Jag visste inte att leverlåda kallas korvkaka i Sverige.Det är nog många ord som rikssvenskarna inte känner till att vi använder här och tvärtom.När man läser böcker skrivna av rikssvenskar så lär man sig förstås en hel del ord som vi inte används här i Finland.
Finlandismer (svenska yle )
22
441
Vastaukset
- kurabyxor
Det var ett intressant reportage (finns en liten test också )
- frånhamars
Någon hade skrivit en liten "juttu " där nästan vartannat ord var finska,hördes väldigt bekant för en utflyttad Borgåbo.
- Skärdgårdsbo
Kurabyxor är vinylbyxor på svenska.
- Galonisar
Skärdgårdsbo kirjoitti:
Kurabyxor är vinylbyxor på svenska.
I stockholm heter dessa kuravaatteet galonkläder.
- skrapbullan
Hufvudstadsbladet har haft mycket finlandismer på tapeten senaste vecka.
- HerreGud
Makkarakakku - heja Sverige!
- litetkonstigt
Här har vi kaffepaus .....har ännu inte riktigt fått klart vad man gör i Sverige när man "fikar " ?Dricker kaffe,äter kakor ,snackar skit eller slappar bara ?
- borstbindaren
litetkonstigt kirjoitti:
Här har vi kaffepaus .....har ännu inte riktigt fått klart vad man gör i Sverige när man "fikar " ?Dricker kaffe,äter kakor ,snackar skit eller slappar bara ?
Här går vi på kaffe,på något sätt var det roligare då när man kunde dra några bloss meddetsamma.
litetkonstigt kirjoitti:
Under fikastunden, t ex på arbetsplats, är ju kaffe eller te huvudsaken.
Här några ord på finska - finlandssvenska och svenska:
pyykkipoika - bykpojke - klädnypa
alko - alko/alkobutik - systembutik/systemet
terveyskeskus - hälsocentral - vårdcentral
silmänruoka - ögonmat - ögonfröjd
vanhustenhoito - åldringsvård - äldreomsorg
talvirengas - vinterring - vinterdäck
jonotuslappu - turnummer - kölapp/könummer
joulupukki - julgubbe/julbock - jultomte
joulutonttu - jultomte - tomtenisse
vessa - tupp (=kukko) - dass/toalett/toa/wc
lunttilappu - luntlapp - fusklapp
pestä hampaat - tvätta tänderna - borsta tänderna
tupakkalakko - tobakstrejk - rökstopp
seisova pöytä - stående bord - gående bord/smörgårdsbord/buffe´
piirtoheitinkalvo - kalvo/pläty - transparang/skrivfilm
roska - rosk - skräp
ongelmajäte - problemavfall - riskavfall
sämpylä - semla - fralla/småfranska
laskiaispulla - fastlagsbulle - semla- Skärdgårdsbo
Ohukainen/lätty - plätt - pannkaka.
Är den stor eller små, spelar den ingen roll I Finland men svenskarna säger plätt om de är små och pannkaka om de är stora. - kustbo10
Skärdgårdsbo kirjoitti:
Är den stor eller små, spelar den ingen roll I Finland men svenskarna säger plätt om de är små och pannkaka om de är stora.Jag gräddar alltid pannkaka i ugnen och plättarna steker jag i plättpannan.
- Skärdgårdsbo
jag menade att plättar kan vara stora eller mindre, de är plättar alltid men när jag frågade om här saken på arbetsplats, fick ja svaren att svenskarna säger att de stora är pannkaka och plätt är mindre. Jag själv gräddar också pannkaka I ugnen :)
Skärdgårdsbo kirjoitti:
Är den stor eller små, spelar den ingen roll I Finland men svenskarna säger plätt om de är små och pannkaka om de är stora.Plättar kan vara små eller större som gräddats i stekpanna.
Vad man kallar dem beror på om man bor i norra eller södra Sverige.
I södra Sverige kallas de ofta pannkakor.
Tjockare variant som gräddas i ugnen, kallas för ugnspannkaka.- Fler
Alko, eg. Systembolaget ej systembutik. Vappen=Valborg, penal=pennfodral, finns massor med ord som inte förstås av rikssvenskar. Många ord är översättningar från finskan.
- Dialekt
Skärdgårdsbo kirjoitti:
jag menade att plättar kan vara stora eller mindre, de är plättar alltid men när jag frågade om här saken på arbetsplats, fick ja svaren att svenskarna säger att de stora är pannkaka och plätt är mindre. Jag själv gräddar också pannkaka I ugnen :)
Pannkaka man lagar i ugnen heter ugnspannkaka i Stockholm. Hemma i savolax kallar vi den för bara pannukakku eller uunipannukakku. På vår dialekt i savolax heter savupiippu korsteeni, jämför skorsten på svenska. Handduk kallar vi för hantuukki, gaffel för kahveli, laukku för veska (väska). Många ord är plockade ur svenskan . Synd att många unga inte talar vår dialekt på samma sätt som de äldre. Orden ändras och blir förfinskade, den fina svenska klingen i orden försvinner...
- JesusCristos
Uida - simma - bada !!
- svante
Först i början jag var finsk. Sedan tittade jag hurri-ilta på TV2. Och nuförtiden jag har blivit svensk.
- finländare
Gratulerar!Är det trevligare att vara svensk ?
- Saxby
Man kan ha svenskt pass, men redig svensk blir man aldrig, ente om man haur Borgå rötter, å varför skulle man :D
- sanajärjestykset
Tässä on nyt kyllä sanajärjestykset pahasti pielessä. Ei ole pakkoruotsi tainnut koulussa maistua? Itsellänihän ruotsin sanajärjestykset ovat tiptop, koska kirjoitin laudaturin ruotsista, ja virkamiesruotsikin on suoritettu jyvin tiedoin. Ottaisit oppia esimerkiksi minusta, joka osaa ruotsin sanajärjestykset täydellisesti. Harmi vaan, että en osaa kirjoittaa enkä puhua ruotsia, mutta se nyt on pientä, kunhan vain osaa sanajärjestykset. SPOTPA, KONSUKIEPRE jne.
- Jag_hoppar_i_taket
Niin minäkin kirjoitin laudaturin, mutta en välitä juurikaan oikeasta sanajärjestyksestä, ja ruåttalaiset ymmärtävät täysin. Nimittäion riikinruottalaisille itselläänkin on sanajärjestykset ihan huller om buller.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070