Paineet nais-pappeuden hyväksymisestä ortodoksiseen kirkkoon kasvavat koko ajan.
Seuraavan eduskunnan aikana todennäköisesti Evl-kirkko menettää valtiokirkko-asemansa ja se lisää entisestään paineita myös muissa kirkkokunnissa.
En ymmärrä mikä on syynä, että ortoksit ei halua nähdä ihmisiä tasa-arvoisina keskenään?
Naispappeus ortodokseille
27
101
Vastaukset
- SuuriSynodiPäättää
Korjaan joitakin käsityksiänne. Luterilaisuus ei ole Suomessa valtiokirkko vaan se on uskonlahkona kansankirkon asemassa. Suomessa ei edes ole valtiokirkkoa.
Toiseksi ortodoksinen kirkko ei ole vain kansallinen kirkko, esimerkiksi Suomen ortodoksinen kirkko, vaan se muodostaa koko maailman laajuisen opiltaan yhtenäisen Kirkon, jonka täytyy tehdä kaikki opilliset muutokset yhdessä koko Kirkkoa koskien.
Edellinen suuri kirkolliskokous eli synodi pidettiin vuonna 787 Nikaiassa. Seuraavaa kokousta on jo valmisteltu kauan, mutta asia on edelleen kesken. Joka tapauksessa seuraava eli kahdeksas suuri synodi tulee kokoontumaan ja siinä Ortodoksisen kirkon piispat keskustelevat monista uudistusta tarvitsevista opillisista asioista.
Voidaan siis sanoa, että myös teidän kaipaamastanne uudistuksesta päättää aikanaan Suuri synodi, joka tulee kokoontumaan jossakin ortodoksisella maaperällä, mitä todennäköisimmin jonkin vanhan patriarkaatin alueella Välimeren kulttuuripiirissä.Suomessa on nykyisin valtiokirkko, eikä ulkomailla synodeissa päätetä siitä, miten jatkossa Suomen ja EU:n lakeja saa rikkoa.
Ortodoksit ei haluaisi noudattaa tasa-arvoa koskevia lakeja, mutta ovat rakentaneet luostariinsa valtavan viskitislaamon joka sylkee vuodessa markkinoille 120 000 litraa viskiä.
http://www.valamo.fi/59-suomi/ajankohtaista/434-valamon-luostari-aloittaa-luostariviskin-valmistamisen.html
Suomen ortodoksiselle kirkolle koituu jatkossa isoa hallaa myös viskin valmistamisesta.
Kun hitusenkin selviää, että touhussa on käytetty esim. luostarissa olevaa ilmaistyövoimaa tai muuta keinoa, jolla on saavutettu kilpailuetua, niin Valtio, verottaja, ay-liikkeet ja kilpailijat on niskassa.
Myös moraalisen puolen haitat alkoholi-liiketoiminnasta ovat suuret.- SuuriSynodiPäättää
Pe.ku kirjoitti:
Suomessa on nykyisin valtiokirkko, eikä ulkomailla synodeissa päätetä siitä, miten jatkossa Suomen ja EU:n lakeja saa rikkoa.
Ortodoksit ei haluaisi noudattaa tasa-arvoa koskevia lakeja, mutta ovat rakentaneet luostariinsa valtavan viskitislaamon joka sylkee vuodessa markkinoille 120 000 litraa viskiä.
http://www.valamo.fi/59-suomi/ajankohtaista/434-valamon-luostari-aloittaa-luostariviskin-valmistamisen.html
Suomen ortodoksiselle kirkolle koituu jatkossa isoa hallaa myös viskin valmistamisesta.
Kun hitusenkin selviää, että touhussa on käytetty esim. luostarissa olevaa ilmaistyövoimaa tai muuta keinoa, jolla on saavutettu kilpailuetua, niin Valtio, verottaja, ay-liikkeet ja kilpailijat on niskassa.
Myös moraalisen puolen haitat alkoholi-liiketoiminnasta ovat suuret.Paljon kiitoksia kommentistanne, joka selventää huomattavasti tietämyksen tasoa, jolla olette täällä keskustelemassa.
- ajatus.tästä.asiasta
Kaikki tapahtuu aikanaan. Muutoksia vastustetaan, koska halutaan pysyä jo koetussa, entuudestaan tutussa ja siten myös turvallisuuden tunnetta vahvistavassa.
Näin pääsiäisen aikana meidän on syytä miettiä, mitkä olivatkaan syyt jotka johtivat Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen. Eikö eräs merkittävin niistä ollutkin hänen radikaali, muutoksia mukanaan tuova suhtautumisensa perinteiseen juutalaiseen ajatusmaailmaan?
-Te olette kuulleet sanottavan, mutta minä sanon teille... näin Jeesus usein aloitti opetuspuheensa. Eikä ainoastaan hänen sanansa vaan myös tekonsa korostivat uudistumisen tarpeellisuutta. Sapatti, tuo juutalaisten niin pyhittämä päivä, etteivät sen pyhittämistä tiukimmin noudatavat tee edes ruoan laitossa tarvitsemaansa tulta sapatin kestäessä, oli usein juuri se päivä jolloin Jeesus toimi. Tuo sapattiin ajoitettu toiminta ei varmaankaa ollut pelkkää sattumaa.
Uudistumista tarvitaan. Sitä tarvitaan yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla - eikä seurakuntaelämä tee tässä suhteessa poikkeusta rajautumalla muun yhteiskunnan ulkopuolelle.
Naispappeus, ehtoollisyhteys muiden kirkkokuntien edustajien kanssa sekä samaa sukupuolta olevien liittojen siunaaminen - siinä muutamia asioita jotka tulevat aikanaan toteutumaan myös ortodoksisessa kirkossa, vaikkakin sitä ennen saamaan aikaan melkoisia tunteenpurkauksia ja mielipideryöppyjä osin epäaasialliseenkin kielenkäyttöön yhdistyneinä.- Koroljov
"Naispappeus, ehtoollisyhteys muiden kirkkokuntien edustajien kanssa sekä samaa sukupuolta olevien liittojen siunaaminen"
Enpä yhtään ihmettelisi, jos CIA:n valvonnassa olevan Konstantinopolin patriarkaatin alaiset lännen sirpalekirkot lähtisivät tuolle tielle. Kuuluuhan tuo kaikki yleislänsimaiseen "uuden maailmanjärjestyksen" agendaan. Itse asiassa ounastelen, että juuri Suomen ortodoksinen kirkko kaikkein ensimmäisenä on ryntäämässä täydelliseen apostasiaan. Onhan se monin tavoin jo osoittanut "edistyksellisyytensä" koko muuhun ortodoksiseen maailmaan nähden.
- Naihma.ashlak
Kyllä sitten voikin olla hölmö keskustelun aloitus. Tuollaista paskaa on ihan turha jauhaa Suomessa; meitä on vain 60000 ja se on siis hyttysen pieru kirkossa, jossa on arviolta noin 350 miljoonaa ihmistä.Aloittajalla ei näytä olevan minkäänlaista kirkollista tuntemusta???
Jos armollinen tuleva yleinen kirkolliskokous muuttaisi kanoneita, niin sittenhän ort. kirkossakin voisi olla akkoja pappeina. Edellisestä kirkolliskokouksesta on nyt jo ehtinyt kulua yli 1200 vuotta, ja seuraavaa on valmisteltu kohta n. sata vuotta, mikäli se pidetään ensi vuonna Konstantinopolissa. Tuon tulevan kirkolliskokouksen asialistalle ei kuitenkaan ole tietääkseni mitään naispappeuskysymystä laitettu.
Eli todennäköisesti naispappeuskysymys tulee harkintaan joskus vuonna 3500 pidettävään kirkolliskokoukseen.
Kyllähän nyt viestin aloittajan pitäisi ymmärtää jos on ylipäätään edes ortodoksi, että Suomessa ei mitään opillisia asioita päätetä, ja jos haluamme olla ortodokseja, niin mihinkään sooloiluihin ei kannata ryhtyä. Kyllähän se nyt on nähty juuri tuoreeltaan, mihin nuo sooloilut johtavat???
Luterilainen kirkko menettää jäseniää molemmista päistä, niin ääriliberaaleja kuin ääri konservatiivejakin. Minusta on parempi, että ort.kirkko pitää huolen siitä, että valumista ei ainakaan siitä traditionaalisesta päästä pääse tapahtumaan.
En siis usko, että kreikkalaiset, ryssät tai arabipiispat kovin äkkiä päätäisivät kirkolliskokouksessa, että maatushkat alkaisivat saarnata... sitähän ne saa sitten harrastaa kotona ja seurakuntasalien kahvipöydissä.- SuuriSynodiPäättää
Keskustelun aloittaja edustaa nyt taas kerran aivan samaa luterilaista näkemystä, jonka mukaa luterilaisuus on puhtain perususkonto ja kaikkien muidenkin pitäisi noudattaa heidän näkemyksiään. Luterilaiset ovat halunneet sekaantua kautta aikojen (eli olemassa olonsa ajan) ortodoksisen kirkon asioihin, ja myös itse muistan jo vuosikymmenien takaa, kuinka minultakin on kysytty, miksi ihmeessä en ole luterilainen?
Joissakin luterilaisissa piireissä ilmeisesti aivan tosissaan uskotaan, että heidän protestantismillaan olisi jotain käyttöä myös Kirkossa. He eivät kuitenkaan tiedä, että juuri missään ortodoksisessa maailmassa (siis Suomen ulkopuolella) oppineetkaan ortodoksiset teologit eivät juuri ole kuulleetkaan sellaisesta lahkosta kuin luterilaisuus. He vain luokittelevat sen yhteiseen nippuun muiden kirkosta eronneiden lahkojen kanssa.
Olisi varmasti paljon luontevampaa, että luterilaiset keskittyisivät ekumeniassaan enemmän vaikkapa helluntailaiseen uskontoon, sillä onhan se luterilaisuutta paljon lähempänä opillisesti kuin perinteistä kristinuskoa edustava Ortodoksinen kirkko. SuuriSynodiPäättää kirjoitti:
Keskustelun aloittaja edustaa nyt taas kerran aivan samaa luterilaista näkemystä, jonka mukaa luterilaisuus on puhtain perususkonto ja kaikkien muidenkin pitäisi noudattaa heidän näkemyksiään. Luterilaiset ovat halunneet sekaantua kautta aikojen (eli olemassa olonsa ajan) ortodoksisen kirkon asioihin, ja myös itse muistan jo vuosikymmenien takaa, kuinka minultakin on kysytty, miksi ihmeessä en ole luterilainen?
Joissakin luterilaisissa piireissä ilmeisesti aivan tosissaan uskotaan, että heidän protestantismillaan olisi jotain käyttöä myös Kirkossa. He eivät kuitenkaan tiedä, että juuri missään ortodoksisessa maailmassa (siis Suomen ulkopuolella) oppineetkaan ortodoksiset teologit eivät juuri ole kuulleetkaan sellaisesta lahkosta kuin luterilaisuus. He vain luokittelevat sen yhteiseen nippuun muiden kirkosta eronneiden lahkojen kanssa.
Olisi varmasti paljon luontevampaa, että luterilaiset keskittyisivät ekumeniassaan enemmän vaikkapa helluntailaiseen uskontoon, sillä onhan se luterilaisuutta paljon lähempänä opillisesti kuin perinteistä kristinuskoa edustava Ortodoksinen kirkko.En ole luterilainen, vaan ateisti.
Synodit ei jatkossa pysty päättämään Suomalaisia koskevia asioita, jotka ovat Suomen lakien vastaisia.
Ortodoksikirkko kai luulee pystyvänsä tekemään mitä tahansa, kun kuvittelevat Putinin tulevan tarvittaessa apuun.- Vaikea-Veikko
Pe.ku kirjoitti:
En ole luterilainen, vaan ateisti.
Synodit ei jatkossa pysty päättämään Suomalaisia koskevia asioita, jotka ovat Suomen lakien vastaisia.
Ortodoksikirkko kai luulee pystyvänsä tekemään mitä tahansa, kun kuvittelevat Putinin tulevan tarvittaessa apuun.Sori vaan Pe.ku, Putin ei ole kirkollinen, vaan valtiollinen vaikuttaja. Eli hän ei auta Suomen ortokirkkoa. Ehkä hän auttaa Venäjän ortokirkkoa, mutta sitäkin vain välillisesti. Putin kun ei ole kirkollinen, vaan valtiollinen vaikuttaja - kuten jo totesinkin.
