Nastapellejen ansiosta

Minä elin suuressa toiveunessa, kun viikonloppuna siirrytään kesäaikaan, että talvirajoitukset poistuisi, mutta oli vain toive uni. Nyt on tiet vaarallisen uraiset ettei välttämättä kesärajoituksia tulekaan. Mitä kaikkea pahaa saa nastapellet aikaan?

http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/kesänopeusrajoituksia-ei-välttämättä-oteta-käyttöön-huonokuntoisilla-tieosuuksilla/ar-AA9XMtM
Kesänopeusrajoituksia ei välttämättä oteta käyttöön huonokuntoisilla tieosuuksilla

Nastapellet tulisi hirttää munista.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielisairaat...hoitoon

      Saavathan he vielä aiheutettua lisää keuhkosairauksia teiden tuhoamisen lisäksi.

      • mene.toki.hoitoon

        Tuokin virtsalatva kohta taas herää, ja saa alleen kuivan vaipan ja purkin bonaa aamupalaksi


      • miljoona.kmh

        Minusta nopeusrajoitus pitäs olla miljoona kilometriä tunnissa.


      • menen.koeajolle

        Nyt on muuten hyvä keli koeajaa kitkarenkaita kun vettä sataa ja lunta tai jäätä ei ole missään. Veikkaisin pidon olevan melko hyvä ja märällä tiellä edes kitkarengas ei nyt nosta valtavaa pölypilveä ilmaan


    • GoldenStar

      Itku itku! Syytä sitä helvetin suolausta, mikä pahiten rapauttaa tiestöä. Nastarenkailla on murto-osan verran kuluttavaa vaikutusta. PISTE!.

      • Just_joo

        Menepä lähimmälle maantielle ihmettelemään. Jos näet siellä kaksi kulunutta uraa henkilöauton leveyden päässä toisistaan, syyllinen on nastarenkaat. Jos sen sijaan koko tie reunasta reunaan on yhtä kulunut, syyllinen on suolaus. Sitähän levitetään koko tien leveydelle. Mieti sitten niitä murto-osia.


      • Eikö aivot riitä ajattelemaan kulumisen yhteisvaikutusta? Suola sulattaa jään ja lumen vedeksi, vesi imeytyy suolan huokoistamaan päällysteeseen, pakkanen jäädyttää veden uudelleen, jäätyminen laajentaa veden ja päällysteeseen tulee mikrohalkeamia, päällyste murtuu ensimmäisenä siitä kohtaa, jossa on eniten painorasitusta. Valkeneeko? Eli tien laidalla ei rasitus ole niin suurta, kuin kohdassa, jossa liikenne kulkee. Siinäpä selitys mistä teiden urautuminen johtuu. Toki ja varsinkin vanhempi nastateknologia edesauttaa urautumista. EDELLEEN tähdennän, että suolaus rapauttaa pahimmin tiestöä. EIVÄT nastarenkaat.


      • Eikö_järki_riitä
        delfin84 kirjoitti:

        Eikö aivot riitä ajattelemaan kulumisen yhteisvaikutusta? Suola sulattaa jään ja lumen vedeksi, vesi imeytyy suolan huokoistamaan päällysteeseen, pakkanen jäädyttää veden uudelleen, jäätyminen laajentaa veden ja päällysteeseen tulee mikrohalkeamia, päällyste murtuu ensimmäisenä siitä kohtaa, jossa on eniten painorasitusta. Valkeneeko? Eli tien laidalla ei rasitus ole niin suurta, kuin kohdassa, jossa liikenne kulkee. Siinäpä selitys mistä teiden urautuminen johtuu. Toki ja varsinkin vanhempi nastateknologia edesauttaa urautumista. EDELLEEN tähdennän, että suolaus rapauttaa pahimmin tiestöä. EIVÄT nastarenkaat.

        Kerropa sitten miksi se suola syö sitä tienpintaa vain kahdesta kohtaa? Niistä henkilöautojen renkaan-ja raideleveydenkokoisista urista!!? Mikä helvetti siinä on ettei ihmiset ymmärrä kovan teräsnastan syövän pehmeämpää asfalttimassaa ja aiheuttavan suurommat urat??!!


      • mielisairaat...hoitoon

        Todellakin itku! Ehkä nastojen vaikutus on murto-osa siellä missä on talvi ja tiet lumiset, mutta täällä etelässä kun MIELISAIRAS VAJAKKI rouhii PUOLI VUOTTA, eli ymmärrättekö, PUOLI VUOTTA niillä helvetin nastoilla, niin ei ihme jos tiet ovat ruvella. Ja tästä puolesta vuodesta tiet ovat 99% ajasta kuivia/märkiä, ei siis lumisia.


      • nastoilla.mennään
        mielisairaat...hoitoon kirjoitti:

        Todellakin itku! Ehkä nastojen vaikutus on murto-osa siellä missä on talvi ja tiet lumiset, mutta täällä etelässä kun MIELISAIRAS VAJAKKI rouhii PUOLI VUOTTA, eli ymmärrättekö, PUOLI VUOTTA niillä helvetin nastoilla, niin ei ihme jos tiet ovat ruvella. Ja tästä puolesta vuodesta tiet ovat 99% ajasta kuivia/märkiä, ei siis lumisia.

        Se märkyys johtuu taas leparipellejen suolausvaatimuksista. Tiet olisivat etelässäkin lumisia ja jäisiä jos ja kun leparipellet käyttäisi oikeita talvirenkaita, eli nastarenkaita, silloin ei tarvitse suolata.
        Mutta toki joskus unohtuu suolaus niin silloin ovat nastarenkaat enempi kuin tarpeen.


      • nyrkillä_naamaan
        mielisairaat...hoitoon kirjoitti:

        Todellakin itku! Ehkä nastojen vaikutus on murto-osa siellä missä on talvi ja tiet lumiset, mutta täällä etelässä kun MIELISAIRAS VAJAKKI rouhii PUOLI VUOTTA, eli ymmärrättekö, PUOLI VUOTTA niillä helvetin nastoilla, niin ei ihme jos tiet ovat ruvella. Ja tästä puolesta vuodesta tiet ovat 99% ajasta kuivia/märkiä, ei siis lumisia.

        Kato saakeli, märinäpelle on herännyt ja kuiva vaippa istuu hyvin


      • Suolaanastoille

        Teit joudutaan nyt suolaamaan nastarengaspölyn sitomiseksi.


      • VaippaSielläVaippaTäällä
        nyrkillä_naamaan kirjoitti:

        Kato saakeli, märinäpelle on herännyt ja kuiva vaippa istuu hyvin

        Ja vaipoista kirjoittava kaveri on taas tullut hokemaan vaipoistaan. Miksi sinulla päässäsi vaipat pyörii??


      • Just_joo kirjoitti:

        Menepä lähimmälle maantielle ihmettelemään. Jos näet siellä kaksi kulunutta uraa henkilöauton leveyden päässä toisistaan, syyllinen on nastarenkaat. Jos sen sijaan koko tie reunasta reunaan on yhtä kulunut, syyllinen on suolaus. Sitähän levitetään koko tien leveydelle. Mieti sitten niitä murto-osia.

        Tiet ovat henkilöautojen leveydeltä kuluneet. Ja Sakassa loppui teiden kuluminen kun nastat kiellettiin vaikka suolausta jatkettiin.

        Päättele tuosta järkeä käyttäen mikä tiet syö.


      • Eikö_järki_riitä kirjoitti:

        Kerropa sitten miksi se suola syö sitä tienpintaa vain kahdesta kohtaa? Niistä henkilöautojen renkaan-ja raideleveydenkokoisista urista!!? Mikä helvetti siinä on ettei ihmiset ymmärrä kovan teräsnastan syövän pehmeämpää asfalttimassaa ja aiheuttavan suurommat urat??!!

        Lues uudestaan ja ajatuksen kanssa. Kommentissani on myös maininta, miksi suolaus syö kahdesta kohtaa(urien) eninten päällystettä.


    • Vaikuta_älä_valita

      Talvirajoitukst poistetaan säännön mukaan "huhtikuun aikana".

      Sitä ennen korkeampia nopeuksia voidaan sään mukaan sallia teillä, joilla on muuttuvat nopeusrajoitusmerkit, eli sähköisesti ohjatuilla tauluilla. Jos tien kunto ei salli turvallista liikennöintiä 100 km/h, rajoitusta ei tietenkään voi nostaa kahdeksankympin yläpuolelle.

      Jos tämä ei miellytä, ota yhteyttä kansanedustajaehdokkaaseesi ja kysy kuinka hän aikoo nostaa teiden hoitoon meneviä määrärahoja.

    • autilijan_horinat

      Jälleen kerran palstapelle "autoilija" arto haluaisi päästä ajamaan kovemmin kuin nykyiset rajoitukset sallii.
      Toisaalta arton hiekkalaatikolla on aika vähän liikennettä, että plasto-volvolla voi vaikka vähän kaahata kunhan, sen tekee vasenta kaistaa vajaalla ja kitkarenkain.

    • tietoo
    • pian.irtoo.loputkin

      No pian ne nastat poistuvat, nimittäin moottoriteiden kesänopeuksilla irtoilevat viimeisetkin piikit ja ne ovatkin sitten takana tulevan tuulilasissa. Eikä auta riittävän välin jättäminen edellä ajavaan, aina joku ohittava pelle luulee ajavansa kaupungissa ja palaa ohituksen jälkeen sitten heti siihen eteen roiskimaan kovametallikokkareita lasiin.

      • mielisairaat...hoitoon

        Ei ei ja eeeiiiiii, ainakin vajakkien mielestä. Vajakithan aina selittävät, että ne ovat kitkojen lamelleiden välissä olevia kiviä. Eihän nastarenkaista ole irronnut niiden historian aikana yhtään nastaa.


      • nappularengas

        Aijuu, hyväkuntoiset nastarenkaathan ovat niin siistin sileät, ettei niiden lamelleiden välistä mitään lennä, edes kura


      • Nastat_kiinni

        Ihmeen paljon niitä nastoja riittää, kun niitä satelee joka ohituksessa tuulilasiin. Niitähän täytyy lentää vähintään joka kilometrillä muutama, mutta silti niitä vaan löytyy renkaista vielä useammankin talven jälkeen.


      • nastaXneljärengasta

        Montako nastaa renkaaseen laitetaan? Se neljä kertaa ja montako autoa motarilla esim. tunnissa ajaa jollain kilometrillä? Kyllä siinä tiellä niitä irtonastoja piisaa ja yksikin nasta edes sadalla kilometrillä tuulilasiin osuneena vi.uttaa ainakin minua. Vaikka lasivakuutus hiukan auttaa, auto silti seisoo päivän pajalla lasinvaihdossa.


      • Eipä_lentele_oikeasti

        Ajan päivitttäin työmatkaa 22 km moottoritietä eikä tämän talvikauden aikana ole tuulilasiin lentänyt yhtään nastaa tai muutakaan sellaista esinettä että iskusta ääntä tai jälkeä olisi tullut. Satunnaisesti vuosien saatossa joskus joku kova kappale kopsahtaa tuulilasiin mutta sitä ei tiedä onko se nasta, kivi,naula, pultti tai joku muu pieni esine. Ajamalla perseessä kiinni edelläajavaa kyllä lisää riskiä että jotain tuulilasiin lentää.


      • ehjä.lasi.halvin.lasi

        No ainakin mulle on liikaa jo yksi nasta (tai mikä vaan) vuodessa tuulilasiin. Eikä aina auta, vaikka itse pitäisi asiallista väliä edellä ajavaan. Vaikka moottoritielläkin olisi ohittajalla tilaa mennä vaikka kilometri ennen paluuta oikeanpuoleiselle kaistalle, niin silti pitää tunkea tiukasti ohitettavan eteen. Miksi ihmeessä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      72
      3136
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2135
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1359
    6. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1359
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1314
    8. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    9. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1287
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1242
    Aihe