Jäsenmaksu säästyi ja maailma avartui

eroavapareista

Ettepä arvaa, mitä tein pääsiäisenä. Nyt kyllä kunnon vaparit saavat vähintään halvauksen.

Minä menin pokkana pääsiäiskirkkoon. Noin vain istuin mukana ja seurasin ilman, että olisi koko ajan tarvinnut vikoilla ja toistaa itselleni, että tämä on jotain ihan hirveän pahaa taikauskoa.

Vaparien jäsenmaksu on säästynyt ja maailma avartuu. Kevät tekee tuloaan.

25

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En saanut halvausta. Hei kiva jos nautit siitä. Ei siinä mitään väärää ole jos vapaaehtoisesti omasta tahdostaan harjoittaa uskontoa ja nauttii siitä. Ongelmat syntyvät vasta jos joku vastoin tahtoaan asetetaan tilanteeseen.

• PAT.parempi

Onko muka niin, että vaparien mielestä uskonto on ihan ok?

Tämmöiset puheet saavat ateistin ajattelemaan, onko VA-liitto enää lainkaan hänen asiallaan. Onneksi on PAT - ateistin asialla.

• Uskonnonvapaus on minulle ok. Hyväksyn Suomen perustuslaissa määritellyn uskonnonvapauden harjoittaa uskontoa tai olla harjoittamatta sitä. Eikö PAT hyväksy perustuslain 11 §:

Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.

Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

• Hämmentynytt
        rainbowshy kirjoitti:

Uskonnonvapaus on minulle ok. Hyväksyn Suomen perustuslaissa määritellyn uskonnonvapauden harjoittaa uskontoa tai olla harjoittamatta sitä. Eikö PAT hyväksy perustuslain 11 §:

Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.

Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Lakia pitää tietysti kunnioittaa, mutta eikö vaparit enää yritä edistää uskonnottomuutta? Onko uskonto tosiaan ihan ok vaparien mielestä?

• kiinnnnostunut
        Hämmentynytt kirjoitti:

Lakia pitää tietysti kunnioittaa, mutta eikö vaparit enää yritä edistää uskonnottomuutta? Onko uskonto tosiaan ihan ok vaparien mielestä?

Onko vaparit jossain puhunut uskonnonvapautta vastaan?

• Hämmentynytt kirjoitti:

Miten uskonnonvapauden kannattaminen ja uskonnottomuuden edistäminen olisivat toisensa poissulkevia tai toisilleen vastakkaisia asioita?

• isoristiriita
        jimmyogg kirjoitti:

Miten uskonnonvapauden kannattaminen ja uskonnottomuuden edistäminen olisivat toisensa poissulkevia tai toisilleen vastakkaisia asioita?

Jos edistää uskonnottomuutta, ei voi sanoa, että uskonnonharjoittminen on iahn ok, mikäli siltä tuntuu.

• isoristiriita kirjoitti:

Jos edistää uskonnottomuutta, ei voi sanoa, että uskonnonharjoittminen on iahn ok, mikäli siltä tuntuu.

Absolutisti voi olla itsekseen juomatta, suositella muitakin olemaan juomatta, ajaa kieltolakia tai räjäyttää paikallisen alkon. Vapaa-ajattelijoiden asema on tuo suosittelija; emme aja uskontokieltolakia.

• hajoamiskehitys
        jori.mantysalo kirjoitti:

Absolutisti voi olla itsekseen juomatta, suositella muitakin olemaan juomatta, ajaa kieltolakia tai räjäyttää paikallisen alkon. Vapaa-ajattelijoiden asema on tuo suosittelija; emme aja uskontokieltolakia.

Nyt on kuitenkin tuolla edellä luovuttu jo suosittelustakin: "Hei kiva jos nautit siitä. Ei siinä mitään väärää ole jos vapaaehtoisesti omasta tahdostaan harjoittaa uskontoa ja nauttii siitä." Toisaalla lehdessänne mennään sitten anarkismin ("Alkon räjäyttäminen") suuntaan. Ääripäät kulkevat yhä kauemmas toisistaan.

• hajoamiskehitys kirjoitti:

Nyt on kuitenkin tuolla edellä luovuttu jo suosittelustakin: "Hei kiva jos nautit siitä. Ei siinä mitään väärää ole jos vapaaehtoisesti omasta tahdostaan harjoittaa uskontoa ja nauttii siitä." Toisaalla lehdessänne mennään sitten anarkismin ("Alkon räjäyttäminen") suuntaan. Ääripäät kulkevat yhä kauemmas toisistaan.

Taisin lukea lehden huolimattomasti, joten virkistäpä muistiani vaika lyhyen lainauksen kera: missä kohden tuota lehteä kehotetaan räjäyttämään jotain tai muutenkaan toimimaan laittomasti?

• hajoamiskehitys
        jimmyogg kirjoitti:

Taisin lukea lehden huolimattomasti, joten virkistäpä muistiani vaika lyhyen lainauksen kera: missä kohden tuota lehteä kehotetaan räjäyttämään jotain tai muutenkaan toimimaan laittomasti?

Jori ymmärtää, sinä et. Vapareissa on eroja niin kuin viineissä.

• hajoamiskehitys kirjoitti:

Jori ymmärtää, sinä et. Vapareissa on eroja niin kuin viineissä.

Ei ymmärrä. Toistan Jimmyoggin kysymyksen: missä kohden tuota lehteä kehotetaan räjäyttämään jotain tai muutenkaan toimimaan laittomasti?

• Huhahahheijaaa
        isoristiriita kirjoitti:

Ilmaus "uskonnonvapaus on ok" on hieman eri asia kuin "uskonnonharjoittaminen on ok". On helpompi edistää uskonnottomuutta kun ensin sanoo selvästi, että uskonnonvapaus on ok. Silloin voi myös kysyä keskutelukumppanilta, onko uskonnollisesta yhdyskunnasta eroaminen ok ja oikeus olla harjoittamatta uskontoa ok jne.. Ja sen jälkeen voi keskurella varsinaisista katsomukselliista kysymyksistä..

• eroavapareista
        Huhahahheijaaa kirjoitti:

Ilmaus "uskonnonvapaus on ok" on hieman eri asia kuin "uskonnonharjoittaminen on ok". On helpompi edistää uskonnottomuutta kun ensin sanoo selvästi, että uskonnonvapaus on ok. Silloin voi myös kysyä keskutelukumppanilta, onko uskonnollisesta yhdyskunnasta eroaminen ok ja oikeus olla harjoittamatta uskontoa ok jne.. Ja sen jälkeen voi keskurella varsinaisista katsomukselliista kysymyksistä..

Niin. Ette te ole sitä mieltä, että uskonnonharjoittaminen on ok. Se on teidän mielestänne jotain, mistä pitäisi päästä eroon. Siksihän vapari ei saa kuulua esim. kirkkoon ja pelkkä siellä vierailu jumalanpalveluksessa tuntuu olevan kauhistus. Että niin vapaata on vapaa-ajattelu!

Minua ette määräile ettekä aseta minun ajatuksilleni ja toimilleni kriteereitä. Minä olen vapaa vapaa-ajattelusta!

• eroavapareista kirjoitti:

Niin. Ette te ole sitä mieltä, että uskonnonharjoittaminen on ok. Se on teidän mielestänne jotain, mistä pitäisi päästä eroon. Siksihän vapari ei saa kuulua esim. kirkkoon ja pelkkä siellä vierailu jumalanpalveluksessa tuntuu olevan kauhistus. Että niin vapaata on vapaa-ajattelu!

Minua ette määräile ettekä aseta minun ajatuksilleni ja toimilleni kriteereitä. Minä olen vapaa vapaa-ajattelusta!

Toivotko sinä, että myös toiset uskoisivat kristinuskon jumalaan, kuuluisivat kirkkoon jne? Kerrotko muille tästä uskostasi?

Jos kyllä, miksi et sallisi samaa niille jotka eivät usko? Jos et, toimit vastoin lähetyskäskyä.

• eroavapareista
        jori.mantysalo kirjoitti:

Toivotko sinä, että myös toiset uskoisivat kristinuskon jumalaan, kuuluisivat kirkkoon jne? Kerrotko muille tästä uskostasi?

Jos kyllä, miksi et sallisi samaa niille jotka eivät usko? Jos et, toimit vastoin lähetyskäskyä.

Mitähän nyt oletat minusta? Juurihan olen kertonut, miten tänä vuonna jätin vaparien jäsenmaksun maksamatta. Tekeekö se minusta heti kirkon jäsenen, uskovaisen tms.?

Onko sinun maailmasi noin mustavalkea? Onko vain uskiksia ja vapareita? Ovatko kaikki vaparit ajattelussaan yhtä mustavalkeita kuin sinä?

rainbowshy kirjoitti, että "Hei kiva jos nautit siitä." Kysyn uudestaan, onko vapareista kivaa, jos joku nauttii uskonnosta? Onko se ok esim. vaparille? Älä nyt sekoita tähän uskonnonvapautta. Minä puhun uskonnosta.

Onko vaparit muuttuneet uskontomyönteisiksi? Ei ainakaan minun kokemukseni mukaan, mutta enhän nykyään ole vapari. Ties vaikka olisi tuuli kääntynyt aivan viime aikoina.

• näinseon
        kiinnnnostunut kirjoitti:

Onko vaparit jossain puhunut uskonnonvapautta vastaan?

onhan teillä selvästi negatiivinen uskonnovapauskäsitys

• eroavapareista kirjoitti:

Mitähän nyt oletat minusta? Juurihan olen kertonut, miten tänä vuonna jätin vaparien jäsenmaksun maksamatta. Tekeekö se minusta heti kirkon jäsenen, uskovaisen tms.?

Onko sinun maailmasi noin mustavalkea? Onko vain uskiksia ja vapareita? Ovatko kaikki vaparit ajattelussaan yhtä mustavalkeita kuin sinä?

rainbowshy kirjoitti, että "Hei kiva jos nautit siitä." Kysyn uudestaan, onko vapareista kivaa, jos joku nauttii uskonnosta? Onko se ok esim. vaparille? Älä nyt sekoita tähän uskonnonvapautta. Minä puhun uskonnosta.

Onko vaparit muuttuneet uskontomyönteisiksi? Ei ainakaan minun kokemukseni mukaan, mutta enhän nykyään ole vapari. Ties vaikka olisi tuuli kääntynyt aivan viime aikoina.

Minä en yksittäisenä Vapaa-ajattelijoiden jäsenenä yhdellä kommentillani määritä liiton linjaa. Vähän sama kuin koittaisi ekstrapoloida maailmankaikkeuden leivänkannikasta, haasteellista puuhaa.

Käy ihmeessä kirkossa jos se sinua huvittaa. Ei ole minun juttu mutta vapaassa maassa on lupa tehdä kuten haluaa kunhan ei muita vahingoita. Jos siellä kirkossa olet vaikka hetken kirjoittelematta paskaa palstalle niin totta kai se on kivaa.

• Äläuhriudu
        rainbowshy kirjoitti:

Minä en yksittäisenä Vapaa-ajattelijoiden jäsenenä yhdellä kommentillani määritä liiton linjaa. Vähän sama kuin koittaisi ekstrapoloida maailmankaikkeuden leivänkannikasta, haasteellista puuhaa.

Käy ihmeessä kirkossa jos se sinua huvittaa. Ei ole minun juttu mutta vapaassa maassa on lupa tehdä kuten haluaa kunhan ei muita vahingoita. Jos siellä kirkossa olet vaikka hetken kirjoittelematta paskaa palstalle niin totta kai se on kivaa.

Aika kaunaista syyttelyä sinulta. Potkiiko elämä (tai vaparit) päähän?

• Vapaa-ajattelijat ovat tietoisia siitä, että useampi prosentti suomalaisista käy melko säännöllisesti kirkossa, rukoilee jne.

Tiedän että on olemassa myös pieniä ryhmiä, joilla tavanomaisten sakramenttien rinnalla on esimerkiksi jalkojen pesu yhtenä rituaalina. Mutta kerro mikä on sinun ryhmäsi, se jossa pyhä rituaali on va-liikkeestä valittaminen suomi24:lla...

• alasajo

Tiedän yhden aika marginaalisen lahkon (taisi olla n. 0,03% väestöstä), jossa pyhä rituaali on uskonnosta ja erityisesti kirkosta valittaminen. Se lahko on viime vuosina supistunut rajusti.

• osuma
        alasajo kirjoitti:

Tiedän yhden aika marginaalisen lahkon (taisi olla n. 0,03% väestöstä), jossa pyhä rituaali on uskonnosta ja erityisesti kirkosta valittaminen. Se lahko on viime vuosina supistunut rajusti.

Juuri näin. Heidän hihulitemppelinsä on suomi24.

• Rahahanat.kiinni

Kunpa vielä veronmaksajat voisivat säästää verokarhun kautta kerättävän vapareille menevän pakkoveron!

• eroavapareista

Kyllä isompi ongelma on se, että rivijäsenet eivät saa vastinetta rahoilleen. Liitto maksattaa eliittinsä juhlinnan ja selittää ihmisille, että näin parannetaan uskonnonvapautta. Tästä lähtien minä en aio osallistua tuohon.

• Rahahanat.kiinni
        eroavapareista kirjoitti:

Kyllä isompi ongelma on se, että rivijäsenet eivät saa vastinetta rahoilleen. Liitto maksattaa eliittinsä juhlinnan ja selittää ihmisille, että näin parannetaan uskonnonvapautta. Tästä lähtien minä en aio osallistua tuohon.

En vähättele sitä ongelmaa, jonka tuot esiin. Yhdistymisvapaus toisaalta sallii vapariyhdistykset ja lähtökohtaisesti täytyy luottaa ihmisten kykyyn arvioida, mihin he haluavat jäsenmaksuja maksaa. Ymmärrän toki, että tässä täytyy katsoa kaiken menevän asiallisesti. Jos ei mene, siihen pitää tarttua.

Sen sijaan pidän jo lähtökohtaisesti ongelmana, että verokarhu on valjastettu keräämään vapareille hynää kaikilta veronmaksajilta vakaumukseen tai mihinkään muuhunkaan katsomatta. Tämä vaparivero kohdistuu yhdenvertaisesti ja uskonnottoman tasapuolisesti kaikkiin. Taitaa olla neutraali vero!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3442
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2091
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      69
      1941
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1510
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1348
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1316
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1277
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1045
    Aihe