Opintolaina ahdistaa

köyhää

Hei.

En tiedä mistä aloittaisin. Minulla on tämän vuoden loppuun mennessä opintolainaa 7300€. Minun mielestäni summa on järjetön. Elän 300/400€ kuussa, viimevuonna isä elätti vähän aikaa. Ei ole rahaa yhtään ja mietin, miten selviän lainan maksun kanssa? Suunnitelmana on mennä töihin, mutta ajattelen pahinta, että en pääse töihin tai joudun johonkin paskaduuniin mitä olen joskus tehnyt. Lainaa otin, koska en saanut töitä ja perheessäni sattui yksi juttu.

Olen shoppaillut summasta myös, mutta masentaa. Nykyään käytän myös luottokorttia, vaikka hyvin tiedän, että ne pitää maksaa. Ei vain ole rahaa.

4

874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneamatkaan

      Oletko jo valmistunut? Kai tiesit, että lainaa aletaan maksamaan pienissä erissä valmistumisen jälkeen. 7300 ei ole vielä iso laina. Tsemppiä kovasti, jos tuntuu paskaduunia joudut tekemää. :)

    • velkaaon

      Ei opintolainasta kannata ahdistua. Itse maksan sitä 30 €/ kk pois. Laina pienellä korolla, ei paha.

    • Ihan samat vastaukset, kuin kuukausi sittenkin samaan viestiisi täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13425616

      Kysymyksesi "Miten laina on järkevintä maksaa"

      Aiemmin ainakin opintolainan maksu meni siten, että 2 vuotta valmistumisen jälkeen ei tarvinnut maksaa mitään, mutta sitten tuli 6 kk maksu kerralla.

      Tätä ei kannata jäädä odottelemaan!

      Edelleenkin aiemmin, jos laina-aina (opiskeluaika, jolloin laina oli otettu) oli esim. 5 vuotta, niin maksuaika oli 10 vuotta.

      Jos vain saat töitä valmistumisesi jälkeen, marssi heti pankkiin ja pyydä saada tehdä maksusuunnitelma.

      Laskin, että jos 7300 euroa saisi 10 vuoden maksusuunnitelmalla ja korko olisi 1%, niin se tekisi vaivaiset 65 euroa kuukaudessa - siis ei oikeastaan yhtään mitään! Korko 2%, maksu 67 euroa/kk. (jos odotat 6 kk maksulappua pankilta, on se kertamaksuna 400 euroa).

      Ei siis päätä pensaaseen, vaan pankin kanssa sopimaan maksuista, kun vain töitä löytyy. Jos kuitenkin ennen töiden löytymistä 2 vuoden määräaika valmistumisen jälkeen lähetystyy (on vielä lainaehdoissa) ja (1,5v mennyt), niin sitten pankkiin yhteys, onhan 60-70 euroa vielä maksettavissa vaikak työttömyyskorvauksesta. Tai ehkä voi pyytää lyhennysvapaata, jos on tosi tiukkaa, mutta ei kannata jäädä odottelemaan.

      Toinen hyvä kommentti:
      Oletkos huomioinut että jos valmistut määräajassa, olet oikeutettu KELA:n opintolainavähennykseen? Pienentää lainan määrää huomattavasti. Kela maksaa näin ollen 40% lainan kaikesta osuudesta pois mikä ylittää 2500 euroa.

    • RiittaP

      Opintolainasta ei todellakaan kannata ahdistua. Se on jopa edullisempaa kuin asuntolaina ja maksuaikakin on 2 x opintojen kesto.

      Minuun pankki oli yhteydessä aika pian valmistumisen jälkeen, joten sen 2 vuotta maksuvapaata voi luultavasti unohtaa. Minulle tuli postissa maksusuunnitelma, jossa oli maksut kuukausittain. Minulle sopi paremmin kaksi kertaa vuodessa, koska en halunnut maksaa joka kuussa 2,3€ pankille lainanmaksusta. Säästän 23€ vuodessa kun maksan lainan puolivuosittain :-)

      Työmarkkinatuki on suurempi kuin opintotuki, joten valmistumisen jälkeen taloustilanne helpottuu vaikkei pääsisi töihinkään. Halvasta opiskelija-asunnosta voi joutua muuttamaan pois, mutta vastaavasti yleinen asumistuki on suurempi kuin opintotuen asumislisä. Kun on tottunut elämään pienellä opintotuella, niin ei se työttömänä olo niin pahalta tunnu. Ja hyvällä tuurillahan pääsee töihin, jolloin taloudellinen tilanne paranee vielä enemmän.

      7300€ on oikeasti pikkuraha sitten kun olet työelämässä. Ja työttömänäkin makselet sen ajan kanssa pois melko kivuttomasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      323
      3188
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1977
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1414
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      283
      1236
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe