Vaparien aloitteella on kannatusta

Humanisti-vapari

21

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Humanisti-vapari
    • Hyvä että tätä asiaa on useammassakin vaalikoneessa kyselty, jolloin ehdokkaiden on täytynyt miettiä asiaa ja ottaa jotain kantaa siihen. Toivottavasti tuo ajatus myös pysyy mielessä kun eduskuntatyö käynnistyy

      • Toivotaan, toivotaan... Aiemmin on kysytty vihkimisoikeuksista. Ei vain auttanut sitten kun asia tuli valiokunnan päätettäväksi. :=(

        Voi olla, että ensi kaudella ainakin jumalanpilkkalaki tulee päätettäväksi. Silloin on hyvä muistuttaa vaalikonevastauksista.


      • hyvältänäyttää
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Toivotaan, toivotaan... Aiemmin on kysytty vihkimisoikeuksista. Ei vain auttanut sitten kun asia tuli valiokunnan päätettäväksi. :=(

        Voi olla, että ensi kaudella ainakin jumalanpilkkalaki tulee päätettäväksi. Silloin on hyvä muistuttaa vaalikonevastauksista.

        Mielenkiintoista kehitystä muutenkin uuden eduskunnan kaudelle tulossa.Vaalikonevastausten perusteella monessa asiassa paljon tukea tasa-arvoisemmalle ja yhdenvertaisemmalle yhteiskunnallle luvassa


    • Hevarilta

      Vaparien aloitteet saivat yllättävänkin laajaa kannatusta Uudenmaan vaalipaneelissa 8.4.. Tallenne tulossa...

    • Jos tuosta otetaan neljä suurinta...

      Kesk.: 52–26 (22 eos)
      Kok: 33–58 (9 eos)
      SDP: 30–55 (15 eos)
      PS: 22–70 (8 eos)

      Aika yllättävää, että PS:n riveissä on tuolla enemmän halua erottaa kirkko ja valtio kuin demareilla. Neljä seuraavaa sitten

      Vas: 18–76 (6 eos)
      RKP: 43–57
      Vihr: 50–45 (5 eos)
      KD: 60–33 (7 eos)

      Vihreät ovat valtakunnallisesti olleet likimain Vasemmistoliiton tasolla tuossa, nyt ero on erittäin selkeä.

      Jotenkin tuntuu, että "kirkon ja valtion ero" on tarkoittanut ehdokkaille eri asioita. Senpä takia uskonnonvapaus.fi kysyi täsmällisemmin "Tuleeko evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon verotusoikeus poistaa?" ja vaihtoehdot vielä täsmensivät s.e. valmistelu aloitetaan ensi vaalikaudella (eikä "joskus tulevaisuudessa").

    • Humanisti-vapari

      Humanistiliitto on ilmoittanut allekirjoittaneensa nämä tavoitteet ja tiedottaneensa siitä puolueille jo keväällä.

      • Et-opelta

        Näiden puolesta jatketaan toimintaa, vaikka uuden hallituksen hallitusohjelmaan niitä ei otettukaan. Hyvää normien purkua olisi esimerkiksi ET-opetuksen vapautaminen "pakkouskonnon" holhouksesta.


      • MahdollisuusValita
        Et-opelta kirjoitti:

        Näiden puolesta jatketaan toimintaa, vaikka uuden hallituksen hallitusohjelmaan niitä ei otettukaan. Hyvää normien purkua olisi esimerkiksi ET-opetuksen vapautaminen "pakkouskonnon" holhouksesta.

        Lukiolaisen tulee saada itse valita. Ja peruskoululaisten vanhempien.


      • Et-opelta kirjoitti:

        Näiden puolesta jatketaan toimintaa, vaikka uuden hallituksen hallitusohjelmaan niitä ei otettukaan. Hyvää normien purkua olisi esimerkiksi ET-opetuksen vapautaminen "pakkouskonnon" holhouksesta.

        Tässäkin tosiaan jälleen yksi kohta, jossa tarpeettoman sääntelyn ja rajoitusten purulla ainoastaan lisättäisiin kansalaisten tasa-veroisuutta ja valinnanvapautta, ilman että kenekään yksilön asema huonontuisi nykytilanteeseen verrattuna.

        Peruskouluun ja lukioon täytyy lain mukaan sisältyä tietty määrä katsomusaineita, joten miksi rajata oikeutta valita ET-opetus vaihtoehtona pois isolta osalta oppilaita. Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?


      • JutunJuureksi
        jimmyogg kirjoitti:

        Tässäkin tosiaan jälleen yksi kohta, jossa tarpeettoman sääntelyn ja rajoitusten purulla ainoastaan lisättäisiin kansalaisten tasa-veroisuutta ja valinnanvapautta, ilman että kenekään yksilön asema huonontuisi nykytilanteeseen verrattuna.

        Peruskouluun ja lukioon täytyy lain mukaan sisältyä tietty määrä katsomusaineita, joten miksi rajata oikeutta valita ET-opetus vaihtoehtona pois isolta osalta oppilaita. Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?

        Kansanedustajat kuuntelevat oman vaalipiirin immeisiä mm. kesätapahtumissa? Ainakin monet heistä...


      • Et-opelta
        jimmyogg kirjoitti:

        Tässäkin tosiaan jälleen yksi kohta, jossa tarpeettoman sääntelyn ja rajoitusten purulla ainoastaan lisättäisiin kansalaisten tasa-veroisuutta ja valinnanvapautta, ilman että kenekään yksilön asema huonontuisi nykytilanteeseen verrattuna.

        Peruskouluun ja lukioon täytyy lain mukaan sisältyä tietty määrä katsomusaineita, joten miksi rajata oikeutta valita ET-opetus vaihtoehtona pois isolta osalta oppilaita. Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?

        ..."Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?"

        Kirkko ja sen "sisälähetystyö" lasten ja nuorten keskuudessa kärsisivät.

        Uskonnonopettajat ovat opiskelleet samoja opintoja samoissa oppilaitoksissa kuin papitkin.


      • korjaussarja
        Et-opelta kirjoitti:

        ..."Kuka tässäkin kärsisi, jos tarpeeton rajaus poistettaisiin?"

        Kirkko ja sen "sisälähetystyö" lasten ja nuorten keskuudessa kärsisivät.

        Uskonnonopettajat ovat opiskelleet samoja opintoja samoissa oppilaitoksissa kuin papitkin.

        Eli paljon suurempi hyöty koululaitoksen asiakaskunnalle kuin pieni epämukavuus muutamalle palveluntuottajalle.


    • fghfg

      Tossa mitään vaikeeta oo. Kirkko erilleen valtiosta - niin yksinkertaista. Kun on tahto niin on keinot. Ei se käytännön järjestelyiden pulmiin kaadu.

    • Huhhahheijaaa
      • Huhhahheijaaa

        ET-opetuksen avaaminen olisi myös normien purkua... Samalla se osaltaan mahdollistaisi pikkulasten uskonnollisen rekisteröinnin tarpeen poistumisen... Jäljellä olisi enää kovin, verovelvollisuus lapsille...


      • Huhhahheijaaa

        Miten näitä tavoitteita pitäisi täsmentää, tiivistää, laajentaa?


    • OmaVaalipiiri

      Messut, maatalousnäyttelyt, kansalaisareenat, asuntomessut ja festarit ovat hyvä paikka ottaa asioita puheeksi kansanedustajien ja muiden aktiivipoliitikkojen kanssa. Ei tarvitse olla kirjallista todistusta siitä, että on äänestänyt viime vaaleissa puhuteltavaa. :-)

    • LukijanHuomio

      Suomen Humanistiliitto on antanut kannatuksensa tavoitteille.

    • MuistelenNäin

      Eikös Kainuun prikaatin komentaja kannattanut sotilasvalan ja sotilasvakuutuksen yhdistämistä? Yhdistäminen on perusteltua, koska ppuolustusvoiimain ylipäällikkökin on antanut "vain" uskonnottoman vakuutuksen virkaan astuessaan.

      • Joo. Ja kuinka ollakaan, juuri tuolla muutenkin sotilasvakuutuksen antaneiden osuus näyttää muita varuskuntia korkeammalta. Lienee kiinni siitä, miten asiat on esitetty.

        * * *

        No, joka tapauksessa tavoitteillamme on kannatusta vähän siellä ja täällä. Se vain ei suinkaan aina johda konkreettiseen toimintaan. On kannatusta silleen periaatteessa, vaikka oikeasti asiaa ei kovin tärkeänä pidetä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe