Nykyisten teiden huono kunto johtuu osittain heikennetystä asfalttimassan laadusta. Käytetty bitumi raaka-aine ei ole samaa kuin ennen.
Toisin sanoen bitumin, kiviaines ja lisäaineiden koostumus on tarkoituksella huonompi.
Tie kuluu nopeammin ja paikkausta ja korjausta riittää urakoitsijoille tasaiseen tahtiin..
Lisäksi tien alustarakenne tehdään huonommin kantavaksi jotta painaumia ja rikkoutumista syntyisi.
Asfaltin arvoitus
7
81
Vastaukset
- Niin_minäkin
Rahasta tässä on kysymys. Paksun päällystelaatan sijasta lisätään hiukan uutta massaa ja sekoitetaan sitä vanhaan. Useamman kerran kuumennettuna bitumin laatukin alkaa kärsiä.
Pohjat tehdään sen mukaan mitä tilaaja on suunnitellut. Ohuempi rakenne on tietysti halvempi ja rahaa pyritään säästämään siinäkin. Työn laatuun suurin vaikutus on kiireellä. Nykyisillä aikatauluilla valmista pitää yleensä olla saman vuoden syksyllä. Ei ole aikaa jättää rakenteita talven yli painumaan tai tarkistaa keväällä, missä on routaongelmia. Tehokasta pääoman käyttöä tämä tietysti on, mutta hätäily näkyy seuraavana vuonna laadussa. - kinkunsuolaaja
Teiden suolaus on asfaltin tuho, ei nastat kuten jotkut puupäät väittää.
- aaaaa1
Mutta kun ei suolata ja kuorma-autolla ajo kielletty ja tiessä valtavat urat niin mistä ne on sitten tullut jos ei nastarenkaista PUUPÄÄ?
- kinkunsuolaaja
Normaalia painaumaa sitten, ei ole vaihtoehtoa.
- kitkatkataktpitkään
Aloittaja kertoo totuuden materiaaliasiassa!
Päällysteiden koostumus on "kustannussyistä" vääränlainen, ja päällysteet lähes poikkeuksetta lasketaan ohuempana kerroksena. Eihän sellainen voi kestää kasvanutta rasitetta!
Pohjatöissäkään ei ole kehumista; vähän yhtä huonosti tehdään kuin Talvivaaran allaspengerrykset, eli älyttömästi! - Kaikkivaatiihuoltoa
Kun teihin ei satsata eikä niitä kunnosteta, niin tottakai ne heikkenevät ja rikkoutuvat. Ihan riippumatta millä renkailla ajaa tai suolataanko teitä.
Suolaus rikkoo ja varsinkin vanhemmat nastat kuluttaa erityisesti märkiä teitä, näin se on. Lopputulos näiden molempien vuoksi on kelvottomat tiet, kun kunnostusta ei tehdä.- massaukko61
Yksi suuri syy on vanhan asfalttimassan käyttö uudessa massassa.Ja vaikka ELY-keskus olisikin vaatinut kovan kiven käyttöä raaka-aineena niin eikö eräs firma olekkin läpi suomen käyttänyt huonompilaatuista vanhaa jyrsittyä massaa uuden seassa.Kaikki tämän tietävät jotka ovat asfalttipuolen kilpailuissa mukana, ja eräs nimeltä mainitsematon firma on tähänkin syypää....ja sen tunnusväri on semmoinen oranssi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2064355- 1862309
- 611430
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961171- 1231079
- 711026
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?95996Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a129952- 103921
Kuvaile kaivattuasi
kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁54855