Morjensta, mulle määrättiin about puoli vuotta sitten ketipinoria unettomuuteen ja ehdin sen puolen vuoden ajan käyttää iltaisin ennen nukkumaan menoa sitä 100-150mg. Tuon aikana mitä olen lääkettä käyttänyt on alkanut tuleen erinlaisia haittavaikutuksia paljon esim. voimakasta väsymystä/voimattomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä, turvotusta, alhaista verenpainetta yms. oireita on paljon. Lopetin ketipinorin käytön tasan kuukausi sitte ja samanaikaisesti alotin käyttämään mielialalääkettä, seronil. Luin jostakin että seronilin vaikuttava aine eli fluoksetiini saattaa hidastaa muiden lääkeaineiden poistumista elimistöstä. Nyt olen siis ollut kuukauden ilman ketipinoria ja viikon ilman seronilia ja olo on aikalailla edelleen samanlainen kuin sen aikana mitä olen ketipinoria käyttänyt, eli ei siis muutoksia.
Halusin siis lopettaa lääkkeiden käytön haittavaikutuksien takia, joihin en tajunnut perehtyä ennenkuin aloin niitä napsimaan. Epäilin oireiden takia jotain fyysistä sairautta tms. joten kävin verikokeissakin ja kaikkit arvot olivat viitearvojen puitteissa.
Minkälaisia kokemuksia muilla on haittavaikutuksista, vierotusoireista ja kauan on kulunut aikaa niin sanottuun fyysisen ja psyykkisen olon normalisoitumiseen lääkkeen lopettamisen jälkeen?
Kiitos etukäteen!
Halusin siis lopettaa lääkkeiden käytön haittavaikutuksien takia, joihin en tajunnut perehtyä ennenkuin aloin niitä napsimaan. Epäilin oireiden takia jotain fyysistä sairautta tms. joten kävin verikokeissakin ja kaikkit arvot olivat viitearvojen puitteissa.
Minkälaisia kokemuksia muilla on haittavaikutuksista, vierotusoireista ja kauan on kulunut aikaa niin sanottuun fyysisen ja psyykkisen olon normalisoitumiseen lääkkeen lopettamisen jälkeen?
Kiitos etukäteen!
Vastaukset 2
Vanhimmat
Mulla Ketipinor ja nyt mennään 12.5-25mg yöksi.Aika iso annos sulla on ollut eli tuo pitäisi lopettaa vähitellen muutamien viikkojen kuluessa.Kannattaa otattaa myös kilpparikoe,koska sekin aiheuttaa väsymystä ja masennusta yms.
Mulla määrättiin unettomuuteen 25-50mg. Tarkotuksena myös pieni mielialan tasaus ja on ollu toimiva. Nukkunu oon paljo paremmin ja muutenki oon kokenu kyseisen lääkkeen hyväksi. Toki liian myöhään otettuna aiheuttaa väsymystä seuraavaan päivään. Hieman aluks oli huimausta, väsymystä, pahoinvointia, mutta ne tasottu parissa viikossa.
Tuollasilla annoksilla se pitäs lopettaa asteittain ja pakkauselosteessa sanotaan selvästi, että äkillinen lopettaminen voi aiheuttaa väsymystä tai unettomuutta, sekä huimausta ja pahoinvointia. Jos sivuvaikutukset ei mee ohitte siinä about kuukaudessa niin olis hyvä käydä puhumassa lääkärin kanssa. Mulle se lääkäri selvitti nämä jo paikan päällä ja käski soittaa heti jos tulee ongelmia. Ei tullu ja nukun paljo paremmin :)