Onko mahdollista myrkkymaalata veneen pohja näillä ( 5) lämpötiloilla? Meneekö työ kokonaan hukkaan vai tarttuuko maali kuten kuuluu, mutta kuivumisaika pidentyy?
Kokemuksia? Ajatuksia?
Myrkkymaalaus
7
3641
Vastaukset
- lue.maalausohje
On kokemuksia ja ajatuksia: käyttämäni antifoulingmaalin kuivumisajat on ilmoitettu maalausohjeissa. Niitä noudattamalla ei ole koskaan tullut ongelmia, vaikka toisinaan maalaussää on ollut kolea. Jos lämpötila on esim. 5°, ilman kosteuden tulisi olla alle 80%. Tällöin minun käyttämäni maali on kosketuskuiva 1 tunnin kuluttua, mutta maalin valmistaja ei suoittele vesillelaskua 2 vrk:een. Varmaankin ei maaleilla on hyvin erilaiset ominaisuudet. Siksi em. ohjetta ei voi yleistää.
Mitäpä jos lukisit oman maalipurkkisi käyttöohjeen! Jos purkin kyljessä ei ole tarkkaa ohjetta, katso sellainen maalinvalmistajan websivuilta. - maalipönttö
Kiitos ensimmäisestä vastauksesta. Oletinkin, että joku tarttuisi ohjeiden lukemiseen. Nyt kuitenkin on tilanne, että vene pitäisi saada "siirtokuntoon" vesiteitse seuraavaksi vkl. Mikäli ilmat eivät lämpene ja pohjaa ei pääse työstämään, niin siirtoprojekti venyy toukokuun lopulle (työt häiritsevät harrastusta).
Toki seuraava ehdottaa huputusta ja lämppäriä sen alle, mutta lähtökohtaisesti oli tarkoitus kysyä, että meneekö homma täysin per%#¤%" ( = MAHDOTTOMUUS!) mikäli menee maalaamaan liian koleassa säässä. - jeppejjejejep
Riippuen kuinka monta kerrosta meinaat vetää. Itse maalasin vain yhden kerroksen hyväkuntoisen antifoulingin päälle niin hyvin pianhan sen sitten saa veteen laskea.
- jepskeikkaa
Mielestäni ei ole mahdottomuus. Jos on aurinkoinen päivä ja pinta ei ole kostea niin hyvät mahikset. Kosteudella suurempi merkitys kuin lämpötilalla. Alhaisessa lämpötilassa kuivuu hitaammin, mutta jos sen saa maalattua kuivalle pinnalle niin kosteuskaan ei levityksen jälkeen haittaa niin paljoa ja maali todennäköisesti pysyy kyllä.
- rfgrtg
ohennetta vaan riitt'västi niin ei mitään hätää maalata
- miksimaalaat
Kysyjä ei näköjään halua uskoa maalivalmistajan ohjeita (maalaus onnistuu kylmässä, kunhan ilma on kuiva = maalauskohde on kuiva). Jos maalaaminen kylmässä arveluttaa, kannattaa harkita pelkkää vanhan antifouling-pinnan kevyttä hiomista - jos veneen pohjassa on ennestään antifouling-maali. Ei veneen pohjaan tarvitse joka vuosi maalata uutta kerrosta!
- Rampe__
Onko pakko maalata? Itse en maalaa joka kevät, jos vanha maali OK, teen kevyen vesihionnan ennen vesillelaskua. Toki, jostain juotuu aina paikkamaalaamaan...
Näin toimien, ei maalikerros paksune liikaa...eli, ei myöhemmin lohkeile pois!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723