Monet luokanopettajat voivat huonosti ja ovat väsyneitä ja stressaantuneita. Itsekkin olen toiminut vasta 3 vuotta luokanopettajan työssä. Stressiin ja väsymykseen vaikuttaa oppilaiden lisäksi muut opettajat ja vanhemmat. miten voisin edistää työhyvinvointiani itse työpaikalla?
Kiitos ideoista!!
Voiko luokanopettajan hyvinvointia edistää?
11
70
Vastaukset
- jostökkii
Vaiha alaa!
- Kilttiopettaja
Tuo kuulostaa ikävältä, että muut opettajat lisäävät stressiäsi. Kaikkiko vaiko vain joku yksittäinen? Jos on vain joku yksittäinen harminkappale, parasta on simppelisti vain olla välittämättä hänestä. Jos koko työyhteisö stressaa ja on klikkiytynyt, vika on työnjohdossa ja lienee parasta vaihtaa työpaikkaa. Ehkä kannattaisi hakeutua ympäryskuntiin, monissa niistä sosiaaliset ongelmat ovat pienempiä, vaikka niitä kaikkialla onkin.
Itse olen pitänyt tärkeimpänä sitä, että pystyy nollaamaan pään (harrastukset!) eikä mieti yökausia oppilaiden ja perheiden ongelmia, eikä omia epäonnistumisiaan tai "epäonnistumisiaan". Ei myöskään pidä vaatia itseltään kohtuuttomasti, vaikka me opettajat helposti otammekin kannettavaksemme koko maailman murheet.- nuoriopettaja
Kiitos ajatuksistasi. vain yksittäinen opettaja, onneksi. Olen koittanut välttää häntä, vaikka se onkin vaikeaa kun hän on aina joka paikassa. Aina on välillä vaan vaikeaa olla välittämättä, varsinkin kun otan helposti itseeni jos joku vähättelee ammattitaitoani.
Miten koette oppilaiden vaikutuksen opettajan hyvinvointiin, vaikuttaako oppilaat ja miten voisi tähän vaikuttaa? - Kilttiopettaja
Ammattitaitosi vähättely on aivan selkeästi hänen ongelmansa, ei sinun. Martti Hällström sanoi, että ei kannata välittää, tuollainen ihminen ei vain ole pienenä saanut tarpeeksi isän syliä.
Kun itse aloittelin opettajana, yritin asettua mahdollisten kielteisten kommenttien yläpuolelle, mutta hiljaa itsekseni mietin, olisiko siinä jotain vanhemmalta kollegalta saatavaa hyvää vinkkiä - toisinaan oli, toisinaan ei. Se, että tämä vähättelijä ehkä on kokenut pitkän linjan pedagogi, ei kuitenkaan millään tavoin oikeuta huonoa käytöstä!
Opettamisen tärkein työkalu on oma persoonallisuus eikä sinusta tule, eikä pidä tulla kenenkään muun kaltaista. Vuosien myötä itsevarmuutesi kasvaa. Kymmenen vuoden päästä varmaan itse osaat olla uusia kollegoja kohtaan avulias ja tukea heitä uran kivikkoisella alkutaipaleella. ;-)
Opettajalle on luokkatyöskentelyssä iso apu siitä, että on mahdollisimman monien oppilaiden kanssa hyvissä väleissä - vaikka välillä joutuisikin sanomaan kovasti. Huumori on tässä erinomainen menetelmä. Kannattaa myös aina tilaisuuden tullen kysäistä, mitä oppilaalle kuuluu tai painaako jokin mieltä. Oppilas ymmärtää, että välität hänestä.
- Tiltunhiltu
Opettajat ovat todella tylyä porukkaa, joiden kanssa on todella vaikea tulla toimeen. Omakohtainen kokemus. Olen harkinnut alalle ryhtymistä, mutta en kestäisi olla opettajien kanssa yhteistyössä päivästä toiseen. En tiedä hakeutuuko alalle tietty ihmistyyppi, vai tekeekö työ heistä kuivia ja huumorintajuttomia vakavia päällepäsmäreitä.
- Ippu116
En halua olla ilkeä, mutta tulipa mieleeni, että sinun on ehkä vaikea tulla toimeen minkä tahansa ammattiryhmän kanssa. Olisiko kyseessä "metsä vastaa" -ilmiö? Kattaako omakohtainen kokemuksesi useita oppilaitoksia? Pystytkö tekemään yhteistyötä lastesi opettajien kanssa? Minun on vaikea kuvitella, että jonkin tietyn alan ihmiset pääsääntöisesti olisivat ns. v!ttumaisia.
Ajatella, miten erilaisia kokemuksia meillä voi olla! Kolmen peruskoululaisen äitinä ja itsekin yläkoulun ja lukion aineenopettajana minun mielipiteeni opettajista on ihan toinen. Likimain kaikki ne, joiden kanssa olen ollut yhteistyössä joko ammatissani tai lasteni vuoksi, ovat olleet erinomaisen huumorintajuisia, joustavia ja suorastaan käsittämättömän pitkäpinnaisia. Varsinkin yläkoululaisten ja heidän vanhempiensa kanssa toimiminen kouluttaa aika tehokkaasti sekä pistää opettajan kaivamaan esiin ne viimeisetkin voimavaransa - oppilaiden parhaaksi.
- Ongelmaihmiset
Suomessa ei työnteko ole helppoa juuri ihmisten vuoksi. Se on suuri ongelma, kun ihmistyössä ollaan.
- työtön123
Opettajilla on kuulkaa niin kovat palkat, että kyllä se raha kompensoi. Jos ei 5-6k€/kk kelpaa, niin passaa vaihtaa alaa.
- työtön123
Ja lisätään vielä, että tämä pelkästään perseellään istumsesta (ok, jo jotkut saattaa vähän seisoskellä välitunneilla tai jopa tunnin aikana).
- Ählämsähläm
Ja paskat, kellään muulla ammattiryhmällä ei ole niin lusmua töissä kuin opettajilla. Lyhyet työajat ja pitkät lomat, teiltä opeilta ei oo vaadittu pätkääkään tähän yhteiskunnan säästötalkoisiin. Iho umpeen, teillä on asiat liiankin hyvin!!!!
- Haahuilijatar
Nimimerkki Ählämsähläm ei takuulla ole koskaan työskennellyt koulussa, niin virheellinen hänen näkemyksensä opetushenkilöstön töistä on.
Ihan yleisesti ottaen: ei kannata olla kateellinen millekään ammattiryhmälle. Aina löytyy joku, jolla on korkeampi palkka, pidemmät loma-ajat, paremmat koneet, mukavammat työkaverit, korkeampi koulutus, enemmän määräämisvaltaa, hienommat työtilat, joustavammat työajat... Mitä kriteereitä nyt ikinä keksiikin. Ammatinvalintakysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123790MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar781997Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5431610Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3798