Käsimerkkejä

Miten voi olla että on keksitty käsimerkit sille jos toisen käytös suututtaa, mutta ei sille jos haluaa sanoa sorry?
Olen usein miettinyt miten näyttää toiselle että "sori, mä töppäsin!" kun ei sen huutaminen auta.
Ja mitä se meistä kertoo, jos vihaisuuteen löytyy luovuutta, mutta ei katumukseen?
Terveisiä liikenteestä.

33

1286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

Noin extempore tuli mieleeni, että hoksaisko toinen, jos näyttäisi sormella otsaansa.

• kohteliasautoilija

Onhan niitä ja uudesta "Kohtelias autoilija"-oppaasta löytää vaikka mitä.

Keskisormen pystyyn nostaminen ja heilutus:
      -Sinä olet ykkönen ja voit mennä ensin

Ohimon naputtelu etusormella:
      -Anteeksi!Minun oma vikani.

Pikkurilli ja peukalo pystyssä:
      -Sinulla on hieno vetokoukku aisaa varten.

Etusormista ja peukaloista muodostetut kiikarit silmillä:
      -Näkökykysi on vailla vertaa.

Toisen nyrkin näyttäminen ja heristely:
      -Ole hyvä vaan ja vaihda kaistaa!

Huulien pärisyttäminen sormella:
      -Olet oikeassa, joten mene vaan.

Takaraivon takomista molemmilla nyrkeillä:
      -Valot vaihtuivat juuri vihreiksi!

Etusormella ja peukalolla muodostettu O-kirjain:
      -Varo liikenneympyrää edessäsi.

Naama punaisena huutaminen, syljen roiskuttelu yhdistettynä raivokkaaseen keskisormen heiluttamiseen:
      -Aja vain reilusti eteen!Saatana mulla mikään kiire ole minnekään!

• Hahha ja hehhe :D En mä tiennytkään että noin monta käsimerkkiä on... Ei ole mulle näytetty kuin yhtä sormea, ja oon vastannut lentosuukolla. Ei ole yleensä hirveästi kohentanut mun tilaa.

• bessie-

Nosta kädet ylös antautumisen merkiksi. Tilanne ja se kuinka eleen teet vaikuttaa siihen miten se tulkitaan.
      Eipä nuo käsimerkit nyt varsinaisesti sovi tai kuulu liikenteeseen, mutta kädenheilautus tervehdykseksi tai kiitokseksi on usein paikallaan. Täällä ruuhkissa joutuu usein käyttämään mene-vaan (en tule päälle) käsimerkkiä, sen voi tehoa lisäämällä muuttaa MENE-NYT-SIITÄ!! merkiksi.

Keskisormen näyttäjiä nyt ei kannattaisi noteerata mitenkään, mutta joskus sorrun siihen hyvinkin luovalla tavalla.

• eppu2

Mutta jos nostaa kädet ylös niin johan se auto ehtii mennä minne vaan.
        No, ompa tuolta maailmalta kuulunut, että ihan tappojakin tehty rattiraivossa.

• bessie-
        eppu2 kirjoitti:

Mutta jos nostaa kädet ylös niin johan se auto ehtii mennä minne vaan.
        No, ompa tuolta maailmalta kuulunut, että ihan tappojakin tehty rattiraivossa.

Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat? Käsimerkki kuin käsimerkki, yhtä monta sekuntia niihin kai menee, ja ei se auton vauhtiin vaikuta. Ehkä joskus tulen ajaneeksi metrin pari liikaa ykkösellä, mutta liikun kuitenkin.

Useimmiten nostan kädet ylös, jos joku takana soittaa torvea syyttä suotta, eli silloin se ei tarkoita sorry vaan jotain tiedän tiedän, älä nyt päälle tule, en minä tälle mitään voi, rauhaa, jne.. Esim. takanani oleva katsoo ja ehkä pystyykin näkemään vain päävalon vaihtumisen vihreäksi eikä ymmärrä että nuolivalo näyttää minulle punaista.

Kyllä ihmiset viestiä osaavat, aina olen melkein heti ymmärtänyt jos joku on näyttänyt että sinulla on rengas tyhjenemässä, tai lompakko/puhelin/joku ostos katolla/takaluukku auki/ym. ym.. Yksi pariskunta teki käsillään peuransarvetkin päähänsä kerran (luulin niitä hirvensarviksi kunnes tulin peurojen kohdalle), halusivat varmistaa että ymmärrän valojen räpsyttelyn oikein. Täydentävänä käsimerkkinä tavallinen 'tuossa-suunnassa' merkki.

• Bessie ja eppu2, vaistomaisesti olen pään joskus piilottanut käsiin, mutta ei se kovin turvallista ole. Hymykin voidaan ottaa väärällä tavalla tuossa tilanteessa.
        Mitähän luovaa se Bessie on vastannut keskisormeen :D

• eppu2
        bessie- kirjoitti:

Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat? Käsimerkki kuin käsimerkki, yhtä monta sekuntia niihin kai menee, ja ei se auton vauhtiin vaikuta. Ehkä joskus tulen ajaneeksi metrin pari liikaa ykkösellä, mutta liikun kuitenkin.

Useimmiten nostan kädet ylös, jos joku takana soittaa torvea syyttä suotta, eli silloin se ei tarkoita sorry vaan jotain tiedän tiedän, älä nyt päälle tule, en minä tälle mitään voi, rauhaa, jne.. Esim. takanani oleva katsoo ja ehkä pystyykin näkemään vain päävalon vaihtumisen vihreäksi eikä ymmärrä että nuolivalo näyttää minulle punaista.

Kyllä ihmiset viestiä osaavat, aina olen melkein heti ymmärtänyt jos joku on näyttänyt että sinulla on rengas tyhjenemässä, tai lompakko/puhelin/joku ostos katolla/takaluukku auki/ym. ym.. Yksi pariskunta teki käsillään peuransarvetkin päähänsä kerran (luulin niitä hirvensarviksi kunnes tulin peurojen kohdalle), halusivat varmistaa että ymmärrän valojen räpsyttelyn oikein. Täydentävänä käsimerkkinä tavallinen 'tuossa-suunnassa' merkki.

Sitä ajattelin, että jos molemmat kädet on irti ratista autoa ei ohjaa kukaan sillä hetkellä.

• ent.siivoojaparka
        bessie- kirjoitti:

Paljon pystyy kommunikoimaan käsillään ja ymmärrettävästi.
        Kerran myrsky kaatoi puun tielle ihan meidän eteen. Hyvä ettei auton päälle kaatunut. Just ja just mahtui sillä tiellä kääntämään tavallisen henkilöauton, mutta kuorma-autot ja bussit olisivat joutuneet seisomaan siinä odottamassa metsureita.
        Takaisinpäin mennessä oli risteyksessä bussi justiinsa aikeissa kääntyä sinne päin. Likka hosui sitä pysähtymään. Bussikuski pysähtyi, mutta rypisteli otsaansa kysyvän näköisenä. Likka otti autosta Wuderbaumin, osoitteli sitä sormellaan, huitoi kädellään poikki tien ja viittasi kädellään taaksepäin ja sitten viittoili bussia jatkamaan matkaa toista kautta.
        Hyvin kuski ymmärsi, koska hänen kasvoilleen tuli ahaa-ilme ja sitten leveä hymy ja kädennosto kiitoksena.

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Paljon pystyy kommunikoimaan käsillään ja ymmärrettävästi.
        Kerran myrsky kaatoi puun tielle ihan meidän eteen. Hyvä ettei auton päälle kaatunut. Just ja just mahtui sillä tiellä kääntämään tavallisen henkilöauton, mutta kuorma-autot ja bussit olisivat joutuneet seisomaan siinä odottamassa metsureita.
        Takaisinpäin mennessä oli risteyksessä bussi justiinsa aikeissa kääntyä sinne päin. Likka hosui sitä pysähtymään. Bussikuski pysähtyi, mutta rypisteli otsaansa kysyvän näköisenä. Likka otti autosta Wuderbaumin, osoitteli sitä sormellaan, huitoi kädellään poikki tien ja viittasi kädellään taaksepäin ja sitten viittoili bussia jatkamaan matkaa toista kautta.
        Hyvin kuski ymmärsi, koska hänen kasvoilleen tuli ahaa-ilme ja sitten leveä hymy ja kädennosto kiitoksena.

