maston aukon tiivistäminen

Ihankohtavesillä

Hei! Minulla on vanha purkkari, jossa masto tulee ruffin läpi ja kiinnittyy kölin päälle. Aukko ruffissa on tietysti vähän väljä, ja edellinen omistaja on käyttänyt maston ja aukon reunan välissä kumisia tms. levynpaloja. Haluaisin hankkia uudet "tiivisteet". Mitä materiaalia suosittelette, ja mistä sitä saisi?
Kiitos!

27

3192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matsohjhc

      Ne levyn palat on tarkoitettu maston tukemiseen. Vesitiivistys tehdään sellaisella sukalla joka kiristetään maston ympärille ja mastoaukon kauluksen ympärille. Sukan voi tehdä itse tai hankkia maston valmistajalta.

    • traktorengas

      Yksinkertaisimillaan leikkaat traktorin sisäkumista palan ja käytät sitä....

      • Dkddkdk

        Kottikärryn sisäkumi on oikean kokoinen. Saa rautakaupasta.


      • rikkinäinen_kärry
        Dkddkdk kirjoitti:

        Kottikärryn sisäkumi on oikean kokoinen. Saa rautakaupasta.

        Kottikärryn sisäkumi voi olla hyvä purkkarin mastonkaulukseen, mutta kokemuksesta voin sanoa, että niitä ei ihan jokaisessa rautakaupassa ole.


    • Raakakumia

      Palojen materiaali on raakakumia, jota saa mm. Etrasta. Älä osta samaa tavaraa mastokaupasta 5-10-kertaisella hinnalla.

      Asennus: aseta ensin palat maston taakse. Vedä sitten köysi maston ympäri genoan vinsseille ja kiristä masto tiukasti takaosan paloja vasten. Laita etuosan palat paikoilleen ja vapauta köysi. Kaikkien palojen pitäisi puristua tiukasti reiän kauluksen ja maston väliin.

      • Ihankohtavesillä

        Kiitos hyvistä ohjeista!


      • hyvä_ohje
        Ihankohtavesillä kirjoitti:

        Kiitos hyvistä ohjeista!

        Itse käytän tuota annettua ohjetta sillä täydennyksellä, että mastoon tulee köysitampilla ploki ja saadaan vedettyä kaksinkertaisella taljalla. Eikä kyse ole 35-jalkaista suuremmasta ja reilun kokoisista vinsseistä.


      • lisävinkkejä
        hyvä_ohje kirjoitti:

        Itse käytän tuota annettua ohjetta sillä täydennyksellä, että mastoon tulee köysitampilla ploki ja saadaan vedettyä kaksinkertaisella taljalla. Eikä kyse ole 35-jalkaista suuremmasta ja reilun kokoisista vinsseistä.

        Juuri näin. Kumipalojen tulee olla mahdollisimman kireällä maston etu- ja takapuolella. Siksi niitä asentaessa pitää vinssata todella tiukalle, jotta kumit saa mahtumaan. Ensimmäiset menee helposti, jälkimmäisten paikoilleen tyäntämisessä voi tarvita nestesaippuaa kitkan vähentämiseen. Jos kumit menevät paikoilleen hyvin helposti, ne ovat ehkä liian ohuet.
        Vaikka mastokumit on tiukat, olen lisäksi laittanut "letkuklemmarin" maston kumien ympärille, etteivät putoa merenkäynnissä.

        Vesisuojaksi maston ja mastokauluksen ympärille tarvittavan kumikauluksen voi tehdä itse (joko kumilevystä taiu autonrenkaan kumista kuten jo on kerrottu), mutta kumi on hyvä suojata auringolta. Siksi suojakangas päälle. Ilman uv-suojusta kumi haperoituu jo muutamassa vuodessa.


      • Raakakumia
        hyvä_ohje kirjoitti:

        Itse käytän tuota annettua ohjetta sillä täydennyksellä, että mastoon tulee köysitampilla ploki ja saadaan vedettyä kaksinkertaisella taljalla. Eikä kyse ole 35-jalkaista suuremmasta ja reilun kokoisista vinsseistä.

        Talja voi olla hyvä lisä. Minulla on 40-jalkainen paatti, ja 56-kokoiset vinssit. Niilläkin saa veivata aika lailla, että saa etukumit paikoilleen. Mutta sittenpähän pysyvät.


      • Purjehtelija

        Miksi pitää hikoilla ja käyttää vinssejä. Minulla on solumuovintapainen tiiviste (kovempi ei kuitenkaan mitään kovakumia) jonka saa työnnettyä maston ja kauluksen väliin kun hieman pukkaa mastoa poispäin. Tiiviste on aluperäinen veneen mukana tullut.


      • tiukka
        Purjehtelija kirjoitti:

        Miksi pitää hikoilla ja käyttää vinssejä. Minulla on solumuovintapainen tiiviste (kovempi ei kuitenkaan mitään kovakumia) jonka saa työnnettyä maston ja kauluksen väliin kun hieman pukkaa mastoa poispäin. Tiiviste on aluperäinen veneen mukana tullut.

        Jos saat sen tasapaksun kumiläpyskän ilman hikeä ja vinssejä, on mastosi liian löysästi tuettu.
        Toinen vaihtoehto on käyttää kiilapaloja


      • Ohlsonisti

        Pari kysymystä :
        Mitä tapahtuu, jos tukemista ei tehdä?
        Missä vaiheessa kumit paikalleen, ennen rikin kiristystäkö?


      • löysämuttatukeva
        tiukka kirjoitti:

        Jos saat sen tasapaksun kumiläpyskän ilman hikeä ja vinssejä, on mastosi liian löysästi tuettu.
        Toinen vaihtoehto on käyttää kiilapaloja

        Miksi liian löysä, hyvin on pystyssä pysynyt. Valmistajan ohjeiden mukaan laitettu.


      • ei_ole_tukeva
        löysämuttatukeva kirjoitti:

        Miksi liian löysä, hyvin on pystyssä pysynyt. Valmistajan ohjeiden mukaan laitettu.

        Löysä ei voi olla tukeva, se nimenomaan ei tue. Löysää mastonkaulusta voi verrata väljään laakeriin tai löysällä olevaan ruuviin, väljä ei vain klappeineen toimi.

        Rikin kiristäminen vetää jo maston johonkin suuntaan, yleensä taakse prebendin takia. Kaikki löysälle ennen kumien laittoa.


      • työjärjestys
        Ohlsonisti kirjoitti:

        Pari kysymystä :
        Mitä tapahtuu, jos tukemista ei tehdä?
        Missä vaiheessa kumit paikalleen, ennen rikin kiristystäkö?

        Jos mastoa ei ole kunnolla tuettu kanteen, se rupeaa pumppaamaan merenkäynnissä. Jos mastokumit ovat vähänkin löysät ne eivät tue mastoa riittävästi - masto liikkuu edestakaisin (tuskin eduksi kestävyydelle). Löysät kumipalat putoilevat sisälle veneeseen, ellei niissä ole putoamisestettä (kumikiilat kiristyy itsekseen, kumilevyt ei).
        Maston kauluksen kumilevytt tai kumikiilat on syytä laittaa paikoilleen ennen rikin kiristämistä, koska ne vaikuttavat esitaivutuksen, "prebendin", säätöön.
        Löysän mastontuennan kannattajalla taitaa olla niukasti avomerikokemusta tai pienehkö vene? Varsinkin avomeriveneessä masto on syytä tukea jämäkästi: tiukat kumipalat kansiläpivientiin ja riki kireälle.


      • riittäväntukeva
        työjärjestys kirjoitti:

        Jos mastoa ei ole kunnolla tuettu kanteen, se rupeaa pumppaamaan merenkäynnissä. Jos mastokumit ovat vähänkin löysät ne eivät tue mastoa riittävästi - masto liikkuu edestakaisin (tuskin eduksi kestävyydelle). Löysät kumipalat putoilevat sisälle veneeseen, ellei niissä ole putoamisestettä (kumikiilat kiristyy itsekseen, kumilevyt ei).
        Maston kauluksen kumilevytt tai kumikiilat on syytä laittaa paikoilleen ennen rikin kiristämistä, koska ne vaikuttavat esitaivutuksen, "prebendin", säätöön.
        Löysän mastontuennan kannattajalla taitaa olla niukasti avomerikokemusta tai pienehkö vene? Varsinkin avomeriveneessä masto on syytä tukea jämäkästi: tiukat kumipalat kansiläpivientiin ja riki kireälle.

        Veneellä käyty välimerellä. Masto ei pumppaa kovemmassakaan merenkäynissä. Miksei kannella seisovaa mastoa tueta samalla tavalla parin metrin korkeudelta.


      • Joakim1
        riittäväntukeva kirjoitti:

        Veneellä käyty välimerellä. Masto ei pumppaa kovemmassakaan merenkäynissä. Miksei kannella seisovaa mastoa tueta samalla tavalla parin metrin korkeudelta.

        Kannella seisovaa mastoa ei voi järkevästi tukea samalla tavalla parin metrin korkeudelta. Siksi joudutaan käyttämään suurempaa mastoprofiilia ja/tai tukemaan paremmin vanttien ja saalinkien avulla kannen läpi tulevaan verrattuna.

        Ainakin Seldenin nykyisissä mastokauluksissa on systeemi, jolla maston saa lukittua ilman vinssikikkailua. Takapalat laitetaan ensin ja etupala painetaan paikalleen muovikehikolla, jonka läpi tulee kiristyspultti. Kohtuu joustavia nuo palat ovat, ei mitään kivikovaa kumia. Edellinen omistaja oli ruuvarilla tökkinyt reikiä noihin.


      • Ohlsonisti

        Kiitokset perusteluista!


      • Purjehtelija

        Näin on masto voidaan suunnitella siten että sitä ei tarvitse hikihatussa kiilata,
        jos se seisoo kölin päällä.


      • ettäonvaikeeta
        Purjehtelija kirjoitti:

        Näin on masto voidaan suunnitella siten että sitä ei tarvitse hikihatussa kiilata,
        jos se seisoo kölin päällä.

        Ihmettelen, että niin pieni asia kuin maston kiilaaminen/tukeminen mastokaulukseen on osalle meistä iso ja hikinen projekti. Kun muutaman kerran sen on tehnyt taljojen ja vinssien avulla, homma on pieni kevätrutiini. Ei sen takia ole tarvetta ruveta suunnittelemaan uudenlaisia mastoja! Miten selviätte vanttien kiristyksestä, jos maston kansiläpivientikin on liian vaikea? :-)


      • Purjehtelija
        ettäonvaikeeta kirjoitti:

        Ihmettelen, että niin pieni asia kuin maston kiilaaminen/tukeminen mastokaulukseen on osalle meistä iso ja hikinen projekti. Kun muutaman kerran sen on tehnyt taljojen ja vinssien avulla, homma on pieni kevätrutiini. Ei sen takia ole tarvetta ruveta suunnittelemaan uudenlaisia mastoja! Miten selviätte vanttien kiristyksestä, jos maston kansiläpivientikin on liian vaikea? :-)

        Ei tarvitse hikoilla ja suunnitella uutta mastoa kun se on jo tehty ajat sitten. Olen jo purjehtimassa kun sinä vielä vinssailet kiiloja.


      • pienestä_kiinni
        Purjehtelija kirjoitti:

        Ei tarvitse hikoilla ja suunnitella uutta mastoa kun se on jo tehty ajat sitten. Olen jo purjehtimassa kun sinä vielä vinssailet kiiloja.

        Jos se kauden pituus nyt sitten on siitä vartista kiinni. Voin kyllä helposti jatkaa syksyllä sen vartin verran pidempään. Ja sen välin purjehdin mastolla, joka pysyy trimmeissään, eikä kitise tai kolise. Eipä paina, vaikka vartti venyisi jopa puoleen tuntiin.


    • mastokumit.kaulurit
      • O30

        Sain jopa vähän halvemmalla Isomatin mastoon mastonrikaajalta suomesta niin suojakumin kuin klemmaritkin.
        Tuosta suojakumista, en lähtisi tekemään sisäkumista kun niitä tuskin on tehty uv:tä hyvin kestävästä tavarasta. Mastonvalmistajat varmaan tekevät ne kestämään aurinkoa ja meriolosuhteita, vanha kumi oli kestänyt 25v. Plus kun on mitoitettu mastolle on varmasti sopiva. Veneilyn laatu kyllä parani kun sateella tipottelu loppui.


      • mastoteippi
        O30 kirjoitti:

        Sain jopa vähän halvemmalla Isomatin mastoon mastonrikaajalta suomesta niin suojakumin kuin klemmaritkin.
        Tuosta suojakumista, en lähtisi tekemään sisäkumista kun niitä tuskin on tehty uv:tä hyvin kestävästä tavarasta. Mastonvalmistajat varmaan tekevät ne kestämään aurinkoa ja meriolosuhteita, vanha kumi oli kestänyt 25v. Plus kun on mitoitettu mastolle on varmasti sopiva. Veneilyn laatu kyllä parani kun sateella tipottelu loppui.

        Sisäkumista itse tehty leikattu ja liimattu tiiviste kestää kyllä vuosikaudet ja on täysin vesitiivis - letkuklemmari sekä maston että kannen kastokauluksen ympärille. Kahdella kiristysnahalla varustettu sunbrella-kankaasta itse ommeltu uv-suojus on estänyt kumin haperoitumisen.

        Tietysti valmiita suojuksia voi ostaa, jos tee-se-itse ei kiinnosta eikä säästäväisyys.

        Käytännöllinen ja melko edullinen ratkaisu on myös mastonkaulusteippi. Leveä, jostava teippi on vesitiivis ratkaisu:
        http://www.mailspeedmarine.com/mast-collar-tape-100mm-x-1-5m.html


    • kumitutti

      Tiivisteenä toimii erittäin hyvin Etolasta/Etrasta löytyvä kuminen kartion muotoinen talojen kattoläpivientien tiiviste vai mikä lie, siitä ylimääräiset pois saksimalla ilman turhaa liimailua saa hyvän ja pitkäikäisen tiivisteen ainakin Seldenin alkuperäistä rimpulaa edullisemmin. Kokoja löytyy moneen eri mastoprofiiliin sopivia eli sopivasti tiukka lienee sopivin.

    • Anonyymi

      Ainakin Nylon-Tuote Raisiossa valmistaa maston kauluksia mittatilaustyönä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2109
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1550
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1319
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      238
      1211
    5. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1170
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1096
    7. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1041
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      248
      991
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      926
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      891
    Aihe