Raamatun Jumalasta. Perustan käsitykseni sille mitä olen oppinut raamattua lukemalla ja tutkimalla, ja siihen mitä olen lukenut ja kuullut sellaisilta ihmisiltä jotka ovat omistaneet elämänsä Jumalan tuntemiselle.
En uskalla enkä halua väittää että Jumala on juuri sellainen kuin kuvailen, mutta sen uskallan väittää että Hän on enemmän minun kuvaukseni kaltainen, kuin sen mitä tällä palstalla pääsääntöisesti pilkataan.
Ensinnäkin Jumala on iankaikkinen ja Hän on iankaikkisuus/iankaikkisuudessa. Hän ei ole millään tavalla aikaan sidottu. Samaan aikaan kun Hän katsoo esim. holokaustin tapahtumia maailmassa Hän voi kuivata näiden ihmisten kyyneleitä taivaassa, ja tuomita pahoja kadotukseen. Kadotuskaan(samoin kuin taivas) ei ole aikaan sidottu. Siellä ei tule "aika pitkäksi" se "nykyhetki" vain on ja se pysyy eikä se kulu.
Hän on luonut kaiken mitä on, näkyvät ja näkymättömät ja ne ovat luotu Häneen.
Jos menet mariaanien haudan pohjaan on Hän siellä, tai jos menet avaruuteen miljardien valovuosien päähän on Hän sielläkin. Hän loi tietoiset olentonsa itsensä tapaiseksi, vapaaksi valitsemaan, suunittelemaan ja luomaan Hänen asettamiensa rajojen sisälle.
Ajatelkaa vaikka mielikuvitustanne joka on varmasti yhtä rajaton kuin avaruus.
Meidän ymmärryksemme ja ajatuksemme ovat kuitenkin aivan olemattomia verrattuna Häneen.
Hänen viisautensa ja tietonsa määrä on loputon. Hän tietää jokaisen ihmisen tarkan hiusmäärän joka hetki ja yksikään puun lehti ei edes putoa maahan ilman Hänen sitä tietämättään ja sallimattaan.
Hän tuntee jokaisen ihmisen täysin läpikotaisin, kaikki on alastonta Hänen edessään. Hän näki ja tunsi sinut jo ennen kuin mitään oli edes luotu. Hän tietää kaikki tekosi, tekemättä jättämisesi, ajatuksesi, sanasi jne.
Kaikki Hänen ominaisuutensa (jos niitä voidaan edes ominaisuuksiksi sanoa, koska Hän vain on ja kaikki ovat Hänessä) ovat äärettömiä. Hänen ei tarvitse vastata mistään kenellekkään kuin itsellensä, mutta kaikki joutuvat vastaamaan Hänelle.
Meidän ymmärryksemme ei yksinkertaisesti riitä ymmärtämään Häntä ja Hänen aivoituksiansa. Sen takia meidän on nieltävä ylpeytemme ja tultava lasten kaltaisiksi Häneen nähden. Luottaa niinkuin pikkulapset normaalisti luottavat isäänsä.
Jos me pidämme ylpeytemme, niin silloin kuvittelemme itsestämme liikoja ja otamme itse Hänen paikkansa meidän sisimmässemmä itsellemme, ja olemme Häntä vastaan.
Tässä joitain käsityksiäni Hänestä joka sanoi itsestään "MINÄ OLEN"
Käsitykseni Jumalasta
7
<50
Vastaukset
- Tiedenörtti
Joo, Jumaluus on tautologia, kaikki hänestä väitetyt asiat on tosia, koska maailmankaikkeudessa on kaikenlaisia persoonia, eli Enkeli, eläin tai ihminen tarkoittaa vain alempiarvoista Jumalaa kuin joku muu. Perinteisesti Kiinassa ajatellaan Jumalan olevan tilavuus ja Jumalattaren massa. Ateisti ajattelee silti usein päinvastoinkin, kaikki Jumaluus on antitautolgia, kaikki mitä hänestä väitämme on valhetta.Yleensä ei ole hyödyllistä ajatella Jumalaa persoonattomana, "mikä" sanan avulla, koska silloin luulemme että kykenisimme hallitsemaan ruumillamme henkeä, niin päin se ei ole.
Tuon aloituksen argumenttien mukaan jumalasi on kosminen despootti, jonka mielenliikkeet ovat kovin ailahtelevia.
Jotta jumalasi olisi täydellinen olio, hänellä olisi oltava kaikki mahdolliset ominaisuudet – mukaan lukien maksimaalinen pahuus. Raamattu kertoo kosmisesta despootista, joka toimii maksimaalisen pahuuden prinsiipin mukaan.
Tyrittyään luomisen pahan kerran Genesiksen jälkeinen Raamattu kertoo epäonnistuneen luomisen korjailusta, paikkailusta ja selittelystä. Lisäksi Jahve yrittää vierittää syyn omasta tunaroinnistaan luomakunnalleen. Johtopäätös on, että Jahve edustaa maksimaalista pahuutta: Jahve ei toimi koskaan luomakuntansa edun mukaisesti.
Lisäksi täydellisen olion ominaisuuksiin kuuluu erehtyväisyys. Luomisessa Jahve erehtyi pahan kerran (mahdollisesti jopa tarkoituksellisesti). Erehtyväisenä oliona Jahve ei kuitenkaan kykene (tai halua) kantamaan vastuutaan erehdyksistään. Luomakuntansa kannalta Jahve on sadistinen pas.ki.ainen.
Jahvella ei voi olla mainitsemasi ominaisuuksia. Jotta ominaisuuksia voitaisiin vertailla, jokaisella ominaisuudella tulee olla anti-teesinsa. Teologinen saivartelusi jättää Jahve ominaisuuksista pois negatiiviset ominaisuudet. Jahve jättää käyttämättä kaikki mahdolliset positiiviset ominaisuutensa ja tämä tekee Jahvesta täysin moraalittoman olion.
Raamatun jumalan moraali on niin ala-arvoista, että Raamatun jumala ei ansaitse jumalan titteliä.
Raamatun jumalan moraali on vihamielistä herra-orjamoraalia, jossa orjilla (luomakunnalla) voi olla orjan hyveet: pakeneminen, alistuminen tai orjuuttajan tappaminen.
Nykyaikainen sekulaari yhteiskunta on onnistunut tappamaan orjuuttajan melko hyvin, mutta vielä on tekemistä. Jahve kohtelee orjiaan perin huonosti. Jahven moraalia esimerkillisenä pitävät ovat alistettuja orjia, jotka ansaitsevat vapautuksen despoottisen Jahve alaisuudesta tullakseen sen arvoisiksi mitä ihmisyys edellyttää.
Argumenttisi jumalasi ajattomuudesta on kestämätön. Jotta jumalasta voitaisiin edes puhua, jumalalla on oltava ajallinen ja paikallinen ulottuvuus. Kieli jumalan kuvailuna on aikaan ja paikkaa sidottu. Jos näin ei olisi, jumalasi oli kaiken kuvailun ulottumattomissa. Koska kieli on vuosisatojen kuluessa muuttunut, myös kuvaukset Jahvesta ovat muuttuneet. Johtopäätös on, että Jahve ei ole muuttumaton. Kuten Raamatusta voit lukea, Genesiksen jälkeen Jahve degeneroitui moraaliltaan erittäin ala-arvoiseksi olioksi. Vika ei ollut ihmisen lankeemuksessa vaan Jahven itsensä ominaisuuksissa, maksimaalisessa pahuudessa. Jahve on Raamatun mukaan täysin kykenemätön nousemaan pahuutensa ylä- ja ulkopuolelle. Kerta toisensa jälkeen Jahve syyllistyy rajuihin rikoksiin luomakuntaa vastaan. Ainoa joka ansaitsee kadotuksen on Jahve itse. Jahve voidaan siirtää hyvin sinne kuolleitten jumalten tunkiolle muiden kuolleitten jumalten joukkoon.
Jahve on täysin pähkähullu olento, joka ei ansaitse vähäisintäkään kunnioitusta.- Porinpojka
Sinä olet puheestasi päätellen ylentänyt itsesi Jumalan yläpuolelle.
Minä en tunnista sinun jumalaasi raamatun Jumalaksi.
Enkä yritä elvistellä tässä mitään, mutta minä olen tutkinut Hänen tekojansa ja sanojansa ja Hänen profeettojensa ilmestyksiä Hänestä.
Päivittäin ajattelen Häntä ja kaipaan lisää ymmärrystä Häneltä/Hänestä.
Jos oletetaan että Jumala on, niin sinun tekstistäsi saa kuvan että vihaat kaikkea elämää ja eläviä, koska sanot että Hän joka on kaiken luonut, on tyrinyt kaiken, ja että Hän on paha.
Job totesi aikanaan että "otammehan Häneltä vastaan kaiken hyvänkin, joten emmekö ottaisi vastaan myös jotain huonoakin" vaikkakin tuossakin tapauksessa se huono oli lähtöisin perk.eleestä. Jumalan sallimuksesta toki.
Kun Job oli menettänyt kaiken ja kärsinyt aikansa, niin hän alkoi nurista ja "haastoi" Jumalan.
Jumala ilmeistyi Jobille ja käski hänen vyöttää itsensä, ja käydä oikeutta Häntä vastaan. Job ymmärsi että hänen nurinansa oli ollut ymmärtämättömyyttä ja pysyi vaiti. Jumala antoi hänelle "läksytyksen" ja Job vastasi Hänelle:
2 "Minä tiedän, että sinä voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.
3 'Kuka peittää minun aivoitukseni taitamattomasti?' Siis on niin: minä puhuin ymmärtämättömästi, asioista, jotka ovat ylen ihmeelliset minun käsittää.
4 Kuule siis, niin minä puhun; minä kysyn, opeta sinä minua.
5 Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt.
6 Sentähden minä peruutan puheeni ja kadun tomussa ja tuhassa." On todellakin helppoa olla Jahven yläpuolella. Hänestä ei ole mitään verifioitavaa näyttöä, joten olemattoman yläpuolella ovat kaikki. Cogito ergo sum! Ajattelen, olen olemassa. Jahve olemattomana olio ei tee mitään.
Ainoa paha ja syntinen on Jahve. Kaikki pahuus kulminoituu juutalais-kristillissä-islamilaisessa jumalakäsityksessä. Jahve on täysi psykopaatti, joka aina(!) etsii syyllistä omille epäonnistumisilleen. Jeesus jumalan poikana vei tämän pahuuden äärimmilleen esittämällä ajatustenkin olevan pahoja. Tällaiseen pahuuteen ei ole pystynyt Gestapo, Stasi, KGB tai CIA; ei Mao, Stalin, Hitler, Pol Pot. Saatana on vain Jahven tekosyy omalle pahuudelleen. Tälläkin kertaa Jahve tarvitsee syntipukin omalle tunaroinnilleen.
Brutaali pelastus- ja sovitusoppi on parhaimmillaankin vain vulgaari primitiivinen sado-masokistinen freudilainen lipsahdus Raamatun kirjoittajilta. Jos joku ansaitsisi tappotuomion rikostensa tähden, niin juuri Jahve. Raamatun mukaan juuri Jahve on syyllistynyt niin moniin rikoksiin ihmiskuntaa vastaan, ettei häntä voi pelastaa mikään. Seurakuntalaiset Jumalan lapsina joutuvat elämään pedofiliaan syyllistyvän Jahven uhan alla päivästä toiseen. Mikä pahinta tottelemattomuus sadistista isähahmoa kohtaan tuomitaan viimeisellä tuomiolla, jossa jokainen – aivan jokainen – tuomitaan syyllisenä, vaikka syyllinen on juuri tämä väkivaltainen isähahmo.
Jobin tapauksessa Jahve jopa leikittelee Jobin hengellä vielä pullistellen asialla, että Jahve voi tarinan mukaan toimia täysin mielivaltaisesti. Jo kertomus Jobista tekee Jahvesta sadistisen psykopaatin. Vain maksimaalisen pahan prinsiippiä toteuttava olento voi kehuskella mielivallallaan ja juuri näin Jahve toimii.
Kristinuskon mukaisessa Jumalassa ei ole mitään hyvää. Raamatun ainoa nihilisti on Jahve ja tämä tekee uskovistakin nihilistejä, joille kaikki inhimillinen on saatanallista eksytystä. Juuri tähän petokseen Jahve pyrkii Raamatussa.
Raamatun kirjoittajien motiivit ovat ilmiselvät: legitimoimalla Jahve ala-arvoisen ja halveksittavan herra-orjamoraalin he ovat luoneet suvereeniin diktatoriseen vallankäyttöön sopivan tyrannian, jossa kaikki hyvä on saatanallista. Onneksi ihmiskunta on onnistunut nousemaan Jahven vallankäyttömekanismin yläpuolelle: kaikki edistys on tapahtunut ihmisten itsensä ansiosta; pääasiassa niiden toimesta jotka ovat hylänneet kristillisen jumalakuvan.
Jahve on keksitty sen takia, että voitaisiin tehdä mahdottomaksi inhimilliset pyrkimykset hyvään. Jahve on petoksen alku ja loppu par excellence.
- teeseiska
Aloitus kuvastaa hyvin uskovien käsitystä Jumalasta , ja samalla uskovien kyvystä ymmärtää sen kaltaisia asioita kuin -aika. Aikahan on vain syy ja seuraussuhteiden tapahtumanopeutta. Aikaa ei varsinaisesti ole olemassa.
Tässä aloituksen ajattoman Jumalan tapauksessa voitaisiin kuvitella ihmiskunnan historia 8 metrin mittanauhana . Jumala sitten voi sukeltaa vaikka ensimmäisen sentin kohdalle katselemaan kun Aatami luettelee eläinten nimiä. Sitten Jumala poistuu mitasta ja sukeltaa uudelleen siihen viimeisille senteille katselemaan harmagedonin taistelua. Välillä hän käy puolentoistametrin kohdalla hukuttaa ihmiset. - joo-0
Jo pienenä minua mietitytti että kaikki mitä tuosta Jumalasta tiesin, perustui muiden ihmisten juttuihin ja heidänkin tieto tai sen pohja oli peräisin Raamatusta, joka sekin oli ihmisten kirjoittama.
Siksi uskonto vaatii ihmisiä sen levittämiseksi ja siksi ei ole ollut olemassa toisistaan eristyksissä olevia kulttuureja, joille sama jumala olisi tuttu.
Jumalat ovat ihmisten keksintöjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303701Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131503Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2291371Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1501066Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht248930Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34923- 62918
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ72916Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98859Kaipaan sua, Jii
Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂56744