Henoch-Schönleinin purpura

Hjördis Cleopatra Kurkinen

Heippa,

Onko omakohtaista kokemusta Henoch-Schönleinin ns. allergisesta purpurasta. Mitkä Teillä muilla ovat toimineet tai toimivat laukaisevina tekijöinä taudissa. Itse saan ihon sisäisiä, pieniä verenvuotoja juotuani lasillisen tai pari viiniä. Taudin syistä tuntuu löytyvän hyvin vähän tietoa.

27

18535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta pojaltani on

      Hei !

      Henoch-Shönleinin purppuratauti on vain lastentauti, muistaakseni 2-14 vuotiailla, ja sitä epäillään jälkitaudiksi. Vaati usein sairaalahoitoa, virtsan punasoluja tarkkaillaan jatkuvasti, ja riskinä on myös sisäiset verenvuodot esim. munuaisissa.
      Tauti voi pahimmissa tapauksissa olla hengen vaarallinen. Olen kuullut tapauksesta, jossa 9 vuotias tyttö oli jopa kuolla, mutta onneksi selvisi.

      • Hei !

        Hei, ei kyllä ole vain lasten tauti.
        Miehelläni todettiin purppura kun hän Oli 20 vuotias ei tästä ole kun vaivaset kaksi vuotta,kun tämä tapahtui.
        rappasimme sairaaloissa ja päivystyksissä Millon missäkin ja aina sanotyiin että puranaa.. Taussiin tampereelle tiputukseen vietiin kun ei enää jalatkaan kantaneet.. Puranan syönti kiellettiin.. Sitä tässä ollaan nyt sitten vaan mietitty että saakkhan sitä puranaa vieläkään syödä? Tietäiskö joku? Kefeksin lääkekuurin aikana iski tuo purppura kun meni saunaan Oli tullu punasia pisteitä käsivarsiin ja jalkoihin. Jalkoihin jäi kamalat arvet.


      • apuvaa3

        Hieman ahdistavaa kuulla taudin vaarallisuus koska itselläni jälkiä on ja niitä tulee vain lisää ja lisää. Lääkäri sanoi että tauti on vaaraton, ja että jäljet katoaa 2vk sisällä. Nyt lääkärikäynnistä on 4kk, ja jäljet ovat pysyneet ja lisää on tullut. Olen siis 13v. poika.


    • pena46

      purppuratauti eli verenpurkauma punaisina pisteinä.Minulla oli n. 1,5vuotta välillä ilman oireita, nyt on lieviä oireita syytä en ole saanut selville, mutta pitkät auto/lentomatkat voisivat aiheuttaa oireet. Joskus olen epäillyt olutta, punaviiniä,mutta aivan selkeää yhteyttä en voi sanoa.

    • Kilpp1s

      Mulla oli purppuratauri 5 vuotiaana ja oli 2 viikkoo sairaalassa ja nytten vaan teki mieli ziikaa minkä lainen sairaus se on kun en oikeen muista sitä

      • mummelimuu

        Olen 58 vuotta ja minulla lääkäri totesi mustelmat käsissäni purppuraksi, ei siis mikään lastentauti pelkästään.


    • iris

      minun pienellä pojallani todettiin purppuratauti. poika on 9 v. pojan isä syytti minulla olevaa kania ja undulaattia taudinlähteeksi.poika on nyt aika huonossa kunnossa. sairaalassa ja virtsan proteiinit on kolmella plussalla eli munuaiset on todella vaarassa.johtuuko se minun kotieläimistä?

      • Anniinafin

        Veljeni sairastui purppuraan 7-vuotiaana. Siis 40 VUOTTA sitten!!!!
        Silloin taudista tiedettiin vain nimi ja veljeni vietiin treelta Hesaan Lastenlinnaan jossa joutui olemaan lähes vuoden!!! Nyt, veli 47-vuotiaana, sairastaa sitä taas!!
        SYYTÄ SAIRASTUMISEEN EI LÖYDETTY SILLOIN, EIKÄ SITÄ OLE PYSTYTTY KEKSIMÄÄN NYTKÄÄN.
        -olen tutkinut nettiä. Missään ei kerrota tällaisesta, että lapsena sairastaneella, olis aikuisena tullut takaisin. Veljellä on paljon muita sairauksia, mm. diapetes ja psoriasis.
        Se tiedetään, että tulehdustaudit voivat olla laukaiseva tekijä. Tai allerginen reaktio.
        MITÄÄN TUTKITTUA, VARMAA TIETOA AIHEUTTAJASTA/AIHEUTTAJISTA EI OLE. ELI TURHA KIUSATA ITSEÄÄN, MIKÄ AIHEUTTI TAUDIN, KUN SITÄ EIVÄT LÄÄKÄRITKÄÄN VOI VARMUUDELLA SANOA.
        -Veljelläni ei ole ollut lapsena minkäänlaisia allergioita.

        -Purppuratauti on nytkin tullut takaisin rajuna,laajat mustelmat jalassa, pissassa verta ja valkosoluja, kipuja sekä valitettavasti todettiin nyt munuaisten vuotavan verta aika paljon ja toiminnan hidastuneen. Ei näytä hyvältä.
        -Harmittaa, kun mistään ei tunnu löytyvän tietoa, kuinka paljon on aikuisia, joille lapsuus iän purppura tullut takaisin aikuisena???? Tietääkö kukaan???

        -Jos jollain tietoa, mistä löytäisi lisää tietoa, tai on kokemusta aikuisena takaisin tulleesta purppurasta.. mielelläni ottaisin tietoa vastaan, email: [email protected]

        -oli järkytys kuulla purppuran palaamisesta. Ja vielä surullisempaa oli huomata, että 40vuoden aikana tietoa on tullut järkyttävän vähän. Itseasiassa, ainoa tieto on tullut oireiden monipuolisuudesta, mutta muuta auttavaa konkreettista tietoa ei vieläkään ole.

        -kun veli sairastui 40vuotta sitten, hän oli toinen todettu tapaus Suomessa ja maailmallakin niitä oli hyvin vähän. Olin varma, että tänä päivänä tiedetään paljon ja osataan auttaa... mutta lähes sama epätietoisuus on edelleen.. lääkitään oireita, kipuja, seurataan... muuta ei ole tehtävissä. Tämä muistuttaa siitä, että ihmiskeho on edelleen arvoitus, jota ei ole täydellisesti ratkaistu. On vain toivottava parasta ja ehkä jos löytyy joku toinen aikuinen jolla sama tilanne.. se voisi auttaa..
        T.Huolestunut pikkusisko


      • 7v pojan äiti

        ei se johdu eläimistäsi, tauti on hyvin erilainen jokaisella. Meillä poika on sairastanut sitä syyskuusta lähtien. Oltiin reilu viikko sairaalassa ja edelleen meillä kovia nivelkipuja, verta virtsassa ja joskus myös proteiinia. Taudin pitäisi parantua muutamassa viikossa mutta meillä ei vieläkään näy loppua tai helpotusta vaikka aikaa kulunut jo puoli vuotta


      • huhh3
        7v pojan äiti kirjoitti:

        ei se johdu eläimistäsi, tauti on hyvin erilainen jokaisella. Meillä poika on sairastanut sitä syyskuusta lähtien. Oltiin reilu viikko sairaalassa ja edelleen meillä kovia nivelkipuja, verta virtsassa ja joskus myös proteiinia. Taudin pitäisi parantua muutamassa viikossa mutta meillä ei vieläkään näy loppua tai helpotusta vaikka aikaa kulunut jo puoli vuotta

        Olen 13v poika, ja itselläni on sama ongelma että lääkäri sanoi jälkien katoavan 2vk sisällä ja nyt lääkärikäynnistä on 4kk. Jäljet eivät ole lähteneet, ja lisää on tullut ja TULEE.


    • selmak

      61v miehellä ilmaantui punaisia pilkkuja koko keho lääkärillä käyti selvitti purppurataudiksi ,, Hän on kova alkoholin käyttäjä ja lisänä Buranaa ja Asperiinia , voisiko syy olla veren vuotoon nämä ..

    • toipunut vm-55

      No ei ne nyt ole syynä siihen purppuraan. Siis alko tahi asetylisalisyylihappo.

      "Mikä se on?
      Henoch-Schönleinin purpura (HSP) on sairaus, jossa pienet verisuonet (hiussuonet) tulehtuvat. Tulehdusta kutsutaan nimellä vaskuliitti, ja se ilmenee yleensä ihon, suoliston ja munuaisten hiussuonissa. Tulehtuneista verisuonista saattaa vuotaa verta ihon alle, mikä aiheuttaa syvän tummanpunaisen tai violetin ihottuman, jota kutsutaan purpuraksi. Verenvuotoa voi esiintyä myös suolistossa tai munuaisissa, jolloin potilaalla on verta ulosteissa tai virtsassa (hematuria).
      Hennoch-Schönleinin purpura on nimetty kahden lääkärin mukaan, jotka kuvasivat taudin toisistaan riippumatta yli sata vuotta sitten. "

      • Ruokavalion merkitys

        Höpöjäkö puhut ja kummallista arpomista lääkäreiltä. Aivan hyvin voi liittyä alkoholi ja lääkkeet. Molemmat rasittavat munuaisia, lisäksi asetyylisalisyylihappo ohentaa verta, jolloin verenpurkaumia tulee helpommin. Jos verisuonissa on tulehdus, niin vereenhän se liittyy.

        Ruokavalio uusiksi heti. Tulehduksia edistävät valkoiset jahot ja sokeri pois, rasva pois, se rasittaa verisuonia. Syö kasviksia, hedelmiä ja proteiinia. Ota hivenaine- ja vitamiinilisää. Kaikki ylimääräiset lääkkeet pois.


      • Hsp
        Ruokavalion merkitys kirjoitti:

        Höpöjäkö puhut ja kummallista arpomista lääkäreiltä. Aivan hyvin voi liittyä alkoholi ja lääkkeet. Molemmat rasittavat munuaisia, lisäksi asetyylisalisyylihappo ohentaa verta, jolloin verenpurkaumia tulee helpommin. Jos verisuonissa on tulehdus, niin vereenhän se liittyy.

        Ruokavalio uusiksi heti. Tulehduksia edistävät valkoiset jahot ja sokeri pois, rasva pois, se rasittaa verisuonia. Syö kasviksia, hedelmiä ja proteiinia. Ota hivenaine- ja vitamiinilisää. Kaikki ylimääräiset lääkkeet pois.

        Täällä kanssa tapaus. Ja en käytä alkoholia enkä kipulääkkeitä. Joten ei ne ole syynä tulehdukseen verisuonissa.
        Ja ruokavaliokin on kunnossa, joten syytä ei vain löydy mikä tämän sairauden minulle aiheuttaa. Ja lääkärit (siis useat erikoislääkäritkään) eivät osaa sanoa mikä tämän aiheuttaa. Joten turha syyllistää ei aina ole kyse elämäntavoista vaan joka kerta syytä ei vain löydy.


    • thumbsupp

      Löytyykö tautia sairastavia/sairastaneiden kokemuksia lisää? Itsellä ollut tämä viimeiset 10kk ja kesti lähes 2kk ennenkuin lääkitys saatiin (prednisolon) aloitettua ensiksi isoilla määrillä. Sen verran harvinainen sairaus kyseessä että lekurissa joutui ramppaamaan tuona aikana lähes toistakymmentä kertaa, kaikki tuntuivat levittelevän käsiään. Pahimmillaan olin todella rikki, jalat sekä kädet täynnä verenpurkaumia ja tämän lisäksi kovia vatsakipuja. Laihduin varmaankin yli 10kg. Nyt iho-oireet(sekä muut) pysyneet poissa ja lääkitys tällä hetkellä enää 5mg/pvä. Tästä huolimatta olen yhdistänyt oireiden alkavan uudelleen mikäli nautin esim.olutta tai mitään missä on maidon proteiinia. Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia ?

    • thumbsupp

      Aikaisempaan lisätäkseni, olen siis 25v mieshenkilö. Muiden oireiden ohella ollut taudin pahimmassa vaiheessa paljonkin proteiinia ja verta virtsassa. Tällä hetkellä tilanne on onneksi hieman jo rauhoittunut. Todella mystinen tauti. Lääkärit kertoneet että tauti alkaa yleensä jonkin ylähengitystieinfektion yhteydessä. Paljon mahdollista, itsellä tuli tosin täysin puun takaa, ilman mitään aiempia sairauksia. Olen lisäksi tiedustellut onko mahdollista että taudin laukaisisi jokin mitä syön, se ei kuulemma ole mahdollista. Kuitenkin olen koettanut eri diettejä ja olen pistänyt tosiaan merkille, että ainakin olut sekä maidon proteiini(kaseiini) laukaisee itsellä ikäänkuin taudin alkuvaiheen (pisteitä alkaa kerääntyä jalkateriin). Mikäli tuo ärsytys jatkuu, tauti ikäänkuin jää päälle ja tällöin verenpurkaumia saa jo pelkästään esim.kylmästä tai liian kireistä vaatteista. Eli alkuperää pilkkujen syntymiselle on tuossa vaiheessa lähes mahdoton enää selvittää. Kortisoni ainoastaan lievittää iho-oireita. Olen lukenut asiasta suhteellisen laajalti ulkomaisilta foorumeilta ja uskoisin taudin syyn olevan monen asian summa. Kuitenkin luulen sen jotenkin liittyvän eri proteiineihin sekä igA tasoihin kehossa, eli ikäänkuin keho menisi sekaisin ja luulee jonkin asian olevan pielessä(paha allerginen reaktio?) ja se alkaa toimimaan itse itseään vastaan (josta syntyvät oireet, munuaiset, sisäiset sekä ihoverenpurkaumat). Toivottavasti tästä olisi apua jollekkin joskus.

      • Juken

        Olisi mukava tietää missä vaiheessa nyt olet ja oletko saanut uutta tietoa näinä vuosina. Tyttölleni 35v iski ilmeisesti tämä tauti ja näyttää hyvin pahalta.


    • Martzu90

      Itse sairastin tai sairastan tätä tautia myös.. Puhkesi,kun olin n.15 vuotias.. ja siis olen tyttö.. Nyt ikää 22 vuotta.
      Sain taudin,kun kissani oli ollut ulkona ja raapaisi minua.. Kukaan lääkäri ei tiedä mistä se tulee.. voi tulla jopa hyttysen puremasta tai flunssasta...
      Itselläni meni niin pahasti munuaisiin,että jouduin syömään 22 pilleriä päivässä kortisonia ja voit kuvitella kuinka turposin... Nyt sitä ei ole ollut vähään aikaan.. mutta nyt toissapäivänä ilmestyi käteen 3 isoa punaista paisetta... en enään muista mistä alkoi ja minkä näköisiä jäljet olivat... mutta en halua enään tätä tautia, kiitos!

    • Taas täällä
    • Purppura osa elämä

      Purppura todettiin 2001 kun olin 10-vuotias. Navasta alaspäin oli täynnä pieniä verenpurkaumia ja virtsassa punasoluja. Jaloista meni voima, enkä pystynyt vähään aikaan kunnolla seisomaan tai kävelemään. "Valopilkkuja" näkyi myös välillä kun äkisti nousi ylös. Vatsakipuja oli säännöllisesti. Lääkäri totesi että kirppu on purrut ja olen syönyt kenties punajuurta. Vasta monien testien jälkeen vanhempi lääkäri totesi taudin Henoch-Schönleinin purppuraksi, jonka jälkeen otettiin munuaisbiobsi. Toisesta munuaisesta oli tulehtunut 75%, jolloin aloitettiin suunnilleen vuoden kestävä Sandimmun lääkitys. Sain myös lääkkeeksi Linatil verenpainelääkkeen, joka pitää proteiiniarvot kohdillaan. Pari kertaa on yritetty lopettaa, mutta proteiiniarvot nousevat virtsassa kuukauden tauon jälkeen. Kaikki tämä rumba lähti flunssasta, eli flunssan jälkitauti. Lääkäri sanoi että pitää tulla tarkkailuun jos siunattuun tilaan josku pääsen, koska raskausaikana tauti voi uusiutua. Elinikäinen rasite tästä tuli, mutta onneksi elossa ja omat munuaiset tallella.

      • Petechiae

        Vihdoinkin löytyi kohtalontovereita! Itsekin (40v mies) hakkaan päätä seinään Henoch-Schönleinin kanssa, minulla se todettiin n. vuosi sitten. Tosin oireita oli jo aikaisemminkin, mutta lääkäreiden arvaukset oli kaikkea mahdollista verenmyrkytyksen ja allergisen reaktion väliltä.

        Oireina minulla on petekioita eli niitä pistemäisiä verenpurkaumia jalkaterissä/-pohjissa, säärissä, pohkeissa, reisissä, kyynär- ja olkavarsissa, sekä joskus jopa kämmenselissä. Lisäksi tauti on iskenyt munuaisiin, ja biopsia tehty muutama viikko sitten. Eli hyvin todennäköisesti munuaisongelmaa tiedossa ainakin muutamien vuosien päästä.

        Eniten tässä ärsyttää nimenomaan se, ettei ainakaan tässä kuppikylässä tunnu yksikään lääkäri tajuavan tämän taudin päälle yhtään mitään. Todetaan vain, että sehän on vaan kosmeettinen ongelma?!?! No just, eihän tässä ole kuin munuaiset menossa... Ja minulle ei ainakaan ole edes tarjottu mitään lääkitystä noiden petekioiden hillitsemiseksi, enkä usko että munuaisten suojaksi annettu verenpainelääke auttaa yhtään mitään verenpurkaumiin iholla. Toivottavasti olen väärässä.

        No mikä sitten laukaisee minulla nuo petekiat? Ei hajuakaan, tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta ja lähtevät viikon parin sisään. Ja voi tulla uudestaan heti kun entiset häviää iholta, tai sitten tulee vasta parin kuukauden päästä. Tosin aina ne petekiat ilmestyy uudestaan, siitä ei ole tarvinnut huolestua... Joskus esim. punaviini tuntuu laukaisevan todella ärhäkkään petekia-ihottuman, joskus esim. stressi tuntuu liittyvän asiaan. Sauna on myös huono idea, etenkin jos sitä ennen on ensimmäiset pisteet ilmestyneet iholle.

        Mutta summasummarum, jos tämän taudin onnistuu itselleen hankkimaan, niin nykylääketiede ei valitettavasti näytä pystyvän auttamaan. Mutta koettakaahan kohtalotoverit kestää, se mikä ei tapa, se korkeintaan vituttaa!


      • raakile1
        Petechiae kirjoitti:

        Vihdoinkin löytyi kohtalontovereita! Itsekin (40v mies) hakkaan päätä seinään Henoch-Schönleinin kanssa, minulla se todettiin n. vuosi sitten. Tosin oireita oli jo aikaisemminkin, mutta lääkäreiden arvaukset oli kaikkea mahdollista verenmyrkytyksen ja allergisen reaktion väliltä.

        Oireina minulla on petekioita eli niitä pistemäisiä verenpurkaumia jalkaterissä/-pohjissa, säärissä, pohkeissa, reisissä, kyynär- ja olkavarsissa, sekä joskus jopa kämmenselissä. Lisäksi tauti on iskenyt munuaisiin, ja biopsia tehty muutama viikko sitten. Eli hyvin todennäköisesti munuaisongelmaa tiedossa ainakin muutamien vuosien päästä.

        Eniten tässä ärsyttää nimenomaan se, ettei ainakaan tässä kuppikylässä tunnu yksikään lääkäri tajuavan tämän taudin päälle yhtään mitään. Todetaan vain, että sehän on vaan kosmeettinen ongelma?!?! No just, eihän tässä ole kuin munuaiset menossa... Ja minulle ei ainakaan ole edes tarjottu mitään lääkitystä noiden petekioiden hillitsemiseksi, enkä usko että munuaisten suojaksi annettu verenpainelääke auttaa yhtään mitään verenpurkaumiin iholla. Toivottavasti olen väärässä.

        No mikä sitten laukaisee minulla nuo petekiat? Ei hajuakaan, tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta ja lähtevät viikon parin sisään. Ja voi tulla uudestaan heti kun entiset häviää iholta, tai sitten tulee vasta parin kuukauden päästä. Tosin aina ne petekiat ilmestyy uudestaan, siitä ei ole tarvinnut huolestua... Joskus esim. punaviini tuntuu laukaisevan todella ärhäkkään petekia-ihottuman, joskus esim. stressi tuntuu liittyvän asiaan. Sauna on myös huono idea, etenkin jos sitä ennen on ensimmäiset pisteet ilmestyneet iholle.

        Mutta summasummarum, jos tämän taudin onnistuu itselleen hankkimaan, niin nykylääketiede ei valitettavasti näytä pystyvän auttamaan. Mutta koettakaahan kohtalotoverit kestää, se mikä ei tapa, se korkeintaan vituttaa!

        minulla todettiin tämä vaskuliitti ihanine punaisuuksineen n. 4 v sitten jolloin se oli pahimmillaan. Arvelivat sen levinneen muös aivoihin ja sain lähes 'kuolemantuomion'. No onneksi ei ollut ja 'ihottumakin rahoittui lähes täysin. Aika ajoin innostuu, alkaa yleensä nilkoista. Nyt on kaikenkokoisena jalkapöydän päällä, toisen polven sivulla aika iso... ja mitään kummempaa ei ole tapahtunut kuin työstressi lisääntynyt. Enkä ole mikään tyttönen enää ainakaan iän puolesta, jo 60 v.


    • Sjögren

      Heippa!

      Olen 20 vuotias nainen, normaalipainon alarajoille kulkeva ja alkoholin suhteen tavallisesti käyttäytyvä nuori aikuinen.

      Minulle ei ikinä diagnosoitu purppuraa. Lääkärit puhuivat aurinkoihottumasta kun molemmilla purppurointikerroilla (17v ja 19v) olin altistunut auringolle (en tosin palanut tai mitään eikä auringosta yleensä tulekaan minulle mitään oireita).

      Tänä vuonna todettiin Sjögrenin syndrooma ja kappas kappas se lisää riskiä vaskuliitteihin.
      Terveyskirjaston ja muiden sen kaltaisten nettisivujen perusteella "ihottuma" eli violetit jalat mattoina peittävät läiskät, turvotus, kuume, pahoinvointi ja nivelten kipu todella oli vaskuliittia. Eniten minua huolestuttaa se, että molemmilla purppurakerroilla olen käyttänyt kuukautisten kontrollointilääkettä "primolut" jonka mahdollisista seuraamuksista lähimpänä on valtimotukkeuma. Ohjeessa pyydetään jalkojen turvotuksen tai kivun ilmentyessä ottamaan heti yhteys lääkäriin (kuten teinkin) mutta ensimmäinen herrasmies ehdotti nilkan nyrjähdystä ja toinen vastavalmistunut lääkäripoju aurinkoihottumaa.

      Onneksi tämä taisi olla sitä pienten verisuonten tulehdusta mutta pelottaa että olisihan sitä pahemminkin voinut käydä, eikä näemmä lääkäreillä todellakaan ole valmiuksia todeta sairautta.

      Primolut- valmisteen käytössä kehotan olemaan erityisen varovainen; ei taideta kovin tarkkaan miettiä soveltuvuutta tai tietää riskejä!

      • lulua1

        Kysykää ihotautilääkäriltänne Dapson nimistä lääkettä. Sen on Jenkeissä tehtyjen tutkimusten mukaan todettu auttavan joillekin tätä tautia sairastaville.


      • Phs

        Ei tämä ole ihotautilääkärien alaa, vaan munuais- ja reumasairaus.


    • nainennimeltäjii

      Hei!

      Sairastan parhaillaan henöch schönleinin purppuraa hyvin monine vakavine oireineen. Mikäli sinulla on kokemusta taudista tai tietoa, niin minulle voi kirjoitella osoitteeseen,

      [email protected]

      Olisin todella kiitollinen jos saisin vaihtaa mielipiteitä, kuulla muiden kokemuksia jne. Kerron mielelläni myös oman hurjan tarinani kamppailustani, jota parhaillaan taistelen.

      Yhteydenottoja odotellen, Jii

    • Interrail

      Sairastin taudin 30 v sitten 26 vuotiaana. Oireet olivat todella rajut, ihossa - alaraajoissa olleiden verenpurkaumien lisäksi niitä todettiin mahalaukussa, joka siis vuosi verta. Maha- ja nivelkivut olivat kestämättömiä. En nukkunut enkä syönyt moneen viikkoon, laihduin 25 kiloa.

      Tautia ei tunnistettu, seitsemäs terveyskeskuslääkäri määräsi TaYKS:iin, silloin K, jossa joku hoitava lääkäri lopulta oli kuullut ko. lastentaudista.

      Vahvalla kortisonilääkityksellä oireet hävisi muutamassa päivässä ja ruokahalu palasi. Koko prosessi kesti lähes 3 kuukautta. Syytä ei tiedetä, lieviä iho-oireita on ollut muutaman kerran sen jälkeen, mutta niitäkään ei pitkään aikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe