Miksipämiksi

miksiii

Hmm... Mistä johtuu, että kaikki nämä "sairaat" ihmiset kärsivät melko samankaltaisista "oireista"... Miksi juuri äänien ja erityisesti toisten ihmisten äänien kuuleminen on osa tätä sairautta...?

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_erityinen

      No kun me ihmiset ollaan fyysisestikin niin samanlaisia.Käyttäydytään "lajityypillisesti".On samoj pulmia, samanlaisia tunteita ja puheita.Onhan flunssan oireetkin niin samanlaisia, että samaksi taudiksi tunnistaa.

      • minääpä

        Oliko toi sarkastinen vastaus?:D


      • Lhaina

        On kliinisesti tutkittu oireita ja on voitu todentaa tämän olevan jonkinlainen mielensairaus. Tosin mieli on hyvin abstrakti asia ja kaikki oireet päde mikä taas toisella pitää.

        Ihmiset ovat sikäli aina negatiivisia, siitä huolimatta, että olisi hyvinkin positiivinen elämän näkemys ja siksi skitsofreniassa äänet ovat pahaa sanovia.

        Jos äänet olisivat positiivisia ja väärintoimiessa silti tuntee tehneensä oikein, silloin kyse saattaisi olla narsistin ajatukset.


    • geenivirta

      Ei ollut sarkastinen vastaus, vaan oikeasti ajattelen niin. Alkaa olla ikää reippaasti. Ajattelen nykyään pitkinä ja suurina linjoina asioita, niin pitkittäin kuin poikittainkin. -Minua viehättää maailmankuva, jonka äskettäin kuulin Hesan tiedekulman alustuksessa: olemme osa geenivirtaa.

    • piste.3d

      Kaikki ihmiset kuulevat ääniä, mutta skitsofreenikot havaitsevat ne.

      • niuhnu

        Totta. Miksi skitsofreenikko lamaantuu näistä äänistä?


      • hgflyöj

        Siis menettää "tehot"?


      • Jckvo

        No kyllä siinä kuka tahansa menettää tehokkuuttaan jos on jatkuvia kuuloharhoja. Se on ahdistavaa. Skitsofreniaan käsittääkseni kuuluu myös toiminnan tason lasku joka johtuu muustakin kuin hallusinaatioista.


      • huyiti

        Mitä jos kuulee vain toisten asioita, eikä ole havaittavissa minkäänlaisia halluja?:) Mitä jos nämä ääni "harhat" ovat aidoiksi havaittuja ja todistettavasti ihan oikeiden ihmisten ajatuksia??


      • Dgnnngd

        No ajatellaan että sinulle olisi puhjennut telepatian lahja. Ei se ole silti normaalia. Itse sieniä syöneenä tiedän että ihmisen ymmärrys ja tietoisuus voi laajentua tasolle josta ei ennen ollut hajuakaan. Kuitenkin jos tuollainen tila on tahtomattasi päällä niin se on psykoottista. Ota huomioon se että vaikka osaisitkin välillä "lukea" ihmistä niin että että voit ikäänkuin kuulla hänen ajattelevan niin kuulet silti myös paljon sellaista joka on ihan täyttä hölynpölyä ja se on sairasta. Et voi millään erottaa mikä on totta ja mikä ei koska loppujen lopuksi ajatustesi tulva on vain hakuammuntaa josta osa pitää jo ihan tilastollisten todennäköisyyksien vuoksi paikkansa koska ajatuksia on niin paljon.


      • Dgnnngd

        Painotan siis että sinä siellä itse ajattelet toisten äänillä. Sinä etkä kukaan muu.


    • luonnollinenselitys

      Psykoottisten ihmisten kokemissa "äänissä" sinänsä ei ole nähdäkseni mitään poikkeavaa, ne ovat pikemminkin välttämätön taito ihmisen kaltaisella kielellisellä ja sosiaalisella laumaeläimellä. Kaikkien ihmisten mielessä elää hyvinkin hallitsevasti se sosiaalinen maailma, missä he ovat eläneet koko ikänsä ja elävät jatkuvasti. Me jatkuvasti tuotamme minäkokemustamme omassa mielessämme suhteessa toiseuteen. Ei ole olemassa mitään sellaista minuutta, joka olisi riippumaton toisten ihmisten tunteista, ajatuksista ja "katseista". Siksi on niin kamalan luontevaa "kuulla ääniä" ja siksi niin sanotussa psykoosissakin olevat ihmiset kuulevat huomattavasti useammin "ääniä" kuin esimerkiksi näkevät visuaalisia hallusinaatioita -äänet ovat elintärkeitä heidän minäkokemukselleen ja tietoisuudelle ylipäätään. Kielellisyys on se, mikä on ihmislajille äärimmäisen keskeinen tapa kokea ja hahmottaa maailma ympärillä. Siksi sinäkin kärsit jollain tasolla ihan samanlaisista "oireista" kuin nämä "sairaat", ainoa ero on että olet ehkä paremmin "synkronisoitunut" jaettuun sosiaaliseen todellisuuteen. Uskon että monien psykoottisten ihmisten "äänet" ovat todellisuudessa voimakkuudeltaan eri asteisia ajatuksia, jotka tuotetaan jossain muulla "äänellä" kuin subjektin He ovat sairaiksi miellettyjä vain siksi, että heillä nuo "äänet" ovat niin hallitsevia ja ahdistavia, että ne tuhoavat mielen normaalit defenssit, jotka pitävät yllä eheää subjektiivisuuden kokemusta.

      • gjjjjj

        Mistä tiedät mitään psykoottisten ihmisten kokemista äänistä? Täytyy olla kokemusta että voi kommentoida.....


    • hgfjgjdxc

      "Miksi juuri äänien ja erityisesti toisten ihmisten äänien kuuleminen on osa tätä sairautta...?"

      Kuulo on ihmisellä hyvin keskeinen aisti. Meidän ajatellessamme "kuulemme" oman äänemme monesti. Voit ajatella myös toisten äänillä. Kun ihminen sitten kuulee harhoja niin tutkimusten mukaan hänen puhekeskuksensa aktivoituu. Hän siis itse tuottaa nuo äänet omilla ajatuksillaan. Siis ajattelee itse. Loogista siis olisi että mikäli ihminen tietoisesti ylistää itseään mielessään niin nuo äänetkin muuttuvat kehuviksi. En tiedä. Kokeilkaa jos teillä on kyseinen ongelma.

      Se mikä olisi hullua, olisi uskoa että siellä puhuu joku muu kuin omat aivot.

      • jvhbsföut

        Onko psykoottiset ihmiset, jotka kuulevat ääniä jotenkin tavallista tiedottomampia asioista jotka tapahtuvat ympärillä.?


      • Blgugy

        En tiedä mitään, mutta omat havaintoni psykoottisista ystävistäni ovat olleet sellaisia että heillä on monesti aika vääristynyt kuva henkilökohtaisista väleistämme. Ihmiset ovat herkkänahkaisia ja alkavat luulotella kaikenlaista. Siinä tulee toivottomuuden tuntu kun haluat kaverille pelkkää hyvää ja hän näkee sinut pahana, vainolaisena, satuttamaan pyrkivänä. Ihminen ei enää tunnista sitä ystävyyttä ja rakkautta joka on ollut ennen itsestään selvää.


      • Blgugy

        Sit sen verran tiedän että äänten häly voi olla niin kovaa että se peittää alleen oikeat äänet. Ihminen voi siis käyttäytyä kummallisesti kun puhut hänelle. Ja kuulee jotain ihan muuta.


    • Mielenkiintoinen kysymys. Itse olen lähestynyt asiaa hieman eri kantilta ja miettinyt, ettei varmasti esimerkiksi muslimimaissa ole niin paljoa itseään esimerkiksi Jeesukseksi luulevia, kuin kristillisissä maissa. Tämä siksi, koska eihän niissä maissa kukaan varmaan edes tiedä, kuka hän oli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      84
      1792
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      366
      1494
    3. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      65
      1202
    4. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1055
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      37
      966
    6. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      187
      897
    7. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      826
    8. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      795
    9. Se mitä näytän ulospäin

      Ei ole koko totuus - tietäisitpä mitä tunteita kätken kulisseihin.
      Ikävä
      64
      738
    10. Mies, ei käytetä kortsua

      Olen terve ja ehkäisy löytyy.
      Ikävä
      25
      705
    Aihe