Tasainen perhe-elämä

Tukikeppivanhemmat

Äitikullat, ÄLKÄÄ huutako lapsillenne!
Älkää salliko lasten huutaa toisilleen. Puuttukaa riitoihin ja varsinkin käsirysyyn. Erimielisyyttä voi hoitaa ilman huutoakin.
Miettikää, koska itse on sanottava ei. Jos sanotte "EI" kaiken aikaa, pohtikaa, missä olette tehneet virheen. Miksi lapsenne tarvitsee kieltoja joka hetki? Eikö lapsi enää kuuntele?
Kuunnelkaa itseänne. Huudatteko? Tottelevatko lapset vasta kun huudatte?
Haluaisitteko, että teille itsellenne annettaisiin ohjeet huutamalla? Kauppias karjuisi "SIINÄ ALAHYLLYLLÄ!" Bussikuski huutaisi "KUUSI EUROA!" Pankkineiti paiskaisi kaavakkeen eteenne: "NIMI TUOHON! HETI PAIKALLA!" Joku ohittaisi teidät kadulla: "POIS EDESTÄ. MITÄ SINÄ SIINÄ VETELEHDIT!" Aamulla: "LUULETKO, ETTÄ VOIT MENNÄ TUON NÄKÖISENÄ TÖIHIN!"

Lapset oppivat vanhemmiltaan tavat. Myöhäisemmällä iällä he tiuskivat toisilleen ja rähisevät pikkuasioista. sillä sen he ovat oppineet. Välit voivat kiristyä katkeamispisteeseen, mutta ihan aitoa, oikeaa syytä välirikkoon ei oikein ole. On vain totuttu tähän huutamiseen ja ilkeään puheeseen. Lapset ovat keskenään läheisimmät sukulaiset. Sukulaisuutta on vaalittava. Ei se kestä alituista epäsopua.
Kun perheeseen tulee kriisi, ja ennemmin tai myöhemmin se tulee, sairaus tai kuolemantapaus tai muu epäonni, eivät sisarukset osaa käsitellä hätäänsä. Syypää pitää löytyä, toisen käytöksestä etsitään virhe, sen arvosteleminen tuo lohtua murheeseen. Epäillään puheita, tulkitaan katseita...
Tätä ei vanhempien pitäisi lapsilleen opettaa, vaan uskoa ja luottamusta omaan sisarukseen. Sisarukseen pitää voida luottaa ja apua voida uskaltaa pyytää.

3

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juurikinniin3

Kirjoitit täyttä asiaa. On kamalaa seurata esim. kaupoissa vanhempia, jotka koko ajan komentavat ja huutavat lapsilleen. Samat asiat voisi sanoa myös ystävällisesti ja hillitysti, tai jättää sanomatta. Usein lapsia myös komennetaan täysin turhista mitättömistä asioista. Ei ihme jos heistä tulee aikanaan hankalia murrosikäisiä jotka ovat oppineet riitaisan käytöksen vanhemmiltaan.

• Olispaennen

Tämä on niitä asioita, joihin äidit eivät ota kantaa.
        Heidän mielestään muut kuin pikkulasten äidit eivät tiedä, kuinka kauheaa perhe-elämä voi olla villien kakrujen kanssa.
        Huutamalla saa asiat kuntoon, jos saa.
        Nykyajan lapset kun ovat ihan erilaisia kuin entisaikojen kiltit tenavat, joihin hekin itse aikanaan kuuluivat. Ennen ei huudettu. Ennen ei ollut uhmaikää. Ennen eivät lapset halunneet kaupassa karkkia. Ennen lapset tottelivat.
        Nyt on ihan turhaa tulla neuvomaan kasvatuskysymyksissä äitejä, he tietävät kyllä.
        Ja kun ja jos lapset eivät tule keskenään toimeen, niin sehän on sisarkateutta ja masennusta, jota on hoidettava terapiassa.

• kerroppa

Minkäs teet, jos isä ja mummo on huutanut koko lasten eliniän ja ne ei kuule, kun 10:nen kerran kovan "Ei" sanan. Ei äidillä oo montaa konstia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1853
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1640
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1215
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1098
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      978
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe