Hei,
Olen uskovainen perheen isä. Mietityttää välillä nämä meidän tavat - siis oikeesti.
Alkoholi tuo nautinto ja rentoutusaine.
Tuttava uskovainen vanhempi mies 70 hujakoilla aina saunan jälkeen juo muutaman ykkösoluen tai en muista mikä numero se on.
Ollut aina tapa- rentoutuu hieman.
Sitten mietin miksi häntä pidetään uskovaisena? Hän on uskovainen tekee vaan toisin kun "seurakunnasta" opetetaan täysraittiuteen. Hän ei tee asiasta numeroa juo itsekseen juomat.
Mielestäni uskovaisten tulisikin reilusti sallia nautintoaineiden käyttö oman omantunnon mukaan tai olenko väärässä...
Juoko uskovainen viiniä tai vähän ykkösolutta
9
123
Vastaukset
- Ykkösolutta
saa ihan hyvällä omallatunnolla litkiä mielin määrin, vaikkei se kovin hyvää olekaan. Pudasjärven suviseuroissa 1970-luvun paikkeilla ykkösolutta myytiin myös seuramyymälöissä, merkiltään Kiela. Jotkut vanhemmat ihmiset kauhistelivat moista jumalattomuutta, mutta Erkki Piri - seurakuuluttaja - kihisi ämyreistä, ettei noissa ruskeissa pulloissa ole alkoholijuomaa.
Kolmosolutta saa kaupoista. Siinä on 4,5 - 5,0 pros. alkoholia. Jos juo yhden kaljan, saa heti lähteä autoilemaan, mutta jos heti puhallutetaan, joutuu varmuuden vuoksi viettämään puolituntisen poliisiauton takapenkillä. Kolmesta kaljasta saa seuraavaksi aamuksi jo vitttumaisen olon. Puhumattakaan, jos tempaisee koko laatikollisen, 24 tälkkiä.
Alkosta saa sitten viinanmakuista 8 - 9 prosenttista olutta. Ei siinä muuta vikaa ole kuin että se on helevetin kallista.
Raamatussa varoitetaan juopumisesta, koska siitä pakkaa tulemaan paha olo.
Aloittajalle vielä sanoisin, että onhan meillä kristillisyydessä paljon kaikenlaisia tapoja. Usko ei ole näissä tavoissa. - Raamattu.vai.ihmisopit
Tunnet aika huonosti Raamattua. Uskovalle olisi toivottavaa tietää mitä Jumala asioista opettaa.
Miksi itse kutsuit häntä uskovaiseksi?- viininjuoja
Jeesuksesta sanottiin."Katso, mikä viininjuoja"!!
Tuskin Jeesus kelpaa esimerkiskis SRK:lle. - Uskovaisten_tavat
Hän uskoo kuin itsekin...Hänellä on uskon liekki
- Kana-aivo
Moni puhuja on saanutkin lähtöpassit, kun on ns. "kirkastanut Jeesusta liikaa puheissaan"!
SRK on Jeesuksen heittänyt helvettiin jo aikoja sitten.
- EIJUOMARIT
9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10. eivät varkaat, ei ahneet, ei JUOMARIT, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
1. KOR. 6:9-10- Totta-mutta
aloittajahan kai haikaileekin ykkösoluen perään.
Raittius on toki hyvä asia. Ainain paljon parempi kuin ylenmääräinen juopottelu.
Raamattua on kyllä tässä asiassa paljon vääristelty. Esimerkiksi kertomuksessa Kaanaan häistä sanotaan selvästi, että ihmiset tulivat juovuksiin. Jokaisen isännän asiana olisi antaa vieraille ensiksi hyvä viini, ja sitten kun kaikki ovat juovuksissa, sitten voidaan antaa huonompaakin. Ja Jeesus nimenomaan muutti veden hyväksi viiniksi.
Tämä on eräänlainen iäisyyskysymys, johon ei koskaan saada oikein kunnollista ratkaisua.
Lars Levi Lestadius oli toki aivan oikeassa viinanpirua kirotessaan. Alkoholi oli silloin todellinen ongelma pohjoisessa. Perheet näkivät nälkää kun isäntä vain juopotteli. - Uskon_liekki_lepattaa
Totta-mutta kirjoitti:
aloittajahan kai haikaileekin ykkösoluen perään.
Raittius on toki hyvä asia. Ainain paljon parempi kuin ylenmääräinen juopottelu.
Raamattua on kyllä tässä asiassa paljon vääristelty. Esimerkiksi kertomuksessa Kaanaan häistä sanotaan selvästi, että ihmiset tulivat juovuksiin. Jokaisen isännän asiana olisi antaa vieraille ensiksi hyvä viini, ja sitten kun kaikki ovat juovuksissa, sitten voidaan antaa huonompaakin. Ja Jeesus nimenomaan muutti veden hyväksi viiniksi.
Tämä on eräänlainen iäisyyskysymys, johon ei koskaan saada oikein kunnollista ratkaisua.
Lars Levi Lestadius oli toki aivan oikeassa viinanpirua kirotessaan. Alkoholi oli silloin todellinen ongelma pohjoisessa. Perheet näkivät nälkää kun isäntä vain juopotteli.Lestadius oli kait ennen uskoon tuloaan jo "raittius" mies....Mutta tulee erottaa raamatun opetus ja Lestadiuksen opetus jos mennään perimmäisten USKON kysymysten äärelle..
- syntilistat
Jos maallikkona yhtään raamattua tiedän niin kyllä vanhassa testamentissa on "juotu ja naitu" on eletty elämää ja nautittu elämästä... En tiedä mistä SRK on saanut nämä syntilistat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395