Näyttö pimeänä - emolevy vai näyttis rikki?

Nasim

Noin vuoden käytössä ollut tietokone alkoi temppuilemaan yht' äkkiä. Tietokone boottaa, mutta näyttöön tai oheislaitteisiin ei tule virtaa. Seuraava tapahtui:

Kävin puhdistamassa koneen ulkona, parvekkeella. Käytin apunani paineilmapumppua ja pehmeää liinaa. Olen suorittanut prosessin useammin kuin Ron Jeremy on saanut naista, joten osaan homman. Toin koneen sisään, kytkin päälle, mutta nyt ei tule näyttöön kuvaa eikä oheislaitteet saa virtaa.

Toisin sanoen tietokone kyllä menee päälle, mutta sen jälkeen ei mitään tapahdu. Kokeilin ilman näyttistä (emolevyyn on integroitu näyttis) mutta ei edelleenkään mitään tapahdu. Näyttikseen tulee kyllä virtaa (vihreä led palaa) mutta tuulettimet ei pyöri. Joten päättelin että vika on emolevyssä, mutta en tunne näitä asioita riittävän tarkasti jotta voisin mitään päteviä johtopäätöksiä tehdä.

Mitä olen kokeillut:
- Reset BIOS
- Kovalevy testattu
- Virtalähde testattu

Voiko olla, että emolevy olisi viallinen, vaikka tuulettimet ja prossu pyörisivätkin?

7

1710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvailuaaaa

      Koita HDMI.n sijaan VGA kaapelia, juu, ja irrota ylimääräset laitteet, kuten 2.s näytönohjain... sitten myös bios patteria irti ja takas... vian etsinnässä auttaa kun kytkee ylimääräsiä laitteita pois päältä, ottaa irti niitä, kunnes pääset edes sinne bios.siin...

      • Kiitos vastauksesta.

        Tällä hetkellä VGA kaapeli on käytössä, mutta ongelma on edelleen sama: näyttis ei näytä saavan virtaa. Vihreä LED valo palaa, mutta tietokonetta käynnistäessä tuulettimet eivät pörrää eikä mitään tapahdu. Kokeilin ottaa laitteita irti ja käynnistää, mutta mitään kuvaa ei tule, ei näyttiksestä eikä emolevyn näyttiksestä.


      • kaikkitoimiii

        Jos tuulettimet ei pörrää, niin eihän se kone lähe käyntiin...ei sitte millään...prossu lämpenee liikaa ja kone ei käynnisty (turha edes odottaa että näyttöön tulee mitään).
        Joten onko kaikki emolevyn ja tuulettimen liittimet ihan oikeesti kiinni ? Joku kerto että on putsannu imurilla koneen, niin imurissa on jo niin kova imuteho, että se voi irrottaa ihan hyvin jonku liittimen tuulettimesta/emolevystä. Emolevyssä on pieniä sellaisia pinnejä, joissa on muovisia liitospalikoita, niin imuri voi sellaisenkin imasta pois ja ei sitte lähe käyntiin, kun joku asetus muuttuu (esim: jännite tai mhz)
        En oikeen usko että koko kone menisi paskaksi pelkästä putsauksesta, eiköhän tuo ole ihan itse aiheutettua... taino ei sitä turhaan koulussa kerrottu, että pitäis olla koppa ja käsi maadoitettuna, kun koppaa aukailee :) ettei tulisi staattista sähköä koneeseen siis....


    • sellaista.elämä

      Noin mullekkin kerran kävi. Lamput paloi, mutta ei edes yrittänyt käynnistää windowsia tai konetta. Enempiä et sitten maininnutkaan, kuin että tuulettimet ei mene päälle, eli boottaako se käyttöjärjestelmän??

      Jos ei, niin tod. näk emo paskana, kuten mullekkin kävi ja juuri samat efektit

      Ainiin, mulla hajos kun imuroin koneen ;)

      • Tällä hetkellä näyttää todellakin siltä että emo on paskana. Boottasin käyttiksen ja kokeilin toisella kovalevyllä& uudella käyttiksellä, mutta eipä mikään näytä toimivan.

        Haen tänään jonkun halvan emon verkkokaupan alesta ja katson jos ongelma sillä lähtisi.


    • ONGELMA RATKAISTU

      Emolevyssä oli ongelma. En tiedä mistä johtuu, mutta luultavasti emon huomattava ikä vaikutti sen kuntoon siivouksessa ja saatoin rikkoa sen siinä.

      • kukamikälieon

        Emon huomattava ikä? Vuoden vanhassa koneessa?

        Et sinä sitä käyttistä ole sammuttanu ( bootannut }. Koneen sammutit ja yritit käynnistää uudelleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe