Olen aikeissa myydä tekemääni peliä itch.io-palvelussa, joka on rekisteröitynyt VAT MOSS- palveluun. Uusi sähköisiä tuotteita koskeva ALV-laki määrää, että ALV on maksettava ostajan maan mukaan, ei myyjän. Pienelle yrittäjälle on kuitenkin hankalaa hoitaa ALV-asiat yksin, joten myyminen nettikaupan kautta on minulle ainoa järkevä vaihtoehto. Itch.io ottaa automaattisesti ALV:t myytyjen tuotteiden hinnasta ja lähettää ne oikeaan paikkaan sekä ilmoittaa tarvittavat tiedot MOSS -palveluun.
Sinäänsä hienoa, mutta tarvitseeko minun nyt yritystä perustaessani ilmoittautua ALV -velvolliseksi, kun ALV:t eivät kuitenkaan koskaan kulje kauttani? Verohallinnon sivuilla lukee, että ALV -velvolliseksi täytyy ilmoittautua, jos olettaa tulojen olevan yli 8500. Uudesta ALV-laistakin on jonkun verran tietoa, mutta en löytänyt mitään ulkopuolisista palveluista, jotka hoitavat verotuksen puolestasi.
Entäs sitten jos minun nyt täytyy joka tapauksessa ilmoittautua ALV -velvolliseksi, miten ilmoitan, että ALV:t on jo maksettu, mutta ei minun kauttani? Kuulostaa siltä, että verokarhu olisi aika äkkiä perässä. :'D
Apua, olen opiskelija, eikä minulla ole varaa yritysneuvontaan - olisiko kenelläkään tietoa, miten tämän uuden lain kanssa pitäisi menetellä? Raivostuttavaa, kun asiat tehdään pienyrittäjille näin vaikeiksi.
Uusi ALV- laki: ilmoittaudunko ALV- velvolliseksi?
Pelinkehittäjä
1
86
Vastaukset
- ToinenSamanlainen
Vau, oon yrittänyt googletella tästä aiheesta itsekin monta kertaa ja nyt olit sattunut kysymään tätä just pari tuntia aiemmin! Tähän olisi kiva saada vastaus, verojen suhteen ei viitsisi toimia "katotaan ja hoidetaan myöhemmin"-asenteella. Lisänä voisin kysyä, että entä jos ei ole perustamassa yritystä (ainakaan vielä) mutta olisi silti ryhtymässä tällaiseen liiketoimintaan, vaikuttaako miten? Plus mahtaako samat säännöt päteä sitten kaikkiin palveluihin esim. Steamia jne. myöten?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849