Pudasjärvelle muuttamassa

Linda-Erica

Hei!

Olen mieheni ja kahden lapsen kanssa harkitsemassa muuttoa Lappiin. Pudasjärvi olisi hyvä vaihtoehto, kun Ouluun ei olisi pitkästi matkaa. Tahtoisin kysellä muutamia asioita:

Olemme miettineet joko keskustaa tai kurenalustaa asuinalueeksi. Mitä hyviä ja huonoja puolia näissä alueissa on? Jos jollakin olisi tietoa uudehkosta kerrostalokolmiosta kurenalta tai keskustasta, niin saa vinkata ;)

Toinen lapsista on ala-asteella ja toinen yläkoulussa. Mille ala-asteelle tai ylä-asteelle lapset olisi hyvä laittaa? Onko englanninkielistä opetusta tarjolla missään kouluista?

Olemme kulttuuri-ihmisiä miehini kanssa molemmat. Minkälaista kulttuuritarjontaa Pudasjärvellä on?

Millainen ilmapiiri Pudasjärvellä on? Ilmeisesti siellä on totuttu erillaisiin ihmisiin, kun vastaanottokeskus kaupungista löytyy, eli muualta muuttavalla taitaa olla helppo sopeutua sinne?

Kiitos vastauksista etukäteen. Kyselen lisää kun uusia asioita mieleen tulee :)

56

2326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinseon

Kannattaa tosiaan miettiä kerran jos toisenkin ennen kuin tänne muuttaa. Alkamassa Pudasjärvellä on koskisota joka tulee kestämään vuosikymmeniä ja näivettämään siinä ohessa koko paikkakunnan elinkeino- ja muun elämän. Sodan lopussa päätetään sallitaanko Pudasjärven kaupungista kaupungin läpi virtaava Iijoki vetää kuivaksi 40 km matkalta yksityisen voimayhtiön iloksi.

Ilmapiiri Pudasjärvellä on sellainen että haiskahtaa ilmapiiri yhtä raikkaalta kuin 1970-luvun sellutehtaan paskan haju ja poliittisesti kunta on lähes yhtä vapaamielinen kuin Pohjois-Korea. Pudasjärvellä on myös vallassa ääriuskovaisten herätysliike jonka ilmapiiri on sen verran "suvaitsevainen" että Isis terroristit ovat siihen verrattuna todella humaaneja ja liberaaleja ihmisiä.

Pudasjärvellä perinteinen tapa suhtautua vastaanottokeskuksen asukkaisiin on vetää niitä turpaan ja esimerkiksi kivittää pitserian ulkomaisen omistajan ikkunat niin monta kertaa kivillä rikki että ymmärtää pakata kimpsunsa ja kampsunsa ja muuttaa muualle.

Suosittelen todella lämpimästi valitsemaan asuinpaikaksi minkä tahansa muun paikkakunnan Suomesta. Suomessa ei löydy taatusti paikkakuntaa joka olisi ainakaan surkeampi kuin Pudasjärvi on.

• nejyräämeitin

Allekirjoitus jäi laittamatta eli olen viherpiiperö, alkoholisoitunut työtä vieroksuva pummi.

• Linda-Erica

Eikös sodat ole yleensä ollet hyvä buusti valtioiden taloudelle aina. Eikö saksalaisten euroopan talousmahti juonna juurensa toiseen maailmansotaan samoin kuin amerikkalaisten? Mutta sitä minä en ymmärrä miksi joki pitää kuivattaa. Eikö se ole aika iso homma? Eikai se ketään haittaisi jos joki virtaa menemään ja mihin ne vedet sitten laitetaan?

Minusta kuullostaa vähän liioitellulta jos vertaat Pudasjärveä Pohjois-Koreaan. Edellisen kerran Pudasjärvellä käydessäni sai ihan vapaasti reissata pitkin pitäjää turistina ilman kaitsijoita ja pelkoa joutumisesta kiinniotetuksi. En kyllä ole koskaan käynyt Pohjois-Koreassa niin tältä osin joudun vertailua tekemään kuulopuheiden varassa.

Onko ne ääriuskovaiset montakin ihmistä teloittanut tai elävältä polttaneet? Tämä tuli kyllä ihan uutena tietona ja pistää kyllä harkitsemaan Pudasjärvelle muuttoa uudestaan. Jos itse kääntyy muslimiksi niin auttaisiko se asiaa ja jättääkö se ääriliike sitten rauhaan? Minulle ei ole ongelma olla muslimi.

• 6v-asunut

Mainio paikka. Lapsille turvallinen ja hyvä kasvuympäristö. Uudet hirsikoulut ja päiväkodit. Hyvät harrastusmahdollisuudet ja hyvät kulkuyhteydet mm.Ouluun.Keskustaa sanotaan kurenalustaksi. Kulttuuria piisaa ja ihmiset on mukavia mitä nyt täällä nettipalstoilla jotain katkeria pyörii vai liekkö edes Pudislaisia..

• Muuttajainen

Aloittajahan halusi muuttaa Lappiin, ei siis Pudasjärvelle.

• tervetuloa

kiva paikka on!

• 40vPudiksella

Tervehdys
        Itse muualta tänne tulleena, ja mailmaa nähneenä, ei yhtään hullumpi paikka asua. Luontoa piisaa. Ihmiset ihan yhtä kateellisia kuin muuallakin. Itsestään se on kiinni miten tulee toisten kanssa toimeen. Täällä asuu lestoja, niinkuin muuallakin Pohjois-Suomessa, ja heidän kanssa tulee hyvin toimeen, mukavaa huomaavaista väkeä. Tämä Suomi24 palsta ei varmaankaan anna oikeaa kuvaa mistään, tämähän on tehtykin ruikuttajille ja joutilaille kätisijöille, niinkuin sivujen tervetulotoivotuksesta voit lukea.
        Muutakaa vain tänne,TERVETULOA

• khgfds

Hyvä trolli.

• Juuuuh

No, ihan ok. Hyvät trollit eivät ole näin läpinäkyviä.

• oivoih

Selvä trollihan on kyseessä. Kukaan täysipäinen ei todellakaan olisi muuttamassa Pudasjärvelle ja kyselisi vielä jostakin kulttuuritarjonnasta ja International Baccalaureate tms. englanninkielisestä opetuksesta lapsille.

Hupiahan tällainen ketju tarjoaa kuitenkin koko rahalla.

• Minätäällävaantaas

Tervetuloa vaan Pudasjärvelle! Mukava kuulla että olette tänne muuttamassa.

Asuntotilanne Pudasjärvellä on varsinkin vuokra-asuntojen osalta haastava. Omistusasuntoja on tarjolla ja asuntojen hintataso on yleisesti ottaen halpa. Kerrostaloasunto voi olla vaikea löytää varsinkin jos kovin uudesta haaveilee. Pudasjärvelle ei ole oikeastaan 70 luvun jälkeen rakennettu kerrostaloja ollenkaan. Edellä jo joku mainitsi keskustan ja kurenalustan olevan sama asia.

Koulutilanne on huono tällä hetkellä mutta valoa on tunnelin päässä näkyvissä kun keskustaan valmistuu uusi hirsikoulu joka tulee tarjoamaan tilat peruskoululle ja lukiolle. Opetusta ei tämän kokoisessa pitäjässä ole tarjota kuin suomenkielellä. Koulu tulee olemaan maailman suurin hirsikoulu ja Pudasjärveläiset ovat ylpeitä siitä.

Ilmapiiri on Pudasjärvellä mielestäni hyvä, vaikka tämän Suomi24 palstan perusteella ei uskois. Ihmiset ovat huomaavaisia ja auttavaisia. Maahanmuuttajiakin ovat paikalliset auttaneet alkuun ja mamut ovat tuoneet mukavaa väriä katukuvaan. Pudasjärvälaisistä nuorista on kasvamassa kovaa vauhtia sukupolvi joka ymmärtää erilaisuutta.

Pudasjärvellä puhaltaa mukavasti muutoksen tuulet ja kaupunkia ollaan kehitämässä jatkuvasti. Juuri tuli päätös kollaja altaan rakentamisesta joka tuo Pudasjärvelle paljon uusia työpaikkoja ja verotuloja.

• Linda-Erica

Ihana kun Pudasjärvellä on näin mukavia kun jaksavat vastailla täällä:)

Kaatseltiin etuovi.comista mieheni kans eilen asuntoja ja me taidetaan toteuttaa pitkäaikainen haave ja ostetaan oma talo Pudasjärveltä. Kaupungissa emme olisi voineet ikinä tätä haavetta toteuttaa kun asunnot ovat nii kalliita. Mieheni on yrittäjä ja hän voisi kotoa pitäen tehdä töitä silloin kun ei ole reissussa. Hän matkustelee paljon kun hänellä tärkeitä asioita hoidettavana Suomessa ja joskus ulkomailla.

Mistähän kannattaisi kysellä poroja vai voiko semmosen pyydystää metsästä? Poikamme Jami (hänen oikea nimi on Benjamin, mutta sanotaan Jamiksi (: ) on innostunut poroista. Ajattelimme mieheni kanssa että poro olisi hyvä lemmikki Jamille kun se niin tykkää niistä. Viime kesänä Syötteellä Jami pääsi silittämään poroa ja olihan se poika tosi innoissaan siitä.

Olemme ehkä pääsiäisenä tulossa Pudasjärvelle ja olisi mukava tutustua tulevan kotikunnan ihmisiin. Missä olisi paras paikka tälläiselle tutustelulle? :)

Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille Pudasjärvelle! :):)

• sisullajakärkiauralla

Niistä poroista, että kohtapuoliin tuolta VT 20:n varrelta voisitte pyytää kaikki pois jos on poron tarvis, nimittäin sinne tuodaan taas kohta liikenteen pyydystettäväksi melkoiset määrät näitä rapipäitä, ompa tainnut muutama ihmishenkikin mennä näitten kotieläinten paapomisen takia.

• Priorisointia
      • Linda-Erica

Onneksi emme ole vanhuksia vielä moneen vuoteen niin asia ei koske meitä. Minun puolesta voisi vaikka koko vanhustenhuolto laukkauttaa pariksi kymmeneksi vuodeksi. Mieheni kiroaa aina näitä turhia rahan reikiä kun se joutuu maksamaan niin paljon veroja kun sillä on hyvä työ :)

• ex-pudasjärvinen
        Linda-Erica kirjoitti:

Onneksi emme ole vanhuksia vielä moneen vuoteen niin asia ei koske meitä. Minun puolesta voisi vaikka koko vanhustenhuolto laukkauttaa pariksi kymmeneksi vuodeksi. Mieheni kiroaa aina näitä turhia rahan reikiä kun se joutuu maksamaan niin paljon veroja kun sillä on hyvä työ :)

Jopas on fiksua Linda- Erica.Vanhustenhuoltoko voidaan lakkauttaa siihen asti, kunnes sinä ja se hyvin tienaava miehesi tulette vanhoiksi. Siis turhia rahanreikiä?????? Siinäpä taitaa kahden kunnan äo nousta, kun vaihdat jostain pudasjärvellle.

• Linda-Erica

Mieheni on viisas näissä raha-asioissa ja se on aina sanonut että yhteiskunnalla ei pitäisi elättää ketään! Jos kaikki hoitaisi omat raha-asiat yhtä hyvin kuin mieheni niin yhteiskunnalla ei olisi rahahuolia :) Että varmasti Pudasjärven äo nousee kun tulemme sinne.

• pönttölindalassi

Maksoitteko itse koulutuksenne, oman ja lastenne terveydenhuollon? Taitaa trollilla olla kusta päässä.

• jepsistäpä
        Linda-Erica kirjoitti:

Mieheni on viisas näissä raha-asioissa ja se on aina sanonut että yhteiskunnalla ei pitäisi elättää ketään! Jos kaikki hoitaisi omat raha-asiat yhtä hyvin kuin mieheni niin yhteiskunnalla ei olisi rahahuolia :) Että varmasti Pudasjärven äo nousee kun tulemme sinne.

Siihenhän ei paljoa tarvi, et nousee Pudasjärvellä. Miten lienee entisellä paikalla.? Otitki oikean palstan kehumiseen.

• otauusiksi
        Linda-Erica kirjoitti:

Osaatko elää omaa elämää ja ajatella itse mitään, vaan elätkö vain se rikkaan ja viisaan miehesi kautta. Lähditkö kyseleen vähän väärällä tyylillä asioita? pikkusen tuli visto olo sinun luonteestasi

• Linda-Erica
        pönttölindalassi kirjoitti:

Maksoitteko itse koulutuksenne, oman ja lastenne terveydenhuollon? Taitaa trollilla olla kusta päässä.

Koulutushan on Suomessa ilmaista :) tyhmäähän se olisi ilmaisesta maksaa.

• Lapista

Pudasjärvi ei ole Lapissa! Poroja ei voi noin vain ottaa! Ota selvää miten yhteiskunta toimii, "ilmaisine" kouluineen! Vanhustenhuoltoko ei koske teitä? Muista se kun olet vanhus sitten myös! Kauheaa! Älä muuta mihinkään.

• Kartanpiirtäjä

Pudasjärvi kun ei ole Lappia vaan Pohjois-Pohjanmaata.

• Linda-Erica

Lapilla en ehkä tarkoittanut sitä mitä ajattelit minun tarkoittavan :) Minun mielestä Pudasjärvi on lappia kun siellä on poroja ja tuntureita

• pyhäsylvi

Et tiedä mitä minä ajattelen, vai ajattelenko ollenkaan. Voi olla ettei minulla ole samanlaisia fiksuja aivoja kuin miehelläsi, jolla on hyvä palkka ja joka on erittäin viisas raha-asioissa. Porot ja tunturit, eikä mitkään mäennyppylät määrittele mikä on Lappia. Joskus ehkä kannattaisi vilkaista Suomen karttaa, mikä on Lappia. Mutta lähes kaikki Kehä kolmosen ulkopuolella on tietämättömälle Lappia, vaikka olisi kuinka isot aivot ajatella raha-asioita, niin silti ei ole tarpeeksi isot aivot tiedostaa mikä on mitäkin seutua. Ai niin, mutta Linda-Erica olikin sen viisaan miehen vaimo ja viisaan miehen vaimo ei tarvitse aivoja ollenkaan kun mies ajattelee kaiken hänen puolestaan.

Se onkin varmaan suurta onnea. On hyvä että älykkyysosamäärä Pudasjärvellä nousee kun muutatte tänne. Mutta kun vaimolla ei ole äö kovin suuri, niin pelko on suuri jos se kompensoituu normaaliksi sitä kautta. Toivon kuitenkin että Linda-Erica ei olekaan ihan aivoton, vaan kuuluu Mensaan, niin kuin minäkin, niin voisimme ehkä yhdessä ratkoa kaikki Pudasjärven pulmat. Olen valmis muuttamaan takaisin, kun älymystöä muuttaa myös. Kerrankin saa vertaistaan seuraa.

• Ei_poro_tee_Lappia
        Linda-Erica kirjoitti:

Lapilla en ehkä tarkoittanut sitä mitä ajattelit minun tarkoittavan :) Minun mielestä Pudasjärvi on lappia kun siellä on poroja ja tuntureita

Koillismaata.Poroja on Oulussakin

• Lapista

Sun mielestä Pudasjärvi on Lsppia, voi ... Uusitko Suomen karttaa, vai viisas miehesi

• Pudislainen

Tervetuloa Suomen parhaimpaan asuinpaikkaan! Täällä ihmisen poikanen viihtyy hyvin, palvelut ovat maamme parhaita kaikilla osa-alueilla, ja mitä täällä ei ole, sitä ei tarvitakaan. Itse muutin Pudikselle 6 vuotta sitten, ja Helsingistä tulevana en voi sanoa muuta kuin että olisi pitänyt muuttaa jo paljon aiemmin! Pudiksella voit harrastaa mitä haluat, tarjontaa löytyy laidasta laitaan, ihmiset ottavat muualta tulleen avomielin vastaan ja yhteisöllisyyttä ja apua tarjoavia riittää.
      Asuntojen hintataso on todella edullinen, kunnalliset ja viranomaispalvelut on todella hyvällä tasolla, yleensäkin asioiden hoitaminen sujuu mutkattomasti. Kulttuuria on hyvin tarjolla, ja on mahdollisuudet ja puitteet harrastaa sitä vaikka itse tuottaen. Kansalaisopisto on todella vireä, sieltäkin löytyy puuhaa laidasta laitaan.
      Ja mikä parasta, luontoon liittyvät harrasteet on koko maan mittapuulla mitattuna parasta mitä voi saada. Metsästyoikeus valtion mailla on etelästä tulleelle todella upea asia, Ja omaa rauhaa löytyy mikäli sitä haluaa.
      Tutustu paikallisiin ja elä heidän kanssaan, itse olen valintaani enemmän kuin tyytyväinen!

• Linda-Erica

Kiitos ihanasta viestistä :) näitä on kiva lukea. Eihän sitä tiedä vaikka mekin törmäiltäis Pudasjärvellä :)

• 64v

täällä on mahtava virkistyistysuimala pukkari .hyvät ulkoilu hiihtomahikset .lasketteukeskus syöte uusi hirsipäiväkoti ja hirsikoulut valmistumassa hyvät ruokakaupat kanslaisopistossa voi harrastaa melkein mitä vaan terveyspalvelut jonottamatta puhdas luonto ym tervetuloa

• muuttanut

Pudasjärvi ei tosiaakaa ole lappia. nykyään paremminki osa Kongon demokraattista tasavaltaa!

• pökkelö

Tuo ämmähän oli täysi trolli (Linda-Erica ). Eihän noin tyhmää ihmistä voi oikeasti olla olemassakaan! Saipahan pitkän ketjun kommentteja, joka kait sen tarkoitus olikin.. Linda-Erica. BBBUUUUAAAAAHHHHHHHHH!!!!!!

• poroton

Linda- Ericahan voi hakea poroja vapaasti lapselleen siliteltäväksi metsästä.Nekäänhän eivät ole kenenkää siihen asti, kun heidän oma perhe omistaa niitä. Sen jälkeen vasta ovat yksityisomaisuutta. Siihen asti luonnonvaraa.Siihen ei muuten mene iskän rahoilla kauaa.Kuhan iskä diilaa eka tarpeeksi.

• Jenna-Petteri.Orvo

Iskä voi sitten töitten jälkeen rakentaa eläinhäkin lasten iloksi. Kylillä liikkuu mustia ja harmaita apinoita, joista lapsille iloksi voisi pyydystää yhden tai kaksi sinne häkkiin. Se häkki vain pitää rakentaa vähän etäämmälle asunnosta, koska ne apinat pitää hirveätä älämölöä ja haisevat ja niissä voi olla vaikka mitä tauteja ja syöpäläisiä. Ja saattavat ne olla vihaisiakin; varminta on vain häkin raoista vähän kauempaa katsella. Eikä millään kovemmalla saa tökkiä, ne helposti sieppaavat sen kepin ja tökkivät takaisin. Eikä ne kesyynny koskaan ja ovat kovia tappelemeen keskenäänkin niin ettei niitä kovin monta voi samaan häkkiin laittaa.
        Linda-Erica saattaa keksiä niille muutakin käyttöä, mutta se saa jäädä Linda-Erican pikku salaisuudeksi.

• Linda-Erica

Mitä mieltä olette Pudasjärven kouluista? Jamin opettaja oli huolestunut Jamin tulevaisuudesta jos hän joutuu Pudasjärvellä kouluun. Jami on hänen mielestä hyvin lahjakas oppilas ja mahdollisuudet vaikka mihin! Onhan Jami kyllä tosi huippu :) Ihana kun molemmat lapset lahjakkaita <3

• pahaltanäyttää

Kannattaa sopia lastensuojelun kanssa heti kun tulette Pudasjärvelle se mihin kouluun lapsenne laitetaan. Erityisopettaja tulee palaveriin mukaan.

• pökkelö

Onko siellä Pudiksessa vielä apukouluja? Jos lapset on tulleet vähääkään äitiinsä, niin eivät pärjää Äo:n takia normaali kouluissa, vaan täytyy olla monta, monta astetta helpompaa, että edes aikuisena tulisi jonkinlaisia veronmaksajia sinne teidän kuntaanne.. mukavahan tässä on trollailla..

• arkisylvi

Jos ottaisit lahjakkaan Jamin huolestuneen opettajan mukaan Pudasjärvelle tai jos muutatte Lappiin, niin mukaan johonkin Lapin perukoille. Miehesi, joka on fiksu ja ymmärtää raha-asiat, varmasti maksaa mielellään opettajan palkan, kun hänhän ymmärtää finanssipolitiikan ja ymmärtää myös että opettajan palkan maksaminen on sijoitus lahjakaan lapsenne tulevaisuuteen. Minullakin on muutama lahjakas lapsi, niin voisin ostaa mieheltäsi palveluja tässä opettaja-asiassa. Näin lahjakkaat lapsemme saisivat kaikki samanlaista opetusta ja olisivat kavereita keskenään ja kilpailisivat tulevaisuudessa avaruusfyysikon työpaikasta joka on mahdollisesti maailman vaativin työpaikka. Linda-Erican lahjakas Jami voisi tutkia onko ufoja olemassa ja tehdä kaikki tarvittavat laskennalliset kaaviot. Varmuuden vuoksi minun lahjakas Sammi-poikani sitten tulkitsee ne, kun olen varma että kyllä Sammia, Haamia ja Jookamia (ovat poikieni nimet) lahjakkaampia ihmisiä ei ole. Voi olla että Jami on yhtä lahjakas. Sen näemme sitten kun olette päättäneet muuttaa Pohjois-Pohjanmaalle Pudasjärvelle. Toivon sydämestäni, että te ette halua Lappiin, vaan tulette Pudasjärvelle, koska mekin haluamme asua Pudasjärvellä, olen jo pakannut kaikki tavarani ja odotan että päätätte muutammeko mekin Pudasjärvelle. On niin kiva saada vertaistaan seuraa piireihin. Ja voimme keskustella korkealentoisista asioista. Taide on lähellä sydäntäni ja piipahdan tuon tuostakin oopperassa Pietarissa ja Milanossa. Olen varannut Milanoon oopperaan liput ja lentoliput jo teillekin ja myös maksanut ne. Olisi hyvä tietää osoitteenne, niin voisin lähettää liput teille ja laittaa laskun mukaan, koska miehesi on lahjakas raha-asioissa, niin hän varmasti maksaa tililleni tämän summan, jonka laitan sitten kirjeessä kunhan saan osoitteenne. Jos ette halua laittaa osoitetta, niin puhelinnumerokin riittää. Voimme viestitellä keskenämme nämä asiat. ja voimme sopia milloinka muutamme Pudasjärvelle. Ehkä voimme ottaa yhteisen muuttoauton?

• Linda-Erica

Oih kuinka ihania lasten nimiä <3

En usko Jamin olevan kovin kiinnostunut avaruusfysiikasta kun mieheni aina puhuu että Jamista tulee lakimies. Hyvä ajatus tuommonen yhteisen opettajan palkkaaminen :) Pitää puhua miehelleni mitä se olisi mieltä asiasta. Paljonkohan opettaja maksais?

Milano on kyllä ihana kaupunki :) Voisin kyllä todellakin lähteä taas siellä käymään mutta taidat vain vitsailla ;)

• sunnuntaisylvi

Olen selvittänyt opettajien palkkaa ja haluan että finanssipolitiikan tunteva miehesi alkaa tinkaamaan opettajan palkasta. Opettaja vaatii lakisääteiset vapaat, ylityökorvaukset yms. Opettajan tulee kuitenkin olla meidän lapsillemme lojaali, kuten myös vanhemmille. Meidän perhe ja varmaankin teidänkin perhe haluaisi kuitenkin että opettaja on tarvittaessa läsnä vaikka yöllä, joten alammeko rakentamaan tarpeeksi isoa taloa, jossa on ullakkohuone opettajalle?

Ulkonäkövaatimuksista opettajan suhteen pitänee keskustella iltapäiväteen ääressä, jotka juomme meidän suurella terassilla kullatuista kupeista. Kahviakin meillä juodaan, mutta tee maistuu parhaalta juuri noista kupeista. Luulen että olisi parasta opettajan, jos hän olisi mies, olla komea ja atleettinen. Ja jos on nainen, niin hänellä olisi paras olla näärännäppyjä nenässään ja risuhampaat. Tällaiset henkilöt ovat parhaita opettajia ja tasokkuus on säilytettävä hyvänä kun lapsemme ovat niin lahjakkaita.

Ei haittaa mitään, jos Jamista tuleekin lakimies, hänhän voi sitten hoitaa kaikki ongelmat meille parhaaksi.

Milanon suhteen olin kyllä ihan tosissani. Mutta alati ihmettelen, että miksi se oopperarakennus on ulkoa niin mitättömän näköinen? Kun näytän ottamaani valokuvaa, niin monet vähemmän sivistymättömät ihmiset eivät usko sitä La Scalan oopperataloksi. Miten sivistymätöntä edes epäillä tietämystäni.

• tiedoksi

Lappi alkaa Palojoen suulta. Siis Lappiin on Pudasjärveltä vielä 400-500 km.

• pudajärvenkulttuurinyst

tervetuloa vaan tänne putasjärvelle asumaan. ja täten toivotan sinut tervetulleeksi nauttimaan korkeakulttuuriseen kerhoomme joka lauantai koiranper...siis hotelliravintola kurenkosken sikaos... kulttuuripuolelle. siellä nautiskelemme hyviä viinejä ja kuuntelemme ihania lauluja ja keskustelemme taiteesta.

• hugonohau

Näin on. Kolmen kossupullon punotuksessa tulee oikeat taiteelliset perfomanssit esiin kaikessa kulttuurin kauneudessaan. Koiran pers...hieno ravintolamme on otollinen kohde lauantaisin perehtyä paikallisen korkeankulttuurin peruskehtoon. Karvalakit yksinkerroin päässä syntyy intohimoisia ja exlusiivisia extemporialistisia hengen tuotteita.
        Tervettuloa näkemhään tämäkhi ihme.

• Kairanmies

Ei muuta ko terve tulova putasjärvelle! Täällon kaikki tarvihtemasi!

• puistattaa
    • ei missään nimessä kannata muuttaa pudikselle. on suomen ylivoimaisesti paskin kunta sekä tyhmimmät päättäjät sekä virkamiehet. pois muuttoa haluava

• Ehkäisyä
      • dfdfe

mutta suomalaisella miehellä on vaimo ja rakastajat.. ett ihan sama

• kylymäkkiisiell

Nyt sivullisen miell pie tuost Lappi assiist, se alakkaa Oolust ja sill siist. Mittee työ sinne korppee kaikki muutatta? Tulukkee ilossee ja katteellissee Pohojos-Karjallaa. Tiäll o halavat mökit ja nii no jottaiha tiält muutakkii lööttyy. Tuos ois mainos vilimi, ollii kyll Joensuust. Mutt haitannonkopa tuo ; D. https://www.youtube.com/watch?v=Ozzf7pfTlyM

• tervetuloo

Kannattaa muuttaa Pudasjärvelle. Entisen Pudasjärven kaupunginjohtajan Daavittalan tavoite oli se, että muuta kuin kantaväestöä pitäisi olla vähintään 10% koko kaupungin väestöstä. Sehän tavoite saatetaan hetken päästä kohta saavuttaa. Tästä on erinomaisia esimerkkejä josta tässä muutama. Mamut on pistänyt paksuksi viimeisen tiedon mukaan ainakin 21 juuri täysikäisyyden saavuttaneita pudasjärveläisiä naisia. Siihen muutama yli 16v täyttänyt neitokainen päälle. Näin meille kasvaa ihana mulanttikansa. Vai oliko jollakin muulla tuoreempaa tietoa? Katukuvassa mamut liikkuu muutaman henkilön ryhmissä. Uudet pyörät näyttää olevan. Vaatetus on viimeisen tapin takaa. Ryhmissä liikkumisessa varmistetaan se, että voidaan varmistaa oma turvallisuus. Mutta myös se, että sitä voidaan sitä hyödyntää kantaväestöä vastaan.
      Lestavaikutus pitäjässä on vakuuttava. Kaupungin, seurakunnan ja muutaman suurehkon yrityksen johtopalleilla on lestapomot. Tällä varmistetaan se, että nouseva lestakansa saa myös työpaikkoja omassa kotipitäjässä.
      Poroja saat nähdä täällä kiusaksi saakka. Pudasjärvi on koko maan porokolareiden kärkikuntia. Onhan Sauli Niinistöllä omat kummiporot tässä kunnassa. Tämän aksentti saatiin aikaiseksi kun kaupungin hallituksen puheenjohtajana toimii poromies. Siis jos kaulapantaisia poroja ilmaantuu porokolareiden yhteydessä tien laitaan kaatuneina niin ei huolta häivää Kuuran ja Karpalon kohtalosta....Siis siitä seuraa sellainen kuulustelu, että oksat pois. Meillä Suomessa on niin mahtava poronhoitolaki että niillä on kohta parempi asema kuin ihmisellä.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1385789672949

Jos Lappiin haluaa lähteä niin pitää mennä sitten Pudasjärveltä ylemmäs ja mennä vähintään Ranualle tai Posiolle. Siellä on vielä mahtavimmat oltavat.

• tarkkanaonoltava

Pudasjärvelle muuttoa helpottaa 110% jos on lestatiolainen. Sekä lapsia sen mukaisesti. 1-2 vuoden välein syntyneitä. Silloin ympäristö on otollinen. Rauhanyhdistys toivottaa tervetulleeksi tulijat. Siunaa heidän muutto päätöksensä. Ottaa myös samalla perheen "hallintaan" Yhdistyksen "jäseneksi"

• voivoivanhakansanopea

Meidän Jani-Petteri ei tykkää opesta koulussa. kun hän vaatii aina viikonloppuna kotitehtävien tekemistä. Ilkeää vielä maanantaina heti aamulla tarkastaa tehdyt tehtävät..

• Anonyymi

Millaista on ollut asua Pudasjärvellä?

• Anonyymi

Surkiaa.

• Anonyymi

Kurjaa ja kylmää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. 148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe