Hei! Minulla on vanha purkkari, jossa masto tulee ruffin läpi ja kiinnittyy kölin päälle. Aukko ruffissa on tietysti vähän väljä, ja edellinen omistaja on käyttänyt maston ja aukon reunan välissä kumisia tms. levynpaloja. Haluaisin hankkia uudet "tiivisteet". Mitä materiaalia suosittelette, ja mistä sitä saisi?
Kiitos!
maston aukon tiivistäminen
27
2167
Vastaukset
- matsohjhc
Ne levyn palat on tarkoitettu maston tukemiseen. Vesitiivistys tehdään sellaisella sukalla joka kiristetään maston ympärille ja mastoaukon kauluksen ympärille. Sukan voi tehdä itse tai hankkia maston valmistajalta.
- traktorengas
Yksinkertaisimillaan leikkaat traktorin sisäkumista palan ja käytät sitä....
- Dkddkdk
Kottikärryn sisäkumi on oikean kokoinen. Saa rautakaupasta.
- rikkinäinen_kärry
Dkddkdk kirjoitti:
Kottikärryn sisäkumi on oikean kokoinen. Saa rautakaupasta.
Kottikärryn sisäkumi voi olla hyvä purkkarin mastonkaulukseen, mutta kokemuksesta voin sanoa, että niitä ei ihan jokaisessa rautakaupassa ole.
- Raakakumia
Palojen materiaali on raakakumia, jota saa mm. Etrasta. Älä osta samaa tavaraa mastokaupasta 5-10-kertaisella hinnalla.
Asennus: aseta ensin palat maston taakse. Vedä sitten köysi maston ympäri genoan vinsseille ja kiristä masto tiukasti takaosan paloja vasten. Laita etuosan palat paikoilleen ja vapauta köysi. Kaikkien palojen pitäisi puristua tiukasti reiän kauluksen ja maston väliin.- Ihankohtavesillä
Kiitos hyvistä ohjeista!
- hyvä_ohje
Ihankohtavesillä kirjoitti:
Kiitos hyvistä ohjeista!
Itse käytän tuota annettua ohjetta sillä täydennyksellä, että mastoon tulee köysitampilla ploki ja saadaan vedettyä kaksinkertaisella taljalla. Eikä kyse ole 35-jalkaista suuremmasta ja reilun kokoisista vinsseistä.
- lisävinkkejä
hyvä_ohje kirjoitti:
Itse käytän tuota annettua ohjetta sillä täydennyksellä, että mastoon tulee köysitampilla ploki ja saadaan vedettyä kaksinkertaisella taljalla. Eikä kyse ole 35-jalkaista suuremmasta ja reilun kokoisista vinsseistä.
Juuri näin. Kumipalojen tulee olla mahdollisimman kireällä maston etu- ja takapuolella. Siksi niitä asentaessa pitää vinssata todella tiukalle, jotta kumit saa mahtumaan. Ensimmäiset menee helposti, jälkimmäisten paikoilleen tyäntämisessä voi tarvita nestesaippuaa kitkan vähentämiseen. Jos kumit menevät paikoilleen hyvin helposti, ne ovat ehkä liian ohuet.
Vaikka mastokumit on tiukat, olen lisäksi laittanut "letkuklemmarin" maston kumien ympärille, etteivät putoa merenkäynnissä.
Vesisuojaksi maston ja mastokauluksen ympärille tarvittavan kumikauluksen voi tehdä itse (joko kumilevystä taiu autonrenkaan kumista kuten jo on kerrottu), mutta kumi on hyvä suojata auringolta. Siksi suojakangas päälle. Ilman uv-suojusta kumi haperoituu jo muutamassa vuodessa. - Raakakumia
hyvä_ohje kirjoitti:
Itse käytän tuota annettua ohjetta sillä täydennyksellä, että mastoon tulee köysitampilla ploki ja saadaan vedettyä kaksinkertaisella taljalla. Eikä kyse ole 35-jalkaista suuremmasta ja reilun kokoisista vinsseistä.
Talja voi olla hyvä lisä. Minulla on 40-jalkainen paatti, ja 56-kokoiset vinssit. Niilläkin saa veivata aika lailla, että saa etukumit paikoilleen. Mutta sittenpähän pysyvät.
- Purjehtelija
Miksi pitää hikoilla ja käyttää vinssejä. Minulla on solumuovintapainen tiiviste (kovempi ei kuitenkaan mitään kovakumia) jonka saa työnnettyä maston ja kauluksen väliin kun hieman pukkaa mastoa poispäin. Tiiviste on aluperäinen veneen mukana tullut.
- tiukka
Purjehtelija kirjoitti:
Miksi pitää hikoilla ja käyttää vinssejä. Minulla on solumuovintapainen tiiviste (kovempi ei kuitenkaan mitään kovakumia) jonka saa työnnettyä maston ja kauluksen väliin kun hieman pukkaa mastoa poispäin. Tiiviste on aluperäinen veneen mukana tullut.
Jos saat sen tasapaksun kumiläpyskän ilman hikeä ja vinssejä, on mastosi liian löysästi tuettu.
Toinen vaihtoehto on käyttää kiilapaloja - Ohlsonisti
Pari kysymystä :
Mitä tapahtuu, jos tukemista ei tehdä?
Missä vaiheessa kumit paikalleen, ennen rikin kiristystäkö? - löysämuttatukeva
tiukka kirjoitti:
Jos saat sen tasapaksun kumiläpyskän ilman hikeä ja vinssejä, on mastosi liian löysästi tuettu.
Toinen vaihtoehto on käyttää kiilapalojaMiksi liian löysä, hyvin on pystyssä pysynyt. Valmistajan ohjeiden mukaan laitettu.
- ei_ole_tukeva
löysämuttatukeva kirjoitti:
Miksi liian löysä, hyvin on pystyssä pysynyt. Valmistajan ohjeiden mukaan laitettu.
Löysä ei voi olla tukeva, se nimenomaan ei tue. Löysää mastonkaulusta voi verrata väljään laakeriin tai löysällä olevaan ruuviin, väljä ei vain klappeineen toimi.
Rikin kiristäminen vetää jo maston johonkin suuntaan, yleensä taakse prebendin takia. Kaikki löysälle ennen kumien laittoa. - työjärjestys
Ohlsonisti kirjoitti:
Pari kysymystä :
Mitä tapahtuu, jos tukemista ei tehdä?
Missä vaiheessa kumit paikalleen, ennen rikin kiristystäkö?Jos mastoa ei ole kunnolla tuettu kanteen, se rupeaa pumppaamaan merenkäynnissä. Jos mastokumit ovat vähänkin löysät ne eivät tue mastoa riittävästi - masto liikkuu edestakaisin (tuskin eduksi kestävyydelle). Löysät kumipalat putoilevat sisälle veneeseen, ellei niissä ole putoamisestettä (kumikiilat kiristyy itsekseen, kumilevyt ei).
Maston kauluksen kumilevytt tai kumikiilat on syytä laittaa paikoilleen ennen rikin kiristämistä, koska ne vaikuttavat esitaivutuksen, "prebendin", säätöön.
Löysän mastontuennan kannattajalla taitaa olla niukasti avomerikokemusta tai pienehkö vene? Varsinkin avomeriveneessä masto on syytä tukea jämäkästi: tiukat kumipalat kansiläpivientiin ja riki kireälle. - riittäväntukeva
työjärjestys kirjoitti:
Jos mastoa ei ole kunnolla tuettu kanteen, se rupeaa pumppaamaan merenkäynnissä. Jos mastokumit ovat vähänkin löysät ne eivät tue mastoa riittävästi - masto liikkuu edestakaisin (tuskin eduksi kestävyydelle). Löysät kumipalat putoilevat sisälle veneeseen, ellei niissä ole putoamisestettä (kumikiilat kiristyy itsekseen, kumilevyt ei).
Maston kauluksen kumilevytt tai kumikiilat on syytä laittaa paikoilleen ennen rikin kiristämistä, koska ne vaikuttavat esitaivutuksen, "prebendin", säätöön.
Löysän mastontuennan kannattajalla taitaa olla niukasti avomerikokemusta tai pienehkö vene? Varsinkin avomeriveneessä masto on syytä tukea jämäkästi: tiukat kumipalat kansiläpivientiin ja riki kireälle.Veneellä käyty välimerellä. Masto ei pumppaa kovemmassakaan merenkäynissä. Miksei kannella seisovaa mastoa tueta samalla tavalla parin metrin korkeudelta.
- Joakim1
riittäväntukeva kirjoitti:
Veneellä käyty välimerellä. Masto ei pumppaa kovemmassakaan merenkäynissä. Miksei kannella seisovaa mastoa tueta samalla tavalla parin metrin korkeudelta.
Kannella seisovaa mastoa ei voi järkevästi tukea samalla tavalla parin metrin korkeudelta. Siksi joudutaan käyttämään suurempaa mastoprofiilia ja/tai tukemaan paremmin vanttien ja saalinkien avulla kannen läpi tulevaan verrattuna.
Ainakin Seldenin nykyisissä mastokauluksissa on systeemi, jolla maston saa lukittua ilman vinssikikkailua. Takapalat laitetaan ensin ja etupala painetaan paikalleen muovikehikolla, jonka läpi tulee kiristyspultti. Kohtuu joustavia nuo palat ovat, ei mitään kivikovaa kumia. Edellinen omistaja oli ruuvarilla tökkinyt reikiä noihin. - Ohlsonisti
Kiitokset perusteluista!
- Purjehtelija
Näin on masto voidaan suunnitella siten että sitä ei tarvitse hikihatussa kiilata,
jos se seisoo kölin päällä. - ettäonvaikeeta
Purjehtelija kirjoitti:
Näin on masto voidaan suunnitella siten että sitä ei tarvitse hikihatussa kiilata,
jos se seisoo kölin päällä.Ihmettelen, että niin pieni asia kuin maston kiilaaminen/tukeminen mastokaulukseen on osalle meistä iso ja hikinen projekti. Kun muutaman kerran sen on tehnyt taljojen ja vinssien avulla, homma on pieni kevätrutiini. Ei sen takia ole tarvetta ruveta suunnittelemaan uudenlaisia mastoja! Miten selviätte vanttien kiristyksestä, jos maston kansiläpivientikin on liian vaikea? :-)
- Purjehtelija
ettäonvaikeeta kirjoitti:
Ihmettelen, että niin pieni asia kuin maston kiilaaminen/tukeminen mastokaulukseen on osalle meistä iso ja hikinen projekti. Kun muutaman kerran sen on tehnyt taljojen ja vinssien avulla, homma on pieni kevätrutiini. Ei sen takia ole tarvetta ruveta suunnittelemaan uudenlaisia mastoja! Miten selviätte vanttien kiristyksestä, jos maston kansiläpivientikin on liian vaikea? :-)
Ei tarvitse hikoilla ja suunnitella uutta mastoa kun se on jo tehty ajat sitten. Olen jo purjehtimassa kun sinä vielä vinssailet kiiloja.
- pienestä_kiinni
Purjehtelija kirjoitti:
Ei tarvitse hikoilla ja suunnitella uutta mastoa kun se on jo tehty ajat sitten. Olen jo purjehtimassa kun sinä vielä vinssailet kiiloja.
Jos se kauden pituus nyt sitten on siitä vartista kiinni. Voin kyllä helposti jatkaa syksyllä sen vartin verran pidempään. Ja sen välin purjehdin mastolla, joka pysyy trimmeissään, eikä kitise tai kolise. Eipä paina, vaikka vartti venyisi jopa puoleen tuntiin.
- mastokumit.kaulurit
valmiita tarvikkeita löytyy vaikkapa täältä:
http://www.benns.se/mast-rigg/mastkragar- O30
Sain jopa vähän halvemmalla Isomatin mastoon mastonrikaajalta suomesta niin suojakumin kuin klemmaritkin.
Tuosta suojakumista, en lähtisi tekemään sisäkumista kun niitä tuskin on tehty uv:tä hyvin kestävästä tavarasta. Mastonvalmistajat varmaan tekevät ne kestämään aurinkoa ja meriolosuhteita, vanha kumi oli kestänyt 25v. Plus kun on mitoitettu mastolle on varmasti sopiva. Veneilyn laatu kyllä parani kun sateella tipottelu loppui. - mastoteippi
O30 kirjoitti:
Sain jopa vähän halvemmalla Isomatin mastoon mastonrikaajalta suomesta niin suojakumin kuin klemmaritkin.
Tuosta suojakumista, en lähtisi tekemään sisäkumista kun niitä tuskin on tehty uv:tä hyvin kestävästä tavarasta. Mastonvalmistajat varmaan tekevät ne kestämään aurinkoa ja meriolosuhteita, vanha kumi oli kestänyt 25v. Plus kun on mitoitettu mastolle on varmasti sopiva. Veneilyn laatu kyllä parani kun sateella tipottelu loppui.Sisäkumista itse tehty leikattu ja liimattu tiiviste kestää kyllä vuosikaudet ja on täysin vesitiivis - letkuklemmari sekä maston että kannen kastokauluksen ympärille. Kahdella kiristysnahalla varustettu sunbrella-kankaasta itse ommeltu uv-suojus on estänyt kumin haperoitumisen.
Tietysti valmiita suojuksia voi ostaa, jos tee-se-itse ei kiinnosta eikä säästäväisyys.
Käytännöllinen ja melko edullinen ratkaisu on myös mastonkaulusteippi. Leveä, jostava teippi on vesitiivis ratkaisu:
http://www.mailspeedmarine.com/mast-collar-tape-100mm-x-1-5m.html
- kumitutti
Tiivisteenä toimii erittäin hyvin Etolasta/Etrasta löytyvä kuminen kartion muotoinen talojen kattoläpivientien tiiviste vai mikä lie, siitä ylimääräiset pois saksimalla ilman turhaa liimailua saa hyvän ja pitkäikäisen tiivisteen ainakin Seldenin alkuperäistä rimpulaa edullisemmin. Kokoja löytyy moneen eri mastoprofiiliin sopivia eli sopivasti tiukka lienee sopivin.
- Anonyymi
Ainakin Nylon-Tuote Raisiossa valmistaa maston kauluksia mittatilaustyönä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2462811Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691836- 691828
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä901687En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1741651Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke281143590-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1511373Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja581025- 1731017
Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62887