Sitä paitsi Suomen ortokirkko ei luule pystyvänsä tekemään mitä tahansa. Jos se pystyy pysymään linjassa muiden ortokirkkojen kanssa, niin se riittää. Pe.ku kirjoitti:
En ole luterilainen, vaan ateisti.
Synodit ei jatkossa pysty päättämään Suomalaisia koskevia asioita, jotka ovat Suomen lakien vastaisia.
Ortodoksikirkko kai luulee pystyvänsä tekemään mitä tahansa, kun kuvittelevat Putinin tulevan tarvittaessa apuun.Jos olisin ateisti minua ei paskan vertaa kiinnostaisi mitä uskovaiset tekevät.
Ihme pieteetillä julistavat omaa vakaumustaan juurikin uskovaisille.Vaikuttaa että ateismi on eräänlainen oma uskontonsa ja käännytysliike.
Taitaa olla ihan provoilija ihmisiä tuokin ateismi täynnä.Hirvee haloon huutaminen ja toisille räkyttäminen ihan huvin vuoksi kuin olla itse ateisti.Samanlaisia kuin kettutytöt ja green peace omanlaisia hihhuleita täynnä hoohkaamassa jotain anarkiaa ja omia angstejaan.- Naihma.ashlak
Pe.ku kirjoitti:
En ole luterilainen, vaan ateisti.
Synodit ei jatkossa pysty päättämään Suomalaisia koskevia asioita, jotka ovat Suomen lakien vastaisia.
Ortodoksikirkko kai luulee pystyvänsä tekemään mitä tahansa, kun kuvittelevat Putinin tulevan tarvittaessa apuun.Suomen laki takaa kirkoille itsenäisen aseman, ja antaa kirkkojen noudattaa omaa tunnustuksellista kantaansa, ja nykyään, kun on tuo uskonnonvapaus, niin jos sitten joku naispappeuden kannattaja ei saakaan tahtoaan läpi, niin hän voi ihan vapaasti erota kirkosta mennä minne kystää, vaikka sitten ev.lut. kirkkoon.
Ja kohtahan meillä on kepu pääministeripuolueena, ja tuleva pääministeri on lestadiolainen... siis enemmistökirkkoonkin nähden lahkolainen... ja eihän niillä lestiodiolaisilla ole mitään vaimoihmisiä saarnaamassa??? Niihin verrattuna ort.kirkko on varsin humaani, salliva ja moderni... ainakaan kanoneissa ei sanota mitään esim. kondomin käytöstä, telvisiosta tai ikkunallisesta pyykkikoneesta??? vai oletteko nähneet kanonin, joka koskee pyykkikoneen luukkua? - AivanNimenomaan
Naihma.ashlak kirjoitti:
Suomen laki takaa kirkoille itsenäisen aseman, ja antaa kirkkojen noudattaa omaa tunnustuksellista kantaansa, ja nykyään, kun on tuo uskonnonvapaus, niin jos sitten joku naispappeuden kannattaja ei saakaan tahtoaan läpi, niin hän voi ihan vapaasti erota kirkosta mennä minne kystää, vaikka sitten ev.lut. kirkkoon.
Ja kohtahan meillä on kepu pääministeripuolueena, ja tuleva pääministeri on lestadiolainen... siis enemmistökirkkoonkin nähden lahkolainen... ja eihän niillä lestiodiolaisilla ole mitään vaimoihmisiä saarnaamassa??? Niihin verrattuna ort.kirkko on varsin humaani, salliva ja moderni... ainakaan kanoneissa ei sanota mitään esim. kondomin käytöstä, telvisiosta tai ikkunallisesta pyykkikoneesta??? vai oletteko nähneet kanonin, joka koskee pyykkikoneen luukkua?Muistaakseni kanoneissa nimenomaan korostetaan, että pyykinpesukoneessa pitää olla ikkunallinen luukku, jotta siitä voi seurata kuinka pikkuhousut puhdistuvat ja sehän on selvää, että tämä kiinnostava kysymys liittyy hygieniakysymyksiin.
- Koroljov
Vaikea-Veikko kirjoitti:
Sori vaan Pe.ku, Putin ei ole kirkollinen, vaan valtiollinen vaikuttaja. Eli hän ei auta Suomen ortokirkkoa. Ehkä hän auttaa Venäjän ortokirkkoa, mutta sitäkin vain välillisesti. Putin kun ei ole kirkollinen, vaan valtiollinen vaikuttaja - kuten jo totesinkin.
Sitä paitsi Suomen ortokirkko ei luule pystyvänsä tekemään mitä tahansa. Jos se pystyy pysymään linjassa muiden ortokirkkojen kanssa, niin se riittää.Muistakaamme kuitenkin, että Putin on tässä maailmassa ainoa oikeauskoinen kristitty suurvaltajohtaja, ja joutuu siksi tavallaan kantamaan itsensä Konstantinus Suuren ja bysanttilaisten keisarien taakkaa... Paljon on Venäjän ja Putinin varassa. Moskova on kolmas Rooma. Jos Venäjä sortuu -- kuten kävi v. 1917 -- ei länsimaiselle antikristilliselle "uudelle maailmanjärjestykselle" ole mitään vastavoimaa.
epitimia kirjoitti:
Jos olisin ateisti minua ei paskan vertaa kiinnostaisi mitä uskovaiset tekevät.
Ihme pieteetillä julistavat omaa vakaumustaan juurikin uskovaisille.Vaikuttaa että ateismi on eräänlainen oma uskontonsa ja käännytysliike.
Taitaa olla ihan provoilija ihmisiä tuokin ateismi täynnä.Hirvee haloon huutaminen ja toisille räkyttäminen ihan huvin vuoksi kuin olla itse ateisti.Samanlaisia kuin kettutytöt ja green peace omanlaisia hihhuleita täynnä hoohkaamassa jotain anarkiaa ja omia angstejaan."Jos olisin ateisti minua ei paskan vertaa kiinnostaisi mitä uskovaiset tekevät."
Se ei kiinnosta sinua siksi kun olet uskova.
Itse olen ateisti ja vapaa-ajattelijiden jäsen´.
Meitä ateisteja nimenomaan kiinnostaa ihmisoikeudet ja muut vääryydet ja yleensäkin ihmisten hätä.
Jos sinä näet tien laidassa onnettomuudessa loukkaantuneen, niin ajelet vaan ohi kun ei kiinnosta.
Minä puolestani teen kaiken voitavani auttaakseni tuota uhria.Pe.ku kirjoitti:
"Jos olisin ateisti minua ei paskan vertaa kiinnostaisi mitä uskovaiset tekevät."
Se ei kiinnosta sinua siksi kun olet uskova.
Itse olen ateisti ja vapaa-ajattelijiden jäsen´.
Meitä ateisteja nimenomaan kiinnostaa ihmisoikeudet ja muut vääryydet ja yleensäkin ihmisten hätä.
Jos sinä näet tien laidassa onnettomuudessa loukkaantuneen, niin ajelet vaan ohi kun ei kiinnosta.
Minä puolestani teen kaiken voitavani auttaakseni tuota uhria.No oletpa totaalisen väärässä :D Sinä itse vaikutat ihmisoikeusaktivistilta etkä suinkaan ateistilta.
Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa.
Ateismi voidaan käsittää joko väitelauseena jumalan olemassaolosta tai yksilön käsityksenä siitä, onko jumalien olemassaolosta tietoa vai ei. Jälkimmäisessä tapauksessa ateismi voidaan jakaa positiiviseen ateismiin, jossa otetaan jumalien olemassaolon vastainen kanta, ja negatiiviseen ateismiin, joka on uskon puutetta jumalien olemassaoloon.
Minäpä en ole sokeasti uskova ihminen.Näen mikä on hengellisyyttä ja mikä taas ei ole.Samoin mikä on kristinuskoa ja mikä taas ihmisten tulkintoja.Kuten tiedätkin varmasti että mitä tahansa asiaa voi individualistisesti tulkita miten huvittaa.Tämä on ihmisille tyypillistä toimintaa tehdä asiat omannäköisikseen.Myös historia on vaikuttanut moniin käytäntöihin niin uskontokunnissa kuin ihmiskunnissakin pitkin aikaa.
