Nykyisten teiden huono kunto johtuu osittain heikennetystä asfalttimassan laadusta. Käytetty bitumi raaka-aine ei ole samaa kuin ennen.
Toisin sanoen bitumin, kiviaines ja lisäaineiden koostumus on tarkoituksella huonompi.
Tie kuluu nopeammin ja paikkausta ja korjausta riittää urakoitsijoille tasaiseen tahtiin..
Lisäksi tien alustarakenne tehdään huonommin kantavaksi jotta painaumia ja rikkoutumista syntyisi.
Asfaltin arvoitus
7
71
Vastaukset
- Niin_minäkin
Rahasta tässä on kysymys. Paksun päällystelaatan sijasta lisätään hiukan uutta massaa ja sekoitetaan sitä vanhaan. Useamman kerran kuumennettuna bitumin laatukin alkaa kärsiä.
Pohjat tehdään sen mukaan mitä tilaaja on suunnitellut. Ohuempi rakenne on tietysti halvempi ja rahaa pyritään säästämään siinäkin. Työn laatuun suurin vaikutus on kiireellä. Nykyisillä aikatauluilla valmista pitää yleensä olla saman vuoden syksyllä. Ei ole aikaa jättää rakenteita talven yli painumaan tai tarkistaa keväällä, missä on routaongelmia. Tehokasta pääoman käyttöä tämä tietysti on, mutta hätäily näkyy seuraavana vuonna laadussa. - kinkunsuolaaja
Teiden suolaus on asfaltin tuho, ei nastat kuten jotkut puupäät väittää.
- aaaaa1
Mutta kun ei suolata ja kuorma-autolla ajo kielletty ja tiessä valtavat urat niin mistä ne on sitten tullut jos ei nastarenkaista PUUPÄÄ?
- kinkunsuolaaja
Normaalia painaumaa sitten, ei ole vaihtoehtoa.
- kitkatkataktpitkään
Aloittaja kertoo totuuden materiaaliasiassa!
Päällysteiden koostumus on "kustannussyistä" vääränlainen, ja päällysteet lähes poikkeuksetta lasketaan ohuempana kerroksena. Eihän sellainen voi kestää kasvanutta rasitetta!
Pohjatöissäkään ei ole kehumista; vähän yhtä huonosti tehdään kuin Talvivaaran allaspengerrykset, eli älyttömästi! - Kaikkivaatiihuoltoa
Kun teihin ei satsata eikä niitä kunnosteta, niin tottakai ne heikkenevät ja rikkoutuvat. Ihan riippumatta millä renkailla ajaa tai suolataanko teitä.
Suolaus rikkoo ja varsinkin vanhemmat nastat kuluttaa erityisesti märkiä teitä, näin se on. Lopputulos näiden molempien vuoksi on kelvottomat tiet, kun kunnostusta ei tehdä.- massaukko61
Yksi suuri syy on vanhan asfalttimassan käyttö uudessa massassa.Ja vaikka ELY-keskus olisikin vaatinut kovan kiven käyttöä raaka-aineena niin eikö eräs firma olekkin läpi suomen käyttänyt huonompilaatuista vanhaa jyrsittyä massaa uuden seassa.Kaikki tämän tietävät jotka ovat asfalttipuolen kilpailuissa mukana, ja eräs nimeltä mainitsematon firma on tähänkin syypää....ja sen tunnusväri on semmoinen oranssi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232548- 1351954
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151281Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631276En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771131HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio271123Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351122Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451089Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉841038- 961013