Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mielikuvitusystävä

Normaaliako

Onko miten yleistä, että lapsella on mielikuvitusystävä?
Onko jonkun lapsella ollut, jatkuiko pitkään ja miten reagoitte asiaan?

Minun erittäin herkällä 3 v tytöllä on tälläinen "ystävä" nimeltään "iiitu".
Tyttö on superherkkä lapsi, joka pohtii paljon asioita. On luonteeltaan kiltti ja empaattinen. Mielikuvitus ääretön.
Tyttö leikkii päivittäin tämän ystävänsä kanssa ja on usein meidän mukana eri paikoissa. Tyttö haluaa myös, että me vanhemmat otettaisiin tämä "iitu" huomioon.
Miten pitäisi reagoida?

Olen myös huomannut, että tytöllä on jotenkin huono itsetunto.
Pelkää kamalasti olevansa jotenkin huono ja ettei osaa tarpeeksi hyvin.
Olen kuulemma ollut itse pienenä samanlainen pähkäilijä.
Monesti tyttö sanookin että "minä osaan jo näin hyvin pukea, mutta iitu ei vielä osaa" jne. Eli ns. Tekee itsestään osaavamman kuin tämä iitu.

Mietin, että onko tämä ihan normaalia vai onko tämä oireilua jostain muusta?
Pelkään että tyttö ei ole tyytyväinen itseensä ja siksi on keksinyt tämän ystävän.
Välillä harmittaa kun tyttö miettii ihan liikaa ikäisekseen.
Tyttö on meidän ainoa lapsi, mutta naapurustossa on pari kaveria keiden kanssa leikit sujuu hyvin, kerhoissakin käydään.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neljä.lapsen.äiti

      Ei ole yleistä ainakaan tuossa ikä vaiheessa ota lapsi jutulle.

      • Samaäiti

        Anteeksi luin, että 13v.

        On tuo ihan yleistä, mutta jos se sinua haittaa niin juttele lapsen kanssa siitä.
        Minusta tuntuu, että lapsi on keksinyt tämän Iitun siksi, että
        hän voisi olla Iitua parempi aina kun vain haluaisi hyvä esimerkki tuo pukemis tilanne.


    • Äitiminäkin

      Se on hyvin tavallista ja kuuluu sen ikäisen lapsen mielikuvitukseen. Minulla on neljä lasta ja yksi lapsistani omisti noin kolme vuotiaana mielikuvituskaverin, jonka nimi oli Pekka. Pekka katosi sitten jonnekin ajan myötä. Joillakin lapsilla saattaa olla lauma kavereita niinkuin eräällä tuntemallani pojalla, joka kutsui kavereitaan eerikin pojiksi. Tulkaa pojat! hän huuteli pihalla, vaikka oli yksin. Mistäpä sitä maaseudulla muuten olisi kavereita löytänytkään, jos ei niitä olisi itse keksinyt. Ihan oikeita ihmisiä on näistäkin pojista tullut. Iitu varmaan antaa tukea tyttärellesi, koska hän on herkkä. Kyllä se Iitu jossain vaiheessa katoaa jonnekin.

    • peepeehoo

      Ei mielikuvitusystävässä ole mitään kielteistä, se on hyvä, että keksii ystävän. Tyttärelläni oli "ystävänä" Mikko, joka jäi pois, kun meni eskariin. Missään tapauksessa ei saa kiusata tai olla siitä vihainen..

    • aikuiseksi

      Minulla oli possu, joka kulki perässäni ja jolle juttelin niitä näitä. Olin pahnanpohjimmainen ja paljon yksin, kun harvaanasutulla alueella ei ollut leikkikavereita. Ja olen ihan tavallinen ihminen nyt.

    • Kaveriainamukana

      Minun ystäväni asui peilissä, jossa oli ihan samanlainen koti kuin meillä. Peili oli ikkuna, jonka kautta kommunikoimme.
      Lapsi leikkii, se on lapsen työtä. Hän käyttää mielikuvitustaan,. Hänelle kerrotaan satuja, hän katsoo piirrettyjä tv:stä. hän leikkii nukeillaan ja nalle on turva. Hänelle kerrotaan enkelit ja taivaan ilot, ja niihin pitää vielä uskoakin, satuihin ei tarvitse.
      Miksi ihmeessä pitäisi kummastella mielikuvitusystävää?

    • BB1122

      Minulla oli jopa kaksi mielikuvitusystävää, olin niin suosittu :-) Äiti jälkeenpäin kertoi, että oli jotenkin aavemaista, kun piti aina muistaa pitää autonovea auki niin kauan, että molemmat ehtivät mukaan! Ihan normaali ihminen minusta on tullut. Olen ehkä keskimääräistä mielikuvitusrikkaampi, mutta se on luultavasti syy niihin mielikuvitusystäviin, ei seuraus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe