Mastoaskelmien tarpeellisuus?

askelmat

Olen miettinyt veneeseeni mastoaskelmien hankkimista jo useaankin kertaan, mutta aina hankkiminen on jäänyt tuonnemmaksi. Omassa veneessäni en ole tarvinnut mastoon kiikkua, mutta miehistön jäsenenä muiden veneissä pariinkin kertaan. Puosunjakkara toimii, mutta aina ei ole niin luotettavaa porukkaa mukana kenelle köyden pään luottaisi.
Mitä mieltä täällä seilaajat on askelmien tarpeellisuudesta ja millaisia askelmia suosittelette tai ette suosittele?

25

1013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

Argumentti puosun tuolin välttämisestä ei päde. 2 fallia ja itsekelaavaa vinssiä ja on turvallinen riippumatta kuka on kammessa. Puosun tuoli toimii myös vauhdissa mutta ilman sähkövinssiä vaatii hauista tai aikaa tai molempia. Yksin mastoon kiipeämistä suunnittelevat monesti suosivat kiinteitä askelmia mutta muitakin vaihtoehtoja on.

• valtameripurjehdukseen

Näin on kuin seppomartti sanoi. Toisaalta hänen olisi ehkä odottanut tuovan mastoaskelmien luontaisen käyttötavan esiin. Niitähän tarvitaan korallialueilla purjehtiessa, kun pitää päästä ylemmäs tähystämään niitä korallinpäitä.

• seilori

Mullakin on itsekelaavat vinssit. ei muutakuin hyppää puosuntuoliin ja laittaa kelauksen päälle.

• En kyllä ymmärrä miten itsekelaavat vinssit lisäävät turvallisuutta? Fallit kulkevat vinssivapauttajien läpi, joten ylöspäin mentäessä ne ovat aina lukoissa. Kokemattomampikin osaa vetää köydestä niin lujaa, että kitka vinssillä on riittävä. Toki jos on vähän käsiä, niin itsekelaava vinssi helpottaa nousua. Kannattaa kuitenkin katsoa vinssin hampaiden kunto ennenkuin jättää köyden vinssille (vaikka vinssinvapauttaja onkin kiinni). Jotkut kuluneet vinssin päästävä köyttä melko helposti. Minä kierrän köyden pään vielä yleensä johonkin knaapille kun työskentelykorkeus on saavutettu.

Minusta koko operaation vaarallisin hetki on, kun kaiki lukot pitää avata laskeutumista varten. Silloin on pakko ottaa kierroksia pois vinssiltä, jotta laskeutuminen onnistuu. Jos olen itse mastossa, arvostan tässä kohtaa todella kokemusta alapäässä. Tässä kohtaa on hyvä antaa jonkun kokemattomamman päästää kiipeilijää toisella fallilla ja kokeneempi varmistaa toisella.

• seppomartti
        sailor_76 kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miten itsekelaavat vinssit lisäävät turvallisuutta? Fallit kulkevat vinssivapauttajien läpi, joten ylöspäin mentäessä ne ovat aina lukoissa. Kokemattomampikin osaa vetää köydestä niin lujaa, että kitka vinssillä on riittävä. Toki jos on vähän käsiä, niin itsekelaava vinssi helpottaa nousua. Kannattaa kuitenkin katsoa vinssin hampaiden kunto ennenkuin jättää köyden vinssille (vaikka vinssinvapauttaja onkin kiinni). Jotkut kuluneet vinssin päästävä köyttä melko helposti. Minä kierrän köyden pään vielä yleensä johonkin knaapille kun työskentelykorkeus on saavutettu.

Minusta koko operaation vaarallisin hetki on, kun kaiki lukot pitää avata laskeutumista varten. Silloin on pakko ottaa kierroksia pois vinssiltä, jotta laskeutuminen onnistuu. Jos olen itse mastossa, arvostan tässä kohtaa todella kokemusta alapäässä. Tässä kohtaa on hyvä antaa jonkun kokemattomamman päästää kiipeilijää toisella fallilla ja kokeneempi varmistaa toisella.

Itsekelaava vapauttaa molemmat kädet kampeen. Falli ei koskaan lähde hammastetusta urasta eikä hampaat kulu. Avaaminen ei ole riski. Ei köysi mihinkään lipsahda tai karkaa. Jos joku edellä olevista väitteistä ei päde niin jokin systeemistäsi on pielessä. Liian vähän touveja ja/ tai liian ohut köysi?

• seppomartti kirjoitti:

Itsekelaava vapauttaa molemmat kädet kampeen. Falli ei koskaan lähde hammastetusta urasta eikä hampaat kulu. Avaaminen ei ole riski. Ei köysi mihinkään lipsahda tai karkaa. Jos joku edellä olevista väitteistä ei päde niin jokin systeemistäsi on pielessä. Liian vähän touveja ja/ tai liian ohut köysi?

Niin no, aika monenlaisilla kiuluilla on tullut seilattua ja usko tai älä myös kuluneita vinssejä olen nähnyt. Täydellisessä maailmassa mikään ei lipsahda eikä karkaa. Oikeassa elämässä vahinkoja sattuu ja yleensä niissä on aina mukana se inhimillinen tekijä. Alastulossa lukot on auki ja köysi joka tapauksessa pois urasta, joten silloin huolimattomuudella voi olla huonot seuraukset.

• TS36

Tarpeettomat ja rumat.

• Nousukahvoilla

Jos mastoon pitää vain hyvin satunnaisesti mennä, askelmien asentaminen on turhaa ja ehkä yksi vaaramomentti lisää. Minulla on aika isossa veneessä 3 askelmaa, jotta yltää isopurjeeseen kiinnittämään nostimen ja vetämään purjepussi kiinni. Yksi noista askelmista petti, tehtaalla (?) asennetun askelman niitit irtosivat/katkesivat.

Hanki mastoon menoon nousukahvat (sellaiset esim. vuorikiipeilijöiden käyttämät, www.varuste.net ). Noilla mastoon meno onnistuu ihan hyvin yksinkin, mutta vielä kätevämmin esim. vaimon avittamana, kun tämä vetää apuköydestä löysät pois.

• Purjeesta_paita

Olisko järkivää nyt ommella vanhasta myrskyfokasta eräälainen pakkopaita, niin että purjeen hakaset tulee vatsan puolelle ja kippari vedetään paitaan pukeutuneena etupurjeen nostimella etuharusta pitkin maston toppiin kuten purje?

• seppomartti

" Pakkopaita" on täysin kuollut idea. Mastoa tutkitaan tai korjaillaan eikä etuharusta. Etustaagin ääreltä ei pysty tekemään mitään.
        Jo pari viestiä niittien epäluotettavuudessta. Alumiini/ happoteräs liitokseen iskee korroosio. Samoin hiilikuitumastossa. Ruuvilukite luultavasti hidastaa ilmiötä.
        Köysikiipeilyvälineet ovat kiinostaneet kauan, mutta jäänyt kokeilematta. Onko joku käyttänyt nousukahvoja ja jalkaremmejä. Miten toimii?.
        Vähän edelliseen viittaava systeemi on "Topclimber". Surkea vaikka jalkavoimilla kiipeämisen idea on hyvä.

• Nousukahvoilla
        seppomartti kirjoitti:

" Pakkopaita" on täysin kuollut idea. Mastoa tutkitaan tai korjaillaan eikä etuharusta. Etustaagin ääreltä ei pysty tekemään mitään.
        Jo pari viestiä niittien epäluotettavuudessta. Alumiini/ happoteräs liitokseen iskee korroosio. Samoin hiilikuitumastossa. Ruuvilukite luultavasti hidastaa ilmiötä.
        Köysikiipeilyvälineet ovat kiinostaneet kauan, mutta jäänyt kokeilematta. Onko joku käyttänyt nousukahvoja ja jalkaremmejä. Miten toimii?.
        Vähän edelliseen viittaava systeemi on "Topclimber". Surkea vaikka jalkavoimilla kiipeämisen idea on hyvä.

Minua ei ole vinssattu mastoon enää vuosiin, kiipeän sinne itse, kun veneessä on nousukahvat. Ne toimivat ihan hyvin parin ekakokeilun jälkeen.

Jalkaremmeinä on 2-lenkkinen köysi, lenkkien väli pitää olla sopiva, että jaloilla saa tuen maston lähes sivuilta, 120-150 astetta. Nousua voi vielä helpottaa, jos käyttää apuköyttä valjaiden lenkistä. Avustaja (meillä vaimo) vetää aina löysät pois köysilukon läpi tai vinssin kautta apuköydestä, näin voi jalkojen oikaisun jälkeen "istua" ja vetää jalat koukkuun ja kahva ylös, taas jalkojen oikaisu jne.

Toinen kahva turvaksi valjaiden lenkistä nousuköyteen, jotta apuköyden pettäessä ei pääse nurin.

• Bossu

Minulla on kiinteät askelmat. Ekaan saalinkiin asti olen vain kiivennyt. Ei niistä kauheasti haittaa ole, ja niitä pitkin on tukeva kävellä. Ainoa haitta on se, että fallit saattavat mennä niiden taakse niin, että ne täytyy käydä maston juurella vapauttamassa ennen fallin käyttöä. Riippuen käytetyistä niiteistä, niittireiät voivat ajan mittaan käydä väljiksi. Minunkin pitäisi laittaa uudet niitit, jos lähtisin kauemmaksi.

• tumpelotumppi

Mitäpä jos maston etupuolelle ihan maston viereen kiristäisi tukevasti vaikka genuan fallin, ja sitäpitkin nostaisi vaikka spinnun fallilla Mast step tyyppiset tikkaat. Olisiko ideaa?

• seppomartti

Tikkaat keikkuisi vähemmän, jos ne vedetään mastouraan. Tällaisia on joskus ollut myynnissä.

• VainPuosuntuoliaKäyttäny

Olisiko jostain tekstiilistä valmistettu "mastotikas" kelvollinen? muutama vuosi sitten oli mainoksia jollain veneilyalan firmalla tällaisista ja ne oli tarkoitus vetää ylös maston huippuun jonkun purjeen nostimella ja lukita sitten nostin ja kiivetä näitä tekstiilitikkaita ylös, ei ole kyllä näistä kokemusta, mutta eipähän tarvitsisi mastoon kiinteitä askelmia.

Noilla "nousukahvoilla" katsoin kun eräs korjaustelakan mies kiipesi n. 20metriseen mastoon hyvin helposti ja nopeaan, nuo vaikutti hyvin käyttökelpoisilta.

• 20plus11

Minulla on tällaiset tekstiilitikkaat (Aura Sail) jotka menevät isopurjeen mastohahloon. Kyllä ne toimivat mutta isopurjeen nostin on oltava käytettävissä ja kiipeäminen nauhalenkistä toiseen on yllättävän raskasta. Itse koin että n 18 m maston huippuun kiipeäminen saattaa jäädä kesken tai ainakaan siellä ei jaksa sitten enää tehdä mitään mutta sehän riippuu kunnosta (joka minulla ei ollut erityisen hyvä). Seuraavaan veneeseen hankin sitten kiinteät askelmat mutta ei niitä onneksi kovin usein tarvittu. Nykyisessä veneessä on kiinteät vain isopurjeen suojan kiinnittämiseksi ja tekstilitikkaat varalla mutta tässä veneessä on sähkövinssi joten vaimo nostaa iloisesti puosuntuolilla.

• jaloilla
      • seiloriii

• seppomartti

Tuo systeemi näyttää aika hyvältä ja toimii satamassa mutta merellä tilanne on hankalampi. Kiipeäjä on 15-20 metrin narun keskellä aallokon heiluttaessa mastoa. Lihaa nuijitaan mastoa vasten. Kädet on pidettänä maston ympärillä. Eteneminen ja työskentely olisi hankalalampaa kuin nättelyhallissa muttei aivan mahdotonta. Helpottaa kun pitää valjaista turvaliinan maston ympäri lyhyellä.lenkillä.

• nauhatikkaat

Tässä on selkeä slide-show erilaisista mahdollisuuksista:
      http://www.fsc.com.au/cproot/368/3/fsc-topics-night-2009-02-climbing-your-mast.pdf

Itse olen yksinpurjehduksia varten hankkinut “mast-mate” nauhatikkaat, jotka kiinnitetään isopurjeen kiskoon/uraan. Ratkaisu on yksinkertainen ja omasta mielestäni toimiva. Viime kesänä kävin oikaisemassa windexin, joka oli linnun törmäyksessä vääntynyt. Sen kaltaisiin pikkuhommiin se sopii, koska vain toinen käsi on vapaana. Puosuntuolin etu mast-mate-nauhatikkaisiin verrattuna on se, että molempia käsiä voi käyttää työskentelyyn. Käytän puosuntuolia, jos on avustaja kannella vinssaamassa.
      Omat nauhatikkaani tilasin Aura-sailsilta (vajaa 10 v sitten). Tilatessa ilmoitetaan tikkaiden pituus ja ratsastajien malli.

• mastoon

Nettivaraosissa näyttää olevan myynnissä Aura Sailsin mastotikkaat. Tarjousten perusteella kylläkin.

• mastoon

Meinasin laittaa myös linkin, mutta en sitten viitsinytkään...

• tarvitaan

Puosuntuoli kuuluu jokaisen matkaveneen varustukseen. Yksinpurjehtija tarvitsee lisäksi vaihtoehtoisen menetelmän. Enemmin tai myöhemmin sattuu tilanne, jossa mastoon pitäisi nousta, mutta paikalla ei ole puosuntuolin vinssaajaa. Nauhatikkaat on parempi vaihtoehto kuin ei mitään. Tilanteita, joissa nauhatikkaita olen käyttänyt ovat olleet: fallin sotkeutuminen ja jumittuminen tai karkaaminen (ison falli kiertyi tutka-antennin ympärille, kerran spinnufalli irtosi ja piti hakea alas), sammuneen mastovalon korjaus, tuulimittarin anturin korjailu, windexin oikaisu.
      Aloittaja kysyi tarvitaanko mastoaskelmia. Sekin olisi hyvä ratkaisu puosuntuolin lisänä. Jos lähden uudelleeen seilaamaan maailmalle, harkitsen mastoaskelmiksi taitettavia, esim. tällaisten asentamista:
      http://www.svb24.com/en/plastic-mast-step.html
      Mastoaskelmille tulee tarvetta varsinkin etelämeren saarilla, jossa “eye ball” -navigointi on oleellista. Ylhäältä näkee paremmin kuin kannen tasolta.

• SnoopyMatti

Kun yksin olen purjehtinut, niin tarvinnut olen. Kuvia löytyy snoopy.fi Tv Matti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      97
      4337
    2. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      44
      4284
    3. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      142
      4178
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2904
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      28
      2292
    6. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2174
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2088
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1749
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      73
      1350
    10. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      26
      1165
    Aihe