paniikkihäiriöketjureaktio

paniikkinapinvarmistin

Oli hyvä fiilis kun sain nukuttua koko yön hyvin. Lueskelin sängyssä kaikessa rauhassa netistä uutisia. Yhtäkkiä sitten tuonne jonnekin sisälle tuli kummallinen ontto olo. Ei kipuja, ei huimausta, ei ahdistusta, ei rytmihäiriöitä... vain sellainen kummallinen ontto olo, ja tuntui kuin ei tuntisi hengitystä, että kulkee "liian hyvin". Mutta se riitti... ei mennyt montaa sekuntia kun mielessäni alkoi pyöriä ne kaikki tiedot ja tarinat joita on netistä tullut luettua... sydämen vajaatoiminta, sydämen väsyminen, muut sydämen toimintahäiriöt, keuhkojen toimintahäiriöt, veritulpat jne jne jne. heitin näppiksen sylistä ja nousien käsieni varaan kuulostelemaan, mitä on tulossa. Saman tien tunsin palan kurkussani ja lopulta tuntui että koko kurkkua kuristi. Hyvä fiilis vaihtui kuolemanpelkoon sekunneissa. Sitten alkoi myös rytmihäiriöt ja olo vain paheni. Hetken päästä alkoi oikeaa puolta niskasta ja päästä "puristaa". Samalla alkoi myös oikea korva vinkumaan ja osittain lähti kuulo. Sitten alkoi pyörimään mielessä aivoverenvuoto tai -veritulppa.

Näin se etenee kuin ketjureaktio pienestäkin ärsykkeestä:) Tosin tällä kertaa ei tullut mikään voimakas kohtaus. Se varmaan helpotti, kun jo tiedän, että täytyy varoa hyperventiloimasta ja pitää vain yrittää rentoutua. Kohtaus hellitti, mutta palan tunne jäi kurkkuun ja lievä ontto fiilis rintaan tuonne jonnekin.

2

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artsi7

      Hengitysharjoituksilla oppii hallitsemaan paniikkia.

    • Ahdistunut_jännittäjä

      Mulla on täsmälleen tuollaista kans. Mulla käy usein niin että just ku nukahdan niin säpsähdän hereille ja on vaikea hengittää, sydän hakkaa ja paniikki on niinku sekuntien päässä jos annan sille vallan, mutta ku vaan pyrin rauhoittamaan itseni ja hengittämään ja tavallaan tiedostan että psyykkinen puoli temppuilee eikä mitään fyysistä vikaa oikeesti ole, niin pystyn pikkuhiljaa rauhoitumaan. Mulla kans noin että kun on rento olo niin sillon sitä alkaa miettimään että mites nyt näin ja tavallaan etsii itse niitä liiankin tuttuja paniikki oireita sun muuta, ja kun sellaisen löytää niin taas mennään. Itsellä on myös niin että en siedä jos sydän hakkaa ihan luonnollisesta syystä, eli esim jos tekee jotain fyysistä. Yhdistän sen heti paniikkiin ja yritän laskea sykettä hengittämällä rauhallisesti, mutta sehän ei toimi niin sillon ku tekee fyysistä hommaa, eli hengityksen pitäisi muuttua sykkeen ja rasituksen mukaan, ja kun sitä alkaa tietoisesti muuttamaan niin hapensaanti menee vääräksi, ja siitä tulee kumma olo ja taas paniikki on valmis. Näin ainakin mulla menee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      80
      4345
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3214
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3132
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      2957
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2895
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2666
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      42
      2613
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      234
      2327
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2156
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      45
      2087
    Aihe