Avosydänleikkaus riskit

pelottaa

Hei.

Joudun kuukauden päästä meilahdessa leikkaukseen, jossa minulle laitetaan nousevan aortan proteesi ja koitetaan korjata oma läppä. Nyt kiinnostais riskit, kun ei netistä oikein löydy.. Onko millainen kuolleisuus leikkauksen aikana ja leikkauksen jälkeen? Voiko nousevan aortan proteesi irrota, tai voiko läppä irrota, jos irtoavat ni tuleeko siitä kipua/huomaako sen muuten, esim syke nousee tai verenpaine nousee?

7

9475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toki kaikki on mahdollista ja muistaakseni leikkauskuolleisuus kiikkuu noin 5% paikkeilla. Mutta jos sulla ei ole pahoja muita sairauksia, niin riski on tätäkin paljon pienempi.
      Ison verisuonen kuten aortan repeämisen varmasti huomaa pahana kipuna. Avosydänleikkauksessa kirurgit näkee tilanteen hyvin ja kun paikat korjataan, niin niiden toimintaa käsittääkseni hieman testataan vuotojen yms. varalta. En ole koskaan kuullut ainkaan että kenelläkää olisi varaosat hajonneet. Tuskin ne sitä yhtäkkiä tekevät ja pienemmät vuodot yms huomannee yleiskunnossa.

    • Mpek80

      Itse olen menossa myös. Bisuskine aorttaläppä on nyt laajentanut nousevaa aorttaa yli rajan. Läppä myös vuotaa muttei paljon. Eli toi aneurysma aiheuttaa ongelmia. Synnynnäinen vika. Nyt 36vuotiaana leikkaus edessä. Osaisko joku sanoa voidaankohan tota läppää korjata? Vai vaihetaanko tässä tapauksessa aina hiilikuituläppä?

    • juha1234985

      Mulle laitettiin mekaaninen aorttaläppä 2,5 kk sitten ja ikää on 44v. Kait läppää yritetään korjata mutta esim.kalkkeutumista ei voi poistaa. Mekaanisen läpän tikitykseen tottuu parissa kuukaudessa ja leikkausta ei kannata ylenmäärin pelätä. Leikkausta edeltävä yö on ikävä, mutta osastolta voi kysyä mahdollisuutta saapua sairaalaan aamulla suoraan kotoa jos tuntuu mahdottomalta. Jos kyseessä on pelkän aurttaläpän vaihto ilman muita ongelmia niin riski on jossain 1-2 % luokkaa.

    • Matilaura

      Leikkauksessa on aina riskinsä. Nämä kannattaa tiedostaa ennen kuin leikkaukseen menee. Isäni leikattiin kolme vuotta siten ja jälkikät
      Ren hän maatessa teho-osastolla kyselin leikkauksen välttämättömyyttä. Leikkaus siis meni pieleen ja me omaiset olimme epätoivoisia. Etukäteeriskeatä ei puhuttu. Lopputulos oli oli vaikea sydämen vajaatoiminta ja munuaisten tuhoutuminen. Isäni eli lopulta vain reilun vuodenleikkauksen jälkeen. Aina ei leikkaus siis onnistu! Tämä on syytä tiedostaa!

      • eimuutavaihtoehtoaaina

        Totta kai riskit on syytä tiedostaa. Mutta aina ei ole muuta vaihtoehtoa kuin leikkaus.
        Oliko isälläsi sitten muita sairauksia, jotka vaikuttivat leikkauksen epäonnistumiseen, ja ikä tietenkin toinen riskitekijä. Ja kuinka paljon sitten olisi ollut elinikää ilman leikkausta.


    • Anonyymi

      Mulle tehtiin avosydänleikkaus Mehiläisessä ollessani 2vuotias. Olen elänyt ilman ongelmia 29vuotta.
      Ei ole minkäänlaista varovaisuutta tarvinnut olla tai muuta erikoistapoja. Avosydänleikkaus oli elämäni paras kokemus. Siinä tosin en voinut hereillä olla kun sydän piti pysäyttää. Polvi leikkauksessa halusin olla hereillä kun halusin seurata leikkausta (elmslietrillat niminen operaatio tehty)🙂

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin 6-vuotta sitten avosydän leikkauksena aortan läpän vaihto mekaaniseem. Rintalasta on kipea kuukauden ja itselleni TÄRKEIN oli kotio ostettu moottorisänky. Sängyn päätyä nostamalla sain hillittyä limaneritystä ja tätä myöden yskimisen tarve vähentyi. Alkuunsa yskiminen sattuu ikävästi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe