Olen täydellä Tyel:n työkyvyttömyyseläkkeellä. Pystyn kuitenkin jonkin verran tekemään muita kuin entisen ammattini töitä. Työt eivät ole pysyviä, mutta niitä on ryppäissä niin että eläkkeen sallima ansaintaraja saattaa ylittyä. Miten käy, jos perustan osakeyhtiön ja teen töitä sen lukuun? Yhtiö maksaa minulle palkkaa niin ettei ansaintaraja ylity. Jos tuloja on enemmän kuin ansaintaraja sallii, rahat jäisi yhtiöön ja nostaisin ne sitten osinkona. Kuinka osinkotulo vaikuttaa eläkkeeseeni? Ja onko tälläinen järjestely laillinen?
Työkyvyttömyyseläke ja osinkotulo
3
742
Vastaukset
Sinun kannattaa ottaa yhteyttä eläkettä maksavaan eläkeyhtiöön. Eläkeyhtiösi selvittää ansaintarajan ym. ennen yhtiön perustamista.
- Erakkoeläkeläinen
Olen melkein samassa tilanteessa kuin sinä. Tekisin töitä kykyjeni mukaan, mutta korvaus tulisi sitten olemaan yli sen yhden kuukauden ansaintarajan. Toimisin sellaisella alalla että asiakas maksaa kerran vuodessa koko vuoden palvelun, esim. 40€/kk tulisi olemaan 480€ kertasummana. En uskalla kysyä asiaa eläkettä maksavalta firmalta, saattaisi tietää hankaluuksia. Suomen byrokratian ja sääntösuomen tuntien todennäköisesti joutuisin selvittämään että mitenkäs pystyt tekemään töitä 10-20 tuntia kuukaudessa. Mitäs sitten jos eläkkeeni otettaisiin pois. Tienaisin kuitenkin ehkä 4000€ vuodessa, mutta kuten sanoin, se tulisi yhden tai muutaman kuukauden aikana. Toinen asia mitä olen pohtinut, on se että onko ansaintaraja sama kuin myynti, vaiko voitto. Liikevaihtohan voi firmalla olla vaikka 5000€ kuukaudessa, mutta voittoa voi jäädä pari sataa. Jos myynti 1000€/kk ja siitä voitto 100€/kk, kummanko ne katsovat että henkilö on tienannut. Hankalaksi menee. On kuukausia jolloin en pysty tekemään minuuttiakaan töitä, ja joskus taas pystyn. Ei näitä ymmärrä muu kuin toinen työkyvytön, ja siksi en uskalla kysyä asiaa oikein mistään. Ottavat pian eläkkeen pois jos sanon että laittaisin firman pystyyn. Viimeistään sitten jos tulisi kerralla vaikka 1000€. Raskasta ja vaikeata on. Olenkin jo osittain luovuttanut tuon suhteen ja erakoituminen kotiin on ollut jo pitkään käynnissä.
- Jeesaajamimmi
Älkää hyvät miehet menkö kysymään tuollaista työeläkeyhtiöstä! Joudutte työkyvyn uudelleen arviointiin ja loputtomaan rumbaan selvityksineen ja lausuntoineen. Pitäkää vain huoli ettei kuukausittaisesta tulorajasta laskettu vuosiraja ei ylity. Sukulaiseni on T.K.eläkkeellä, hänelle olen selvitellyt asioita. Kuten "tyoelaketietäja" 19.11.2014 palstalle kirjoittamassa viestissään on lausunut, pääomatulot eivät vaikuta eläkkeeseen. Tässä teille esimerkki KY yhtiömuodolle:
Pääomatulon määrä on Kommandiittiyhtiössä yleensä 20 % verovuotta edeltäneen verovuoden päättymishetken tulolähteen yhtiömieskohtaisesta nettovarallisuudesta. Jos tulorajana on takuueläkkeen mukainen 746,56 euroa kuukaudessa, eli 8958,72 vuodessa, jonka verran teillä saa olla muita kuin pääomatuloja, tässä yhtiömuodossa teillä saa olla 11198,40 tuloja vuodessa, josta 2239,68 verotetaan pääomatulona 30% ja loput 8958,72 ansiotulona. Yli 30 000 euron pääomatuloista veroprosentti on 33%.
Simple as that. Laskekaa omien tulorajojenne mukaiset maksimivuositulot, ja laittakaa vaikka mainos lehteen ennen vuodenvaihdetta, jos näyttää että raja ylittyy. Muistakaa myös maksaa lasku edellisen tilikauden aikana.
Se täytyy sanoa, että tarkkana varmaan kannattaa olla. Sukulaiseni on niin hermoheikko noiden asioiden kanssa, ettei hän ole pystynyt/uskaltanut laittaa omaa yritystään pystyyn edes avustuksellani. Ehkä parempi kuitenkin niin. Se varmasti lisäisi hänen ahdistustaan ja pelkotilojaan, jos pitäisi joka päivä pohtia että eläke ja koti lähtee alta, jos hän tienaa pari sataa kuukaudessa yritystoiminnalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1746431- 1471764
- 1131548
- 511300
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46972Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢37928Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu96887Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5839Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan233793- 41789