voiko sivari juhlia itsenäisyyttä?

sivari

moi,
olen sivari. Voinko juhlia itsenäisyyttä samalla tavalla kuin varusmiespalveluksen suorittaneet?

13

1569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juhli

      Ihan rauhassa vaan. Sotaveteraaneja on kiittäminen, sitten kun olet maan puolustamisesta kieltäytynyt niin katellaan sitten uudestaan.. kyllä sivaristakin jotain hyötyä sodassa olisi =)

      • sivari

        mä voisin olla tarkka-ampujana jossain kaupunkisodassa. Se olis jännää.


    • Pep3

      Valitettavasti et voi, sivarit eivät ole ihmisiä, nimittäin heillä ei ole selkänrankaa. Ihme viherpiipertäjiä ja kannabiksen polttelijoita.

      • sivari

        harrastan metsästystä ja en ole koskaan käyttänyt huumeita. Minulla on vahva selkä.


      • Pepe
        sivari kirjoitti:

        harrastan metsästystä ja en ole koskaan käyttänyt huumeita. Minulla on vahva selkä.

        Sun kannattais varmasti käydä tutkituttamassa pääs? Noi on suomalaisen sotilaan tunnusmerkit, joku ei täsmää nyt :P


      • sivari
        Pepe kirjoitti:

        Sun kannattais varmasti käydä tutkituttamassa pääs? Noi on suomalaisen sotilaan tunnusmerkit, joku ei täsmää nyt :P

        mutta kun en ole valmis tappamaan. Onko siinä jotain väärin?


      • eläimiä
        sivari kirjoitti:

        mutta kun en ole valmis tappamaan. Onko siinä jotain väärin?

        Sekin on tappamista..


      • sivari
        eläimiä kirjoitti:

        Sekin on tappamista..

        harrastan pelto- ja metsämyyrien catch and release -pyyntiä. En siis tapa niitä.


      • aneleh
        Pepe kirjoitti:

        Sun kannattais varmasti käydä tutkituttamassa pääs? Noi on suomalaisen sotilaan tunnusmerkit, joku ei täsmää nyt :P

        Pepe nyt et ole asiallinen! Sivaritkin ovat järkeviä ihmisiä ja sodassa tarvitaan heitäkin, vaikka eivät asetta ottaisikaan!


      • Sivarin äiti
        sivari kirjoitti:

        mutta kun en ole valmis tappamaan. Onko siinä jotain väärin?

        Ei todellakaan ole mitään väärin. Hienoa, että 2000 -luvullakin löytyy inhimillisesti ajattelevia nuoria miehiä.


    • Sami

      Kyllä voit mielestäni juhlia aivan kuten toiset. Armeijassa ei kukaan tervejärkinen ainakaan viihdy. Kapparit oli tosi asiallisia mutta armeijakaverit oli kovin nuoria vielä, kuten olin minäkin. Jutun taso yleensä ei ollu kovin korkealentoista. En näe mitenkään ihannoitavana sitä, että voi kehua toiselle, kuinka monta alaista jollakin on.

      Siinä Suomen armeija eroaa monesta, että täällä kuitenkin kapparit ovat itse myös etulinjassa, eli suomalaisia johdetaan edestä, eikä takaa. Myös kaatuneita ei jätetä vaan heidätkin kannetaan pois niin paljon kuin mahollista ja tuodaan kotiseudulle lepoon. Sodassa oli vaiettuja teloituksia kun loppuvaiheessa ei enää moni tyyppi jaksanut.

      Turussa Katariinan kirkon sankarihaudoilla on erään 19-vuotiaana jatkosodassa kadonneen miehen muistokirjotus. Sota-arkistot siis sanoivat hänen kadonneeksi. En tiedä oliko kyseessä vangiksi joutuminen vaiko teloitus tms.

      Oli mitä tahansa, hänen muistonimensä kohdalle vien tänään muistokynttilän.

      Eräs tuttava ei sopeutunut armeija-elämään. Aamulla alikessu oli käynyt herättämässä häntä, ei auttanut, alikki pudotti hänet vuoteesta lattialle, tyyppi ei vaan noussut mutta sanos että "laita ovi kiinni perässäsi."

      Kuitenkin jos olisi tosi tilanne kyseessä, tämä mies vastaisi montaa armeijan käynyttä tyyppiä. Meidän sotaa kokemattomien on aivan turhaa arvioida miten pärjäisi. Jumala näkee ihmisten sydämeen ja yleensä hän valitsee sellattia tyyppejä, mitä maailma ei pidä minään.

      Vanhassa testamentissa on esimerkkinä Gideonin tarina. Myös Daavidia katsottiin pitkään, kun hän haastoi Goljatin. Daavid kuitenkin puolusti Israelin Jumalan kunniaa ja Jumalan Henki sen vuoksi asui hänessä. Ei Daavidkaan silti ollu yli-ihminen. Hänellä oli omat heikkoutensa, kuten meillä kaikilla.

      On tosin asenne että kyllä minä aseeseen tarttuisin, jos vain saan luvan. Minutkin on laitettu pois armeijasta rauhan aikana. voit lukea vaikka raamatusta kohdan Ilmestyskirja 12:11 (eli Johanneksen ilmestys, luku 12 jae 11. Sodassa on
      vain kärsimystä puolin ja toisin kaikille.

      Parempi olisikin ehkäistä sotia ennalta. Tämä on yksi syy siihen että mailla pitää olla uskottava puolustus ja oikea asenne, yhteistyöhenkinen mieli. Siten kynnys kasvaa vihollisen päättäjillä miettiessä, kannattaako laittaa omat sotavoimat liikkeelle toista maata vastaan syystä mistä tahansa.

      Puolustussodassa ei ole mitään tuomittavaa tai ei tarvi miettiä raamatun 5:n käskyn rikkomista. Jumala on se, joka sallii voitot tai tappiot. Joka maassa on armeija, oma tai vieras. On parempi, että se on maan oma armeija. Jos edellisen kyseenalaistaa, voi historiaa katsoa taaksepäin. Huomaa että toteamus pitää paikkansa. Hyvää itsenäisyyspäivää.

      Sami Sundström

    • reservin vässykkä

      ..eri asia, mitä järkeä siinä on.

      • sivari

        ootte te aika vekkuleita.
        voi arvostaa perinteit ja silti tehdä oman päätöksen.
        asaa lainaten.
        miks ei vois. vitun kiihkoisänmaalliset, valtionkirkon propagandassa eläneet juntit menkää itseenne. se että joskus sodittiin, ei tarkota sitä että itse sotaa tulis ihannoida. sata prossaa kiitosta veteraaneille. en olis ite ollu messis, maanpetturi tai ei. en mä baarin jonossakaan tappele muiden käskystä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      205
      8317
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4708
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2270
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2158
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe