Mastoon kiipeäminen

Joskus_mastoon

Joskus mastoon on vain päästävä.

Moni käyttää puösuntuolia tai erillaisia rappusjärjestelujä.

Mastoon vedettävistä tikkaista on vain huonoja kokemuksia tuulisena päivänä joten kallistuisin jatkossa puosuntuoliin.... tai vastaavaan.

Puosuntuoli näyttää kovin epämääräiseltä niin osaako joku sanoa miksi mastoon nousemisessa käytetään aina tätä kapistusta? Vuorikiipeilijät käyttää aina vähän toisenlaisia valjaita joita saa kiipeilykaupoista. Miksi näitä kiipeilijöiden varusteita ei näe koskaan veneissä? Niillähän kiivetään vuorilla, savupiipuissa ja teollisuuden tarpeissa nostureissa jne.... Ne näyttää paljon luotettavimmilta.

Jos jollain on kokemusta näistä niin mielelläni kuulisin että miksi niitä ei näe veneessä. Onko ainoa syy siinä kun niitä ei myydä venetarvike liikkeissä?

42

3922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Puosuntuoli on perinteinen ja toimiva. Muidenkin keinojen käyttö on sallittua.
      Aika perusteellisesti aihe on juuri kaluttu:http://keskustelu.suomi24.fi/t/13460624
      Siinä on viitteenä yksi hyvä enganninkielinen katsaus-

    • Bossu

      Mastoon kiipeäminen ei ole se juttu, vaan sen huipussa työskentely. Siihen on istumalauta kätevä. Ja kun on vinssikin valmiiksi käytössä.

      • VanhaOhlson

        Hyvin kiteytetty!


      • tarpeen_mukaan

        Bossu osoitti oikean pointin. Kiipeilyvaljaat ovat oikein kätevät, jos pitää käydä mastossa ja menevät pieneen tilaan käytön jälkeen. Mutta jos pitää jäädä sinne ylös tekemään jotain, alkavat pelkät valjaat pian puristamaan ikävästi siinä kun kunnon puosuntuolilla istuu pidempäänkin.


      • Korkeanpaikankammoinen
        tarpeen_mukaan kirjoitti:

        Bossu osoitti oikean pointin. Kiipeilyvaljaat ovat oikein kätevät, jos pitää käydä mastossa ja menevät pieneen tilaan käytön jälkeen. Mutta jos pitää jäädä sinne ylös tekemään jotain, alkavat pelkät valjaat pian puristamaan ikävästi siinä kun kunnon puosuntuolilla istuu pidempäänkin.

        Kiipeilyvaljaathan on tehty kiipeämistä varten, valjaiden varassa ollaan vain sillon kun on pudottu. Niitä ei ole suunniteltu siihen että niiden varassa ollaan pitkään. Kiipeilyvaljaiden kohdalla puhutaan myös termillä "siimat", varmasti arvaa mitä ominaisuutta se kuvaa. Työskentelyä varten on, yllätys yllätys, työkäyttöön tarkoitetut valjaat. Ja niissä on leveät jalkalenkit sen takia että niillä voi tehä sitä duunia pitempään. Taitaa Petzelillä olla nykyään myös tuollainen puosuntuolikin. Mielipideasioita tai ehkä enemmän tottumista, mutta itselle saan ainakin paremman asennon, kun ei tarvi miettiä yhtään pysyykö ylhäällä. Puosuntuolin kanssa olisin kyllä valjailla vielä kiinni.

        Mulla on tossa duunivaljaat ja grillon. Kun mastoon pitää mennä, niin menen niillä. Ei kahta sanaa. Mutta jos pitäisi ostaa vain veneen mastoa varten, niin alkais se puosuntuoli varmasti houkutella. Fiksu budjettiratkasu vois olla kiipeilyvaljaat ja puosuntuoli. Kiipeilyvaljaat on kuitenkin aika paljon edukkaammat kuin duunivaljaat. Kiipeilyvaljaat toimis kans keulagastin valjaina jos kisahommissa on.


      • Korkeanpaikankammo
        Korkeanpaikankammoinen kirjoitti:

        Kiipeilyvaljaathan on tehty kiipeämistä varten, valjaiden varassa ollaan vain sillon kun on pudottu. Niitä ei ole suunniteltu siihen että niiden varassa ollaan pitkään. Kiipeilyvaljaiden kohdalla puhutaan myös termillä "siimat", varmasti arvaa mitä ominaisuutta se kuvaa. Työskentelyä varten on, yllätys yllätys, työkäyttöön tarkoitetut valjaat. Ja niissä on leveät jalkalenkit sen takia että niillä voi tehä sitä duunia pitempään. Taitaa Petzelillä olla nykyään myös tuollainen puosuntuolikin. Mielipideasioita tai ehkä enemmän tottumista, mutta itselle saan ainakin paremman asennon, kun ei tarvi miettiä yhtään pysyykö ylhäällä. Puosuntuolin kanssa olisin kyllä valjailla vielä kiinni.

        Mulla on tossa duunivaljaat ja grillon. Kun mastoon pitää mennä, niin menen niillä. Ei kahta sanaa. Mutta jos pitäisi ostaa vain veneen mastoa varten, niin alkais se puosuntuoli varmasti houkutella. Fiksu budjettiratkasu vois olla kiipeilyvaljaat ja puosuntuoli. Kiipeilyvaljaat on kuitenkin aika paljon edukkaammat kuin duunivaljaat. Kiipeilyvaljaat toimis kans keulagastin valjaina jos kisahommissa on.

        Ja ennenkuin joku pillahtaa itkuun ni nousukahvat lenkeillä löytyy kans...


      • seppomartti
        Korkeanpaikankammoinen kirjoitti:

        Kiipeilyvaljaathan on tehty kiipeämistä varten, valjaiden varassa ollaan vain sillon kun on pudottu. Niitä ei ole suunniteltu siihen että niiden varassa ollaan pitkään. Kiipeilyvaljaiden kohdalla puhutaan myös termillä "siimat", varmasti arvaa mitä ominaisuutta se kuvaa. Työskentelyä varten on, yllätys yllätys, työkäyttöön tarkoitetut valjaat. Ja niissä on leveät jalkalenkit sen takia että niillä voi tehä sitä duunia pitempään. Taitaa Petzelillä olla nykyään myös tuollainen puosuntuolikin. Mielipideasioita tai ehkä enemmän tottumista, mutta itselle saan ainakin paremman asennon, kun ei tarvi miettiä yhtään pysyykö ylhäällä. Puosuntuolin kanssa olisin kyllä valjailla vielä kiinni.

        Mulla on tossa duunivaljaat ja grillon. Kun mastoon pitää mennä, niin menen niillä. Ei kahta sanaa. Mutta jos pitäisi ostaa vain veneen mastoa varten, niin alkais se puosuntuoli varmasti houkutella. Fiksu budjettiratkasu vois olla kiipeilyvaljaat ja puosuntuoli. Kiipeilyvaljaat on kuitenkin aika paljon edukkaammat kuin duunivaljaat. Kiipeilyvaljaat toimis kans keulagastin valjaina jos kisahommissa on.

        " Kiipeilyvaljaat toimis kans keulagastin valjaina jos kisahommissa on."
        Hengenvaarallinen virheajatus ehkä. Kiipeilyvajaat todennäköisesti raahaavat MOB pää alaspäin ja hukkumisriski on suuri. Purjehdusvaljaiden tukipiste pitää olla mahdollisimman korkealla vyötärön yläpuolella. Ja silloinkin on raahautuva MOB joskus hukkunut.
        Kiipeilyvaljaista kannattaa tarkistaa, onko tukipiste rinnan yläosan tasolla. Jos on alhaalla niin ei sovellu kannelle turvavaljaaksi.


      • Putoaja
        seppomartti kirjoitti:

        " Kiipeilyvaljaat toimis kans keulagastin valjaina jos kisahommissa on."
        Hengenvaarallinen virheajatus ehkä. Kiipeilyvajaat todennäköisesti raahaavat MOB pää alaspäin ja hukkumisriski on suuri. Purjehdusvaljaiden tukipiste pitää olla mahdollisimman korkealla vyötärön yläpuolella. Ja silloinkin on raahautuva MOB joskus hukkunut.
        Kiipeilyvaljaista kannattaa tarkistaa, onko tukipiste rinnan yläosan tasolla. Jos on alhaalla niin ei sovellu kannelle turvavaljaaksi.

        Ai hemmetti, oli hyvä pointti... kuin noi liivivalmistajat on voinu saada hyväksynnät harnessmallien kiinnityspisteille? Menee nyt spinlockit ja crewsaverit roskiin...


      • itsellä_vain_puosuntuoli
        seppomartti kirjoitti:

        " Kiipeilyvaljaat toimis kans keulagastin valjaina jos kisahommissa on."
        Hengenvaarallinen virheajatus ehkä. Kiipeilyvajaat todennäköisesti raahaavat MOB pää alaspäin ja hukkumisriski on suuri. Purjehdusvaljaiden tukipiste pitää olla mahdollisimman korkealla vyötärön yläpuolella. Ja silloinkin on raahautuva MOB joskus hukkunut.
        Kiipeilyvaljaista kannattaa tarkistaa, onko tukipiste rinnan yläosan tasolla. Jos on alhaalla niin ei sovellu kannelle turvavaljaaksi.

        Liekö tässä nyt pientä sekaannusta. Käsittääkseni korkeanpaikankammoinen puhuu kisatilanteista, jolloin keulagastia nostetaan rikiin kisan aikana vaikkapa spinnupuomin päähän tai hakemaan karannutta fallinpäätä. Näissä tilanteissa kiipeilyliivit antavat parempaa tukea kuin puosuntuoli.
        Turvavaljaat MOB-tilanteen varalta ovat sitten asia erikseen, nissä kiinnistypiste kuuluu olla ylempänä kuten sanot.


    • Minulla on kiipeilyvaljaat käytössä veneessä. En voi vertailla perinteiseen puosuntuoliin, kun en ole sellaista kokeillut, mutta valjaat kyllä toimivat hyvin tässäkin käytössä.

    • Mastoon

      katso huhtikuun yachting monthly numero..hyvä testi. "Expert on Board
      The best way to climb your mast
      We try out six techniques to climb the mast safely and shorthanded

      • Bossu

        Voisitko referoida?


      • Mastoon

      • seppomartti
        Mastoon kirjoitti:

        http://www.mastaclimba.com/index.html

        http://www.topclimberinternational.nl

        http://www.gdeffee.freeserve.co.uk

        sitten oli kiinteät tikasaskeleet (taittuvat ja "wire step riveted to the mast")

        ja lopuksi parit normi nostinhässäkät grigri/garabiini värkeillä.

        HUOM! Jos meinaa käyttää nostinta, ehdottomasti sidottava esim paalusolmulla puosuntuoliin/valjaisiin, pelkkään sakkeeliin ei pidä luottaa!

        http://www.topclimberinternational.nl
        Aika kallis ja erityisen hidas
        http://www.gdeffee.freeserve.co.uk
        Ilmeisesti aika hidas. Mikäli ison falli on menetetty niin on käyttökelvoton
        Valjaat tarvitaan lisäksi, eikä esitteen kuvan mukaisesti saa kiipeillä ilman varusteita ja varmistusta.


    • tonttuoot

      Miksi ihmeessä sinä menisit mastodon? eikös purjeet kuulu sinne? kirjoittaja on ilmeisesti aloittelija veneilyssä. tuskin edes omistaa paattia, mikälie provo!

      • Erikoinen kommentti. Mitä enemmän veneellä purjehditaan sitä useammin mastossa on tarpeen käydä. Useimmin siellä käydään toteamassa, että kaikki on kunnossa. Seuraavaksi yleisin syy mastoon menemiselle on jonkun sähkölaitteen vian korjaus; käytännössä mastovalon tai VHF -antennin. Varsinaista mekaanista vikaa käydään korjaamassa ylhäällä harvoin. Kilpaveneen mastossa käydään hakemassa tohinassa karannut nostin, säätämässä välivanttien kireyttä, teippaamassa teräviä purjeita kihnuttavia osia ja vielä matkavenettä useammin tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Kilpaveneessä on melko tavallista, että yhdellä miehistönjäsenellä on kiipelyliivit koko ajan päällä pikavisiitin varalta.


    • 36ft

      Puosutuolissa ja valjaissa, käytättekö kahta köyttä nostamiseen? Siis varmistusköysi toisena? Ollaan kyllä varmuudeksi laitettu toinenkin köysi sen mitä pitänyt käydä

      • seppomartti

        Aina varmistusköysi.Käyn joka vuosi mastossa. Viime vuosina ehkä 3-4 kertaa/v. Mutta minimi on 1x.


    • Joskus_Mastoon

      Kiitoksia kaikille niille jotka jätti asiallisia vastauksia. Käyn katsomassa kiipeilyalan liikkeissä näitä erillaisia vaihtoehtoja. Siellä saa myös kokeilla muutaman metrin tolpassa miten ne käytännössä toimii.
      Oikeat kiipeily välineet näyttää paljon luotettavammille mitä venekaupoissa vastaavat juuri kiinityspisteiden takia.
      Aiemmin olen käyttänyt mastotikkaita jotka pujotetaan isonpurjeen tilalle. Tosin ne on aika epäkäytännölliset etenkin tuulisena päivänä joten mielelläni katson parempia vaihtoehtoja.

      • Mastotikkaat ovat oikeastaan ainoa vaihtoehto silloin, kun käytettävissä ei ole vinssausapua - yleinen tilanne perhepurjehduksessa. Miksi ne olisivat epäkäytännölliset tuulisena päivänä?


      • eikä_ole
        Hakro kirjoitti:

        Mastotikkaat ovat oikeastaan ainoa vaihtoehto silloin, kun käytettävissä ei ole vinssausapua - yleinen tilanne perhepurjehduksessa. Miksi ne olisivat epäkäytännölliset tuulisena päivänä?

        Onhan niitä muitakin menetelmiä yksin mastoon nousuun. Heiluvia ja notkuvia tikkaita on kyllä tosi ikävä kiivetä.


      • eikä_ole kirjoitti:

        Onhan niitä muitakin menetelmiä yksin mastoon nousuun. Heiluvia ja notkuvia tikkaita on kyllä tosi ikävä kiivetä.

        On muitakin menetelmiä, on toki. Etpä kuitenkaan viitsinyt mainita ensimmäistäkään.
        Kuutosella purjehtiessani porukassamme oli kaveri, joka kapusi kallistetun veneen mastonhuippuun alle kymmenessä sekunnissa. Ei tarvittu tikkaita eikä puosuntuolia. Moni meistä ei kuitenkaan siihen pysty.
        Maston uraan vedettävät tekstiilitikkaat tietenkin notkuvat mutta eivät heilu. Omia tikkaitani olen käyttänyt puolenkymmentä kertaa, eikä koskaan ole ollut tosi ikävää. Vaivattomampaa ja luotettavampaa menetelmää en ole tähän mennessä keksinyt.
        Jos tiedossasi on parempi apuväline, kerro nyt muillekin.


      • tiedossa_on
        Hakro kirjoitti:

        On muitakin menetelmiä, on toki. Etpä kuitenkaan viitsinyt mainita ensimmäistäkään.
        Kuutosella purjehtiessani porukassamme oli kaveri, joka kapusi kallistetun veneen mastonhuippuun alle kymmenessä sekunnissa. Ei tarvittu tikkaita eikä puosuntuolia. Moni meistä ei kuitenkaan siihen pysty.
        Maston uraan vedettävät tekstiilitikkaat tietenkin notkuvat mutta eivät heilu. Omia tikkaitani olen käyttänyt puolenkymmentä kertaa, eikä koskaan ole ollut tosi ikävää. Vaivattomampaa ja luotettavampaa menetelmää en ole tähän mennessä keksinyt.
        Jos tiedossasi on parempi apuväline, kerro nyt muillekin.

        Onhan täällä ainakin kertaalleen jo mainittu Mast Climber. Sellaisia vanttia pitkin kiipeileviä gasteja ei joka veneestä löydy, omasta onneksi löytyy.

        Tikkaat notkuvat ollessaan heiluvassa mastossa kiinni. Sellaisena edellä mainittuna tuulisena päivänä masto kyllä heiluu.


      • tiedossa_on kirjoitti:

        Onhan täällä ainakin kertaalleen jo mainittu Mast Climber. Sellaisia vanttia pitkin kiipeileviä gasteja ei joka veneestä löydy, omasta onneksi löytyy.

        Tikkaat notkuvat ollessaan heiluvassa mastossa kiinni. Sellaisena edellä mainittuna tuulisena päivänä masto kyllä heiluu.

        Jos joku heiluu tuulisena päivänä niin juuri Mast Climber ja vastaavat viritelmät. Ainakaan minun veneessäni masto ei heilu tuulessa eivätkä tikkaat notku.


      • Tarkennus: Tekstiilitikkaan astin notkahtaa, kun kiipeäjän paino tulee sen päälle, mutta sen jälkeen tikkaat eivät notku, oli tuulta tai ei.


    • mastomies

      Minulla on veneessa linkkimiehen vanhat tyovaljaat. Ne on tarkoitettu vain putoamisen estoon, ei tyoskentelyyn niiden varassa roikkuen. Riskina on hihnojen puristuksesta johtuva veritulppa. Takavuosina linkkimastosta pelastamista harjoiteltiin viela niin, etta pelastettava roikkui valjaiden varassa, mutta sattunut veritulppatapaus lopetti tuon tavan.
      Puosuntuoli ja lisana valjaat eri nostimelta on varmin yhdistelma.

      Kerron viela etta en ole ikina joutunut kiipeamaan minkaan purteni mastoon. Nykyiseen 20 -metriseen en ehka uskaltaisikaan, vaikka linkkimastoissa on tullut kaytya paljon ylempanakin. Eihan siella ole mitaan tehtavissa jos jotain merkittavaa, mastoa pystyssapitavaa hajoaa. Windex ja tuulimittarin anturi varmistavat toisiaan ja ankkurivalo on jokseenkin sama vaikka pimenisikin.
      Mielestani mastokiipeily on turhaa riskinottoa ja se on valtettavissa yllapitoon perehtymalla, hosumista valttamalla ja lievan epajarjestyksen sietokykya kasvattamalla. Vinksahtanut windex tai VHF -antenni ei ole riskin arvoinen asia korjata.

    • 18-17

      Itse vinssanneena erään kaverin mastoon tulin lopputuloskeen että ei ole oikea ratkaisu.
      Mac Iveroin ratkaisun joka olisi toimiva. Varmaan Amerikassa sille on patentti.

      1) Askelmat laitetaan maston uraan ja askelmat on ihan kunnon puuta ja terästä.
      2) Ison nostimella nostetaan askelmat mastoon.
      3) Jos joku ei tajua niin askelmien toinen reuna on kytketty käyteen joka nostimeen.

      1. Systeemi voidaan nostaa mastoon vetämällä
      2. Mastoon voi kiivetä kiinteitä askelmia.
      3. Valjaat mastoon nousijalle voi laittaa vaikkapa spinnun nostimeen.

      • seppomartti

        Ja mitenkäs haet karkuun päässeen ison fallin tikapuillasi?


      • ankkuripeli
        seppomartti kirjoitti:

        Ja mitenkäs haet karkuun päässeen ison fallin tikapuillasi?

        Sama kai koskee puosuntuolia, jos ainoa toppiin asti menevä falli on karannut.
        Kiinteästi asennetut mastotikkaat on helpoin ratkaisu yksinpurjehtijalle ja hyvä pitkillä reissuilla muutenkin (mm. kulkukelpoisen väylän tähystys ankkuripaikkaa hakiessa).

        Puosuntuolin vinssaaminen on tietysti raskasta, jos vinssattava kaveri on lihava eikä itse käytä käsivoimiaan nostamisessa (nimimerkin "18-17" tapaus?). Hyvä apu on sähköinen ankkurivinssi, jossa on köysirumpu. Sillä homma käy nopeasti (mutta sekin vaatii hiukan osaamista).


      • seppomartti

        "Sama koskee puosuntuolia, jos ainoa maston huippuun menevä falli on karannut" Ei mennyt ihan oikein, puosuntuoli/ valjaat on hieman käyttökelpoisempi. Veneissäni on rakennettu maston huippuun falli silloinkin kun on osatakilainen. Puosuntuolilla voi nousta maston huippuun ja varmistuksena on normaali spinnufalli 1,2m alemmasta plokista. Tämä on itse asiassa rutiinini koska ison ja spinnufallin käyttäminen yhdessä on hankalampi koska ovat eri puolella Maston huipussa.
        Mastouran tekstiilitikkaista ei ole kokemuksia eikä taida tullakaan. Tekstiiitikkaat ilman mastouraa olisivat todennäköisesti liian lyhyet ja liian huterat merellä käytettäviksi. Maston huipun spinnufallilla saattaa onnistua vetämään tikkaat mastouraan aika ylös vaikka ovat eri puolilla mastoa, mutta tuskin huippuun asti. Tällöin ei olisi enää mitään vinssausköyttä käytettävissä. Parempi ratkaisu olisi käyttää dirkkiä/ topping liftiä (jos sellainen on, ja kannattaisi olla) vetämään tikkaat mastouraan.
        Eli ei ole samantekevää onko tikkaat tai puosuntuoli. Molempien ongelmaan on myös ratkaisu.


      • ylöspäästävä
        seppomartti kirjoitti:

        "Sama koskee puosuntuolia, jos ainoa maston huippuun menevä falli on karannut" Ei mennyt ihan oikein, puosuntuoli/ valjaat on hieman käyttökelpoisempi. Veneissäni on rakennettu maston huippuun falli silloinkin kun on osatakilainen. Puosuntuolilla voi nousta maston huippuun ja varmistuksena on normaali spinnufalli 1,2m alemmasta plokista. Tämä on itse asiassa rutiinini koska ison ja spinnufallin käyttäminen yhdessä on hankalampi koska ovat eri puolella Maston huipussa.
        Mastouran tekstiilitikkaista ei ole kokemuksia eikä taida tullakaan. Tekstiiitikkaat ilman mastouraa olisivat todennäköisesti liian lyhyet ja liian huterat merellä käytettäviksi. Maston huipun spinnufallilla saattaa onnistua vetämään tikkaat mastouraan aika ylös vaikka ovat eri puolilla mastoa, mutta tuskin huippuun asti. Tällöin ei olisi enää mitään vinssausköyttä käytettävissä. Parempi ratkaisu olisi käyttää dirkkiä/ topping liftiä (jos sellainen on, ja kannattaisi olla) vetämään tikkaat mastouraan.
        Eli ei ole samantekevää onko tikkaat tai puosuntuoli. Molempien ongelmaan on myös ratkaisu.

        Nyt seppomartti et halunnut ymmärtäå pointtiani! Maston toppiin nouseminen mutkistuu, jos se osatakilaisen veneen ainoa toppiin asti menevä falli on karannut. Monissa veneissä ei enää ole dirkkiäkään, koska se on korvattu kiinteällä kikillä.
        Kiinteillä mastotikkailla en tarkoittanut nauhatikkaita.

        Omassa paatissani ei ole ainoan toppifallin ongelmaa, koska siinä on toppiriki. Ison fallejakin on 2 kpl dirkki, kun pitää nousta maston takana. Maston etupuolella on tuplat spinnu- ja genuafallit. Ei ole pulmaa puosuntuolin kanssa, jos miehistöä on mukana tai satamassa sattuu olemaan osaavia auttajia.
        Tämän tapaisia kiinteitä mastotikkaita (vai millä nimellä noita taitettavia askelmia kutsutaan) en ole vielä hankkinut, vaikka seilaan nykyisin enimmäkseen yksin. http://www.foreandaftmarine.com/ABI-183114.JPG
        Siksi käytän sinun halveksimia nauhatikkaita, jotka nostan trysailin kiskoon (sekin menee toppiin asti). Ne eivät ole kovin mukavat, mutta on hellpo laittaa käyttövalmiiksi ja niillä pääsee ylös yksikseen. Voin sitoa itseni turvavaljaan avulla maston ympärille työn suorittamisen ajaksi (saan molemmat kädet vapaiksi).

        Yksinpurjehtijan kiipeämisvälineistä tämä voisi toimia:
        http://www.atninc.com/atn-mastclimber-sailing-equipment.shtml
        esittelyvideo samasta: https://www.youtube.com/watch?v=Eoy6PrjJW0o
        Vastaavia vehkeitä näytti olevan yksinpurjehduskisassa Atlantin yli.

        Tässä on yksinkertainen apuväline, jotka voi helpottaa puosuntuolilla nousemista – varsinkin, jos seilaa mamman kanssa kaksistaan:
        https://www.youtube.com/watch?v=ycQm_ApCrUI


      • Bossu
        ylöspäästävä kirjoitti:

        Nyt seppomartti et halunnut ymmärtäå pointtiani! Maston toppiin nouseminen mutkistuu, jos se osatakilaisen veneen ainoa toppiin asti menevä falli on karannut. Monissa veneissä ei enää ole dirkkiäkään, koska se on korvattu kiinteällä kikillä.
        Kiinteillä mastotikkailla en tarkoittanut nauhatikkaita.

        Omassa paatissani ei ole ainoan toppifallin ongelmaa, koska siinä on toppiriki. Ison fallejakin on 2 kpl dirkki, kun pitää nousta maston takana. Maston etupuolella on tuplat spinnu- ja genuafallit. Ei ole pulmaa puosuntuolin kanssa, jos miehistöä on mukana tai satamassa sattuu olemaan osaavia auttajia.
        Tämän tapaisia kiinteitä mastotikkaita (vai millä nimellä noita taitettavia askelmia kutsutaan) en ole vielä hankkinut, vaikka seilaan nykyisin enimmäkseen yksin. http://www.foreandaftmarine.com/ABI-183114.JPG
        Siksi käytän sinun halveksimia nauhatikkaita, jotka nostan trysailin kiskoon (sekin menee toppiin asti). Ne eivät ole kovin mukavat, mutta on hellpo laittaa käyttövalmiiksi ja niillä pääsee ylös yksikseen. Voin sitoa itseni turvavaljaan avulla maston ympärille työn suorittamisen ajaksi (saan molemmat kädet vapaiksi).

        Yksinpurjehtijan kiipeämisvälineistä tämä voisi toimia:
        http://www.atninc.com/atn-mastclimber-sailing-equipment.shtml
        esittelyvideo samasta: https://www.youtube.com/watch?v=Eoy6PrjJW0o
        Vastaavia vehkeitä näytti olevan yksinpurjehduskisassa Atlantin yli.

        Tässä on yksinkertainen apuväline, jotka voi helpottaa puosuntuolilla nousemista – varsinkin, jos seilaa mamman kanssa kaksistaan:
        https://www.youtube.com/watch?v=ycQm_ApCrUI

        Jos se falli on karannut, sen voi puoshaalla talteen pari metriä alempaakin.


    • käytännössä

      Kylläpä jotkut tekevät suurenpuoleista numeroa mastossa käynnistä. Muutaman homman olen tehnyt mastonosturista käsin, melkein mieluummin menen puosun tuolilla. Edes vinssinkahvassa olleet eivät pahana pidä, kunhan itse vähän avittaa. Kahta fallia olen joskus köysi/vaijeri -viritelmien aikaan käyttänyt, en sen jälkeen. Yksi oleellisia varotoimia on olla käyttämättä fallin päässä olevaa pikasakkelia. Kiinnitys solmulla jättäen fallista viimeinen puoli metriä käyttämättä.

      Ainakin pari kertaa siellä ylhäällä on irrotettu vanttikin, joka on pitänyt vaihtaa. Noin periaatteessa tuntuu kuin sahaisi poikki oksaa, jolla istuu, mutta ohutkin mastoprofiili kyllä kestää. Fallia voi vanttia irroittaessa tarvita vedon poistoon, jotta pultin saisi irti. Joskus on vierähtänyt toistakin tuntia maston topissa näpräillessä.

      Parilla ekalla kerralla paikka on vähän jännittävä, mutta siihen tottuu. Oikeastaan ainoa masto, jossa on hiukan pelottanut, oli 20-jalkainen vene. Sieelä tiesi, ettei veneen paljoa tarvitse kallistua, niin oma paino riittää kaatamaan veneen. 57-jalkainen puolestaan oli mukavan tukeva, tosin vinssaajalla vähän enemmän työtä.

    • senioori__

      Kyllä sinne saattaa asiaa tulla.
      Puosuntuolia valittaessa kannattaa tarkistaa sekin, että sillä pääsee maston huipun työskentelykorkeuteen. Jos tuolin oma korkeus on sellainen, että jäät kurkottelemaan käsilläsi sinne työmaalle ilman näköyhteyttäkään, tuoli on tehty väärin.

      Jos tuolia ei ole, sellainen solmu, tuplalenkkipolsteikki, kuka sen mitenkin nimeää, vaikka että munalenkit, toimii turvallisesti lyhytaikaisessa työssä, varsinkin, jos köysi on sen verran paksua, ettei se paina reisi- ja pakakalihojen aluetta liikaa.

      • fendarikin_toimii

        Vähän isompaa fendaria poikittain voi käyttää tilapäisenä puosuntuolina. Sen päällä ei ole kovin paha istua.

        Erilliset valjaat muuten ovat hyvä lisä puosuntuoliin. Valjaat kiinnitetään nostoon käytettyyn falliin fallin ympäri menevällä sakkelilla. Silloin työskennellessä voi tukevasti nojata valjaisiin ja kädet ovat rennosti vapaina.


      • vaikiovarusteeksi
        fendarikin_toimii kirjoitti:

        Vähän isompaa fendaria poikittain voi käyttää tilapäisenä puosuntuolina. Sen päällä ei ole kovin paha istua.

        Erilliset valjaat muuten ovat hyvä lisä puosuntuoliin. Valjaat kiinnitetään nostoon käytettyyn falliin fallin ympäri menevällä sakkelilla. Silloin työskennellessä voi tukevasti nojata valjaisiin ja kädet ovat rennosti vapaina.

        Tietysti fendariakin voi "pakkotilanteessa" käyttää, mutta se on liukas ja siksi perinteistä laudanpätkästä ja köydestä tehtyä puosuntuolia turvattomampi.
        Mielestäni jokaisen matkaveneen varustukseen pitäisi kuulua kunnollinen puosuntuoli, mielellään reisi- ja vyötäröhihnoilla varustettu. Malleja on monia, tässä yksi kuvaesimerkki:
        http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-g/sailboat-bosun-s-chair-24682-397891.jpg


      • senioori__

        Minusta näyttää, että tuon kuvan tooli puristaa istujan reidet yhteen, kun ei ole muuta kuin kangas istuimena. Joku vanerinpala takamuksen alla helpottaisi istumista.


      • melkein_seniori
        senioori__ kirjoitti:

        Minusta näyttää, että tuon kuvan tooli puristaa istujan reidet yhteen, kun ei ole muuta kuin kangas istuimena. Joku vanerinpala takamuksen alla helpottaisi istumista.

        Vahvasti samaa mieltä tuosta puosuntuolin mallista. Veneen edellinen omistaja oli tehnyt puosuntuolin, jota ei ole tarvinnut parannella tai vaihtaa. Ulkomuistista noin 30x50 cm vaneri, jossa on reiät nurkissa ja rei'istä pujoteltu yhtenäinen köysi. Köysi kulkee yläpuolella myös nostopisteenä toimivan renkaan läpi. Tuohon saakka siis mitä perinteisin puosuntuoli. Pienenä erikoisuutena ohuemmasta narusta tehty köysien väliin lasten syöttötuoli, joka tekee istumisen ylhäällä aika huolettoman oloiseksi. Istuimen pitää olla riittävän syvä, jotta ei tuntisi istuvansa orrella ja riittävän kapea, jotta köydet tukevat sivuilta silti puristamatta. Sivuilta puristava puosuntuoli tekee olon hyvin nopeasti tukalaksi, toisaalta jalat pitäisi sen veraan haralleen, että saa ne maston ympärille ja pidettyä itsensä paikoillaan.


      • ei_ole_liukas
        vaikiovarusteeksi kirjoitti:

        Tietysti fendariakin voi "pakkotilanteessa" käyttää, mutta se on liukas ja siksi perinteistä laudanpätkästä ja köydestä tehtyä puosuntuolia turvattomampi.
        Mielestäni jokaisen matkaveneen varustukseen pitäisi kuulua kunnollinen puosuntuoli, mielellään reisi- ja vyötäröhihnoilla varustettu. Malleja on monia, tässä yksi kuvaesimerkki:
        http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-g/sailboat-bosun-s-chair-24682-397891.jpg

        Kuulemma joku öljynnyt fendareita Fairylla kitinän poistamiseksi, mutta ei se vähääkään liukas alusta ole istua. Jos fendaria ei ole kovaksi täytetty, se menee riittävän littuun, ettei pyöri alla. Mutta köysi voisi olla yhdestä tampista siltä varalta, että sinällään vahva fendarin lenkki kuitenkin pettäisi. Niin tai näin, fendari on kuitenkin vain tilapäiskäyttöön.


      • otatkoriskin
        senioori__ kirjoitti:

        Minusta näyttää, että tuon kuvan tooli puristaa istujan reidet yhteen, kun ei ole muuta kuin kangas istuimena. Joku vanerinpala takamuksen alla helpottaisi istumista.

        Mulla oli purjehdukseni alkuvuosilla perinteisiä puosuntuoleja veneissäni - niitä, jossa oli puulevyn kulmissa reiät ja köydet meni niiden kautta ristiin peffan alitse. Onhan se käyttökelpoinen, kunhan vene ei keinu kovasti ja jos nousemista ei tarvitse avustaa jaloilla ja käsillä.
        Aallokossa mastoon noustessa tuollainen kankainen, joka puristaa on mielestäni ehdottomasti turvallisempi. Se on myös mukavamopi siksi, ettei siitä voi liukua pois edes toppiin kurkottaessa (esim. toppivalon tai windexin korjauksessa) tai keventäessä vinssaajan työtä. Reisilenkit on hyvät ja työkalutaskut on hyvät. En enää vaihtaisi perinteiseen enkä haluaisi nousta mastoon fendarin avulla.
        Nykyinen puosuntuolini on Musto, joka on mukavampi kuin Spinlockin monihihnainen malli.
        Hankkikaa ihmeessä kunnollinen puosuntuoli! Joskus tulee tilanne, jossa nastoon oitää nousta avomerellä (vantin katkeaminen, fallin karkaaminen tai sotkeutuminen jne).


      • ennenvanhaan
        otatkoriskin kirjoitti:

        Mulla oli purjehdukseni alkuvuosilla perinteisiä puosuntuoleja veneissäni - niitä, jossa oli puulevyn kulmissa reiät ja köydet meni niiden kautta ristiin peffan alitse. Onhan se käyttökelpoinen, kunhan vene ei keinu kovasti ja jos nousemista ei tarvitse avustaa jaloilla ja käsillä.
        Aallokossa mastoon noustessa tuollainen kankainen, joka puristaa on mielestäni ehdottomasti turvallisempi. Se on myös mukavamopi siksi, ettei siitä voi liukua pois edes toppiin kurkottaessa (esim. toppivalon tai windexin korjauksessa) tai keventäessä vinssaajan työtä. Reisilenkit on hyvät ja työkalutaskut on hyvät. En enää vaihtaisi perinteiseen enkä haluaisi nousta mastoon fendarin avulla.
        Nykyinen puosuntuolini on Musto, joka on mukavampi kuin Spinlockin monihihnainen malli.
        Hankkikaa ihmeessä kunnollinen puosuntuoli! Joskus tulee tilanne, jossa nastoon oitää nousta avomerellä (vantin katkeaminen, fallin karkaaminen tai sotkeutuminen jne).

        Tässä vielä museokuva perinteisetä mallista, jollaisen voi valmistaa itse. Onhan se fendaria parempi…
        http://penobscotmarinemuseum.org/pbho-1/sites/default/files/collection/VM533.A8-74.jpg


      • seppomartti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7785
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1985
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      919
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe