Synnytys ja kireät lantionpohjanlihakset??

voieivoiei

Moi vaan. Onko teillä tietoa aiheesta. Jännitän synnytystä paljon, olen ihan alussa raskaana. Niin, melkeinpä pelkään synnytystä mutta minua ahdistaa vielä enemmän asia, että minulla on tosi kireät lantionpohjanlihakset tai ylijännitän niitä . En ole vielä ehtinyt puhua aiheesta neuvolatädin kanssa. Mutta tiedättekö te, voiko asia vaikeuttaa synnytystä? Ahdistaa tämäkin kamalasti. Lantionpohjanlihaksia ns mitattiin joskus (erään muun asian yhteydessä), piti laittaa sellainen anturi sisään. Lukemat olivat kuulemmat hurjia eli hyvässä kunnossa oli lihakset, mutta ongelma oli siinä, etten pystynyt rentouttamaan lihaksia. Ne olivat koko ajan ylitiukkana vaikka miten yritin rentoutua..välillä mahan alapuolta kiristää kun jännitän lantionp.lihaksia vaikka en haluaisi!

3

1422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • relaaa

      Luulen, että ongelma on sinun omassa päässäsi. Oletko nähnyt esim. eläinten synnytyksiä? Tai nykyään kai moni pariskunta kuvaa synnytys-selfieitä ja lataa ne nettiin kaikille nähtäväksi, kun peput ja uusimmat silikonitissit on jo esitelty liian moneen kertaan.
      Pelkäätkö synnytystä (kaikkia se pelottaa) vai oletko treenannut liikaa?
      Itselläni nuorena oli vaikeaa rentouttaa varsinkin alavatsan lihaksia, kun niitä ja peppua jotenkin automaattisesti kiristelen aina.
      Jos on kysymys ylitreenatuista lihaksista, pyydä puudutusta heti alkuun!!!
      Yritin "luomusynnyttää" esikoista lähes vuorokauden, kun lihakset eivät antaneet periksi. Sitten kätilön pyynnöstä sain loppupeleissä selkäydinpuudutuksen (enkä pystynyt enää ponnistamaan, kun en tuntenut mitään!) Lapsi kiskottiin ulos sisältäni, vähän repeilin.
      Toisen, isomman lapsen synnytin ihan vanhanaikaisesti, tällä kertaa kätilö ehdotti välilihan leikkausta, kun lapsi ei taas meinannut mahtua ulos. Kieltäydyin, koska en halunnut tuntohermojen katkeavan.Tulihan se sieltä, sattui aika paljon ja repesin pahasti. Juteltiin kätilön kanssa hänen ommellessaan minua kiinni, ympärileikatuista muslimisynnyttäjistä.(sitä ennen sain jo suihkeen puudutusainetta, mutta endorfiinit vaikuttivat ehkä enemmän).

      Ei synnyttäminen mahdotonta ole, vaikka sillä hetkellä voi siltä tuntuakin. Ajattele, kuinka monta sataa tuhatta miljoonaa tai kymmentä tuhatta miljardia naista on synnyttänyt ennen sinuakin.
      Mutta sinä olet ainutkertainen, koska sinun miehestäsi (eikä yhdestäkään miehestä)
      ei siihen olisi!

    • gjghfkjghf15

      Raskaudessa ja synnytyksessä on monta muutakin riskikohtaa, joten turha fiksoitua yhteen. Joka tapauksessa raskaudessa kehossa on valtavia hormonaalisia muutoksia. Niiden tarkoitus on osaltaan muokata kehoa joustavammaksi, jotta lapsi mahtuu syntymään.

      Voisitko päästä vaikka asiaan perehtyneen fysioterapeutin luona käymään, jotta saisit rentousharjoituksia lantionpohjan lihaksia varten? Lihaksia treenatessakin on tärkeää, että lihakset pystyy rentouttamaan jännitysten välillä. Itselläni on käsitys, että ylijännittyneillä lihaksilla voi saada aikaan inkontinenssin samaan tapaan kuin liian heikoilla lihaksilla. Toimiakseen lihakset tarvitsevat myös levon. Tokkopa itsekään olet koko aika jännittyneenä, muuten kroppasi ei toimisi. Liene ainakin yöllä relaat.

      Eli puhut vaan neuvolan tädille. Sitten voi arvioida, onko jatko-osoite synnytyspoli, fysioterapeutti, psykologi vai psykiatri. Sinänsä hyvä ottaa pelot puhkeeksi jo riittävän aikaisin, niin asioille ennättää jotain tehdä. Onnea teille!

    • tyttönääiti

      Hei! Täällä toinen kenellä oli ennen raskautta todella jännittyneet lantiopohjalihakset, sain fysioterapeutilta rentouttamis jumppa ohjeet ja tarkistettiin kk välein tuloksia. Synnytys meni hyvin, pieni episiotomia jouduttiin tekemään, mutta ponnistus vaihe kesti vain 21min. Eli neuvolatädiltä pyydä lähete fysioterapeutille niin varmasti osaa kunnolla ohjeistaa lantiopohjalihasten rentouttamisessa. Itse olen taas raskaana ja aloittanut taas rentoutus harjoittelun viime kerralla mitattaessa rentoutusharjoituksessa olin "rento" asteikolla 8 joka on yli puolet normaalia suurempi luku.. tsemppiä kyllä se hyvin menee :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe