Minulla todettiin veritulppa solislaskimossa 26.2.2015. Aikaa siis tuosta nyt noin 6 viikkoa. Viime viikolla kävin verikokeissa (hirmu liuta erilaisia kokeita). Lääkärin mukaan nyt ensiarvoisen tärkeää selvittää mistä moinen johtuu, kun ikää on vasta näinkin vähän ja yläraajat vielä lisäksi harvinaisia. Hematologin (joku verilääkäri :D) vastaanotto on 14.4. Lähinnä mitä nyt itsellä mielessä pyörii, kun lääkäri sanoi päivystyksessä, että "en nyt haluaisi pelotella, mutta tutkimuksilla pitää sulkea kaikki pahanlaatuiset jutut pois", toisinsanottuna kasvaimet ja muut. Eli taustaa sen verran, että veli on kuollut paksusuolen syöpään v. 2007. Olen tutkinut paljon aiheuttajia ja muutenkin tietoa, mutta kohtalotovereita tuntuu olevan hirmu vähän. Eli yksi monista tekijöistä voi olla myös pahanlaatuinen kasvain.
Hoidostani siis sen verran, että Klexane 100 mg aloitettiin jo samana iltana Marevan suojassa. Marevan 5 mg 2 x päivässä ja Klexane 100 mg 2 x päivässä viiden päivän ajan. Mitään sairaalajaksoa ei ollut, vaan samana iltana kotiin. Myöskään liikkumista tai käden liikuttamista ei missään vaiheessa kielletty, mitä myös ihmettelin. INR nousi 2,4 jo viiden päivän jälkeen. Klexane jätettiin pois ja Marevan tiputettiin 1,5 pilleriin päivässä. Nyt INR laskenut niin, että viikko sitten 1,7 ja nyt 1,8. Lääkitystä nostetaan pikkuhiljaa ja katsotaan miten reagoi.
Lähinnä nyt kiinnostaisi tietää, onko muille vastaaville tapauksille löytynyt taudin aiheuttajaa? Itsellä tietysti tuo syöpä vaihtoehto pyörii mielessä jo veljen takia. Haluan, että kaikki mahdollinen tutkitaan, mutta kun kokemusta ei ole niin ei tiedä mitä pyytää! Kokemuksia?
Ja kuinka kauan olette nimenomaan kädenveritulpan jälkioireista kärsineet? Eli tosiaan 6 viikkoa aikaa, käsi toimii kyllä, mutta väsyy äärimmäisen nopeasti. Turpoaa, pistelee ja tosiaan käsivarsi on tällä hetkell se ongelma-alue. Toiseen käteen verrattuna selvästi paksumpi. Töissä olen käynyt vain kääntymässä, muutamia päiviä ja todennut, että on liian aikaista. Nyt taas siis ainakin viikon kotona. Lähinnä tämä turhautuminen, kun kättä lukuuottamatta olen hyvässä kunnossa.
Kertokaahan kaikki mitä mieleen tulee! :)
Käden/solislaskimon veritulppa
3
4661
Vastaukset
- juttu.kuttu
Hei minulla tulee toukokuussa viisi vuotta siitä, kun sain oikeaan solislaskimoon veritulpan ollessani 30 vuotias. Minulla tulpan aiheutti vaskulaarinen TOS (thoracic outlet syndrome), jossa solislaskimo oli puristuksissa 1. kylkiluun ja solisluun välissä. Julkisessa terveydenhuollossa syytä tulpan syntymiseen ei osattu sanoa (eikä kyllä ollut pahemmin kiinnostusta asiaa selvitellä), joten hakeuduin yksityiselle puollelle syytä selvittelemään. Minulla paraneminen ei lähtenyt toivotulla tavalla käyntiin (Marevan ei pitänyt tulppaa poissa, vaikka INR oli yli 3) ja aloin olla huolissani työkyvystäni, kun käsi oli sininen mm. jo hampaiden pesun jälkeen. Verisuonikirurgi, jolle varasin ajan yksitisellä, sattui olemaan myös rintaontelokirurgi ja pystyi sanomaan jo ilman minuun koskematta, mistä tulppa todennäköisesti johtuu. Sain lähetteen 1. kylkiluunpoistoon julkiselle puolelle. Leikkausta odottelin sitten muutaman kuukauden ja kylkiluu leikattiin vihdoin syyskuun puolivälissä, Leikkaus ei tuottanut toivottua tulosta, koska solislaskimo oli ehtinyt arpeutua umpeen ja lisäksi sain hermovamman käteen, jossa ei aikaisemmin ollut hermotuksessa mitään vikaa. Koska suoni on arpeutunut umpeen, joudun pistämään jatkuvan tulppariskin vuoksi itseeni hepariinia päivittäin loppuelämäni ajan. Töihin olen pystynyt palaamaan (olen kunnaneläinlääkäri), mutta kyllä käsi itsestään päivittäin ilmoittaa mm. turpoamalla ja sinistymällä. Jos haluat enemmän tietoa, laita sähköpostia tulemaan osoitteeseen juttu.kuttu(at)hotmail.com.
- jak2
Itselleni tuli "normaali" infarkti sydämeen 38 vuotiaana viime jouluna. Syytä etsittiin geenitestillä, koska trombosyyttini ovat olleet pitkään koholla (480-690). Tulos oli JAK2 mutaatio ja mahdollisesti siis "essentiaalinen trombosytemia", joka kuuluu pahalaatuisten verisyöpien kategoriaan. Siinä ei ole ole mitään leviäviä kasvaimia, mutta luuydin tuottaa jatkuvasti liikaa verihiutaleita ja näin tukos riski on jatkuva. Riski on myös sen muuttuminen myelofibroosiksi tai leukemiaksi.
Mutta kannattaa siis tsekata verihiutaleet ja tämä JAK2 geeni. Simppeleillä verikokeillahan nämä selviävät. - pelkääjä
12.7-16 mulla todettiin venasubclavian proksimaalipäässä ahtauma.Ei tehdä mitään hoitotoimenpiteitä. Olen itse toista mieltä. Oikea käsi väsyy ja kipuilee herkästi,on lähes toimintakyvytön. Väsyn ylämäessä herkästi, on hengenahdistusta sekä saan usein anginapektorisoireita. Onku joku joka asaa neuvoa kun kaikki tiet on tukossa julkisella puolella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1764987Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184366Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993097Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2512933Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432872- 522501
- 271919
- 221737
- 341733
- 651699