Pitkät ja kapeat - Cayenne, Wasa 55 jne

kovempaakyytiä

Millaista on purjehtia otsikossa mainitun kaltaisilla pitkillä, kapeilla eväkölisillä saaristoristeilijämäisillä veneillä? Carrera Helmsman jne. kuulunevat samaan kastiin? Edut (hinnan lisäksi) ja haitat?

Vaihtoehtona ei ole XY1260:n hankkiminen, budjetti pyörii kuitenkin 40kE tienoilla.

9

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Purjehdusfiilis on tuon tyyppisissä veneissä todella hyvä. Siihen vaikuttaa monta asiaa:
      - kapea = alkuvakavuus heikko, loppujäykkä, eli kallistuu kevyehkölläkin tuulella reippaasti
      - matala varalaita yhdistettynä kapeuteen ja kallistukseen, miehistö on lähellä vettä
      - edellämainitut antaa jopa valheellisen vauhdin tunteen

      Kiteytettynä:
      Kivaa ja ahdasta.

      • Tuon_tunnelman

        Saa hankittua huomattavasti halvemmalla hyvässä Haissa...


    • seppomsrtti

      Jos mukaan luetaan Lancing 42, Norlinin 42ft, Diva 39 niin kyllä niillä on varsin mukavaa, suhteellisen helppoa ja nopeaakin purjehtia saaristossa ja Itämerelläkin. Kahdella hengellä mukavasti sittlådassa eväitä syödessä kerran Vänön vesillä purjehdimme sivutuulessa kisaavan puolitonnarifleetin ohi vaikka niillä.oli läskit laidalla. Espaja > Ibiza välillä satuin reiluun myötätuuleen ja surffit olivat yli 16 solmua ja sittlådasn roiski vettä. Oli kuitenkin helpompi alas kuin nykyiset leveät rungot. En muista Divaani erityisen ahtaaksi vaikka sillä seilattiin Välimerellä ja Pohjanmerellä Shetlantiin asti. Varsinaisena avomeriveneenä en sitä pidä - ja vielä vähemmän kysyjän venetyyppejä. Tosin Karibialla näin suomalaisen Diva 39:n. Tankki - ja säilytystilat eivät riittäisi kuin 1-2 h miehistölle. Kapea pitkät kanootit ei siedä pitkien reissujen lastia yhtä hyvin kuin nykyiset pulskat. Valtameriaalloissa raskaasti lastattuna Wasa 55:n keulakanella nolisi varmaan kuin sukellusveneessä.

      • FF27Charlotta

        Millainen pinnatuntuma noissa on? Ovatko samantyylisiä Avance 36:n kanssa?


    • TS36

      Harvoin näkee tuon tyyppisiä liikkeellä täällä pohjan perukoilla. Vielä harvemmin radoilla. Voisivat liukua kuitenkin aika hyvin. Ylväitä ovat...

    • KnudReimers

      Mukavaa ja turvallista menoa. Ylälaidalle ei tarvitse kiivetä, eikä voi pudota korkealta. Etenkin keskisitloodaversioissa avotila on lähellä nivelpistettä eli meno on aina suht tasaista.
      Haittana on tietysti asumisen ahtaus verrattuna leveisiin nykyveneisiin. Tätä kylläkin kompensoi pituus. Monissa malleissa löytyy erillinen takakajuutta avotilan takana, mikä tuo toisaalta vähän lisää yksityisyyttä.
      Wasa 55:n lisäksi kannattaa mainita Reimersin tuotokset Swede 55 ja S40.

      • BOC87

        Seppomartin asiantuntevaan kommenttiin sanoisin että pitkät ja kapeat ovat hyvin merikelpoisia, vaikkakaan eivät välttämättä niin mukavia: Vuoden -87 BOC maailmanympärikisassa ranskalainen matikanopettaja Jean-Luc van den Heede purjehti standardi Wasa 55:lla samassa luokassa kuin Hjallis Swan 51:llä, voitti Hjallista reilun viikon purjehditussa ajassa.


      • seppomartti

        Vaikka joku on selvinnyt ja ollut nopea, niin en silti pidä valtameriveneenä alusta, missä on vähäinen laidan korkeus ja valtavan kokoinen umpinainen istuinkaukalo keskiveneessä. Niissä oli yleensä myös saaristoon riittävät mutta merelle alimittaiset tyhjennysputket, mitä vikaa tosin itsekin oli helppo parannella tuplaamalla putket kahdesta neljään..


      • hii_o_hoi
        BOC87 kirjoitti:

        Seppomartin asiantuntevaan kommenttiin sanoisin että pitkät ja kapeat ovat hyvin merikelpoisia, vaikkakaan eivät välttämättä niin mukavia: Vuoden -87 BOC maailmanympärikisassa ranskalainen matikanopettaja Jean-Luc van den Heede purjehti standardi Wasa 55:lla samassa luokassa kuin Hjallis Swan 51:llä, voitti Hjallista reilun viikon purjehditussa ajassa.

        Tuosta van den Heeden Wasasta juttua & kuvia:
        http://www.histoiredeshalfs.com/50' monos/G Wasa.htm
        http://leaudela.wix.com/leaudela#!bateau/c22v2

        "sugarscoop" tuohon on tehty standardista poiketen. Onkohan tavoiltu pidempää vesilinjaa vauhdissa vai mitä?

        ja toinenkin wasa 55 jolla kilpailtiin Atlantilla
        http://www.histoiredeshalfs.com/50' monos/G Wasa 2.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7735
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1910
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe