Minä elin suuressa toiveunessa, kun viikonloppuna siirrytään kesäaikaan, että talvirajoitukset poistuisi, mutta oli vain toive uni. Nyt on tiet vaarallisen uraiset ettei välttämättä kesärajoituksia tulekaan. Mitä kaikkea pahaa saa nastapellet aikaan?
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/kesänopeusrajoituksia-ei-välttämättä-oteta-käyttöön-huonokuntoisilla-tieosuuksilla/ar-AA9XMtM
Kesänopeusrajoituksia ei välttämättä oteta käyttöön huonokuntoisilla tieosuuksilla
Nastapellet tulisi hirttää munista.
Nastapellejen ansiosta
26
<50
Vastaukset
- mielisairaat...hoitoon
Saavathan he vielä aiheutettua lisää keuhkosairauksia teiden tuhoamisen lisäksi.
- mene.toki.hoitoon
Tuokin virtsalatva kohta taas herää, ja saa alleen kuivan vaipan ja purkin bonaa aamupalaksi
- miljoona.kmh
Minusta nopeusrajoitus pitäs olla miljoona kilometriä tunnissa.
- menen.koeajolle
Nyt on muuten hyvä keli koeajaa kitkarenkaita kun vettä sataa ja lunta tai jäätä ei ole missään. Veikkaisin pidon olevan melko hyvä ja märällä tiellä edes kitkarengas ei nyt nosta valtavaa pölypilveä ilmaan
- GoldenStar
Itku itku! Syytä sitä helvetin suolausta, mikä pahiten rapauttaa tiestöä. Nastarenkailla on murto-osan verran kuluttavaa vaikutusta. PISTE!.
- Just_joo
Menepä lähimmälle maantielle ihmettelemään. Jos näet siellä kaksi kulunutta uraa henkilöauton leveyden päässä toisistaan, syyllinen on nastarenkaat. Jos sen sijaan koko tie reunasta reunaan on yhtä kulunut, syyllinen on suolaus. Sitähän levitetään koko tien leveydelle. Mieti sitten niitä murto-osia.
Eikö aivot riitä ajattelemaan kulumisen yhteisvaikutusta? Suola sulattaa jään ja lumen vedeksi, vesi imeytyy suolan huokoistamaan päällysteeseen, pakkanen jäädyttää veden uudelleen, jäätyminen laajentaa veden ja päällysteeseen tulee mikrohalkeamia, päällyste murtuu ensimmäisenä siitä kohtaa, jossa on eniten painorasitusta. Valkeneeko? Eli tien laidalla ei rasitus ole niin suurta, kuin kohdassa, jossa liikenne kulkee. Siinäpä selitys mistä teiden urautuminen johtuu. Toki ja varsinkin vanhempi nastateknologia edesauttaa urautumista. EDELLEEN tähdennän, että suolaus rapauttaa pahimmin tiestöä. EIVÄT nastarenkaat.
- Eikö_järki_riitä
delfin84 kirjoitti:
Eikö aivot riitä ajattelemaan kulumisen yhteisvaikutusta? Suola sulattaa jään ja lumen vedeksi, vesi imeytyy suolan huokoistamaan päällysteeseen, pakkanen jäädyttää veden uudelleen, jäätyminen laajentaa veden ja päällysteeseen tulee mikrohalkeamia, päällyste murtuu ensimmäisenä siitä kohtaa, jossa on eniten painorasitusta. Valkeneeko? Eli tien laidalla ei rasitus ole niin suurta, kuin kohdassa, jossa liikenne kulkee. Siinäpä selitys mistä teiden urautuminen johtuu. Toki ja varsinkin vanhempi nastateknologia edesauttaa urautumista. EDELLEEN tähdennän, että suolaus rapauttaa pahimmin tiestöä. EIVÄT nastarenkaat.
Kerropa sitten miksi se suola syö sitä tienpintaa vain kahdesta kohtaa? Niistä henkilöautojen renkaan-ja raideleveydenkokoisista urista!!? Mikä helvetti siinä on ettei ihmiset ymmärrä kovan teräsnastan syövän pehmeämpää asfalttimassaa ja aiheuttavan suurommat urat??!!
- mielisairaat...hoitoon
Todellakin itku! Ehkä nastojen vaikutus on murto-osa siellä missä on talvi ja tiet lumiset, mutta täällä etelässä kun MIELISAIRAS VAJAKKI rouhii PUOLI VUOTTA, eli ymmärrättekö, PUOLI VUOTTA niillä helvetin nastoilla, niin ei ihme jos tiet ovat ruvella. Ja tästä puolesta vuodesta tiet ovat 99% ajasta kuivia/märkiä, ei siis lumisia.
- nastoilla.mennään
mielisairaat...hoitoon kirjoitti:
Todellakin itku! Ehkä nastojen vaikutus on murto-osa siellä missä on talvi ja tiet lumiset, mutta täällä etelässä kun MIELISAIRAS VAJAKKI rouhii PUOLI VUOTTA, eli ymmärrättekö, PUOLI VUOTTA niillä helvetin nastoilla, niin ei ihme jos tiet ovat ruvella. Ja tästä puolesta vuodesta tiet ovat 99% ajasta kuivia/märkiä, ei siis lumisia.
Se märkyys johtuu taas leparipellejen suolausvaatimuksista. Tiet olisivat etelässäkin lumisia ja jäisiä jos ja kun leparipellet käyttäisi oikeita talvirenkaita, eli nastarenkaita, silloin ei tarvitse suolata.
Mutta toki joskus unohtuu suolaus niin silloin ovat nastarenkaat enempi kuin tarpeen. - nyrkillä_naamaan
mielisairaat...hoitoon kirjoitti:
Todellakin itku! Ehkä nastojen vaikutus on murto-osa siellä missä on talvi ja tiet lumiset, mutta täällä etelässä kun MIELISAIRAS VAJAKKI rouhii PUOLI VUOTTA, eli ymmärrättekö, PUOLI VUOTTA niillä helvetin nastoilla, niin ei ihme jos tiet ovat ruvella. Ja tästä puolesta vuodesta tiet ovat 99% ajasta kuivia/märkiä, ei siis lumisia.
Kato saakeli, märinäpelle on herännyt ja kuiva vaippa istuu hyvin
- Suolaanastoille
Teit joudutaan nyt suolaamaan nastarengaspölyn sitomiseksi.
- VaippaSielläVaippaTäällä
nyrkillä_naamaan kirjoitti:
Kato saakeli, märinäpelle on herännyt ja kuiva vaippa istuu hyvin
Ja vaipoista kirjoittava kaveri on taas tullut hokemaan vaipoistaan. Miksi sinulla päässäsi vaipat pyörii??
Just_joo kirjoitti:
Menepä lähimmälle maantielle ihmettelemään. Jos näet siellä kaksi kulunutta uraa henkilöauton leveyden päässä toisistaan, syyllinen on nastarenkaat. Jos sen sijaan koko tie reunasta reunaan on yhtä kulunut, syyllinen on suolaus. Sitähän levitetään koko tien leveydelle. Mieti sitten niitä murto-osia.
Tiet ovat henkilöautojen leveydeltä kuluneet. Ja Sakassa loppui teiden kuluminen kun nastat kiellettiin vaikka suolausta jatkettiin.
Päättele tuosta järkeä käyttäen mikä tiet syö.Eikö_järki_riitä kirjoitti:
Kerropa sitten miksi se suola syö sitä tienpintaa vain kahdesta kohtaa? Niistä henkilöautojen renkaan-ja raideleveydenkokoisista urista!!? Mikä helvetti siinä on ettei ihmiset ymmärrä kovan teräsnastan syövän pehmeämpää asfalttimassaa ja aiheuttavan suurommat urat??!!
Lues uudestaan ja ajatuksen kanssa. Kommentissani on myös maininta, miksi suolaus syö kahdesta kohtaa(urien) eninten päällystettä.
- Vaikuta_älä_valita
Talvirajoitukst poistetaan säännön mukaan "huhtikuun aikana".
Sitä ennen korkeampia nopeuksia voidaan sään mukaan sallia teillä, joilla on muuttuvat nopeusrajoitusmerkit, eli sähköisesti ohjatuilla tauluilla. Jos tien kunto ei salli turvallista liikennöintiä 100 km/h, rajoitusta ei tietenkään voi nostaa kahdeksankympin yläpuolelle.
Jos tämä ei miellytä, ota yhteyttä kansanedustajaehdokkaaseesi ja kysy kuinka hän aikoo nostaa teiden hoitoon meneviä määrärahoja. - autilijan_horinat
Jälleen kerran palstapelle "autoilija" arto haluaisi päästä ajamaan kovemmin kuin nykyiset rajoitukset sallii.
Toisaalta arton hiekkalaatikolla on aika vähän liikennettä, että plasto-volvolla voi vaikka vähän kaahata kunhan, sen tekee vasenta kaistaa vajaalla ja kitkarenkain. - tietoo
Liikennevirasto on tiedotteessaan kertonut talvinopeusrajoitusten poistuvan (siellä missä ne vaihdetaan) pääsiäiseen mennessä.
http://news.cision.com/fi/liikennevirasto/r/kesanopeuksiin-siirrytaan-ennen-paasiaista,c9744744 - pian.irtoo.loputkin
No pian ne nastat poistuvat, nimittäin moottoriteiden kesänopeuksilla irtoilevat viimeisetkin piikit ja ne ovatkin sitten takana tulevan tuulilasissa. Eikä auta riittävän välin jättäminen edellä ajavaan, aina joku ohittava pelle luulee ajavansa kaupungissa ja palaa ohituksen jälkeen sitten heti siihen eteen roiskimaan kovametallikokkareita lasiin.
- mielisairaat...hoitoon
Ei ei ja eeeiiiiii, ainakin vajakkien mielestä. Vajakithan aina selittävät, että ne ovat kitkojen lamelleiden välissä olevia kiviä. Eihän nastarenkaista ole irronnut niiden historian aikana yhtään nastaa.
- nappularengas
Aijuu, hyväkuntoiset nastarenkaathan ovat niin siistin sileät, ettei niiden lamelleiden välistä mitään lennä, edes kura
- Nastat_kiinni
Ihmeen paljon niitä nastoja riittää, kun niitä satelee joka ohituksessa tuulilasiin. Niitähän täytyy lentää vähintään joka kilometrillä muutama, mutta silti niitä vaan löytyy renkaista vielä useammankin talven jälkeen.
- nastaXneljärengasta
Montako nastaa renkaaseen laitetaan? Se neljä kertaa ja montako autoa motarilla esim. tunnissa ajaa jollain kilometrillä? Kyllä siinä tiellä niitä irtonastoja piisaa ja yksikin nasta edes sadalla kilometrillä tuulilasiin osuneena vi.uttaa ainakin minua. Vaikka lasivakuutus hiukan auttaa, auto silti seisoo päivän pajalla lasinvaihdossa.
- Eipä_lentele_oikeasti
Ajan päivitttäin työmatkaa 22 km moottoritietä eikä tämän talvikauden aikana ole tuulilasiin lentänyt yhtään nastaa tai muutakaan sellaista esinettä että iskusta ääntä tai jälkeä olisi tullut. Satunnaisesti vuosien saatossa joskus joku kova kappale kopsahtaa tuulilasiin mutta sitä ei tiedä onko se nasta, kivi,naula, pultti tai joku muu pieni esine. Ajamalla perseessä kiinni edelläajavaa kyllä lisää riskiä että jotain tuulilasiin lentää.
- ehjä.lasi.halvin.lasi
No ainakin mulle on liikaa jo yksi nasta (tai mikä vaan) vuodessa tuulilasiin. Eikä aina auta, vaikka itse pitäisi asiallista väliä edellä ajavaan. Vaikka moottoritielläkin olisi ohittajalla tilaa mennä vaikka kilometri ennen paluuta oikeanpuoleiselle kaistalle, niin silti pitää tunkea tiukasti ohitettavan eteen. Miksi ihmeessä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174456
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731637Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261394Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641197- 115951
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon19944Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 20931
- 171914