Ensinnäkin sinun pitäisi ottaa erilaisista aatteista perinjuurin selvää samoin historiasta, ihmisten käyttäytymisestä eli jokseenkin vaikka psykologiasta, kulttuurista, poliittisista rakenteista tiettyinä aikoinan.Sitten voisit alkaa meuhkata aatettasi kun olet edes pikkuisen hajulla siitä mitä kaikki on ja miten ne ovat vaikuttaneet yhteiskunnissa ja instituutioissa.- Kaalimato.II
Pe.ku kirjoitti:
"Jos olisin ateisti minua ei paskan vertaa kiinnostaisi mitä uskovaiset tekevät."
Se ei kiinnosta sinua siksi kun olet uskova.
Itse olen ateisti ja vapaa-ajattelijiden jäsen´.
Meitä ateisteja nimenomaan kiinnostaa ihmisoikeudet ja muut vääryydet ja yleensäkin ihmisten hätä.
Jos sinä näet tien laidassa onnettomuudessa loukkaantuneen, niin ajelet vaan ohi kun ei kiinnosta.
Minä puolestani teen kaiken voitavani auttaakseni tuota uhria.No tuohon naispappeuteen tuo "ihmisten hätä" -argumentti on hyvä!!! suorastaan oikein hyvä. Nuo akkaset ovat katsos kuitenkin ihan suojeltavia olentoja, niin näin kirkko suojelee akkasia monelta pahalta, kun eivät joudu kantamaan ikävää kirkollsita vastuuta. Joten Jumalaahan putäisi kiittää siitä, että ort.kirkkosuojelee noita naikkosia.
- öcolhjårt9hu
Kaalimato.II kirjoitti:
No tuohon naispappeuteen tuo "ihmisten hätä" -argumentti on hyvä!!! suorastaan oikein hyvä. Nuo akkaset ovat katsos kuitenkin ihan suojeltavia olentoja, niin näin kirkko suojelee akkasia monelta pahalta, kun eivät joudu kantamaan ikävää kirkollsita vastuuta. Joten Jumalaahan putäisi kiittää siitä, että ort.kirkkosuojelee noita naikkosia.
Ei se suojele ainakaan limaisilta setämiehiltä.
Tai oikeastaan jos se limainen setä erehtyisi vokottelemaan ja kähmimään papin vaimoa tai tytärtä niin kyllä silloin olisi rähinä päällä mutta onhan noita kirkoissa yhteiskunnan alakastia joita kähmiä!
- hallelujjaah
Miten tyhmä aloitus.
Etkö tiedä että ortodoksien ja pappien vaimot pätevät yliopistomaailmassa!
Sit on näitä harrastuksia joissa voi myöskin päteä ja ne voi mainita sitten vaikka vloggaillen.
Siinäpä täydellinen onnellinen ja hengellinen elämä ihmisillä.Ainakin sillai se näyttää ulospäin. - tätäsamaa
Höpö, höpö kyllä ihmisetova tasa-arvoisia. Tehtävät sen sijaa ovat erilaiset eri ihmisillä.
Arkkipiispa Leo on oikeassa.- köyhäjakipee
Kumma kun sitten käytännössä tuo ei näy sitten yhtäänmissään ytheiskunnassa.
Suu saa puhua aina tyhjiä fraaseja jotka saa asiat näyttämään aivan toisenlaisilta.Eikä ihminen joka on hyväosainen edes ymmärrä huonompiosaisia.
Tämä yhteiskunta ei tuollaisten tasa-arvokäsitysten mukaisesti toimi.Ihmisillä on omat asenteensa sitä kumpi on parempi ihmisena siivooja vaiko tohtori.
Räikeämmin tämä näkyy pikkuruisessa ortodoksikirkossa.
- kerubim
ei kyllä ole sen suuntaisia paineita.
- toisillatoisin
Nimimerkki peku pysyköön siellä ihanassa lut. kirkossaan, jossa hän voi täysin siemauksin nauttia liberaalimeiningistä, ja jättäköön toiset kirkot rauhaan.
- AsiatAsioinaEiköNiin
Jos Ortodoksisen kirkon perinne ja pappeus ovat jollekin luterilaiselle hihhulille jonkinlainen huolen aihe, niin käytännössä kysymys ei voi olla kovinkaan tärkeä. Eihän tämä aloittaja edes tunne asiaa, hän vain ajattelee niin kuin luterilaisuudessa on tapana ajatella.
Toisin sanoen tämä asia voi jäädä vähälle huomiolle, tai oikeastaan täysin ilman mitään huomiota. Ortodoksisessa kirkossa on kristinopin mukainen pappeus, luterilaisuudessa on vain maallikkosaarnaajien virka, ja sekin jo kertoo paljon asioiden tasoerosta! - Moarie
Ei ortodoksisessa kirkossa ole mitään paineita naispappeuden hyväksymiseen. Emmekä välitä ulkopuolisten mielipiteistä. Kukaan ortodoksinen nainen ei halua papiksi, koska tiedämme, että pappeus on Kristuksen miehille osoittama tehtävä.
- Koroljov
Niin, kristillisyys ei tunne papittaria. Naispappeuden idea on yksinkertaisesti absurdi, jotain sellaista, mitä Venäjällä nykyisin nimitetään termillä "Conchita" (nykylänsimaisia arvoja koko olemuksellaan demonstroivan euroviisuvoittajan mukaan).
- ConchitaIlmiöstä
Koroljov kirjoitti:
Niin, kristillisyys ei tunne papittaria. Naispappeuden idea on yksinkertaisesti absurdi, jotain sellaista, mitä Venäjällä nykyisin nimitetään termillä "Conchita" (nykylänsimaisia arvoja koko olemuksellaan demonstroivan euroviisuvoittajan mukaan).
Venäläiset putinistiset uskovaiset lienevät aivan yhtä tosikkomaisia kuin suomalaiset vanhoillislestadiolaisetkin, molemmat uskonnot ovat protestanttisia, venäläinen versio vain sopii paremmin neuvostoihmisille!
Ortodoksisessa kirkossa on oikea pappeus, eikä se voi olla ainakaan nykyisen käytännön mukaan muilla kuin miehillä. Mutta eivät sentään jälkisovjeettiset neuvosto-neukut ole vartioimassa ortodoksisen kirkon oppia, sitä varten on paremmin asiansa hallitsevia oppineita.
Ja sitä paitsi minulla on sellainen käsitys, että venäläisiä miehiä jotenkin kiinnostaa myös Conchita-ilmiö, onhan siinä kuitenkin selvästi parrakas nuori mies, joka käyttää estraditaiteilijana kimalelevia glamour-leninkejä. Vanhoillislestadiolainen tupailta-kinkeri-perinne ei sellaisia tunne, joten lestapiireissä miehillä menee sormi suuhun Conchitan nähdessään.
Tiesittekö muuten, että viime vuosina Venäjältä on ladattu erilaisille länsimaisille homosivustoille suunnattomia määriä homoeroottisia kuvia tavallisista venäläisistä miehistä. Ilmiön syynä lienee jonkinlainen tarve avautua maailmalle omien eroottisten fantasioiden kanssa, sillä post-sovjeettinen Venäjä ei sellaista kuvastoa salli ollenkaan.
Siellähän hallitaan maata nyt aivan puhtaasti neuvostoliittolaiseen tyyliin, ja tutkintavankeus saattaa odottaa Siperian suurissa vankiloissa jo aivan tekaistuilla syytteillä. Jo näistäkin syistä on sanomattakin selvää, että Vladimirit, Igorit ja Sergeit lähettävät omat kikkelikuvansa mieluummin länsieurooppalaisiin sivustoihin kuin lataavat niitä nyky-Neuvostoliiton internettiin. - jfyukyukrykuryk
Miksi stereotypisoit ortodoksisessa kirkossa olevat naiset jotenkin stereotyyppisen typeriksi miehen palvelijoiksi tai tyhmemmiksi kuin miehet tuolla pappiskysymyksen vastauksellasi?
Minua ortodoksinaisena ei vain huvita olla pappistyössä eikä se ole mikään patriarkaalinen sukupuolikysymys tai älykysymys.Ei myöskään kysymys pitääkö naisen tietää oma paikkansa kirkossa.Nainen voi valita kirkoss aminkä paikan tahansa tai aseman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651606
- 104931
- 75753
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17618ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;188428- 26419