Osaisiko joku auttaa?

keliakianuori15v

Heips, olen 15v tyttö. Äidilläni on keliakia. Minulla alkoi olla oireena väsymys, ummetus ja ripuri vuoron perään, vatsan turvotus ja ihmeelliset näpyt ihossa ja päänahan kutiaminen. Soitin sairaalaan koska ajattelin että minulla voisi olla kilpirauhasen vajaatoiminta. No otettiin verikokeet ja samalla sitten verikokeet myös keliakiasta. Tulokset näytti että minulla olisi keliakia ja kilpirauhasissa ei ollut mitään. sain lähetteen tähystykseen mutta en uskaltanut mennä sinne. Aloitin sitten gluteenittoman ruokavalion ja olin siinä noin kuukauden kunnes retkahdin ja söin leipää jossa oli vehnää. Oireet alkoivat tulla uudestaan ja aloitin sitten tänään uudestaan gluteenittoman ruokavalion. Jos oireet häviävät jatkan tätä enkä retkahda enää. Mutta tähystykseen en ole menossa... Osaisiko kukaan sanoa miten kauvan menee että ohutsuoli korjautuu? Montako viikkoa kuukautta? Ja tiedän tein typerästi mutta en vaan uskalla mennä siihen tähystykseen... Tarvitsisin pikaista apua!

2

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivoisanoa

      Se on täysin yksilöllistä kauanko suolinukan korjaantumisen menee, ei kukaan voi sanoa mitään aikamäärettä. Ilman diagnoosia on vaikea pitää niin tiukkaa ruokavaliota, joten kehoitan menemään tähystykseen. Sitä varten sun pitää kylläkin syödä reilusti gluteenia jotta tulos on oikea.

    • Patsa

      Mene vaan hyvä tyttö siihen tähystykseen, turhaan pelkäät sitä. Kurkunpääsi puudutetaan pikaisella suihkeella ennen toimenpidettä. Kun maltat tähystyksen ajan olla yökkäämättä on se aivan simppelijuttu. Jos alat yökätä se kyllä tuntuu ilkeältä, mutta ei sekään aiheuta sietämätöntä olotilaa tai kipua. Olen itse käynyt toimenpiteessä kolme kertaa, enkä kyllä sitä osaa millään tavalla pelätä. Ennen toimenpidettä ssinun tulee käyttää kluteenipitoista ruokavaliota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2210
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1731
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1586
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe