Tarkoituksena on kunnostaa kevään aikana vanhan ruotsalaisen purjeveneen sisustaa. Osa laipioista on aika huonossa kunnossa ja viilutettuja puuosia pitää varmasti maalailla. Mielestäni mm. tämä blogi on aivan huippumielenkiintoinen: http://www.verywellsalted.com/2013/12/painting-interior.html
Mikä olisi sopiva maali Suomessa myytävistä tuotteista, jolla olisi hyvä maalata aiemmin viilutettua pintaa vaaleaksi? Maalin pitäisi tietysti peittää hyvin ja mielellään tasoittaa pintaa. Onko joku Hempelin Light Primer tyyppinen tarpeen vai sopiiko joku Tikkurilan maali? Joudun myös tekemään uusia osia vanerista, miten ne pitäisi käsitellä/maalata jotta pinta olisi kestävä ja tasainen? Sisätiloissa ei kai vaneriin tarvita mitään kyllästettä?
Kiitokset hyvistä neuvoista!
Sisämaalaus
7
1119
Vastaukset
- Sps
Viitteessä maalaamalla restauroitu vene on maalattu pilalle ja alkuperäistä huonommaksi. Luultavasti jälleenmyyntiarvo huonontui.
- Fin26
Varmaan riippuu vähän keneltä kysyy. Mielestäni mahonkiviilu ei aina ole se paras vaihtoehto.
- Pepponen
Itse ostin aikoinaan sisätiloiltaan kärsineen veneen. Purin alkuperäisen sisäkaton (laipion) vinyyliverhoilun ja tein kokonaan uuden piiloponttipaneelista, kyllästin ja maalasin etukäteen valkoiseksi. Samalla hioin ja maalasin ikkunoiden ympärillä olevat sivulaipiot valkoisiksi. Olen tyytyväinen lopputulokseen, tuli valoa ja raikas tunnelma!
- Malaremestare
Mulla on kanssa suunnitelmissa. Teakvanerin hinta hirvittää, joten ajattelin maalata koivua epoksipohjavärillä valkoiseksi. Sitä jää sopivasti yli pohjarempasta ja on edullista. Ostan siis 20 l teolllisuusmaalia a 10 eur/l. Olen lukenut, ettei epoksipohjamaalia saa laittaa suoraan lasikuidulle. Onkohan totta? Sisältää jotain liuottimia tms., mikä ei ole hyväksi. Pitäis aina spaklata tai laittaa laminointiepoksia suoraan kuidulle. Sen päälle primeria. Tarttuuko tasoite hyvin topcoattiin? Mulla on paljon valkoiseksi maalattua lujitemuovipintaa, joka on ikävän epätasainen. Suunnittelin tasotusta ja hiontaa, jonka päälle epoksimaalia. Eikö se kuitenkin samaa kamaa ole kuin gelccari, joten pikku hionnalla antaisi kynnet epoksimaalille/tasoitteelle ja kiinni pysyy kuin tauti?
- ks.saillife
Youtubessa on aika perusteellinen "Sail Life"-niminen sarja vanhan Albin Balladin kunnostuksesta. Kannattaa katsoa! Mielestäni sisutuksen muuttaminen valkoiseksi siistit tiikkilistat kanttauksiin teki sisätilat avaramman näköisiksi.
- Herreshoff_style
Kiitos linkistä, mukavasti laitettu tuo Ballad!
Jenkeissä harrastavat paljon tuota valkoiset pinnat & lakatut mahonkitrimmit -tyyliä. Sillä on jopa oma nimikin, "herreshoff style interior". Tuon kun laittaa googleen kuvahauksi niin tulee paljon hyviä esimerkkejä.
Nimi viittaa kuuluisaan venearkkitehtiin Nathanael Herreshoff
- Balladinsisustus
Tässä vielä linkki "Sail-Life":n kunnostusvideoihin:
https://www.youtube.com/playlist?annotation_id=annotation_3978822149&feature=iv&list=PLQyv5OlNbA-r4ChyfdWGv8m8qLZzYp6sw&src_vid=oSUKxZUSrt4
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802