Hei,
Miten lasketaan pientalon kokonaispinta-ala ulkomitoin kiinteistöverotuksessa? Ymmärränkö oikein, että siihen lasketaan mukaan talon ja talousrakennuksen (varaston, autotallin) pinta-ala ulkoseinän mukaan? Onko niin, ettei esim. autokatoksen pinta-alaa lasketa mukaan?
Pientalon kokonaispinta-ala kiinteistöverotuksessa
3
221
Vastaukset
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Pientalon pinta-alaan ei lasketa katoksi. Pinta-alalla tarkoitetaan sitä alaa, johon lasketaan ulkomitoin kaikkien kerrosten, kellareiden ja lämpöeristettyjen ullakkohuoneiden pinta-alat. Pinta-alaan ei lasketa parvekkeita, katoksia eikä tiloja, joissa vapaa korkeus on alle 160 cm.
Autokatosten verotusarvo lasketaan lähinnä soveltuvan rakennustyypin eli kevytrakenteisen talousrakennuksen neliöhinnalla, alentamalla sitä - 30 prosentilla. Jos pientalossa on autokatos, ilmoita pientalon pinta-ala ulkomitoin ilman autokastosta ja lisätiedoissa autokatoksen pinta-ala.
Terveisin Jukka-Pekka Verotiimistä- pientalo
Hei,
Kiitos vastauksesta! Kysyn vielä, entäs jos pientalon "kylkeen" on kytketty varasto ja autotalli, ilmoitetaanko niiden pinta-ala erikseen? Vai kuuluuko niitä laskea mukaan kokonaispinta-alaan?
Hei, kiitos kysymyksestäsi!
Kaikki piharakennukset, autotallit, varastot , aitat, puuliiterit, saunat , olivatpa ne vapaa-ajan asunnon tai vakituisen asunnon pihassa, ovat kiinteistöveron piirissä ja on ilmoitettava talousrakennuksina. Kevytrakenteiset ja paremmin tehdyt tai lämpöeristetyt rakennuksen osat on eriteltävä Lisätiedot -kohdassa ulkomitoin, koska niillä on eri neliöhinta. Ja kuten jo aiemmin vastattiin, rakennuksen vajavaisuudet kannattaa kertoa.
Terveisin Martti Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273563- 412399
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352228Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72007Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431552- 381439
- 1271282
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2591240- 131229
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451225