Uusinta tietoa tiepölystä, kannattaa lukea.

KitkatPilaaIlmaa

Uudessa Moottorilehdessä on artikkeli jossa kerrotaan kuinka Upsalassa kävi kun nastarenkaat kiellettiin tietyillä tieosuuksilla. Hiekoitusta oli pakko lisätä reilusti ja sen myötä pölynmäärä ei vähentynyt yrityksestä huolimatta. Eli ainoa turvallinen tapa vähentää tiepölyä on sallia nastarenkaat, vähentää hiekoitusta ja ennen kaikkea lisätä teiden puhtaanapitoa.

9

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedostettu.asia

      Tokihan tuo on ollut jo tiedossa pitempiä aikoja, on vaan sellainen vähemmistöryhmä kun ei saa sisäistettyä tuota tosiasiaa. Leparipellet on ryhmän lähes rekisteröitymistä vailla oleva joukko.

    • hmhmhm

      Kyllä.

      Toisekseen eikös se ollut jo onnettomuustilastoisakin nähtävissä, että yleisemmin onnettomuus sattuu kitkoilla.

    • nastaurpot

      Ymmärrän hyvin sen, että jos ei ole auton hallinta hyvin hanskassa, niin silloin täytyy käyttää nastarenkaita.

      • Niinsevaanon

        Näin juuri. Fiksuimmat toimivat juuri noin.
        Ihan hyvä muuten hokata sekin, että myös niille kuskeille, joilla mielestään 'auton hallinta on selvästi paremmin hansakassa' meihin tavallisiin nähden on hyvistä talvirenkaista selvää hyötyä. Mikään asiaperuste ei estäisi teitäkin olemasta yhtä fiksuja.


    • Täysinymmärrettävää

      Ei kai tuo yllätys ole, vaan normaalilla kaupunkilaisjärjellä varustettu on tuon ymmärtänyt aina. Konkreettisia tuloksia tuottanut tutkimus on silti hyvä, koska pelkästään kaupunkilaisjärki ei aina tahdo riittää tarkoitushakuisten tutkimusten tuloksia vastaan.

      Tässä viime vuosina vain on pyritty syyllistämään nastarenkaita kaikenmaailman tutkimuksilla, joiden tavoite on ollut löytää vain nastarenkaiden haittoja jotta lisäveroja voitaisiin perustella. Noilla tarkoitushakuisilla tutkimuksilla ei liikenteen turvallisuuden tai teiden kunnon tai vaikkapa ilman pölyn tuottamisen kannalta ole ollut mitään tekemistä.
      Kun tutkimuksen tavoite on löytää vain nastarenkaiden haittoja muista haitoista piittaamatta, niin olisihan tutkimus todella huono, jos niitä ei löytyisi. Se ei kummoista taitoa vaadi Tämänhän nyt ymmärtää jokainen. Toinen asia sitten on, mitä oikeaa hyötyä tuollaisista yhdenasian selvityksistä on jatkotoimia ajatellen. Näiden perusteella tehtyjen toimien seuraukset pahentavat vain tilannetta muilta osin ja yleensä kokonaisuus vain heikkenee.

      Nyt, kun vähitellen on saatu sellaisiakin tutkimuksia, joiden tarkoitus laajempi ja kokonaisuuden ymmärtämistä ja tilannetta selventämään, niin ehkäpä saadaan oikeampaa ja neutraalimpaa tieoa jatkotoimille.

      • kitkaguru

        Juuri näin joten miksi rajoittaa nastarenkaiden käyttöä kun ne ovat niin ylivertaiset joka kelillä ja eivät aiheuta mitään haittoja tiestöön.
        Tyhmiähän ne monessa maassa ovat kun ovat ne kieltäneet, kun nastarenkaat ovat jopa kesäkelilläkin paremmat kuin kesärenkaat, ei kait suuri joukko suomalaisia voi olla väärässä kun parhaillaan tuolla kesäisillä teillä mennä rouskuttavat.


      • Täysinymmärrettävää
        kitkaguru kirjoitti:

        Juuri näin joten miksi rajoittaa nastarenkaiden käyttöä kun ne ovat niin ylivertaiset joka kelillä ja eivät aiheuta mitään haittoja tiestöön.
        Tyhmiähän ne monessa maassa ovat kun ovat ne kieltäneet, kun nastarenkaat ovat jopa kesäkelilläkin paremmat kuin kesärenkaat, ei kait suuri joukko suomalaisia voi olla väärässä kun parhaillaan tuolla kesäisillä teillä mennä rouskuttavat.

        Kukaan ei kiellä nastojen haittoja, mutta hyödyt ovat Suomessa suuremmat ja nastojen vaihtoehdot vieläkin huonommat.
        Aika moni sen sijaan näyttää kieltävän kitkojen käytön haitat Näissäkin ikiväittelyissä.. Siksi näitäkin useimmille itsestään selviä asioita, kuten Upsalankin kokemukset, on syytä tutkia ja julkistaa.

        Kokonaisuus haitta/hyötysuhde ratkaisee talviolosuhteidenkin osalta. Nastat pärjäävät tässä selvästi paremmin.

        Yhdessäkään maassa, jossa on Suomen kaltaiset talviolosuhteet, ei nastoja ole kielletty. Eikä suurimmassa osassa maista, joissa talvet ovat Suomea helpommatkin.
        Sen sijaan joissain maissa, joissa Suomen kaltaisia talviolosuhteita ei ole kuin äärimmäisen harvoin, nastarenkaiden käyttö on kielletty. Näissähän talviolosuhteiksi määritellään pimeys, rankat vesisateet, jne. Yleensä Keski-Euroopan maissa, yli 1000 km etelämmässä kuin Suomi.
        Onhan nastojen käyttö kielletty Suomessakin niinä aikoina, kun niitä ei tarvita.


      • Täysinymmärrettävää
        kitkaguru kirjoitti:

        Juuri näin joten miksi rajoittaa nastarenkaiden käyttöä kun ne ovat niin ylivertaiset joka kelillä ja eivät aiheuta mitään haittoja tiestöön.
        Tyhmiähän ne monessa maassa ovat kun ovat ne kieltäneet, kun nastarenkaat ovat jopa kesäkelilläkin paremmat kuin kesärenkaat, ei kait suuri joukko suomalaisia voi olla väärässä kun parhaillaan tuolla kesäisillä teillä mennä rouskuttavat.

        Nastarenkailla ajavat vaihtavat kyllä kesärenkaisiin. Nastarenkailla ajavat kyllä ymmärtävät kesärenkaiden olevan nastarenkaita parempia kesäisin.

        Sen sijaan on monia kitkatenkailla kesäisinkin ajavia. Ilmeisesti tieto siitä, että kitkarenkaat ovat suurinpiirtein samaa luokkaa ominaisuutensa puolesta kesällä, erityisesti märillä tienpinnoilla, kuin kesärenkaat talvisin.
        TM:n taannoisen testin mukaan.
        Esimerkkinä jarrutus 120 --> pysähdykseen. Kitkoilla oli vielä vauhtia 70km/t, kun kesärenkailla oleva auto pysähtyi.
        Melkoisen hyvät perustelut olisi kieltää kitkojenkin kesäkäyttö.


    • kunkkumulkut

      Hiekkaa hurrit on urpoja suolaa lisäämällä tulee kesäkelit!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1413
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1215
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      97
      961
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      944
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      918
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      823
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      814
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      784
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe