Olisiko tämä epilepsiaa?

auttakaa

Hei! Näin aluksi, tiedän kyllä että tämä ei ole mikään lääkäri, mutta toivoisin että voisitte kertoa esim. että kannattaisiko minun mennä lääkäriin. Eli, olen kohta 14 vuotias tyttö, ja ihan perusterve ja hyvä koulussa olen. Minulla on ollut nyt parin vuoden ajan lyhyitä poissaolokohtausia; alussa ne olivat vain 1-2 sekunttia kestäviä kestäviä kohtauksia etten tajunnut mitään. Minulle on sanottu että saan silloin tällöin yöllä unissaan sellaisia kouristelukohtauksia ja vaahtoakin silloin tulee suusta. Tällä hetkellä kohtaukseni hereillä ollessa ovat sellaisia että ne kestävät noin 15 sekuntia, ja saatan alkaa kouristelemaan käsilläni, ja katson vain yhteen kohtaan eikä minuun saa "mitään yhteyttä" jne. Näitä kohtauksia tulee siis välillä parin viikon välein ja välillä useamman kerran päivässä (silloin enemmän kun olen nukkunut huonosti tai näen vilkkuvia valoja tai olen katsonut tv:tä kauan) Anteeksi, todella sekavaa tekstiä tästä taisi tulla mutta olen todella väsynyt tällä hetkellä, kiitos todella paljon jos jaksatte vastata ja auttaa! :)

17

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvät_oppaat
    • ihmeessälääkäriin

      Moi kyllä tuo epilepsialta minunkin mielestä vaikuttaa. Neurologille käynti ilman muuta niin saatte asiat kuntoon. Vanhempasi sinulle varmasti ajan tilaa.

    • Plaaplaaölaa

      Toisaalta parempi jos onkin psykogeeninen kohtaus koska sen hoito on usein helpompaa ja joskus nekin loppuu verrattuna oikeaan epiin jossa voi olla lukuisat lääke kokeilut edessä ja monimuotoinen oirekuva eli muutakin vaivaa kuin vain kohtaukset..

      • sairastanutjoliikaa

        Niin mutta mulla ei ole mitään psykiatrisia oireita ei mitään taju menee kouristaa ja vaahtoa tulee en itse muista kohtauksesta mitään


    • Vastausshshshsiis

      Oletko lukenut siitä dissoasitiivisesta konversiohäiriöstä? Ei niilläkään kohtauksille itse mitään voi, eikä välttämättä muita oireita kuin kouristelut

      • sairastanutjoliikaa

        Olen ja se todettu mutta ei oireet oikein täsmää nyt "yrittävät" auttaa...en ole masentunut tai mitään olen saanut kirjakaupassa tajuttomuus kouristuskohtauksen ja saunassa! Onko teillä itsellä ollu tälläistä tai epilepsiaa?


      • sairastanutjoliikaa

        Ja kohtaus tulee kännykällä olosta ja tv katsomisesta kun mainokset vaihtuu nopeaa ja vilkkuvaloista!:/
        anteeksi jos on sekavaa kirjotusta.


      • oliaikanaan

        Aikanaan minullakin tuli ikäisenäsi epilepsiakohtauksia kesken koulupäivän, joten kyllä sinunkin kannattaa selvittää tutkimuksin.


    • Äskeinen

      Olen sua paljon vanhempi ja mulla tuota epäiltiin aluksi mutta Eeg näytti lievää muutosta alkuun ja kontrollissa näytti edelleen muutoksia joten siksi sain epi diagnoosin tosin kuulema sekin on vielä avoinna vaikka lääkitys on päällä koska se kuulema voi olla jotain muutakin neurologin mielestä mutta hän tyrmäsi ajatuksen konversiojutusta koska Eeg näytti muutoksia ja yhden epi piikin. Joillakin Eeg ei näytä koskaan mitään vaikka olisi epi ja päinvastoin, kurja jos sua ei oteta tosissaan..selkeästi vielä valoilla noin kova vaikutus. Hakeudu yksityiselle ja koita puhua vanhemmille..?

      • sairastanutjoliikaa

        Aaa..Joo puhummekin keskenään ja paljon nekin on samaa mieltä ettei ole konversiojuttua..ennen kohtausta oireita on: vasemmasta silmästä näkö sumenee vasemmalle puolen päätä syvälle tulee kipu ja deja vu tunne ja valo aura. Minuun ei kohtauksen aikana saaha kontaktia ollenkaan vaikka silmät on auki ja kuulemma ne on ylöspäin.rahaa ei ole että voisimme yksityiselle mennä :( mutta toivottavasti parannun kesään mennessä olisi kiva päästä kouluun ja olla terveenä! :)


    • ihmeessälääkäriin

      Moi
      MInulla epilepsia on tasapainossa. Lääkkeet otan säännöllisesti. Käyn töissä. Teen koneella töitä koko päivän. Numeroiden ym. tekemisissä koko ajan. Harrastan normisti liikuntaa jne.
      Mutta epilepsia tosiaan alkoi noin 7 vuotta sitten. Tuosta vaan. Syytä ei tiedetä. Eeg ei näyttänyt mitään. Eikä niiden valojen kanssa saatu mitään oireita ym. Magneettikuvauksissa ei näkynyt mitään.
      Kun ensimmäinen kohtaus tuli, niin samoja oireita kuin täällä on mainittu. Kirkaisu tulee siitä, kun keuhkot tyhjenee ilmasta. Ainakin minulla ( ei nyt mikään hirmu kirkaisu,,, ) sen jälkeen tietty lähtee taju, koska aivot eivät saa happea. vasen puoli naamasta meni vähän vinoon kuulemma. Sitten pientä vapinaa. Pari-kolme minuuttia kohtaus kuulemma kesti. Kohtauksia tuli kolme kaiken kaikkiaan. Joka kerta vietiin ensiapuun. Oireiden mukaan epilepsiaksi todettiin. Neurologin kanssa lääkkeet suunniteltiin. Muutaman kerran niitä vaihdettiin, mutta sitten löytyi oikeat lääkkeet. Kun lääkkeet aloitettiin, niin yhtäkään kohtausta sen jälkeen ei tullut. vaikka niitä piti vaihtaa. Vaihdot lääkkeille tehtiin, koska osasta niistä tuli sivuvaikutuksia. Viimeisimmistä ei tullu (kahden lääkkeen yhdistelmä)t. Se oli aikamoista palapelin keräämistä, mutta kyllä kannatti. Siinä tarvitaan aika lailla kärsivällisyyttä. Onneksi minulla tilanne nyt ok

      • sairastanutjoliikaa

        Kiva että olet saanut apua! :) missä sairaalassa sait apua? Minullakaan ei näkynyt eeg mitään ja lähettivät kotiin :(


      • Sessma

        Koita saada koe lääkitys kyllähän niitä annetaan kun jörkevä lääkäri tietää ettei eegssä välttis näy mitään vaikka ois epi,,,sillähän sen näkee jos lääkkeet alkaa vaikka auttaa, ja kerran se kirpasee hakeitia hyvälle yksityiselle neurologille


      • Enköhän minä avun vielä saa kiitos kun jollekkin voi puhua..en haluaisi mitään sairauksia mutta pakko joku olla kun kerta sellaisia saan..mentäisiin yksityiselle jos vain olisi rahaa hyvä kun pystytään maksamaan nämäkin sairaala laskut:/ mutta hyvää kesän odotusta sinulle! :)


    • ihmeessälääkäriin

      Moi
      Tampereella ja yliopistollinen sairaala oli paikka mistä avun sain.
      Olin siellä ensin ensiavussa (kuvasivat siellä koska epäilyksenä ensin oli, että minulla on aivoverenvuoto) ja sitten seuraavan kohtauksen jälkeen olin Hatanpään ensiavussa. Sieltä laitettiin takaisin Tays:n ensiapuun ja siitä lähti asiat rullaamaan eteenpäin.
      Yksityinen ei hirveitä maksa jos menet sinne (olisiko 80-90 eur). Ehdottakaa siellä, että tekee lähetteen eteenpäin esim. juuri erityissairaanhoidon puolelle.
      Yksityinen kannattaa valita niin, että ko. neurologi on töissä jossakin sairaalassa itse.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe