Liotyroniinista ongelmia?

Pari viikkoa sitten tyroksiinin rinnalle aloitettu Lio; viikko 1/4 tabl, nyt 2. viikko 1/2 tabletilla (20 mg). Tänään aamupäivällä sydän tykytti hulluna, kädet hikosivat, jalkoja heikotti ja lähes taju lähti. Tunnin kesti, talttuiko sitten itsestään vai suola/sokeri -tankkauksella. Vajaatoiminnan myötä ollut rytmihäiriöitä, mutta vain iltaisin eikä koskaan tämmöistä menoa.
Olisiko vastaavia kokemuksia Lion aloittamisesta?
1188
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 11

Vanhimmat

Perusohje tuollaisessa on palata viikoksi edelliseen annokseen, Kortisoli kunnossa? Thyroxinin sopiva vähennys ennakoivasti hoidettu? Huomioitu kevään valoisuuden vaikutus hormonihoitoihin? Facebookin kilppariryhmien kymmenentuhannen joukossa voisi olla hyviä neuvojia

Äänestä
  • Kiitos! Kunnossa on kortisolit yms., tyroksiinia säädetty pitkään. Arvoissa (t4v:ssä) riittää varaa nostaa, seurauksissa ei. Siksi Lio-kokeilu, juuri nyt tekee mieli jättää leikki sikseen. Tyroksiinin vähennys oli mielestäni varsin pieni, mutta luotan lääkärini kokemukseen & näkemykseen. Tyroksiinin liikaoireet ei ole olleet lähellekään näin pahat, joten mietityttää hoituisiko kumminkin siedättämällä sitä hiukka sitkeämmin - ja välttyisikö samalta rallilta toisen lääkkeen kanssa. Herkkää hommaa ja hermot menee ;)

    Äänestä

  • Vaikka oletkin vähentänyt tyroksiinia, vaikutus ei tunnu välittömästi vaan päivien ja jopa viikkojen viiveellä, koska T4:n puoliintumisaika on huomattavasti pidempi kuin T3:n. Siksi voi olla ylitoimintaoireita, tyroksiinin vähentämisestä huolimatta. Lio-annosta laskemalla saa nopeammin tilanteen rauhoittumaan. Raudan puute herkistää myös, mutta sinulla on ilmeisesti sekin kunnossa.

    Äänestä

Pakita takaisin 1/4 annokseen ja pidä sitä ainakin viikko tai kaksi. Sitten voit nostaa hitaasti esimerkiksi joka toinen päivä 1/4, joka toinen päivä 1/2.

Useimmat tuntevat Lion positiivisen vaikutuksen jo parin viikon sisällä. Jos ei tunnu mitään positiivista niin sitten lääke ei ehkä sovi sinulle. Mutta vielä olet aivan alussa ja nostot olivat ehkä liian nopeita.

Paljonko vähensit Thyroxinia?

Äänestä

Tyroksiinin lasku oli 0,125 -> 0,1. Ja siis tuo em. Lio-annos aamuin illoin. Ilmeisemmin yhtälö on liikaa ja pakitan per heti. Käy kyllä mielessä sopiiko ollenkaan, vaikka pari todella kirkasjärkistä ja energistä päivää (ihan kuin joskus ennen!) viikoon onkin mahtunut. Googlaamalla löytyy suitsutusta tuloksista tai epätoivoa kun sitä ei saa; sopimattomaksi todettua tms. en löytänyt. Rauta.. no sen katsomisesta on jo pari vuotta, onkos se kovin olennainen tässä?

Äänestä
  • Korjaan. Vähennys 0,1125stä yhteen, menikö ne yksiköt nyt oikein "yksi 1/2 lastentabletti -> 1 aikuisten tabletti.

    Äänestä

  • > Vähennys 0,1125stä yhteen
    Vähennys siis 12½ mikrogrammaa. Vastaa alle 5 mikrogrammaa Lioa.
    Lion teho on kolminkertainen Thyroxiniin verrattuna eli puolikas Lio vastaa noin 30 ug Thyroxinia. Lio otetaan tietysti 3...4 annoksena vuorokaudessa

    Äänestä

  • iiiris kirjoitti:

    Korjaan. Vähennys 0,1125stä yhteen, menikö ne yksiköt nyt oikein "yksi 1/2 lastentabletti -> 1 aikuisten tabletti.

    Minun käsitykseni on, että 12,5 µg Lioa vastaa 50 µg Thyroxinia. Tällä kaavalla voi laskea, miten paljon Thyroxinia pitää vähentää, kun Lioa nostaa.

    Liossa on se hyvä puoli, että jos sen annostusta vähentää, se vaikuttaa lähes välittömästi. Eli jos annos tuntuu liian isolle, pakitus käy helposti. Itse joudun tekemään annosmuutokset aina hyvin pieninä, joten Lioa otin useamman viikon (vain) 5 µg ja vähensin Thyroxinia vastaavasti. Sen jälkeen nostin Lion 10 µg:aan jne.

    Nyt on lähes 2 vuotta yhdistelmähoitoa takana ja oloni on huomattavasti parempi kuin pelkällä Thyroxinilla.

    Toivotan kärsivällisyyttä annostasapainon löytämiseen. Se on sen arvoista - olettaen, että Lio sopii sinulle.

    Äänestä

  • Suurkiitokset näistä, sekä lisätiedoista että kannustuksesta, molemmat tulivat tarpeeseen.

    Äänestä

mulla magnesiumin puute aiheutti liikatoimintaoireita.

Äänestä

> ... sydän tykytti hulluna ... Tunnin kesti
Siis nopeavaikutteinen Lio aiheutti. "Pohjalla" vanha Thyroxin. Palaa tosiaan edellisen viikon annokseen ja vähennä Thyroxinia enemmän. Näiden keskinäisiä suhteita useimmat lääkärit eivät ymmärrä. Suosittelen Facebookin vertaistukiryhmiä

Äänestä

Kommentoi aloitusta


iiiris kirjoitti:

Pari viikkoa sitten tyroksiinin rinnalle aloitettu Lio; viikko 1/4 tabl, nyt 2. viikko 1/2 tabletilla (20 mg). Tänään aamupäivällä sydän tykytti hulluna, kädet hikosivat, jalkoja heikotti ja lähes taju lähti. Tunnin kesti, talttuiko sitten itsestään vai suola/sokeri -tankkauksella. Vajaatoiminnan myötä ollut rytmihäiriöitä, mutta vain iltaisin eikä koskaan tämmöistä menoa.
Olisiko vastaavia kokemuksia Lion aloittamisesta?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu