Finlandismer (svenska yle )

spetsvillaochkeso

Jag visste inte att leverlåda kallas korvkaka i Sverige.Det är nog många ord som rikssvenskarna inte känner till att vi använder här och tvärtom.När man läser böcker skrivna av rikssvenskar så lär man sig förstås en hel del ord som vi inte används här i Finland.

22

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurabyxor

      Det var ett intressant reportage (finns en liten test också )

      • frånhamars

        Någon hade skrivit en liten "juttu " där nästan vartannat ord var finska,hördes väldigt bekant för en utflyttad Borgåbo.


      • Skärdgårdsbo

        Kurabyxor är vinylbyxor på svenska.


      • Galonisar
        Skärdgårdsbo kirjoitti:

        Kurabyxor är vinylbyxor på svenska.

        I stockholm heter dessa kuravaatteet galonkläder.


    • skrapbullan

      Hufvudstadsbladet har haft mycket finlandismer på tapeten senaste vecka.

    • HerreGud

      Makkarakakku - heja Sverige!

      • litetkonstigt

        Här har vi kaffepaus .....har ännu inte riktigt fått klart vad man gör i Sverige när man "fikar " ?Dricker kaffe,äter kakor ,snackar skit eller slappar bara ?


      • borstbindaren
        litetkonstigt kirjoitti:

        Här har vi kaffepaus .....har ännu inte riktigt fått klart vad man gör i Sverige när man "fikar " ?Dricker kaffe,äter kakor ,snackar skit eller slappar bara ?

        Här går vi på kaffe,på något sätt var det roligare då när man kunde dra några bloss meddetsamma.


      • litetkonstigt kirjoitti:

        Här har vi kaffepaus .....har ännu inte riktigt fått klart vad man gör i Sverige när man "fikar " ?Dricker kaffe,äter kakor ,snackar skit eller slappar bara ?

        Under fikastunden, t ex på arbetsplats, är ju kaffe eller te huvudsaken.


    • Här några ord på finska - finlandssvenska och svenska:


      pyykkipoika - bykpojke - klädnypa
      alko - alko/alkobutik - systembutik/systemet
      terveyskeskus - hälsocentral - vårdcentral
      silmänruoka - ögonmat - ögonfröjd
      vanhustenhoito - åldringsvård - äldreomsorg
      talvirengas - vinterring - vinterdäck
      jonotuslappu - turnummer - kölapp/könummer
      joulupukki - julgubbe/julbock - jultomte
      joulutonttu - jultomte - tomtenisse
      vessa - tupp (=kukko) - dass/toalett/toa/wc
      lunttilappu - luntlapp - fusklapp
      pestä hampaat - tvätta tänderna - borsta tänderna
      tupakkalakko - tobakstrejk - rökstopp
      seisova pöytä - stående bord - gående bord/smörgårdsbord/buffe´
      piirtoheitinkalvo - kalvo/pläty - transparang/skrivfilm
      roska - rosk - skräp
      ongelmajäte - problemavfall - riskavfall
      sämpylä - semla - fralla/småfranska
      laskiaispulla - fastlagsbulle - semla

      • Skärdgårdsbo

        Ohukainen/lätty - plätt - pannkaka.
        Är den stor eller små, spelar den ingen roll I Finland men svenskarna säger plätt om de är små och pannkaka om de är stora.


      • kustbo10
        Skärdgårdsbo kirjoitti:

        Ohukainen/lätty - plätt - pannkaka.
        Är den stor eller små, spelar den ingen roll I Finland men svenskarna säger plätt om de är små och pannkaka om de är stora.

        Jag gräddar alltid pannkaka i ugnen och plättarna steker jag i plättpannan.


      • Skärdgårdsbo

        jag menade att plättar kan vara stora eller mindre, de är plättar alltid men när jag frågade om här saken på arbetsplats, fick ja svaren att svenskarna säger att de stora är pannkaka och plätt är mindre. Jag själv gräddar också pannkaka I ugnen :)


      • Skärdgårdsbo kirjoitti:

        Ohukainen/lätty - plätt - pannkaka.
        Är den stor eller små, spelar den ingen roll I Finland men svenskarna säger plätt om de är små och pannkaka om de är stora.

        Plättar kan vara små eller större som gräddats i stekpanna.
        Vad man kallar dem beror på om man bor i norra eller södra Sverige.
        I södra Sverige kallas de ofta pannkakor.
        Tjockare variant som gräddas i ugnen, kallas för ugnspannkaka.


      • Fler

        Alko, eg. Systembolaget ej systembutik. Vappen=Valborg, penal=pennfodral, finns massor med ord som inte förstås av rikssvenskar. Många ord är översättningar från finskan.


      • Dialekt
        Skärdgårdsbo kirjoitti:

        jag menade att plättar kan vara stora eller mindre, de är plättar alltid men när jag frågade om här saken på arbetsplats, fick ja svaren att svenskarna säger att de stora är pannkaka och plätt är mindre. Jag själv gräddar också pannkaka I ugnen :)

        Pannkaka man lagar i ugnen heter ugnspannkaka i Stockholm. Hemma i savolax kallar vi den för bara pannukakku eller uunipannukakku. På vår dialekt i savolax heter savupiippu korsteeni, jämför skorsten på svenska. Handduk kallar vi för hantuukki, gaffel för kahveli, laukku för veska (väska). Många ord är plockade ur svenskan . Synd att många unga inte talar vår dialekt på samma sätt som de äldre. Orden ändras och blir förfinskade, den fina svenska klingen i orden försvinner...


      • JesusCristos

        Uida - simma - bada !!


    • svante

      Först i början jag var finsk. Sedan tittade jag hurri-ilta på TV2. Och nuförtiden jag har blivit svensk.

      • finländare

        Gratulerar!Är det trevligare att vara svensk ?


      • Saxby

        Man kan ha svenskt pass, men redig svensk blir man aldrig, ente om man haur Borgå rötter, å varför skulle man :D


      • sanajärjestykset

        Tässä on nyt kyllä sanajärjestykset pahasti pielessä. Ei ole pakkoruotsi tainnut koulussa maistua? Itsellänihän ruotsin sanajärjestykset ovat tiptop, koska kirjoitin laudaturin ruotsista, ja virkamiesruotsikin on suoritettu jyvin tiedoin. Ottaisit oppia esimerkiksi minusta, joka osaa ruotsin sanajärjestykset täydellisesti. Harmi vaan, että en osaa kirjoittaa enkä puhua ruotsia, mutta se nyt on pientä, kunhan vain osaa sanajärjestykset. SPOTPA, KONSUKIEPRE jne.


      • Jag_hoppar_i_taket

        Niin minäkin kirjoitin laudaturin, mutta en välitä juurikaan oikeasta sanajärjestyksestä, ja ruåttalaiset ymmärtävät täysin. Nimittäion riikinruottalaisille itselläänkin on sanajärjestykset ihan huller om buller.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2539
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      303
      2266
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2095
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1802
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1713
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1675
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1566
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1384
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      118
      1354
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1349
    Aihe