Tuopa oli loistava oivallus tyttäreltäsi.

• Omat nuoreni lähes tikahtuivat nauruun, kun kerran harmistuneena näytin keskisormea muuta liikennettä vaarantaneen hurjastelijan törttöiltyä lähelläni. Sormeni ei tosin noussut lähellekään ikkunalaseja, joten käsimerkkini ei näkynyt autoni ulkopuolelle. - Nauratti kuullessani, että tyttäreni oli lkuvitellut, etten tietäisi mitään moisesta käsimerkistä. "Hyvätapainen äiti-ihminen" :D
      Taitaa muuten olla ainoa kerta, kun olen moista merkkiä käyttänyt. ;)

- Niitä positiivisia merkkejä kannattaisi tosiaan miettiä.
      Onkohan autoliitolla jotain suosituksia? - Jospa joku ehdottaisi, että ottavat asian esille Moottorilehdessä. Minulla ei taida enää olla tuttuja siellä, kun en ole ollut enää vuosikausiin aktiivisena mukana niissä kuvioissa.

• Hieno idea! Sinnehän tää keskustelu pitäisi viedä.
        Niin, pitäähän niille pennuille myös näyttää mitä EI pidä tehdä :))

• ent.siivoojaparka

Kyllä vielä meitä paljon vanhemmatkin täti-ihmiset osaavat sen keskisormen näyttämisen.
        Yksi kertoi, miten vanha mies ja nainen lähti ylittämään tietä päin punaisia valoja. No jarrut pohjaan ihan viime tipassa ja töööööt. Eipä ne tienylittäjät siitä säikähtäneet. Mummo pysähtyi vielä seisomaan auton eteen ja näyttämään keskisormea autoilijalle.

• Korppis1
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Kyllä vielä meitä paljon vanhemmatkin täti-ihmiset osaavat sen keskisormen näyttämisen.
        Yksi kertoi, miten vanha mies ja nainen lähti ylittämään tietä päin punaisia valoja. No jarrut pohjaan ihan viime tipassa ja töööööt. Eipä ne tienylittäjät siitä säikähtäneet. Mummo pysähtyi vielä seisomaan auton eteen ja näyttämään keskisormea autoilijalle.

Olin bussissa paluumatkalla Haarlemista Heemstedeen. Istuin tyytyväisenä penkissä onnistuneen ostosmatkan jälkeen. Lähestyimme määränpäätäni, painoin stop nappia. Nousin ja yritin sheckata out. Automaatti ei toiminut vaan piipatti punaista. Nainen takanani kehoitti minua siirtymään takanani olevalle toiselle sheck out automaatille. Irrotin otteeni ja käännyin, samalla hetkellä kuski teki kummallisen äkkimutkan. Lensin sivuttain istuvien kahden naisen syliin ja kun bussikuski löi jarrun pohjaan sinkosin vasten viereisten penkkien selkänojaa oli hyvin lähellä, että en kaatunut selälleni lattialla. Pyysin kohteliaasti anteeksi naisilta, jotka ymmärsivät toki tilanteen. Nousin pystyyn, seisoin keskellä bussia ovi oli jo auki, seisoin suorana ja yritin muistaa kuinka käsimerkeillä tehdään haista...pas...jne. Pyöritin sormiani ja löytyihän se etusormi jota näytin tyyni ilme kasvoillani peilistä tuijottavalle bussikuskille.

Olisi kuvitellut, että hän olisi tuijotuksen sijaan pahoitellut tapahtumaa. Mutta ei hän vihastui. Poistuin bussista ja lähdin kävelemään. Kuski avasi etuoven ja huusi jotain perääni. Mitä, en ymmärtänyt, mutta mietin mitähän ne muut bussissa olijat mahtoivat ajatella. He kun näkivät sormimerkkini ja poistumiseni tyynesti bussista jälkeeni katsomatta.

• Mustasininikkinen

Olettaisin et oot nainen niin varsin hyvin toimii se liike että,kallistat päätäs ja nostat molemmat kädet olkapäitten kohdalle kämmenet ylöspäin, ikään kuin antaudut toisen kritiikille.
      Toimii se miestenkin kohdalla mut äijät ei hevillä tee noit antautumis eleitä.

• Tuo vois toimiakin, ei muuta kuin kesärenkaat alle ja uudestaan radalle.
        Hauska loppukommentti :D Ei ne äijät muutenkaan koskaan ikinä kellekään antaudu :))

• Keskisormen näyttäminen käynnisti hengenvaarallisen liikennedraaman
      Julkaistu: 5.12.2012 21:05

Kansainväliset käsimerkit vaikuttavat autoilijoihin joskus liikennemerkkejä voimakkaammin.
      Keskisormen käyttö viestintävälineenä aloitti Jyväskylässä helmikuussa lopulta hengenvaaralliseksi yltyneen liikennedraaman.

Keski-Suomen käräjäoikeus tuomitsi tiistaina draaman toisen osapuolen, 27-vuotiaan vaajakoskelaismiehen vankeuteen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Mies määrättiin maksamaan myös tuhansien eurojen korvaukset.

Tapahtumasarja käynnistyi, kun töistä kotiin palaamassa ollut nainen kääntyi Keljossa valtatie 23:lle. Liukkaan kelin vuoksi hänen autonsa renkaat sutivat joitakin sekunteja ennen kuin pito palasi.

Nainen huomasi saman tien, että aivan hänen peräänsä oli tullut toinen auto. Valtatietä ajanut 27-vuotias Bemari-kuski töötötti äänitorvea ja näytti naiselle keskisormeaan. Bemari painoi pian naisen ohi ja käytti samalla sekä ääni- että käsimerkkejä.

Kun BMW oli seuraavassa risteyksessä kääntymässä vasemmalle, nainen näytti puolestaan käsimerkkiä miehelle. Tästä suivaantuneena mies päättikin kääntymisen sijaan lähteä naisen perään.

Seuraavat viisi kilometriä muodostuivat painajaiseksi naiselle. Mies yritti ensin kiilata naista oikealle ajamalla aivan tämän kylkeen ja eteen.

Sen jälkeen mies hidasti autonsa ryömintänopeudelle. Kun nainen yritti ohi, mies kiihdytti ja yritti kiilata naisen vuorostaan vasemmalle ojaan. Mies ajoi samalla keskiviivan päällä.

Välillä mies päästi naisen edelleen, mutta sitten hän taas ohitti naisen. Lopulta mies esti naisen paluun omalle kaistalleen niin, että vastaan tuleva rekka ehti noin sadan metrin päähän.

Mies syytti oikeudessa naista

Mies näytti suuntavilkkua aikomuksenaan pysäyttää nainen. Mies kertoi oikeudessa halunneensa selvittää naisen "välinpitämätöntä ajoa ja käytöstä". Hän myös kiisti kiilaamiset ja syytti vaaran aiheuttamisesta naista.

Kiistan ratkaisi naisen eduksi kaksikon perässä ajanut todistaja, joka oli kiinnittänyt Bemarin vaaralliseen ajotapaan jo ennen Keljon-risteystä.

Todistajan mukaan mieskuski kiusasi naista tahallaan ja että miehen tarkoituksena oli jopa aiheuttaa naiselle kolari. Todistaja kertoi, ettei ollut vuosikymmenien autoilu-uransa aikana nähnyt vastaavaa käytöstä liikenteessä.

Kun nainen lopulta pysähtyi, hän soitti hätäkeskukseen. Bemarikuski jatkoi matkaansa, mutta todistaja pysähtyi naisen tueksi.

Oikeudessa kuultiin hätäkeskuksen puhelutallenne, joka kertoi itkuisen ja hätääntyneen naisen kertoneen Bemari-kuskin käytöksestä huutaen. Nainen myös pelkäsi miehen palaavan takaisin.

Nainen piti tekoa lähes tapon yrityksenä. Hän sai tapahtumasta lääkärin diagnosoiman akuutin stressireaktion, joka luokiteltiin vaikea-asteiseksi. Nainen joutui olemaan tapauksen vuoksi viikon sairauslomalla.

Mies kärsii vankeusrangaistuksensa ehdollisena. Ajokieltoa hän sai toukokuulle 2013 saakka.

Mies joutuu lisäksi korvaamaan uhrilleen henkisistä kärsimyksistä 2000 euroa. Oikeudenkäynti- ja muita kuluja miehen maksettavaksi tuli lisäksi yli 5000 euroa.
      Terho Vuorinen, Jyväskylä

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288521675268.html

• Huhhuh, täytyy ruveta ajaamaan kintaat kädessä.
        Olen muuten kuullut sellaisesta tapauksesta missä mies vähän huomautti ajovaloilla rekan ajotyylistä, ja rekka alkoi käyttäytymään uhkaavasti. Miehen pelastus oli että autossa oli videokamera, jonka hän otti käteen ikään kuin kuvatakseen. Onneksi hällä oli hoksottimet mukana.

• eppu2
        hmp.f kirjoitti:

Huhhuh, täytyy ruveta ajaamaan kintaat kädessä.
        Olen muuten kuullut sellaisesta tapauksesta missä mies vähän huomautti ajovaloilla rekan ajotyylistä, ja rekka alkoi käyttäytymään uhkaavasti. Miehen pelastus oli että autossa oli videokamera, jonka hän otti käteen ikään kuin kuvatakseen. Onneksi hällä oli hoksottimet mukana.

Muistan lukeneeni noista molemmista jutuista lehdestä.
        Ostin pojanpojalle joululahjaksi sellaisen kameran autoon.
        Kyllä näitä öykkäreitä silloin tällöin näkee, täytyy vaan pitää pää kylmänä, eikä provosoitua.

• eppu2 kirjoitti:

Muistan lukeneeni noista molemmista jutuista lehdestä.
        Ostin pojanpojalle joululahjaksi sellaisen kameran autoon.
        Kyllä näitä öykkäreitä silloin tällöin näkee, täytyy vaan pitää pää kylmänä, eikä provosoitua.

Tosi hyvä lahja, vähän kuin lisä-vakuutus! Täytyy laittaa tuo korvan taa, kun omat murut saa kortit.
        Talven aikana ajoin moottoritiellä ja kaksi autoa körötteli vierekkäin niin ettei päässyt ohi. Samaa vauhtia köröttelivät vierekkäisillä kaistoilla. Koeten valoilla herätellä, että tehkää nyt jompikumpi joku vauhdinvaihto että muutkin pääsee kulkemaan. Siinä me roikuttiin 5 minuuttia ennen kuin mitään tapahtui, ja kun vihdoin antoivat tilaa että pääsin, toinen autoista teki nopean harhaliikkeen mun autoa kohti. Hyvä ettei pelästyttänyt mut ojaan. Kaikenlaista näkee, parempi pysyä kotona vällyn alla.

• Usein näkee raivokkaita kuljettajia. Ikään kuin olisivat keränneet agressioita seuraavaa ajokertaa varten.
      Joskus suututtaa kun edellä ajetaan kuuttakymppiä satasen rajoitusalueella, en näytä käsimerkkiä kun viimein pääsen ohi, mulkaisen pahasti mutta ajaja on yleensä vanha pappa joka ei huomaa mitään.

• Oisko se ajaminen niin stressaavaa että joutuu adrenaaliinia keräämään :)) Toiset lähtee ajaamaan ikään kuin neuvomaan muita, ja varsinkin silloin se ärsyttää kun itekin huomaa että tuli töpeksittyä.
        Meillä on paljon kameroita täällä pääteillä, ja siinäkin saattaa ottaa pattiin kun joku varmuuden vuoksi ajaa 70 kun saa ajaa 80 km/h.

• eppu2

Mun pakulla ei saa ajaa, kun 80km/h. Jos alkaa kovin pitkää jonoa kertyä, ajan bussipysäkille ja päästän ohi.
        Yritän aina turvata ohittajien hengen ja terveyden, siirtymällä hyvin reunaan, muutaman kerran on tarvinnut pientareellekin ajaa, puhumattakaan tiukista jarrutuksista.
        Hätäpäissään hyökkäävät heti ohituksesta eteen ja minulla kun on siinä edessä romua pellin alla niin en viitti sillä pökätä.

• 65-vuotiaan autoilu on opittu jo rallista.
      Jalkoihin ei pidä jäädä, virheitä ei pidä tehdä.
      Se on häpeällistä.
      Raukat vain jäävät rajoitusten taa.
      65 osaa oikein itku-potku-raivarit.
      Jalkaa ja kättä vaan liikkeelle ohjaamossa.
      Näyte-ikkunat jätetään sikseen.
      Kun oikein osaa ajaa, saa katsojilta kivoja käsi-merkkejä.
      Aito-autoilija ei tule edes ajatelleeksi muita merkkejä.
      Törpöttelijät vain.

H.

• Ne väkisin vääntäjät.

H.

• voihohhohtaasen
        hunksz kirjoitti:

Ne väkisin vääntäjät.

H.

Jaa....
        Patu väänsi taas palstan kuivaksi ja aiheutti joukkopaon?
        Sinä olet säälittävä.

• voihohhohtaasen kirjoitti:

Jaa....
        Patu väänsi taas palstan kuivaksi ja aiheutti joukkopaon?
        Sinä olet säälittävä.

"voihohhohtaasen"

Noin on minua kuvattu jo vuosia.
        Mutta jostain syystä näitä kirjoituksia kuitenkin tulee.

H.

• hunksz kirjoitti:

"voihohhohtaasen"

Noin on minua kuvattu jo vuosia.
        Mutta jostain syystä näitä kirjoituksia kuitenkin tulee.

H.

Niin, koska et uskalla enää mennä snäkärille turpiisi ottamaan ja täällä saat mesota mielesi mukaan. Tämän jo kirjoitin.

Mutta sinulle arvoitus, jos olet lukenut Miika Nousiaisen "Vadelmavene pakolainen", niin tuleeko palstalta joku mieleen? Kaikki kirjan lukeneet voivat ottaa osaa.

Lopetin jo kirjan lukemisen alkuunsa, mutta sitten "kahlailin" loppua ja nyt on pakko lukea ajatuksella kaikki uudestaan.

Tietenkään aloituksen "käsimerkkeihin" en halua puuttua, jotka koskevat liikennettä, mutta elämäni nolauksen sain, kun veljeni vei tyttöystävänsä kotiin, kertomatta, että siellä on kluulovammainen poika.

• Siis, kuulovammainen poika ja täällä leikisti "lukihäiriöinen"?

• Tellukka kirjoitti:

Mikä noita poikia vaivaa, kun ne kiusaa tyttöjä?
        https://www.youtube.com/watch?v=X7h2KIQh5m8

:D aamun hymy lätkäisty naaman tällä viestillä. Osuvan klipin löysit :) Meitä on täällä sonnia ja heppaa, kukkikoon kaikki kukat ja pörrätköön mehiläiset. Olen suurpiirteisellä tuulella, tänään on perjantai. Pelkkiä iloisia sormimerkkejä kaikille toivotan.

• Pikkusen hankalia on käsimerkit, monikulttuurisisa aikoina, kun kun peukunnosto ja ok-merkkikin on arabeille säädytön ele, voi tulla veitteä kylkiluitten väliin ennen kuin saa kättä laskettua.

• Totta, kaikenlainen tulkinta on aina vastapelurin hanskassa, ja ilman sanatonta viestintää on vaikeaa tarkentaa. Siinäkin voi lukea rivienvälistä, näyttää vaikka kolme sormea...
        Taidetaan olla aika vieraantuneita kehonkielestä noin ylipäänsä, ei osata lukea ellei se osu ohimoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      179
      5012
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      20
      4418
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3117
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2962
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2902
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27