Hei
olisi kysymys ihan mielenkiinnosta. Tiedän että tästä oli juttua aiemmin mutta en oikein saanut selkoa vastauksista.
Poikaystäväni on epäidenttinen kaksonen(veli), sekä äitini puolelta äidin täti olisi saanut kaksoset(teki abortin) ja pappani äiti sai kaksoset(muistaakseni toinen kuoli). Minkälainen todennäköisyys minulla olisi saada kaksoset?
voinko saada kaksoset?
9
5656
Vastaukset
En tosiaan ole varma.. voiko kukaan olla? minun tietääksei kaksosuus periytyy äidin puolelta. Ja isänpuolelta niin että tytär voisi saada kaksoset?
Mutta mutta.. esimerkiksi työkaverillani on kaksoset eikä hänen suvussaan ole kaksosia :) että mahdollisuus on..- tietäväinen
joka sadas syntymä saa aikaan kaksoset.
"kaksostensaamisgeeni" periytyy äidin kautta. Vaikka miehestäsi tulisi miten monta siittiötä, ei voi tulla tavallisia eli epäidenttisiä kaksosia jos sinulla ei ole kuin yksi munasolu ovuloimassa.
Kaksostensaanti (eli enemmän kuin yksi munasolu kypsyy kerralla) periytyy sukupolven yli, eli jos sinun mummosi on saanut kaksoset, niin sinullakin on perinnölliset mahdollisuudet.
Jos pappasi äiti sai kaksoset, pappasi ei ole voinut jatkaa "perimää" koska on mies eikä kypsytä munasoluja.
Sanoisin että todennäköisyytesi saada kaksoset on aivan sama kuin kaikilla muillakin naisilla.- kaksonen itsekin
Elin pitkään luulossa, etten esimerkiksi itse voisi saada kaksosia, kunnes kuulin toisenlaista tietoa. Vaikka tutkimusta on ja edellä selitetty hyvin perinnöllisyydestä, kuulin ettei kaksosuus välttämättä hyppää sukupolven yli. Kauhulla odotetaan josko tulisi tuplaraskaus itsellekin kohdalle joskus ;-)
- p.p.
kaksonen itsekin kirjoitti:
Elin pitkään luulossa, etten esimerkiksi itse voisi saada kaksosia, kunnes kuulin toisenlaista tietoa. Vaikka tutkimusta on ja edellä selitetty hyvin perinnöllisyydestä, kuulin ettei kaksosuus välttämättä hyppää sukupolven yli. Kauhulla odotetaan josko tulisi tuplaraskaus itsellekin kohdalle joskus ;-)
Kaverini (nainen) isä on toinen kaksosista. Hänellä ei ole kaksosia, mutta tyttärellään (kaverillani) on nyt kaksoset. Tässä toteutuu sukupolven yli hyppäys.
- kisu
p.p. kirjoitti:
Kaverini (nainen) isä on toinen kaksosista. Hänellä ei ole kaksosia, mutta tyttärellään (kaverillani) on nyt kaksoset. Tässä toteutuu sukupolven yli hyppäys.
Isäni on toinen epäidenttisistä kaksosista, minulla on yksi lpsi ennestään ja nyt odotan kaksosia kuudennella kuulla. Äitini puolella ei tiettävästi ole kaksosia, ei ainakaan kukaan ole maininnut.
- Äityli
Minun Isälläni on kaksos sisar ja minä sain kolme poikaa eikä tullut kaksosia, mutta olen miettinyt jos yritettäisiin neljättä niin ei tiiä koskaan jos tulee kaksoset.
Sitä ei tiedä mitä tulee. - mutsi
Joka sadas raskaus on kaksosraskaus.
Jos naisella on taipumus useamman munasolun irtoamiseen kerralla, hän voi saada epäidenttiset kaksoset. Irronneet ja hedelmöittyneet munasolut alkavat kehittyä ja kaksoset ovat kuin mitkä tahansa sisarukset lukuunottamatta yhteistä raskausaikaa. Taipumus voi olla perinnöllinen tai näin voi käydä esim. äidin iästä johtuen. Jos suvussa on kaksosia, todennäköisyys saada kaksoset on hieman koholla. Sukupolven yli hyppääminen ei pidä paikkaansa.
Identtisiä kaksosia syntyy kun hedelmöittynyt munasolu jostain syystä jakautuu kahtia aikaisessa vaiheessa ja alkaa kehittyä kahdeksi alkioksi. On mahdollista, että taipumus identtisiin kaksosiin periytyy miehen kautta (joidenkin tutkimusten mukaan siittiö voi vaikuttaa siten että munasolu alkaa jakautua kahdeksi). Kaikista kaksosraskauksista identtisiä on 25%.
Molempien kaksostyyppien saaminen on perinnöllistä. Jos suvussa on ollut epäidenttisiä kaksosia, on todennäköisempää että tulee epäidenttiset. Jos on ollut identtisiä, tulee todennäköisemmin identtisiä.
Kaksosuuden periytymisestä tiedetään aika vähän ja paljon on väärää tietoa liikkeellä.
Jos poikaystäväsi on epäidenttinen, se ei mielestäni vaikuta sinun epäidenttisten kaksosten saantimahdollisuuksiisi (olettaen että siihen vaikuttaa vain tuo munasolun irtoaminen). Jos äitisi tädin kaksoset olivat epäidenttiset, saattaisi äidilläsi olla taipumus useamman munasolun irtoamiseen kerralla ja siten sinullakin. Tuntuu aika pieneltä mahdollisuudelta, mutta niin minullekin kävi...- hoitsu
Aivan näin eli identtiset kaksoset ovat ns. samanmunaiset eli samasta yhdestä hedelmöittyneestä munasolusta peräisin. Ei-identtiset ovat molemmat omista munasoluistaan eli silloin munasoluja täytyy irrota hedelmöittyä kaksi. Eli tällainen juuri on tyypillistä esim. monirakkulaiset munasarjat (PCO) omaaville naisille ja se myös on perinnöllistä. Tällaiset erimunaiset kaksoset voivat olla myös eri sukupuolta eivätkä siis ole identtisiä ja ovat siis muutenkin kuin kaksi normaalia sisarusta eli eivät sen enempää tai vähempää muistuta toisiaan. Ovat vain syntyneet samana päivänä. Samasta munasolusta peräisin olevat ovat aina samaa sukupuolta ja siis identtisiä.
- ..kiinnostavaa tietoa
hoitsu kirjoitti:
Aivan näin eli identtiset kaksoset ovat ns. samanmunaiset eli samasta yhdestä hedelmöittyneestä munasolusta peräisin. Ei-identtiset ovat molemmat omista munasoluistaan eli silloin munasoluja täytyy irrota hedelmöittyä kaksi. Eli tällainen juuri on tyypillistä esim. monirakkulaiset munasarjat (PCO) omaaville naisille ja se myös on perinnöllistä. Tällaiset erimunaiset kaksoset voivat olla myös eri sukupuolta eivätkä siis ole identtisiä ja ovat siis muutenkin kuin kaksi normaalia sisarusta eli eivät sen enempää tai vähempää muistuta toisiaan. Ovat vain syntyneet samana päivänä. Samasta munasolusta peräisin olevat ovat aina samaa sukupuolta ja siis identtisiä.
Muistan nähneeni jonkun ohjelman, jossa puhuttiin kaksosista. Siinä kerrottiin olevan kahdenlaisia identtisiä kaksosia: peilikuvakaksosia ja identtisiä(nimitykset ovat varmaan päin honkia, kummatkin kuitenkin identtisiä). Peilikuvak.lla kaikki samanlaiset ominaisuudet olivat peilikuvana, esim. kun kaksospojat istuvat vierekkäin, kummankin uloimmalla puolella olevat kulmahampaat taipuvat ulospäin vinoon(esimerkki päästä keksitty). Juuri tämäntyyppisillä kaksosilla toinen oli aina vasenkätinen. Ja kuten hyvin tiedämme, on paljon vasenkätisiä, joita on kuitenkin vähemmän kuin oikeakätisiä. Vasenkätisillä on harvemmin kaksoissisarusta. Niinpä tässä kyseisessä ohjelmassa epäiltiin, että vasenkätisillä olisi raskauden alkuvaiheessa ollut kaksonen, mutta se olisi jäänyt kehittymättä ja syntymättä(jotain sellaista) eikä kukaan koskaan epäillytkään toista vauvelia olleen koskaan olemassakaan. Mutta prosenttilukua kaksosten saannin mahdollisuudelle esitettiin tutkittua korkeammaksi, juuri tästä syystä.(Prosentteja en valitettavasti muista, pyydän anteeksi asiasta kiinnostuneilta).
Eipä voi sanoa muuta kuin että maailma on...erikoinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee632152Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51805Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2371306En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71960Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.88950Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21875Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?136813Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin39740- 19726
Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93699