oma heponen?!

heppahullu14

niin mun äiti on sanonut (varmaan leikillä) että saan oman hevosen jos rakennan itse sille tallin
mut en oo sitä tehnyt koska olen varmaan liian laiska siihen tai jotain sinne päin. mut kertokaa millaista on omistaa hevonen/poni. mä tiiän mitä se vaatii jos omistais hevosen/ponin. Kiitos

6

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Popopoponittaja

      Nokuule. Et varmana pysty rakentamaan tallia?! Ootko eskarilainen? Riippuu tietty onko sulla semmonen 10 000 euroa rahaa tallin rakentamiseen. Ja jos oman hevosen haluut ni mitä meiltä tuut kysymään mitä se vaatii? Jos oot kerta valmis pitäis se sun ite tietää!

      • heppahullu14

        oon seiskalla 14-v en oo jäänyt luokalla jos sitä luulet osa kavereista sannoo että pitäs satalli rakentaa niin sais sen hevosen


      • heppahullu14

        kuule mä haluun tietää lisää vaikka olen melkein vuoden ratsastanut ja että mä kysyin miltä se tuntuu kun on oma hevonen/poni!!!


    • voivoi

      Itse et kyllä tallia pystyrakentamaan. Ja hevosen omistaminen ja pitäminen on tosi kallis harrastus. Ja sinuna hankkisin lisää kokemusta ja juttelisit vanhempiesi kanssa asiasta tosissaan koska musta tuntuu eittä äitis tais heittää ton jutun leikillä

      • heppahullu14

        mähä kirjoitin että se tais heittää sen leikillä


    • Kasiro

      Onpa vastauksia asian vierestä.
      Mutta asiaan: Omassa tallissa hevonen ( Koulua käyvän aikatauluna): Joka aamu väsytti tai ei, on se ruokittava. Ensin heinät ja n. puoli tuntia sen jälkeen muu rehu. Tosin asiaa helpottaa jos laittaa jo illalla niin paljon valmiiksi kuin voi, esim. heinät verkkoon ja kaurat tai muut sellaiset johonkin astiaan varsinkin jos niitä täytyy turvottaa.
      Lämpimään aikaan sen voi viedä heti sen syötyä ulos, loimitettuna jos on kylmä ilma. Tarhassa täytyy pitää aina puhdasta vettä tarpeeksi.
      Päivällä koulun jälkeen taas ruokinta, jos se saa päivällä pelkkää heinää, sen voi antaa tarhaan. Jos se esim talvella on aamulla jätetty sisälle niin päivällä ruoan jälkeen ulos.
      Sillä välillä kun hevonen ulkona syö tai jaloittelee, kannattaa siivota boxi, lakaista talli ja laittaa iltaheinät verkkoon ja muu lisärehu turpoamaan. Pari tuntia siitä kun hevonen on lopettanut syömisensä on kunnon harjaus ja ratsastuksen aika. Ratsastuksen jälkeen hevosen huolto ja loimitus ja boxiin laitto, sitten huolletaan varusteet ja laitetaan paikoilleen.
      2 - 3 tuntia sen jälkeen on iltaruoan aika. Samalla jos hevonen on kuivunut ( hiestä tai pesusta ) kannattaa ottaa loimi pois tai vaihtaa kuivaan loimeen.
      Illalla ennen nukkumaan menoa vielä tarkistus että kaikki on kunnossa, heinää yöpalaksi aamuruoka valmiiksi ja talli yöpuulle.
      Nämä eivät oli mitenkään sitovia aikoja, niitä jokainen muuttelee omaan rytmiinsä sopiviksi mutta tämä antaa jonkinlaisen kuvan omistamisesta. Kuten varmaan huomasit, on hevosen pito erittäin sitovaa, siitä ei aikaa juuri jää muihin rientoihin paitsi jos saa jonkun hoitajan hevoselle silloin kun itsellä on muuta. Ja sellainen hoitaja kannattaa hankkia, muuten et pääse häihin, hautajaisiin, ristiäisiin, syntymäpäiville yms. Tai ainakaan et voi niissä viipyä kauaa.
      Lisäksi pitää huomioida talven heinien, lisärehujen, kuivikkeiden hankinta ja kengitykset parin kk:n välein, rokotukset n. kerran vuodessa ja mahdollinen valmennus joka olisi aika välttämätöntä, muuten tulee ongelmia ennenpitkää. Ja ratsastuskentän ( tai vaikka pellon ) huolto kuten lumityöt talvella ja lanaus kesällä.
      Tässä jotakin osviittaa omistamisesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe