Vapaa-ajattelijain liitto esittää hallitusohjelmapoliittisissa tavoitteissaan kirkon ja valtion erottamisen aloittamista tulevalla eduskuntakaudella. Esitys toimitettiin puolueille jo viime vuoden lopulla. Asia saa kannatuista ainakin Uudellamaalla:
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/275316-kysymys-valtionkirkosta-on-vaikea
Vaparien aloitteella on kannatusta
21
61
Vastaukset
- Humanisti-vapari
Aloite saa kannatusta myös Vaparien omassa vaalikoneessa
http://www.uskonnonvapaus.fi/vaalit/eduskunta2015/ Hyvä että tätä asiaa on useammassakin vaalikoneessa kyselty, jolloin ehdokkaiden on täytynyt miettiä asiaa ja ottaa jotain kantaa siihen. Toivottavasti tuo ajatus myös pysyy mielessä kun eduskuntatyö käynnistyy
Toivotaan, toivotaan... Aiemmin on kysytty vihkimisoikeuksista. Ei vain auttanut sitten kun asia tuli valiokunnan päätettäväksi. :=(
Voi olla, että ensi kaudella ainakin jumalanpilkkalaki tulee päätettäväksi. Silloin on hyvä muistuttaa vaalikonevastauksista.- hyvältänäyttää
jori.mantysalo kirjoitti:
Toivotaan, toivotaan... Aiemmin on kysytty vihkimisoikeuksista. Ei vain auttanut sitten kun asia tuli valiokunnan päätettäväksi. :=(
Voi olla, että ensi kaudella ainakin jumalanpilkkalaki tulee päätettäväksi. Silloin on hyvä muistuttaa vaalikonevastauksista.Mielenkiintoista kehitystä muutenkin uuden eduskunnan kaudelle tulossa.Vaalikonevastausten perusteella monessa asiassa paljon tukea tasa-arvoisemmalle ja yhdenvertaisemmalle yhteiskunnallle luvassa
- Hevarilta
Vaparien aloitteet saivat yllättävänkin laajaa kannatusta Uudenmaan vaalipaneelissa 8.4.. Tallenne tulossa...
Jos tuosta otetaan neljä suurinta...
Kesk.: 52–26 (22 eos)
Kok: 33–58 (9 eos)
SDP: 30–55 (15 eos)
PS: 22–70 (8 eos)
Aika yllättävää, että PS:n riveissä on tuolla enemmän halua erottaa kirkko ja valtio kuin demareilla. Neljä seuraavaa sitten
Vas: 18–76 (6 eos)
RKP: 43–57
Vihr: 50–45 (5 eos)
KD: 60–33 (7 eos)
Vihreät ovat valtakunnallisesti olleet likimain Vasemmistoliiton tasolla tuossa, nyt ero on erittäin selkeä.
Jotenkin tuntuu, että "kirkon ja valtion ero" on tarkoittanut ehdokkaille eri asioita. Senpä takia uskonnonvapaus.fi kysyi täsmällisemmin "Tuleeko evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon verotusoikeus poistaa?" ja vaihtoehdot vielä täsmensivät s.e. valmistelu aloitetaan ensi vaalikaudella (eikä "joskus tulevaisuudessa").- Humanisti-vapari
Humanistiliitto on ilmoittanut allekirjoittaneensa nämä tavoitteet ja tiedottaneensa siitä puolueille jo keväällä.
- Et-opelta
Näiden puolesta jatketaan toimintaa, vaikka uuden hallituksen hallitusohjelmaan niitä ei otettukaan. Hyvää normien purkua olisi esimerkiksi ET-opetuksen vapautaminen "pakkouskonnon" holhouksesta.
- MahdollisuusValita
Et-opelta kirjoitti:
Näiden puolesta jatketaan toimintaa, vaikka uuden hallituksen hallitusohjelmaan niitä ei otettukaan. Hyvää normien purkua olisi esimerkiksi ET-opetuksen vapautaminen "pakkouskonnon" holhouksesta.
Lukiolaisen tulee saada itse valita. Ja peruskoululaisten vanhempien.
Et-opelta kirjoitti:
Näiden puolesta jatketaan toimintaa, vaikka uuden hallituksen hallitusohjelmaan niitä ei otettukaan. Hyvää normien purkua olisi esimerkiksi ET-opetuksen vapautaminen "pakkouskonnon" holhouksesta.
Tässäkin tosiaan jälleen yksi kohta, jossa tarpeettoman sääntelyn ja rajoitusten purulla ainoastaan lisättäisiin kansalaisten tasa-veroisuutta ja valinnanvapautta, ilman että kenekään yksilön asema huonontuisi nykytilanteeseen verrattuna.
Peruskouluun ja lukioon täytyy lain mukaan sisältyä tietty määrä katsomusaineita, joten miksi rajata oikeutta valita ET-opetus vaihtoehtona pois isolta osalta oppilaita. Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?- JutunJuureksi
jimmyogg kirjoitti:
Tässäkin tosiaan jälleen yksi kohta, jossa tarpeettoman sääntelyn ja rajoitusten purulla ainoastaan lisättäisiin kansalaisten tasa-veroisuutta ja valinnanvapautta, ilman että kenekään yksilön asema huonontuisi nykytilanteeseen verrattuna.
Peruskouluun ja lukioon täytyy lain mukaan sisältyä tietty määrä katsomusaineita, joten miksi rajata oikeutta valita ET-opetus vaihtoehtona pois isolta osalta oppilaita. Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?Kansanedustajat kuuntelevat oman vaalipiirin immeisiä mm. kesätapahtumissa? Ainakin monet heistä...
- Et-opelta
jimmyogg kirjoitti:
Tässäkin tosiaan jälleen yksi kohta, jossa tarpeettoman sääntelyn ja rajoitusten purulla ainoastaan lisättäisiin kansalaisten tasa-veroisuutta ja valinnanvapautta, ilman että kenekään yksilön asema huonontuisi nykytilanteeseen verrattuna.
Peruskouluun ja lukioon täytyy lain mukaan sisältyä tietty määrä katsomusaineita, joten miksi rajata oikeutta valita ET-opetus vaihtoehtona pois isolta osalta oppilaita. Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?..."Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?"
Kirkko ja sen "sisälähetystyö" lasten ja nuorten keskuudessa kärsisivät.
Uskonnonopettajat ovat opiskelleet samoja opintoja samoissa oppilaitoksissa kuin papitkin. - korjaussarja
Et-opelta kirjoitti:
..."Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?"
Kirkko ja sen "sisälähetystyö" lasten ja nuorten keskuudessa kärsisivät.
Uskonnonopettajat ovat opiskelleet samoja opintoja samoissa oppilaitoksissa kuin papitkin.Eli paljon suurempi hyöty koululaitoksen asiakaskunnalle kuin pieni epämukavuus muutamalle palveluntuottajalle.
- fghfg
Tossa mitään vaikeeta oo. Kirkko erilleen valtiosta - niin yksinkertaista. Kun on tahto niin on keinot. Ei se käytännön järjestelyiden pulmiin kaadu.
- Huhhahheijaaa
ET-opetuksen avaaminen olisi myös normien purkua... Samalla se osaltaan mahdollistaisi pikkulasten uskonnollisen rekisteröinnin tarpeen poistumisen... Jäljellä olisi enää kovin, verovelvollisuus lapsille...
- Huhhahheijaaa
Miten näitä tavoitteita pitäisi täsmentää, tiivistää, laajentaa?
- OmaVaalipiiri
Messut, maatalousnäyttelyt, kansalaisareenat, asuntomessut ja festarit ovat hyvä paikka ottaa asioita puheeksi kansanedustajien ja muiden aktiivipoliitikkojen kanssa. Ei tarvitse olla kirjallista todistusta siitä, että on äänestänyt viime vaaleissa puhuteltavaa. :-)
- LukijanHuomio
Suomen Humanistiliitto on antanut kannatuksensa tavoitteille.
- MuistelenNäin
Eikös Kainuun prikaatin komentaja kannattanut sotilasvalan ja sotilasvakuutuksen yhdistämistä? Yhdistäminen on perusteltua, koska ppuolustusvoiimain ylipäällikkökin on antanut "vain" uskonnottoman vakuutuksen virkaan astuessaan.
Joo. Ja kuinka ollakaan, juuri tuolla muutenkin sotilasvakuutuksen antaneiden osuus näyttää muita varuskuntia korkeammalta. Lienee kiinni siitä, miten asiat on esitetty.
* * *
No, joka tapauksessa tavoitteillamme on kannatusta vähän siellä ja täällä. Se vain ei suinkaan aina johda konkreettiseen toimintaan. On kannatusta silleen periaatteessa, vaikka oikeasti asiaa ei kovin tärkeänä pidetä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683