Voiko siunauskappeliin tulla kuka tahansa, kun vainaja siunataan?
Siunauskappeli
51
89
Vastaukset
- joku.tolkku
Miks sä sinne menisit toisen hautajaisia vakoilemaan? Tai miks kukaan menis, uteliaisuuttaanko?
- sekuuluuluontoon
No kyllähän ilmaiset kahvi ja käntty aina maistuvat.
Hyvällä tuurilla siellä saa vielä mahansa täyteen hyvää sapuskaa.
Vain hullu jättäisi näin hyvän tilaisuuden käyttämättä.
Kauppojen maistiaiset jäävät kirkkaasti kakkoseksi tämän rinnalla. - joku.tolkku
sekuuluuluontoon kirjoitti:
No kyllähän ilmaiset kahvi ja käntty aina maistuvat.
Hyvällä tuurilla siellä saa vielä mahansa täyteen hyvää sapuskaa.
Vain hullu jättäisi näin hyvän tilaisuuden käyttämättä.
Kauppojen maistiaiset jäävät kirkkaasti kakkoseksi tämän rinnalla.Ei siunauskappelissa kahvia ja purtavaa tarjota, siellä vaan siunataan. Muistotilaisuus on sitten erikseen.
- lesken
joku.tolkku:lle
Kysymys on siitä, että kun olen varannut siunauskappelin tunniksi, maksanut siitä ja kutsunut hautajaisvieraat paikalle. Jos,sinne tulee, vainajallle hyvin tuttu henkilö, mutta minulle vastenmielinen tyyppi, voinko kieltää häntä astumasta kappeliin. Suomeksi sanottuna, voinko heittää hänet ulos? - joku.tolkku
lesken kirjoitti:
Kysymys on siitä, että kun olen varannut siunauskappelin tunniksi, maksanut siitä ja kutsunut hautajaisvieraat paikalle. Jos,sinne tulee, vainajallle hyvin tuttu henkilö, mutta minulle vastenmielinen tyyppi, voinko kieltää häntä astumasta kappeliin. Suomeksi sanottuna, voinko heittää hänet ulos?Heitä ihmeessä, eihän vainaja häntä enää tunnista kuitenkaan.
- pyrskähdys
joku.tolkku kirjoitti:
Heitä ihmeessä, eihän vainaja häntä enää tunnista kuitenkaan.
:DDDDD
- eppu2
lesken kirjoitti:
Kysymys on siitä, että kun olen varannut siunauskappelin tunniksi, maksanut siitä ja kutsunut hautajaisvieraat paikalle. Jos,sinne tulee, vainajallle hyvin tuttu henkilö, mutta minulle vastenmielinen tyyppi, voinko kieltää häntä astumasta kappeliin. Suomeksi sanottuna, voinko heittää hänet ulos?Ajattelisin tilanteen sen kautta, että mitä mieltä vainaja olisi asiasta.
- lesken
joku.tolkku kirjoitti:
Tyyppi sattuu olemaan ex-vaimo - lesken
eppu2 kirjoitti:
Ajattelisin tilanteen sen kautta, että mitä mieltä vainaja olisi asiasta.
eppu2::lle
Vainaja olisi ollut tällaista mieltä: "Haitaanneeko tuo mittään" - lesken
Kysyin tätä siksi, kun ihmiset vastaavat ylimalkaisesti. Mitä väliä, mitä sitten. En puhu nyt vainajan näkökulmasta vaan omastani. Kun tilaisuus on/oli muutenkin järkyttävä, eikö leskellä ole oikeus, hautajaisten järjestäjänä, päättää, kuka tulee ja kuka ei tule siunaustilaisuuteen. Muistotilaisuus on eri. Se voidaan pitää vaikka kahdessa paikassa.
- olenko.erehtynyt
lesken kirjoitti:
Tyyppi sattuu olemaan ex-vaimoEikö tää ole jo ohimennyt tilanne, etkö sä ole ollut leskenä jo pitemmän aikaa. Miksi se vielä vaivaa?
- bessie-
lesken kirjoitti:
Kysymys on siitä, että kun olen varannut siunauskappelin tunniksi, maksanut siitä ja kutsunut hautajaisvieraat paikalle. Jos,sinne tulee, vainajallle hyvin tuttu henkilö, mutta minulle vastenmielinen tyyppi, voinko kieltää häntä astumasta kappeliin. Suomeksi sanottuna, voinko heittää hänet ulos?Ei ole hyvien tapojen mukaista käydä valikoimaan kuka saa tulla siunaustilaisuuteen jättämään vainajalle jäähyväiset ja kuka ei. Päinvastoin, sopivaa ja oikein olisi antaa vainajan entiselle puolisolle ja myös hänen ystävilleen jne., mahdollisuus tulla kunnioittamaan vainajaa ja hyvästelemään hänet. Eli vähintäänkin välittää tieto siunauksen ajankohdasta, ainakin jos on vainajalla ja edeltäjälläsi on yhteisiä lapsia ja hekin tulevat. Jos vain hyvin pieni lähipiiri on tulossa niin sitten ei tarvitse tilaisuudesta tiedottaa.
Tämä ei ole asia jossa sinun näkökulmasi ratkaisee. Vaikka itselläsi ei ole minkäänlaista käsitystä hyvistä käytöstavoista, niin muilla voi olla ja he ehkä haluaisivat tulla siunaustilaisuuteen vaikkapa vain siksi että niin on tapana tehdä. Pimittämällä tiedon siunausajankohdasta mahdollistat ikävän 'ei-edes-siunaustilaisuuteen-viitsinyt-tulla' leiman lyömisen entiseen vaimoon. Jos taas hänellä on siunaustilaisuuden ajankohta jo muuten tiedossaan ja hän sinne tulee niin et todellakaan voi ruveta vahtimestarina ja ulosheittäjänä hääräämään.Tulkoon tai älköön, mutta sinun asiasi ei ole sitä päättää. Olet varannut tavanomaisen seremonian, et yksityistilaa. - siilimuori
eppu2 kirjoitti:
Ajattelisin tilanteen sen kautta, että mitä mieltä vainaja olisi asiasta.
Samoin ajattelisin myös, jos vainaja piti mutta minä en, ei olisi pokkaa heittää ulos eikä muutoinkaan alkaa riehumaan hautajaisissa.Sen verran pitää vainajaaa ja hautajaisrauhaa kunnioittaa.
- bessie-
siilimuori kirjoitti:
Samoin ajattelisin myös, jos vainaja piti mutta minä en, ei olisi pokkaa heittää ulos eikä muutoinkaan alkaa riehumaan hautajaisissa.Sen verran pitää vainajaaa ja hautajaisrauhaa kunnioittaa.
Onneksi on hyvät tavat ja perinteet ohjeena (joita varsinkin hautajaisssa on tapana kunnoittaa), joten ei ole tarvis ruveta pähkäilemään että mikähän se vainajan mielipide tästä ja tästä olisi.
- siilimuori
bessie- kirjoitti:
Onneksi on hyvät tavat ja perinteet ohjeena (joita varsinkin hautajaisssa on tapana kunnoittaa), joten ei ole tarvis ruveta pähkäilemään että mikähän se vainajan mielipide tästä ja tästä olisi.
Niin, tai jos on ollut vainajalle hyvä kaveri, ei myöskään silloin tarvitse pähkäillä.
- lesken
olenko.erehtynyt kirjoitti:
Eikö tää ole jo ohimennyt tilanne, etkö sä ole ollut leskenä jo pitemmän aikaa. Miksi se vielä vaivaa?
olenko.erehtynyt:lle
Tämä asia nousi esille, kun tuttavallani on vastaavanlainen tilanne. Hän kysyi neuvoa minulta. Hän sanoi, että jos ex-vaimo tulee, hän jää pois tai lähtee kappelista. Ap - lesken
bessie- kirjoitti:
Ei ole hyvien tapojen mukaista käydä valikoimaan kuka saa tulla siunaustilaisuuteen jättämään vainajalle jäähyväiset ja kuka ei. Päinvastoin, sopivaa ja oikein olisi antaa vainajan entiselle puolisolle ja myös hänen ystävilleen jne., mahdollisuus tulla kunnioittamaan vainajaa ja hyvästelemään hänet. Eli vähintäänkin välittää tieto siunauksen ajankohdasta, ainakin jos on vainajalla ja edeltäjälläsi on yhteisiä lapsia ja hekin tulevat. Jos vain hyvin pieni lähipiiri on tulossa niin sitten ei tarvitse tilaisuudesta tiedottaa.
Tämä ei ole asia jossa sinun näkökulmasi ratkaisee. Vaikka itselläsi ei ole minkäänlaista käsitystä hyvistä käytöstavoista, niin muilla voi olla ja he ehkä haluaisivat tulla siunaustilaisuuteen vaikkapa vain siksi että niin on tapana tehdä. Pimittämällä tiedon siunausajankohdasta mahdollistat ikävän 'ei-edes-siunaustilaisuuteen-viitsinyt-tulla' leiman lyömisen entiseen vaimoon. Jos taas hänellä on siunaustilaisuuden ajankohta jo muuten tiedossaan ja hän sinne tulee niin et todellakaan voi ruveta vahtimestarina ja ulosheittäjänä hääräämään.Tulkoon tai älköön, mutta sinun asiasi ei ole sitä päättää. Olet varannut tavanomaisen seremonian, et yksityistilaa.bessie:lle
Ystävillä olisi ollut aikaa 10 kuukautta tulla ja mennä katsomaan sairasta miestä sairaalaan ja kotiimme. Ei näkynyt ketään. Olisiko tervehdyskäynti sairaalaan kuukausitolkulla makaavalle miehelle ollut kohteliasta.
Kaikki "ystävät" olivat hyvin tietoisia asiasta.
Minunko olisi pitänyt kutsua nämä välinpitämättömät ihmiset itkemään arkun viereen.
Kukkia tuomaan vainajalle.
Ap - bessie-
siilimuori kirjoitti:
Niin, tai jos on ollut vainajalle hyvä kaveri, ei myöskään silloin tarvitse pähkäillä.
Eipä ei, jos vain hallitsee yleiset ja vielä paikallisetkin tavat ja perinteet ja tajuaa myös että kirkkokaan ei järin paljon lähde poikkeamaan omasta perinteisestä kaavastaan ja toimimaan tilaisuuden luonteen vastaisesti.
Vähän hölmöä minusta tässä yhteydessä (siunaustilaisuus) pyrkiä lukemaan vainajan ajatuksia. Voisin itse ajatella niiden liikkuvan rauhan ja sovun liepeillä, ja muistakaa minua hyvällä ja antakaa minun säilyttää arvokkuuteni suunnalla, mutta ihan sama.Tapana kuitenkin on ottaa huomioon (myös) kaikki yhteisön elävät jäsenet, eikä pistää ranttaliksi siunaustilaisuudessa.
Tokihan vainaja voi eläessään esittää toivomuksia vaikkapa tyyliin kottikärryllinen hernekeittoa hautaani, vappupalloja kukkien sijaan, siunaustilaisuutta voisi elävöittää kunnon nahistelulla, mutta tuskinpa niitä kukaan toteuttaa. - bessie-
lesken kirjoitti:
bessie:lle
Ystävillä olisi ollut aikaa 10 kuukautta tulla ja mennä katsomaan sairasta miestä sairaalaan ja kotiimme. Ei näkynyt ketään. Olisiko tervehdyskäynti sairaalaan kuukausitolkulla makaavalle miehelle ollut kohteliasta.
Kaikki "ystävät" olivat hyvin tietoisia asiasta.
Minunko olisi pitänyt kutsua nämä välinpitämättömät ihmiset itkemään arkun viereen.
Kukkia tuomaan vainajalle.
ApMinä niiin tiesin, että lähdet tälle linjalle.
Sinä kysyit, minä vastasin.
Kerroin miten tulisi toimia jos halutaan mennä yleisten ja sinänsä hyvin hitaasti muuttuvien hyvien tapojen ja hautajaisperinteiden mukaisesti. Näitä ei yleensä rikota omien huonojen henkilösuhteiden takia, vaan ne unohdetaan siunauksen ajaksi.
Ehkä joku vähemmistöryhmä verikosto aatoksineen ei unohda, sitä en varmasti tiedä mutta en oikein usko.
Tapa- ja jopa etikettitietoutta minulla sattuu olemaan ehkä vähän tavallista enemmän, sen voit huoletta uskoa. - lesken
joku.tolkku kirjoitti:
Oletko varma?
Ap - lrsken
bessie- kirjoitti:
bessie:lle
Hyvistä tavoista en tiedä tässä tapauksessa. Exvaimo kun oli muisto tilaisuuden, kahvikekkereiden, päätähti.
Ap - joku.tolkku
lesken kirjoitti:
Oletko varma?
ApOlen.
- mummel
Kannattaa miettiä onko soveliasta, jos ei ole saanut kutsua. Mielestäni saa, jos on vainajan läheinen ystävä, naapuri ym. Toinen vaihtoehto on viedä kukkia haudalle sen jälkeen, kun omaiset ovat poistuneet. Hienotunteisuus kunniaan!
- ö-Öö
Kappelit enenpi yksityistilaisuuksia varten.
Koko rajoitteena. Kirkkoihinhan nyt änkeää paljonkin jengiä itkemään krokodiilinkyyneleitä ja kyttäämään ihmisiä, ei kappeleihin uteliaita mahdu. Eikä mun käsittääkseni kyllä kuljekkaan.
Aloittaja kai tarkoitti ns. "epätoivottuja henkilöitä"- Siis läheisiä tai muita, joita joku/jotkut ei haluaisi paikalle. Aika noloa ja ikävää kaikille alkaa niitä häätelemään. Suntio on seremoniamestari, se ei toki ole portsari. Se pitää huolen, että tila riittää. Jos ei riitä, sitten menee hankalaksi. Mun käsittääkseni tollasiin tilaisuuksiin kutsutaan, harvoin sinne muita tulee.
Tiedän yhden tapauksen, missä vainajan toive oli ollut, että ei veljpoikia peijaisiin. Se välitettiin niille, eivät menneet. Että siinä suhteessa ois ehkä järkevintä toimia just noin, jos jotakuta ei haluta paikalle, mutta vaan tollasessa tapauksessa, sukuriidat jne asia erikseen.
=DW=- lesken
=DW=lle
Tässä tapauksessa olin yksin kappelin ovella kättelemässä kutsumani vieraat. Kappeliin kyllä mahtui.
Minä olen myös sitä mieltä (en tiedä mikä on yleinen käytäntö) että ei yksityishenkilö voi alkaa portsariksi jumalan talossa. Ei se ole mikään ravintola tai hotelli joka on vuokrattu yksityistilaisuuteen.
- lesken
Paloma.se.co
Siunauskappeli varataan tunniksi nimellä ja maksetaan, jos ei kuulu kirkkoon. Hinta 179€. Kanttori maksetaan erikseen. Papin kanssa kävin luottamuksellisen keskustelun vainajan henkilökohtaisesta arvomaailmasta. Jonka hän erittäin kauniisti toi kappelissa, puheessaan julki.
Tällainen tilaisuus on mielestäni niin intiimi ja yksityisluontoinen, että voidaan verrata yksityistilaisuuteen. Mistä minä sitten maksoin? lesken kirjoitti:
Paloma.se.co
Siunauskappeli varataan tunniksi nimellä ja maksetaan, jos ei kuulu kirkkoon. Hinta 179€. Kanttori maksetaan erikseen. Papin kanssa kävin luottamuksellisen keskustelun vainajan henkilökohtaisesta arvomaailmasta. Jonka hän erittäin kauniisti toi kappelissa, puheessaan julki.
Tällainen tilaisuus on mielestäni niin intiimi ja yksityisluontoinen, että voidaan verrata yksityistilaisuuteen. Mistä minä sitten maksoin?Pistä sille exälle tilinumeros ja pyydä se 179 egee, jos se sua rassaa.
- muutsyyt
minttupuu kirjoitti:
Pistä sille exälle tilinumeros ja pyydä se 179 egee, jos se sua rassaa.
Tuskin tuossa rahasta oli kyse
- lesken
minttupuu kirjoitti:
Pistä sille exälle tilinumeros ja pyydä se 179 egee, jos se sua rassaa.
minttupuu:lle
Sinun kirjoituksesi viestii syvää solidaarisuutta minua kohtaan.
Ap
- mimmimum-mi
Kyllä nykyinen vaimo voi kunnioittaa myös ex-vaimon läsnäoloa....tällaisessa tilaisuudessa....joka on ainutkertainen ja peruuttamaton...jos on hyvä omatunto ja itsekunnioitusta...ei ole ylivoimainen tehtävä.. siunaustilaisuus kestää niin pienen hetken kuitenkin...
Toinen asia on sitten se ...että monet exät eivät mene ...edes lasten vuoksi.- ö-Öö
Niin.
Nykyisin erittäinkin kiintoisia uusioperheitä. Exiä ja lapsia saattaa olla vaikka kuinka paljon. Ja niitten kautta muita läheisiä. Hah, periaatteessa aivan mahdollista, että jonkun mummelin peijaisissa olisi useampi entinen puoliso lapsineen pönöttelemässä, Sama tietenkin leskeksi jääjääneen viimeisen puolison kohdalla, eli lähisukulaisia voi löytyä linja-autollinen. :D
=DW= - lesken
mimmimummi-mi:lle
En keksi yhtään syytä, miksi toisen vaimon pitäisi kunnioittaa ex-vaimoa? Ja vielä siunauskappelissa.
Ap - mimmimum-mi
lesken kirjoitti:
mimmimummi-mi:lle
En keksi yhtään syytä, miksi toisen vaimon pitäisi kunnioittaa ex-vaimoa? Ja vielä siunauskappelissa.
ApJos ajatellaan niin..että sinä olisit se exä joka haluaa osallistua ...pitkäaikaisen kumppaninsa siunaustilaisuuteen...
Olen sitä mieltä tällaisesta...että parempi laiha sopu...kuin lihava riita... - lesken
mimmimum-mi kirjoitti:
Jos ajatellaan niin..että sinä olisit se exä joka haluaa osallistua ...pitkäaikaisen kumppaninsa siunaustilaisuuteen...
Olen sitä mieltä tällaisesta...että parempi laiha sopu...kuin lihava riita...mimmimum-mi:lle
Minä olen exä. Olen ollut nuoruuden avioliitossa. Ei tulisi mieleenikään mennä ensimmäisen mieheni siunaustilaisuuteen, jos niin kävisi.
Nyt kunnioitan hänen toista vaimoaan.
Ap
Sanotaan että kuolema on suuri tasoittaja, mutta vanhat kaunat usein ovat vahvempia kuin ihmisen kyky antaa anteeksi lopullisen matkan edessä. Jos vainaja oli antanut anteeksi edelliselle vaimolleen tehdyt vääryydet ja ollut kaunaa niin miksi surevan lesken pitäisi jatkaa vihan kierrettä?
- eppu2
Niinhän se usein on, että ei olekaan varsinaisesti kysymys vainajasta ja hautajaisista, vaan elävien keskinäisestä vihasta ja kaunasta.
Maksutkin näytti nousevan tärkeäksi, perunkirjoituksessa kaikki maksetaan vainajan jäämistöstä. eppu2 kirjoitti:
Niinhän se usein on, että ei olekaan varsinaisesti kysymys vainajasta ja hautajaisista, vaan elävien keskinäisestä vihasta ja kaunasta.
Maksutkin näytti nousevan tärkeäksi, perunkirjoituksessa kaikki maksetaan vainajan jäämistöstä.Just näin, hyvin sanottu eppu2.
- lesken
Paloma.se.co:lle
Hetkinen, nyt minä putosin.
Siis, mitä sinä kirjoitat.
Vainaja antanut anteeksi. Mistä ihmeestä sinä tiedät avioeron syyn? Vai olisiko exän pitänyt antaa vainalle anteeksi. Nyt kirjoitat täyttä hebreaa. Ap - lesken
eppu2 kirjoitti:
Maksutkin näytti nousevan tärkeäksi, perunkirjoituksessa kaikki maksetaan vainajan jäämistöstä.eppu2:lle
Jos perunkirjoituksen lopussa saldon edessä on Miinusmerkki, ei sillä makseta kappelin vuokraa
Ap - poilkj
Palomalle
Oletko unohtanut miten rumasti kirjoitit siskosi miehestä?
Ei ollut tietoa vainajan kunnioituksesta.
lesken
Ei ole hyvien tapojen mukaista valita hautajaisväkeä siunaustilaisuudessa. - eppu2
lesken kirjoitti:
eppu2:lle
Jos perunkirjoituksen lopussa saldon edessä on Miinusmerkki, ei sillä makseta kappelin vuokraa
ApOmaiset eivät ole velvollisia maksamaan hautausta.
Jos vainaja on varaton, kotikunta maksaa välttämättömän, eli hautaustoimiston ja seurakunnan laskut ja myös perunkirjoituksen.
Jos omaiset haluavat pitää muistotilaisuuden, se pitää maksaa itse. lesken kirjoitti:
Paloma.se.co:lle
Hetkinen, nyt minä putosin.
Siis, mitä sinä kirjoitat.
Vainaja antanut anteeksi. Mistä ihmeestä sinä tiedät avioeron syyn? Vai olisiko exän pitänyt antaa vainalle anteeksi. Nyt kirjoitat täyttä hebreaa. ApOk, otetaas uusiksi.
Siunaustilaisuus ei ole sinun näyttämösi, vaikka sinulle onkin langennut sen järjestäminen. Miten vainajan ja exän välit olivat hänen kuollessaan ja olisiko vainaja elossa ollessaan toivonut että exä ei tulisi jättämään hänelle jäähyväisiä? Jos he olivat sopineet jo riitansa (jotka johtivat avioeroon) tai eronneet sovussa, niin ei ole sinun asiasi olla estämässä häntä jättämään hyvästejä ex-miehelleen. Näin minä sen näen.poilkj kirjoitti:
Palomalle
Oletko unohtanut miten rumasti kirjoitit siskosi miehestä?
Ei ollut tietoa vainajan kunnioituksesta.
lesken
Ei ole hyvien tapojen mukaista valita hautajaisväkeä siunaustilaisuudessa.Asiat eivät kuulu mitenkään yhteen.
En minä vainajia sen enempää kunnioita kuin mitä he ovat ansainneet eikä kuolema muuta ketään ihmistä hyväksi jos sitä ei ole ollut elämässään. Nyt on kysymys aivan toisesta asiasta, elikkä siitä miten siunaustilaisuuteen saa/ei voi valita kuka sinne tulee. Olen sitä mieltä että kutsu lähetetään kaikille läheisille ja ystäville; se ei tarkoita että oltaisi portsarina ovella käännyttämässä epämieluiset vieraat pois.
- EiOleLakikirjassa
Sus siunatkoon siunattu hulluus kyllä siunailemaan saa mennä vaikka kuokkavieraana kunhan ei tunkeudu vainajan juhlapaikalle ventovieraana. Mutta jos menee, mielellään jää takapenkkiin.
- lesken
EiOle.Lakikirjassa:lle
Kirjoitat vainajan juhlapaikasta. Mikä paikka se on?
Ap - tsemiisulle
lesken kirjoitti:
EiOle.Lakikirjassa:lle
Kirjoitat vainajan juhlapaikasta. Mikä paikka se on?
ApVarmaan tuhkauurna..Älä välitä näistä nutturapäistä.
- lesken
tsemiisulle kirjoitti:
Varmaan tuhkauurna..Älä välitä näistä nutturapäistä.
tsemiisulle
Täällä porukat sotkee kirkot, kappelit, siunaustilaisuudet, muistotilaisuudet. Kun näin mieheni levolliset kasvot kuoleman jälkeen, hän oli varmasti juhlapaikassa. Ei tuskaa, eikä kipuja.
Ap
Ap
- motiiviaEmmeTiedä
Ex-vaimoni vihasi ja haastoi jatkuvasti riitaa anoppinsa (siis äitini) kanssa, vaikka käsittääkseni hän ei millään tavalla puuttunut meidän elämäämme.
Äitini kuoli n. 10 vuotta sitten, jolloin olimme jo vuosia aiemmin eronneet.
Sattuipa sitten niin, että ex saapui kutsumatta hautajaisiin, laski siellä kukkansa arkulle ja tulipa vielä muistotilaisuuteenkin. (olihan siellä myös yhteiset lapsemmekin)
Liekö ollut (liian) myöhäinen anteeksipyyntö?
Joka tapauksessa, kenelläkään ei ollut pahaa sanottavaa exäni toiminnasta. - ent.siivoojaparka
Jos nyt ihan vaan aloitukseen kysymykseen vastaan sellaisenaan, niin ei tietenkään vainajan siunaustilaisuuteen voi tulla kuka tahansa.
Harvemmin sitä tosin varmaan tapahtuukaan, että kuka tahansa ohikulkeva pultsari työntyy sisälle ja alkaa tanssimaan hilipatirallaa tai tulee aiheuttamaan muuten häiriötä tilaisuuteen.
Minulle ainakaan ei kyllä tulisi mieleenkään mennä noin vaan kenenkään minulle tuntemattoman siunaustilaisuuteen vaikka sillä kertaa yrittäisin jotakuinkin ihmisiksi käyttäytyäkin.
Jos taas tilaisuuteen pyrkii joku, jolla on ollut jonkunlaisia yhteyksiä vainajaan (eikä aio järjestää siellä mitään välikohtausta) ja tilaa on, niin en minä näe mitään estettä hänen osallistumiseensa.
Isäni siunaustilaisuudessa oli paljon osanottajia, sellaisiakin joita ei oltu erikseen kutsuttu. Minusta oli vain mukava tunne, että niin monet halusivat tulla kunnioittamaan läsnäolollaan. Mistä minäkään tiedän minkälaisia suhteita heillä oli isääni, niin hyvä kun hän oli lirkuttelemaan naisille... Ei siinä sitten enää etupenkissä istuessa ajatellut ketä kaikkia siellä takana istui. Oli ihan muuta mielessä. - lesken
No niin. Vastauksia on tullut runsain mitoin. Kiitos niistä. Yleinen mielipide on, että siunauskappeliin saa tulla tuttavat ja naapurit. Oli kutsuttu tai ei.
Puhuimme edesmenneen mieheni kanssa paljon tästä asiasta. Mies, kun oli ateisti, niin hän aina sanoi, että Ei mitään hautajaisia hänelle. Matalaa profiilia. Muistolehtoon tuhkansirotus, ei nimiä mihinkään.
Itse kuulun kirkkoon, joten kävin itseni kanssa vääntöä, siunataanko hänet kappelissa vai ei.
Pappi oli sympaattinen ja keskustelimme tästä asiasta pitkään.
Päätös oli minun.
Miehen lapset ja lapsenlapset kutsuin ensimmäisenä. Ja muutaman ystävän.
Mutta, en exää.
Muistotilaisuuteen en mennyt ollenkaan, koska se mielestäni kuului lapsille ja heidän kutsumilleen ystäville.
Pidin itse omanlaiseni muisto tilaisuuden muutaman ystäväni kanssa.
Etikettejä on maailma täynnä, mutta mielestäni näin tunnepitoisessa asiassa, niitä ei voida aina käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun443106Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081907Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171890Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si771635- 181492
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431388- 261322
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901309Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1081123UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1071117