Jokaisen elävän olennon kohtalona on kuolema. Kuolemaa pidetään rangaistuksena, vaikka se on pelastus itse kuolevalle.
Kun ihminen vanhenee, hänen muistinsa menee, kunto huononee ja edellytykset hyvälle elämälle rajoittuvat tai loppuvat.
Elämän päättyminen poistaa kivut tuskat ja murheet, myös yksinäisyyden.
Omaehtoiseen kuolemaan päätyy moni ja siinä tietämättömänä ja taidottomana epäonnistuukin. Eutanasia on hyväksytty vain kahdessa Euroopan maassa, Sveitsissä ja Hollannissa.
Vain riittävin varoin, tiedoin ja taidoin, voi tuollaiseen ryhtyä ja päätyä.
Lienee turha toivoa, että tämäviesti säilyisi luettavana ja kommentoitavana!
Käsitys kuolemasta
10
72
Vastaukset
Taidat nyt ajatella asiaa omalta näkökohdaltasi. Minun veljeni kuolema autokolarissa ei ollut mielestäni pelastus ja voithan kysellä lapsensa menettäneiltä, tuntuuko se pelastukselta?
Jotenkin niin Ruunemainen kirjoitus tuli mieleeni.- juuko
Käsittelet asiaa surevien, ei kuolevien kannalta.
juuko kirjoitti:
Käsittelet asiaa surevien, ei kuolevien kannalta.
Sekä`että. Kirjoitin pitkän vastineen omista kokemuksistani, mutta sitten tuli taas tämä "et ole kirjautunut" ja sitten en t a a s muistanut, kuinka se tehdään se kopioi, liitä, mene sinnesun tänne ja jos tämä on niin hiivatin vaikeaa, niin anti olla. Minun asiani ei ole niin tärkeä.
Uskomaton on kuitenkin tuo häirikkö minnaSmile, joka voi postata 100 viestiä illassa, mutta meidän yhteenlaskukaan ei onnistu, puhumattakaan, jos valitsee "käytän muuta", niin jopa lykkää kirjaimet, joita ei saa käyttää!!
Aloitukseen.
Itsemurhaa en ole ajatellut, koska ounastelen, että elintapani johtavat äkki kuolemaan, kuten isälläni. Kissaa ei ehtinyt sanomaan kun kuoli koti sänkyyn. Äitini oli kuitenkin 2 vko sairaalassa ennen kuolemaansa, joista viimeisen olin hänen huoneessaan asumassa. Kuoli keuhkosyöpään ja hoitajat jo epäili, että kuolen ennen äitiäni, koska olin jatkuvasti tupakalla ulkona. No, veljeni kuoleman jo mainitsinkin ja äkkiä meni hänkin.
Sikäli pelkään vain äkkikuolemaa, koska tämä kämppä pitäisi siivoilla joutavasta kamasta, mutta olen minä säästänyt, että rahat pitäisi riittää hautaukseen, kuten siivoukseenkin. No, vitsi, vitsi, mutta en mieti viellä mitään eutanaasiaa.
- Kukkahame
Onhan tämä palsta jossa kirjoittavat ikääntyneet ihmiset mielipiteistään tänne kyllä aloitus kuuluu ei kaikenikäisten keskusteluun, eli siis kuka näkee mitenkin asiat.
Kauan eläneenä ja hyvin paljon kokeneena alan jo minäkin väsymään tavallani, juhlat alkavat olemaan kuin turhia varsinkin lähipiirissä minne on mentävä kuin pakosta että tapaa paljon ihmisiä, siitä on omat seuraukset väsymys, monta päivää menee palautumiseen.
Haluan tavata ihmisiä ja etenkin ystäviä mutta kahden kesken, jää kaikki ylimääräinen hössötys ja virkistyy keskusteluissa, ei ole tarvetta monelle kertoa samaa.
Eutanasia on joissakin maissa sallittu, mutta sitä en kannata tällä järjellä. - kauhistuksenkanahäkki
Teho osastolle ei päästetä kuin yksi tai kaksi vierasta kerrallaan. Niinkö heikosa hapessa tänne kirjoitelaan. Miten noin huonokuntoinn enää liikenteessäkään voi olla vaarantamatta kun niitä autojakin tulee koko ajan vastaan ja ohi.
- hoitzu
Onko luetun ymmärtäminen jo vaikeaa ;-)))
Voi että !
- 12.04
Usein olen mielessäni pyörittänyt ajatusta millaiset analyysit näistä kirjoituksista voisikaan saada. Joillakin palstoilla voisi vaikka urheilun kannalta ja muuten vaan tehdä testejä. Toisaalta ei näissä paljon arvauksen varaa jää lukee vaikka takaperin tai silmät kiinni, samaa hölötystä ja ala-arvoista kritiikkiä, jatketaan vaan kukin ilmaisten omaa mielen tilaansa. Kun jossain horjuu niin horjutetaan lisää.
Onhan palstalla paljonkin käsitelty kuolemaa ajoittain. Tämän ikäiset tiedostavat toki sen mahdollisuuden, milloin tahansa. Tosiaan, on moni valinnut kuoleman, päästäkseen tuskalliseksi koetusta elämästään, mutta monella myös hätähuuto vaikeuksiinsa. Riittääkö siinä tilanteessa edes ajatustakaan, mitä siinä lähimmilleen aiheuttaa?
Vaikea on ymmärtää miksi oma mieli kääntyy kuin itseään vastaan, jouduttaakseen kaiken loppua. Niin syvä pettymys elämään, täytyy olla jo heikkoutta itsessään, tai vakavasti otettavaa masennusta, johon voi saada apua lääketieteeltä,...sen tien on useammat valinneet.
Muutenkaan en edes tiedä, mitä lohtua/iloa voisi tavalliset kanssakirjoittajat antaa, --- elämänkatsomus kun ei askartele noiden asioiden parissa juurikaan,... mutta mikäpä voi estää kertomasta tunteistaan jos se kerran helpottaa.
Toki siihenkin tulee raja ymmärtämiseen, jos se tavaksi käy, kun ei kukaan voi täällä tuntea toisten mielenlaatua ja kaikkien ongelmien perimmäisiä syitä.- Pani_miettimään
Kävin eilen parilla hautuumaalla kierroksen, kun alakerran stereometeli vain jatkui ja jatkui...
Pitkähkö matka. Oli haudattu näköjään entisen naapurin emäntä, 90 vuotta. Muistan kun pikkupoikana esitteli minulle juuri ostamiaan nailonsukkia. En uskonut, että oli sukat jalassa kun ei niitä näkynyt...
Pari muutakin puolituttua oli peitetty mullan alle viime näkemän jälkeen. Toinen kymmenkunta v minua nuorempi.
Toisella hautuumaalla oli isovanhempien hautakivi kallistunut vähän lisää viime kesästä. Mitenhän sen saisi oikaistua kun tuskin yksin jaksan liikuttaa ja kaveria ei ole? Muut sukulaiset kaukana, vielä vanhempia tai sairaita.
Isoäidin vanhempien hautakiven teksteissä useita tietämättömyydestä johtuvia virheitä. Tulisikohan ikuiset vihat jos omalla kustannuksellani kaikessa hiljaisuudessa teettäisin samanlaisen mutta virheettömän kiven ja vaihtaisin sen tilalle? Nykyisen teettänyt kuitenkin arvaisi, kuka on ollut asialla.
Jotenkin siellä tuli tuttuuden jarauhallisuuden tunne. Kai se tuoni kutsuu jo. Olen kyllä ajatellut, että poltattaisin tämän maallisen majani ja tuhkat tuuleen... Pitäisi vain saada asia paperille ja sitten - mihin se paperi?- Pani_miettimään
Tarkoitus oli tuossa lopussa sanoa, että tuli siellä hautuumaalla tunne, että tännehän minä kuulun, vaan häiriötekijä katkaisi ajatuksen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o1541877Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä
Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o511477"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää1031436- 771358
Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.581276- 601165
Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!
Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten218988- 68967
Siinäpä jäät
Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole78822- 29784