Oli uutinen, että kitkat olisi syy kolareihin ja varsinkin kokeneilla kuljettajilla on suuri riski.
Tämä on täysin HUU HAATA!!! Itse en tunne ketään kokenutta kuljettajaa joka olisi ajanut kolarin kitkoilla, mutta nasta puolella tiedän monta sekä aloittelijaa että kokenutta. Jos kokeneet kitkoilla autoilijat ajaisivat kolareita silloinhan pitäisi kaikkien rekkojen ja bussinen ja kuormureitten ajaa jatkuvasti kolareita. He jos ketkä ovat kokeneita. Taitaa olla asfalttifirmoilla paukut vähissä kun moista moskaa levittää urakat vähenisi heillä.
Kuten kaikki olemme huomanneet kuinka huonossa kunnossa on tiet lumettoman talven seuraamuksena ja kuka ne on saanut vaaralliseksi? NASTAPELLET!!!
Huono väite kitkoista
25
<50
Vastaukset
Et siis vieläkään ymmärrä, että nastarenkaiden päällystettä kuluttava vaikutus vain on murto-osa siitä kokonaisuudesta, mistä tiestön kuluminen aiheutuu. Suolaus on merkittävin päällysteen rapauttaja, koska sen sulattama vesi uudelleen jäätyessään murtaa päällystettä jään aiheuttaman paineen myötävaikutuksesta. Siinäpä hieman faktaa.
- vajakit.lääkitykseen
Se suolausko nuo uratkin aiheuttaa?
Kyllä. Ajattelepa vähän.. Jokainen autoilija ajaa samassa kohtaa ajorataa, niin kyllähän se ensinnäkin painuu ja veden kerääntyessä urautumaan, jota suola mm. sulattaa jäästä ja lumesta ja siihen kun lisätään pakkanen, joka jäädyttää päällysteen huokoiseen pintaan imeytyneen veden, jolloin jäätyvä vesi murentaa päällystettä ja kun päältä ajaa auto niin lopputulos on selvä. Eikä nastarengas yksistään aiheuta teiden urautumista, vaikka silläkin on myötävaikutusta kulumiseen. Eli edelleen olen sitä mieltä, että suolaus on teiden pahin kuluttaja, koska se korrosioi voimakkaasti.
- ei_näiltä_onnistu
Että palstapelle "autoilija" arto ja "vajakit.lääkitykseen" pystyisi ajattelemaan edes vähän!!!
Älä unta näe.. - Onnistuu_onnistuu
Se on rekat, mitkä painavat urat tielle ja piste! Jos ei olisi rekkoja, ei olisi uria ja piste!
- Eikö_mene_jakeluun
Onnistuu_onnistuu kirjoitti:
Se on rekat, mitkä painavat urat tielle ja piste! Jos ei olisi rekkoja, ei olisi uria ja piste!
Jos raskaskalusto aiheuttaisi urat asfalttiin urat olisivat selvästi leveämmät. Piste. Montqko kertaa tämä pitää sinulle kertoa? ??
- uuttaPintaaLisää
Teillämme on kahdenlaisia uria, kulutuksesta aiheutuneita ja tienpohjan pettämisestä johtuvia.
delfin84 kirjoitti:
Kyllä. Ajattelepa vähän.. Jokainen autoilija ajaa samassa kohtaa ajorataa, niin kyllähän se ensinnäkin painuu ja veden kerääntyessä urautumaan, jota suola mm. sulattaa jäästä ja lumesta ja siihen kun lisätään pakkanen, joka jäädyttää päällysteen huokoiseen pintaan imeytyneen veden, jolloin jäätyvä vesi murentaa päällystettä ja kun päältä ajaa auto niin lopputulos on selvä. Eikä nastarengas yksistään aiheuta teiden urautumista, vaikka silläkin on myötävaikutusta kulumiseen. Eli edelleen olen sitä mieltä, että suolaus on teiden pahin kuluttaja, koska se korrosioi voimakkaasti.
Miksi esim. Saksassa ja monessa maassa on kielletty nastat. Eikä ole kieltoa kumottu eikä edes harkita kumoamista, kun tiet ovat säilyneet hyvässä kunnossa nastakiellon jälkeen. Jos nasta ei kuluttaisi varmasti kumottaisiin laki. Suomen tulisi ottaa mallia tässäkin asiassa Saksasta
Onnistuu_onnistuu kirjoitti:
Se on rekat, mitkä painavat urat tielle ja piste! Jos ei olisi rekkoja, ei olisi uria ja piste!
Saksassakin on rekkoja, mutta tiet ei ole urautunut nastakiellon jälkeen. Rekkoja emme voi kieltää mutta nastat voimme. Ja mittaa joskus ura väli onko se henkilöauton tai rekan levyinen
- Vajakit__Hoitoon
Kitkarengaspellet on R U N K K A R E I T A
autoilija kirjoitti:
Miksi esim. Saksassa ja monessa maassa on kielletty nastat. Eikä ole kieltoa kumottu eikä edes harkita kumoamista, kun tiet ovat säilyneet hyvässä kunnossa nastakiellon jälkeen. Jos nasta ei kuluttaisi varmasti kumottaisiin laki. Suomen tulisi ottaa mallia tässäkin asiassa Saksasta
Ehkäpä siksi, että Sakasa ei kuuluu arkitsen talviajan ilmassaan niin kuin suomi kuuluu. Eli Saksassa on leudommat talvet, kuin täällä. Kiteyttäen Saksassa tiet eivät jäädy niin usein kuin meillä täällä kotimaassa.
- vajakki.Tampereelta
suolaus ja kitkarengaan kokoaikainen hinkaaminen tekee uria, ja kun nämä kitkarengaspellet, eivät pysy tiellä ilman suolaamista
- Uskomatonta_typeryyttä
Kumi renkaassa kuluttaa asfalttia enemmän kui teräspiikki renkaassa?? Ihqn varmasti joo!! Tsiisus mikä kuvitelma!!
- Tonneja_päällä
Kun siinä kumin päällä on akselipainoa 20 kertaa enemmän, niin voi kuluttaakin. Ainakin painaa mutkalle.
- Kerropa_se
Tonneja_päällä kirjoitti:
Kun siinä kumin päällä on akselipainoa 20 kertaa enemmän, niin voi kuluttaakin. Ainakin painaa mutkalle.
Mutta miksi ne urat ovat suurinpiirtein henkilöautojen renkaan levyisiä ja sama raideleveyden suhteen?? Kuorma-auton paripyörät ovat radikaalisti leveämmät samoin raideleveys.
Uskomatonta_typeryyttä kirjoitti:
Kumi renkaassa kuluttaa asfalttia enemmän kui teräspiikki renkaassa?? Ihqn varmasti joo!! Tsiisus mikä kuvitelma!!
Miksi sitten lakkasi Saksassa kuluminen. Poistiko he kumirenkaat ja ajavat vain telaketju vehkeillä???
- KjellPippelström
Kokeneet on kyllä parhaita ajelemaan...
- saakoOllaTyhmä
Aloittaja ei tunne ketään tuttua joka on joutunut onnettomuuteen kitkoilla ja se on hänen mielestään kattava otanta ja tieteellinen/tilastollinen fakta. Voiko ihminen olla tyhmempi ja sinisilmäisempi?
No autoilija on älyllisesti lapsen tasolla. Kaikki mitä hän näkee ja kokee lähellä ympärillään on totuus elämästä.
- ihmettelen.vaan
vajakit.hoitoon kirjoitti:
No autoilija on älyllisesti lapsen tasolla. Kaikki mitä hän näkee ja kokee lähellä ympärillään on totuus elämästä.
Miksi sulla on tollanen nimimerkki? Ootko jonossa johonkin hoitolaan vai mikä juttu toi on?
- jeke_jeke
ihmettelen.vaan kirjoitti:
Miksi sulla on tollanen nimimerkki? Ootko jonossa johonkin hoitolaan vai mikä juttu toi on?
Se on vaan yx R U N K K A R I jolla herneenkokoiset aivot lilluu virtsan keskellä
- Aiheutttajat_vastuuseen
Eilen ajelin moottoritietä yli 5 cm:n urissa aivan uskomattoman tiheässä pölypilvessä, kunnes tuulilasiini napsahti kivi ja lähes uusi tuulilasini meni kerrasta vaihtokuntoon.
Usein perään kuulutetaan viranomaisten taholta mallia jossa aiheuttaja maksaa, niin voisivatko nämä kitkafanaatikot maksaa mallinmukaisesti esim. lasiliikkeille muille kanssa-autoilijoille aiheuttamansa vahingot?- NIINKÖÖÖÖ
Usko pois, kohta tulee se vajaaälyinen äpärä selittämään että nasta rikkoi tuulilasin autostasi
- E220_CDI
Luepas aloittaja se kritisoimasi tutkimus äläkä vain keltaisen lehdistön pätkäreferaatteja siitä. Kerro sen jälkeen minkä päätelmän tutkimuksessa haluat haastaa ja minkä tiedon nojalla. Olisi mukavampi keskustella kun sinäkin ymmärtäisit mistä on puhe.
Miksi haluat tehdä päätelmiä rahtareista sellaisen tutkimuksen pohjalta, jonka aineistosta on eliminoitu kaikki muut paitsi henkilö- ja pakettiautot?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174956
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2172671- 301740
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella341735Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731697Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon301568Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1511170
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81154Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42972