Voiko luokanopettajan hyvinvointia edistää?

nuoriopettajahelsingistä

Monet luokanopettajat voivat huonosti ja ovat väsyneitä ja stressaantuneita. Itsekkin olen toiminut vasta 3 vuotta luokanopettajan työssä. Stressiin ja väsymykseen vaikuttaa oppilaiden lisäksi muut opettajat ja vanhemmat. miten voisin edistää työhyvinvointiani itse työpaikalla?
Kiitos ideoista!!

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jostökkii

      Vaiha alaa!

    • Kilttiopettaja

      Tuo kuulostaa ikävältä, että muut opettajat lisäävät stressiäsi. Kaikkiko vaiko vain joku yksittäinen? Jos on vain joku yksittäinen harminkappale, parasta on simppelisti vain olla välittämättä hänestä. Jos koko työyhteisö stressaa ja on klikkiytynyt, vika on työnjohdossa ja lienee parasta vaihtaa työpaikkaa. Ehkä kannattaisi hakeutua ympäryskuntiin, monissa niistä sosiaaliset ongelmat ovat pienempiä, vaikka niitä kaikkialla onkin.

      Itse olen pitänyt tärkeimpänä sitä, että pystyy nollaamaan pään (harrastukset!) eikä mieti yökausia oppilaiden ja perheiden ongelmia, eikä omia epäonnistumisiaan tai "epäonnistumisiaan". Ei myöskään pidä vaatia itseltään kohtuuttomasti, vaikka me opettajat helposti otammekin kannettavaksemme koko maailman murheet.

      • nuoriopettaja

        Kiitos ajatuksistasi. vain yksittäinen opettaja, onneksi. Olen koittanut välttää häntä, vaikka se onkin vaikeaa kun hän on aina joka paikassa. Aina on välillä vaan vaikeaa olla välittämättä, varsinkin kun otan helposti itseeni jos joku vähättelee ammattitaitoani.
        Miten koette oppilaiden vaikutuksen opettajan hyvinvointiin, vaikuttaako oppilaat ja miten voisi tähän vaikuttaa?


      • Kilttiopettaja

        Ammattitaitosi vähättely on aivan selkeästi hänen ongelmansa, ei sinun. Martti Hällström sanoi, että ei kannata välittää, tuollainen ihminen ei vain ole pienenä saanut tarpeeksi isän syliä.

        Kun itse aloittelin opettajana, yritin asettua mahdollisten kielteisten kommenttien yläpuolelle, mutta hiljaa itsekseni mietin, olisiko siinä jotain vanhemmalta kollegalta saatavaa hyvää vinkkiä - toisinaan oli, toisinaan ei. Se, että tämä vähättelijä ehkä on kokenut pitkän linjan pedagogi, ei kuitenkaan millään tavoin oikeuta huonoa käytöstä!

        Opettamisen tärkein työkalu on oma persoonallisuus eikä sinusta tule, eikä pidä tulla kenenkään muun kaltaista. Vuosien myötä itsevarmuutesi kasvaa. Kymmenen vuoden päästä varmaan itse osaat olla uusia kollegoja kohtaan avulias ja tukea heitä uran kivikkoisella alkutaipaleella. ;-)

        Opettajalle on luokkatyöskentelyssä iso apu siitä, että on mahdollisimman monien oppilaiden kanssa hyvissä väleissä - vaikka välillä joutuisikin sanomaan kovasti. Huumori on tässä erinomainen menetelmä. Kannattaa myös aina tilaisuuden tullen kysäistä, mitä oppilaalle kuuluu tai painaako jokin mieltä. Oppilas ymmärtää, että välität hänestä.


    • Tiltunhiltu

      Opettajat ovat todella tylyä porukkaa, joiden kanssa on todella vaikea tulla toimeen. Omakohtainen kokemus. Olen harkinnut alalle ryhtymistä, mutta en kestäisi olla opettajien kanssa yhteistyössä päivästä toiseen. En tiedä hakeutuuko alalle tietty ihmistyyppi, vai tekeekö työ heistä kuivia ja huumorintajuttomia vakavia päällepäsmäreitä.

      • Ippu116

        En halua olla ilkeä, mutta tulipa mieleeni, että sinun on ehkä vaikea tulla toimeen minkä tahansa ammattiryhmän kanssa. Olisiko kyseessä "metsä vastaa" -ilmiö? Kattaako omakohtainen kokemuksesi useita oppilaitoksia? Pystytkö tekemään yhteistyötä lastesi opettajien kanssa? Minun on vaikea kuvitella, että jonkin tietyn alan ihmiset pääsääntöisesti olisivat ns. v!ttumaisia.

        Ajatella, miten erilaisia kokemuksia meillä voi olla! Kolmen peruskoululaisen äitinä ja itsekin yläkoulun ja lukion aineenopettajana minun mielipiteeni opettajista on ihan toinen. Likimain kaikki ne, joiden kanssa olen ollut yhteistyössä joko ammatissani tai lasteni vuoksi, ovat olleet erinomaisen huumorintajuisia, joustavia ja suorastaan käsittämättömän pitkäpinnaisia. Varsinkin yläkoululaisten ja heidän vanhempiensa kanssa toimiminen kouluttaa aika tehokkaasti sekä pistää opettajan kaivamaan esiin ne viimeisetkin voimavaransa - oppilaiden parhaaksi.


    • Ongelmaihmiset

      Suomessa ei työnteko ole helppoa juuri ihmisten vuoksi. Se on suuri ongelma, kun ihmistyössä ollaan.

    • työtön123

      Opettajilla on kuulkaa niin kovat palkat, että kyllä se raha kompensoi. Jos ei 5-6k€/kk kelpaa, niin passaa vaihtaa alaa.

      • työtön123

        Ja lisätään vielä, että tämä pelkästään perseellään istumsesta (ok, jo jotkut saattaa vähän seisoskellä välitunneilla tai jopa tunnin aikana).


    • Ählämsähläm

      Ja paskat, kellään muulla ammattiryhmällä ei ole niin lusmua töissä kuin opettajilla. Lyhyet työajat ja pitkät lomat, teiltä opeilta ei oo vaadittu pätkääkään tähän yhteiskunnan säästötalkoisiin. Iho umpeen, teillä on asiat liiankin hyvin!!!!

      • Haahuilijatar

        Nimimerkki Ählämsähläm ei takuulla ole koskaan työskennellyt koulussa, niin virheellinen hänen näkemyksensä opetushenkilöstön töistä on.

        Ihan yleisesti ottaen: ei kannata olla kateellinen millekään ammattiryhmälle. Aina löytyy joku, jolla on korkeampi palkka, pidemmät loma-ajat, paremmat koneet, mukavammat työkaverit, korkeampi koulutus, enemmän määräämisvaltaa, hienommat työtilat, joustavammat työajat... Mitä kriteereitä nyt ikinä keksiikin. Ammatinvalintakysymys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe