhaimman avun refluksitautiin saat ihan varsinaisista lääkkeistä. Mitä reseptilääkkeitä olet kokeillut?

• Peksi74

Reseptilääkkeistä olen muistaakseni käyttänyt ainakin Lanzo 30 mg ja Omeprazol 40 mg. Muitakin olen käyttänyt vuosien varrella, mutta ei muistu enää mieleen.

• Laura

Älä käytä suokasoodaa. Se tuo kyllä hetkellisen avun neutraloimalla mahahapon, eli sillä tavalla se toimii samalla tavalla kuin apteekin neutraloijat. Sooda kuitenkin nostaa pH:ta liikaa ja sitä kautta vain kiihdyttää hapon eritystä. Se tuo siis hetkellisen avun, mutta loppujen lopuksi vain lisää happamuutta.
      Verenmaku suussa ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Kannattaisikohan käydä tähystyksessä? Tai vähintäänkin lääkärissä muuten vain juttelemassa noista lääkeasioista. Oletko kokeillut happopumpun salpaajia?

• Peksi74

Tähystys mulle on tehty jo 4 kertaa (viimeksi tänä syksynä) eli suurimpana ongelmana on joka kerta todettu vatsalaukun sulkijan löysyys. Jostain syystä ruokatorvesta ei ole koskaan tähystyshetkellä löydetty mitään muutamaa hieman punoittavaa kohtaa vakavampaa vaikka oireet on olleet tosi rajut. Lääkärit ovatkin todenneet, että toisilla oireet tuntuvat voimakkaammin kuin toisilla, varmaan samoja juttuja kuin esim. kipukynnysten erilaisuus. PH-mittauskin tehtiin v. 2000, mutta se oli ristiriidassa tähystystulosten kanssa ja siksi lääkäri ei kirjoittanut lähetettä leikkaukseen.

Ruokasoodan olenkin jo jättänyt pois. Valmariinia käytän pari kertaa päivässä, koska se helpottaa hyvin ruoan sulamista. Valmariinin maku ei ainakaan minua hirveästi rassaa.

Isoin helpotus kotikonstein tuntuu tulevan siitä kun syö vain vähän kerrallaan ja useasti. Myöskin alkoholin ja rasvaisen ruoan pois jättäminen helpottaa kovasti. Valitettavasti sitä ei vain tule oltua tarpeeksi absoluuttinen tuon ruoka- ja juomavalion kanssa...

• Elli
        Peksi74 kirjoitti:

Tähystys mulle on tehty jo 4 kertaa (viimeksi tänä syksynä) eli suurimpana ongelmana on joka kerta todettu vatsalaukun sulkijan löysyys. Jostain syystä ruokatorvesta ei ole koskaan tähystyshetkellä löydetty mitään muutamaa hieman punoittavaa kohtaa vakavampaa vaikka oireet on olleet tosi rajut. Lääkärit ovatkin todenneet, että toisilla oireet tuntuvat voimakkaammin kuin toisilla, varmaan samoja juttuja kuin esim. kipukynnysten erilaisuus. PH-mittauskin tehtiin v. 2000, mutta se oli ristiriidassa tähystystulosten kanssa ja siksi lääkäri ei kirjoittanut lähetettä leikkaukseen.

Ruokasoodan olenkin jo jättänyt pois. Valmariinia käytän pari kertaa päivässä, koska se helpottaa hyvin ruoan sulamista. Valmariinin maku ei ainakaan minua hirveästi rassaa.

Isoin helpotus kotikonstein tuntuu tulevan siitä kun syö vain vähän kerrallaan ja useasti. Myöskin alkoholin ja rasvaisen ruoan pois jättäminen helpottaa kovasti. Valitettavasti sitä ei vain tule oltua tarpeeksi absoluuttinen tuon ruoka- ja juomavalion kanssa...

Itse sain avun Somacista ruokatorven tulehdukseen refluksitaudin johdosta. Valitettavasti varmin konsti oireiden vähenemiseen on ruokavalion ylläpito. Tuskinpa leikkauskaan on järkevää, jollei ensin kokeilla ruokavalion muutosta.

• Peksi74
        Elli kirjoitti:

Itse sain avun Somacista ruokatorven tulehdukseen refluksitaudin johdosta. Valitettavasti varmin konsti oireiden vähenemiseen on ruokavalion ylläpito. Tuskinpa leikkauskaan on järkevää, jollei ensin kokeilla ruokavalion muutosta.

Jep, ruokavalion muutosta tässä juuri testataan. Käytännössä kaikki alkoholi ja rasvainen ruoka on jäänyt pois. Nyt juuri parhaillaan testaan sitä miten närästykseen vaikuttaa syöminen muutaman tunnin välein (aiemmin söin vain 2-3 kertaa päivässä ja paljon), lisäksi olen kokeeksi jättänyt maidon juomisen ja maitopohjaisen yoghurtin syömisen pois. Toistaiseksi tuntuu aika hyvältä...

• Laama
        Peksi74 kirjoitti:

Jep, ruokavalion muutosta tässä juuri testataan. Käytännössä kaikki alkoholi ja rasvainen ruoka on jäänyt pois. Nyt juuri parhaillaan testaan sitä miten närästykseen vaikuttaa syöminen muutaman tunnin välein (aiemmin söin vain 2-3 kertaa päivässä ja paljon), lisäksi olen kokeeksi jättänyt maidon juomisen ja maitopohjaisen yoghurtin syömisen pois. Toistaiseksi tuntuu aika hyvältä...

Tosiaan pois alkoholi, kahvi, limsa jopa tee(jos tulee oireita).

Ei mausteisia(pois chili ja voimakkaat pippurit) ruokia, ei rasvaista

Ei: kaalit, sipulit, sellerit, paprikat, sitrushedelmät, palkokasvit, maissi

Sitten täysin laktoosittomia kannattaa koittaa.

Noitakin sen mukaan pois, mikä aiheuttaa oireita.
        Itse noudatan vielä tiukempaa tai olen nyt 4 v. ajan. On siitä ollut apua. Nyt jouduin ikävä kyllä varaamaan kirurgille ajan keskustelemaan leikkuksesta

• zolt

Somac, Lanzo, Nexium, Zolt ovat kaikki ns. protonipumpun salpaajia ja ne ovat luultavasti tehokkaimpia lääkkeitä refluksitaudin hoitoon. Jos ne eivät auta niin sitten olis varmaan paras vaihtoehto leikkaus, mutta leikkaus on tietääkseni aika harvinainen nykyään eli sairaus pyritään mielummin pitämään kurissa lääkkeiden avulla.

• ikävä vaiva

Itsellä sama vaiva ja perin ikävä.. En syö raskasta lihaa ollenkaan ja jättänyt turhat hiilarit pois, niin ompa olo helpottunut. Nyt kokeilen valmarinia, toivotaan et siitä on apua...
      Mulla on ollut nexium.nyt menee somac...

Pärjäillään tämän ikävän vaivan...

• 77

Pärjäilyä ikävän sairauden kanssa!

• annu511

Onko teillä liittynyt jatkuvaa pahoinvointia refluksitautiinne? Minulla tämä on diagnosoitu 6 vuotta sitten ja tutuiksi on tulleet Nexium ja Somac ja myöskin Balancidia olen siihen kokeillut. Nyt ei tunnu enää auttavan mikään. Ikävä tauti.

• 69-vuotias nainen

Kokeiltu on kaikki mahdolliset lääkkeet eikä mikään auta. Kun keliakia alkoi 8 v.sitten, alkoi myös refluksitauti, kuten ärtynyt paksusuolen oireyhtymäkin. Yksityinen ravitsemusterapeutti kehoitti poistamaan kaikki lyhytketjuiset hiilihydraatit, rasvaiset, paistetut jne. ja sitä ohjetta olen nyt noudattanut toista vuotta eli .FOD MAP-dieetti. Aluksi siitä oli apua, nyt ilmeisesti ruokatorvi on syöpynyt jo siihen malliin, ettei siitäkään enää ole apua. Somac on nyt käytössä, lisäksi aiheesta väitellyt lääkäri määräsi lisäksi tarvittaessa Ranixal 150 mg. Minulla on ns.hapoton maha, limakalvo artrofinen. Syöpävaara kasvaa, jos maha on liian hapoton. Nyt olen neuvoton; mahasyöpä, vai ruokatorven syöpä? En ole koskaan käyttänyt alkoholia tai tupakkaa, osaan ravinto-opin, en juo kahvia enkä teetä, nukun pääpuoli 35-45cm korotetussa sängyssä. Kaksi kertaa olen ollut leikkausarvioinnissa,mutta sitä ei minulle tehdä.En ole ylipainoinen, ehkä sitten liian vanha? Kuka osaa neuvoa, olisin enemmän kuin kiitollinen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      241
      6746
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4154
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      131
      3165
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2322
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1860
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1597
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1484
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      30
      1461
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1379
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe